Intel NUC: kan dit hét apparaat zijn?

Started by WilcoL, January 15, 2014, 14:19:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WilcoL

Ja, ervaringen gevraagd: ik gebruik hier al jaren tot redelijke tevredenheid een Dune D1 (redelijk, want speelt alles maar interface en bediening zonder display 'aan' blijft toch onhandig...), maar iikk toch geregeld naar alternatieve om.

Nu is er de Intel NUC --->
http://www.intel.nl/content/www/nl/nl/nuc/nuc-kit-d34010wyk.html?wapkw=intel+nuc+kit+d34010wyk

Ik denk: SSD'tje en wat RAM er in, OpenElec & XBMC en gáán! Iemand ervaring? Is dit het dan echt?

Iemand ideeën of ervaringen? Ik hoor ze graag!

Alvast bedankt, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear


activ

Ik heb zo een ding met Openelec en ik ben echt heel erg tevreden, alle voordelen van XBMC en dankzij Openelec ook super makkelijk te onderhouden.
Beeld is mooi dankzijn de geoptimaliseerde drivers en patches
HD audio werkt goed
3d werkt SBS en OU goed

Wat mij betreft is dit de beste media player die ik ooit gehad heb.

Als je specifieke dingen wilt weten doen moet je het maar aangeven.

Nosferatu

Quote from: WilcoL on January 15, 2014, 14:19:19
Ja, ervaringen gevraagd: ik gebruik hier al jaren tot redelijke tevredenheid een Dune D1 (redelijk, want speelt alles maar interface en bediening zonder display 'aan' blijft toch onhandig...), maar iikk toch geregeld naar alternatieve om.

Nu is er de Intel NUC --->
http://www.intel.nl/content/www/nl/nl/nuc/nuc-kit-d34010wyk.html?wapkw=intel+nuc+kit+d34010wyk

Ik denk: SSD'tje en wat RAM er in, OpenElec & XBMC en gáán! Iemand ervaring? Is dit het dan echt?

Iemand ideeën of ervaringen? Ik hoor ze graag!

Alvast bedankt, Wilco
SSD kan je vergeten, er zit een mSATA connector op het moederbord(je) waar je een vrij prijzige mSATA disk in kan pluggen. Capaciteit van die kleintjes is ook nog niet zo gigantisch maar daar komt verandering in; Samsung komt met een 1TB EVO mSATA diskje.  :tounge: http://www.anandtech.com/show/7594/samsung-ssd-840-evo-msata-120gb-250gb-500gb-1tb-review

Wil je een vergelijkbaar systeem hebben en daar toch graag een 2,5" disk (HDD of SSD) in kwijt willen dan zul je naar een Gigabyte BRIX moeten omkijken, die heeft iets grotere doosjes waar wel een dergelijke disk in past.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

activ

Ik heb er een SSD in zitten voor Openelec, maar data storage heb ik vanzelfsprekend in mijn nas zitten. Een kleine ssd voor dat ding is niet zo duur.

katwax

Voor wat ik erover gelezen heb zijn deze zeer geschikt als mediaspelers, je moet alleen afwegen welke je nodig hebt (celeron, i3 of i5)
Er is natuurlijk ook de Ouya, maar eigenlijk is dit een gameconsole en er wordt/is veel moeite gedaan om xbmc hierop vlot te laten werken. Vraag mij alleen af of het lang genoeg gaat bestaan.
De pi is er ook nog en buiten het feit dat het niet snel is heeft het wel alles in huis om een goede/goedkope xbmc player te zijn.

Echter verwacht ik dit jaar dat er nog enkele ander spelers zich op de markt gaan storten met android based (google, amazon, samsung) waardoor er natuurlijk nog meer aandacht naar xbmc op android gaat komen. Zeker nu je ziet dat er met de Ouya ook al veel aandacht hieraan besteed wordt.

Moest ik echter vandaag kiezen voor hardware waarop ik xbmc wil draaien zou ik kiezen voor een nuc celeron (indien 3D belangrijk is de i3)

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

twani

De nieuwe "Hashwell" versies zijn uitstekend :clapping:

skank1

Quote from: WilcoL on January 15, 2014, 14:19:19
Ja, ervaringen gevraagd: ik gebruik hier al jaren tot redelijke tevredenheid een Dune D1 (redelijk, want speelt alles maar interface en bediening zonder display 'aan' blijft toch onhandig...), maar iikk toch geregeld naar alternatieve om.

Nu is er de Intel NUC --->
http://www.intel.nl/content/www/nl/nl/nuc/nuc-kit-d34010wyk.html?wapkw=intel+nuc+kit+d34010wyk

Ik denk: SSD'tje en wat RAM er in, OpenElec & XBMC en gáán! Iemand ervaring? Is dit het dan echt?

Iemand ideeën of ervaringen? Ik hoor ze graag!

Alvast bedankt, Wilco

Jup dat kan het zijn :)

De vraag die je mag stellen is, ga je naar openelec of win?
Indien openelec kun je perfect zonder sdd. Tenzij je lokaal je art wilt hebben.

Ik zou ook de vraag stellen, wil je 3d? Indien ja ga dan voor windows. Indien nee is openelec goed genoeg.
Full 3d werkt momenteel nog niet in xbmc wegens ffmpeg die niet mee is. Maar in windows kan je dit oplossen met externe speler. In openelec niet
Think about it.

Ik heb beide, 2x windows xbmc en 1x openelec.
De library. Staat bij mij centraal in een mysql database.

Je bent trouwens de zoveelste in de rij die de overstap van een dune of oppo of mede8er of.. Je kent het rijtje wel naar een htpc doet.
Ga je geen spijt van hebben!
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

TopGun2010

Wat is het voordeel van een htpc t.o.v. een Dune HD Base 3D? De Dune pakt alles en is nog zuinig in stroomverbruik ook, zeker i.c.m. Yadis is het een topproduct. Geen gezeur met codecs. Maar ik sta altijd open voor nieuwe inzichten!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

katwax

Quote from: TopGun2010 on January 15, 2014, 20:47:51
Wat is het voordeel van een htpc t.o.v. een Dune HD Base 3D? De Dune pakt alles en is nog zuinig in stroomverbruik ook, zeker i.c.m. Yadis is het een topproduct. Geen gezeur met codecs. Maar ik sta altijd open voor nieuwe inzichten!
Heb zelf vroeger enkele mediaspelers gehad en ben dan naar htpc met openelec gegaan.
Ondertussen ook voor meerdere mensen reeds mediaspelers moeten opstellen/configureren en tot nu toe ben ik nog niets tegengekomen dat qua interface in de buurt komt van xbmc.
Eens je bent ingewerkt met xbmc wil je niets anders meer, dat is toch mijn ervaring.
Dune is voor zover ik weet zelf bezig met speler uit te brengen die xbmc zal ondersteuen of als software xbmc zal gebruiken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Audia

Ik zou JRiver ook eens bekijken.
Ben daar erg tevreden over.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

DV79

Quote from: activ on January 15, 2014, 15:56:05
Ik heb zo een ding met Openelec en ik ben echt heel erg tevreden, alle voordelen van XBMC en dankzij Openelec ook super makkelijk te onderhouden.
Beeld is mooi dankzijn de geoptimaliseerde drivers en patches
HD audio werkt goed
3d werkt SBS en OU goed

Wat mij betreft is dit de beste media player die ik ooit gehad heb.

Als je specifieke dingen wilt weten doen moet je het maar aangeven.

Welke gebruik je precies? Ik heb de i3 3217, volgens mij, maar bij veel content 'droppen' er nog wel eens wat frames.
Nu kan dat ook een andere oorzaak hebben natuurlijk. Maar ik moet nog op zoek.

De nieuwere versie waar de TS het over heeft zal zeker betere specs hebben, zeker met de Hashwell proc.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

TopGun2010

Dank katwax, wat is het voordeel van de interface van xbmc?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

katwax

Quote from: TopGun2010 on January 15, 2014, 23:02:33
Dank katwax, wat is het voordeel van de interface van xbmc?
Je hebt ten eerste een hoop skins om uit te kiezen
Daarnaast kan je bij heel veel skins nog is naar eigen smaak aanpassingen doen qua menu's, locatie, ...
Dan kan je nog is kiezen uit verschillende manier waarop je de lijst met filmen ziet, voor je series kan je dit dan totaal anders doen, ...
Dan heb je nog is een hoop addons met natuurlijk een scraper -> deze kan dan bv op imdb kijken, maar ook bv moviemeter
Extra fanart etc is mogelijk
addon om subs te downloaden

En nog veel meer addons

Enige grote nadeel is dat in sommige gevallen je zelf nog enkele config aanpassingen moet doen, maar de laaste versie van openelec moest ik zelfs niets doen buiten beeld en geluid instellen
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

TopGun2010

Dank! Klinkt goed. Als ik weer toe ben aan iets nieuws ga ik mij zeker in xbmc verdiepen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

activ

Quote from: DV79 on January 15, 2014, 22:20:02
Welke gebruik je precies? Ik heb de i3 3217, volgens mij, maar bij veel content 'droppen' er nog wel eens wat frames.
Nu kan dat ook een andere oorzaak hebben natuurlijk. Maar ik moet nog op zoek.

De nieuwere versie waar de TS het over heeft zal zeker betere specs hebben, zeker met de Hashwell proc.
Ik heb een I3 van vorig jaar, alles gestreamed over een Gb netwerk en nooit framedrops.

skank1

Quote from: TopGun2010 on January 15, 2014, 20:47:51
Wat is het voordeel van een htpc t.o.v. een Dune HD Base 3D? De Dune pakt alles en is nog zuinig in stroomverbruik ook, zeker i.c.m. Yadis is het een topproduct. Geen gezeur met codecs. Maar ik sta altijd open voor nieuwe inzichten!

Dat alles is een htpc met xbmc ook
en veel meer

Je kan alles wat je maar iwl, het is opensource
Ook geen gezeur met codecs inxbmc
Tientalle addons.
Te gek voor woorden, try it.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

activ

En als je eenmaal XBMC gewend ben zul je zien dat Yadis een nadeel is en geen voordeel :)

Ejorne

En dat xbmc nog meer alles afspeelt dan dat een dune alles afspeelt...  :hehe:

jasjenl

Maar hoe zit het dan bijv. met http://www.thelittleblackbox.nl/ ? Wel XBMC, maar verder toch gewoon een out-of-the-box mediaplayer.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

skank1

Quote from: jasjenl on January 16, 2014, 12:43:12
Maar hoe zit het dan bijv. met http://www.thelittleblackbox.nl/ ? Wel XBMC, maar verder toch gewoon een out-of-the-box mediaplayer.

Speelt geen hd audio af.. links laten liggen !
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: Ejorne on January 16, 2014, 12:25:13
En dat xbmc nog meer alles afspeelt dan dat een dune alles afspeelt...  :hehe:

Waar lees je dit dan?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

DV79

Quote from: activ on January 16, 2014, 07:20:48
Ik heb een I3 van vorig jaar, alles gestreamed over een Gb netwerk en nooit framedrops.

Dankje, dan ga ik inderdaad eens even verder zoeken.
Ik denk dat ik dezelfde NUC heb dan.

Mogelijk inderdaad mijn network dat deels geen GB is.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Ejorne

Quote from: skank1 on January 16, 2014, 13:00:40
Waar lees je dit dan?

Ik heb het zelf ondervonden. Mijn Dune speelt verschillende bestanden niet af, waaronder dvd-iso bestanden van wat tekenfilms die ik gedownload heb, mijn filmpjes van mijn Panasnonic LX3 camera speelt hij ook niet af en zo zijn er nog wel meer bestanden die ik in de loop der tijd niet heb kunnen afspelen op mijn Dune. Terwijl er dikwijls gezegd wordt dat de Dune dé allesvreter zou zijn.

Al deze bestanden worden door mijn xbmc pc probleemloos afgespeeld.

clicquot

Quote from: skank1 on January 15, 2014, 19:56:04

Ik zou ook de vraag stellen, wil je 3d? Indien ja ga dan voor windows. Indien nee is openelec goed genoeg.
Full 3d werkt momenteel nog niet in xbmc wegens ffmpeg die niet mee is. Maar in windows kan je dit oplossen met externe speler. In openelec niet
Think about it.

Dees snap ik niet goed: als ik met xbmc een 3d speel, dan krijg ik dus 2 schermpjes naast elkaar, op de projector kies ik dan 3d samenvoegen en hup dan zie ik alles in 3d. Wil dat zeggen dat het eigenlijk de projector is die hier het 3d verhaal doet en xbmc hier voor niets tussenzit?

Voorts, in xbmc (op windows7), moet ik af en toe swappen van resolutie (24/25/50/60 hz) om bv schokkende beelden te vermijden -> via catalyst center bedoel ik dan... op de dune heb ik dat nog nooit moeten doen: je selecteert een mkv en vlam, dat speelt. Is er geen manier dat dit in xbmc automatisch kan, zonder telkens die resolutie te moeten veranderen?