Invloed op geluidsbeeld

Started by Rolandm, January 13, 2014, 10:20:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rolandm

Ik overweeg een AM 2.0 dual core aan te schaffen maar iets doet mij ook twijfelen.
Ik luister louter naar stereo en heb een mooie pre met eindversterkers staan.
Ik heb altijd ondervonden dat iedere onderbreking van het signaal een verslechtering geeft van het geluidsbeeld. Zo heb ik eens een hele dure luidspreker switch gekocht om met 2 versterkers (voor versterker en een HT receiver) te kunnen schakelen tussen de front luidsprekers in geval van het luisteren naar stereo en HT.
Als ik de voorversterker aansloot via de pre-put op de HT receiver van ging dit ten koste van het geluidsbeeld. Ik miste dan net wat transparantie/detail en ruimtelijkheid. Dat werkte voor mij dus niet want 80% luister in naar stereo.
Toen ik de luidsperker switch gebruikte, ging dit ook ten koste van detail en ruimtelijkheid al was dat weliswaar minder dan via de pre-out maar ook de swich ging de deur uit samen met de Arcam HT receiver die het in stereo heel duidelijk moest afleggen tegen mijn pre.

Mijn conclusie was daardoor: Iedere extra tussenkomst van een apparaat / swich  of onderbreking van het signaal geeft dus een vermindering van het geluidsbeeld.

Nu mijn vraag:
Wij hebben recentelijk een houten vloer in huis gekregen en daardoor geeft het diepere laag nu staande golven. De contrabas klinkt niet meer strak.
Nu werd mij geadvsieerd om een apparaat te kopen welke de akoestiek in de woonkamer kan corrigeren. Dan komen er 3 merken in beeld zag ik. 1) Tact, 2) Lyngdorf en 3) Anti mode 2.0
Wellicht zijn er nog meer merken maar daar kon ik zo snel niet iets over vinden.
De Tact en Lyngdorf zijn enorm prijzig terwijl de AM 2.0 dual core redelijk concurerend is qua prijs.
Je gevoeg zegt dan in eerste instantie dat dergelijke apparaten niet gelijkwaardig kunnen zijn al kunnen er uitzonderingen zijn. Soms heb je van die pareltjes en maakt onbekend onbemind.

Er is geen mogelijkheid om de AM 2.0 dual core eerst thuis uit te proberen maar wat doet het apparaat met de rest van het geluidsbeeld? Als ik mijn staande golven kwijt ben maar moet inleveren op transparantie/detail of ruimtelijkheid dan win ik totaal/totaal niets en kan ik de investering beter bijleggen bij de zoektoch naar andere luidsprerkers.
Wellicht zullen er meer mensen zijn die hier over twijfelen en/of ervaring hebben met deze situatie.

Graag zou ik hier van leren.

Bij voorbaat dank,
Roland

chansig

Afhankelijk van waar je woont wil ik best wel langskomen met de mijne.

Ik ervaar eigenlijk alleen maar positieve invloeden op het geluid.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

R0N

Hans heeft je een mooi aanbod gedaan, doen!

Als vierde optie is er ook nog Trinnov (www.trinnov.nl).
En verder wil ik zeggen, dat alles wat je doet een compromis is. Maar bedenk dat de kamer de grootste 'vervuiler' van het signaal is. Je merkt het nu aan de nieuwe houten voer.
Staande golven veroorzaken zeer veel (geluids)druk op de oren. Je oren zijn dan minder gevoelig voor de hogere en fijnere geluidsdrukvariaties (=muziek). Juist dan moet je veel inleveren op de kwaliteit van de muziekbeleving.
Wil je in jouw set maximale kwaliteit, dan zal het ook meer kosten dan een Anti-Mode (minimaal een factor 6).
Maar het is mogelijk......

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

AbZ

Quote from: Rolandm on January 13, 2014, 10:20:29De Tact en Lyngdorf zijn enorm prijzig terwijl de AM 2.0 dual core redelijk concurerend is qua prijs.
Je gevoeg zegt dan in eerste instantie dat dergelijke apparaten niet gelijkwaardig kunnen zijn al kunnen er uitzonderingen zijn.
Het zijn niet eens uitzonderingen meer omdat het hier vooral om digitale techniek gaat.
Die is gewoon razendsnel goedkoper geworden.  (en de prijzenlogica is in hifi sowieso vaak ver te zoeken...)