Welke subwoofer goed in muziek en HT(JL Audio E/F112 of Rythmik E15)

Started by Cobraatje, January 11, 2014, 21:46:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cobraatje

Quote from: holco on November 21, 2019, 06:54:51
Nu heb ik geen ervaring met andere subwoofers van Rithmik maar voor muziek kan ik mij niet voorstellen dat er nog betere subs zijn dan de F18.

Volgens de ontwerper/maker van Rythmik subs, Brian Ding, zijn de F8 en F12 met de GR research paper cone het beste voor muziek.
Hij ziet zelf geen toegevoegde waarde in de steeds grotere woofers en is deze alleen maar gaan maken omdat de markt erom vraagt.

Ralf67

Een 12 inch woofer is prima voor muziek.

Boven gebruik ik zelf 2 x MJ Acoustics met 10 inch woofer.

In dat geval met aluminium conus en basreflex .

holco

Hahaha, ik zou dan zeker ook niet groter gaan ;D

Quote from: Cobraatje on November 22, 2019, 07:05:03
Volgens de ontwerper/maker van Rythmik subs, Brian Ding, zijn de F8 en F12 met de GR research paper cone het beste voor muziek.
Hij ziet zelf geen toegevoegde waarde in de steeds grotere woofers en is deze alleen maar gaan maken omdat de markt erom vraagt.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Cobraatje

Waar slaat deze reactie op?
Wat heeft mijn subwooferkeuze met de mening van de maker van Rythmik subs, Brian Ding, te maken?

holco

Ik ging er van uit dat je achter je eigen post staat, oftewel dat het ook jouw mening is als je er verder niks bij meld, gevalletje verkeerd begrepen dan  ;)

Het is mijn mening iig niet, zou het enkel om akoestische muziek gaan zal een (lichtere) 12" papieren conus wel wat meer micro detail geven, maar daar houd het wat mij betreft dan ook op in vergelijking met een goede gesloten 18" subwoofer.




Quote from: Cobraatje on November 22, 2019, 09:27:09
Waar slaat deze reactie op?
Wat heeft mijn subwooferkeuze met de mening van de maker van Rythmik subs, Brian Ding, te maken?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

gast_001

Zo'n eeuwige discussie, klein vs groot.
Klein is snel en groot is traag  :unhappy:


holco

Ik zou daar nog even goed over nadenken als ik jou was  ;)

Quote from: darkraver on November 22, 2019, 09:48:05
Zo'n eeuwige discussie, klein vs groot.
Klein is snel en groot is traag  :unhappy:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Cobraatje

Holco nergens staat mijn mening, niet gaan invullen voor een ander ;)
Mijn mening is meestal wel duidelijk als ik die geef ;)
Aangezien ik geen paper cone en geen 18 incher Rythmik heb gehoord, zal mijn mening ontbreken.

Volgens mij staat in het Rythmiktopic op het AVS-forum uitleg van Brian en Enrico waarom zij dat vinden.


gast_001

QuoteIk zou daar nog even goed over nadenken als ik jou was 

Hoe bedoel je ?

holco

Je post die mening van Brian Ding op een mening van mij, lijkt mij duidelijk dat je daar wat mee wil zeggen toch? zo niet waarom dan die post?



Quote from: Cobraatje on November 22, 2019, 09:54:27
Holco nergens staat mijn mening, niet gaan invullen voor een ander ;)
Mijn mening is meestal wel duidelijk als ik die geef ;)
Aangezien ik geen paper cone en geen 18 incher Rythmik heb gehoord, zal mijn mening ontbreken.

Volgens mij staat in het Rythmiktopic op het AVS-forum uitleg van Brian en Enrico waarom zij dat vinden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

Ik heb vaker gezien dat een kleinere sub ingezet word voor de hogere subbass en een grote erbij voor het hele laag.
Die kleine zou die bassen beter weergeven dan de grote
Maar heb zelf dat  verschil niet ervaren tussen 10 12 en 13 inch.

Papier word wel vaker als beter gezien.
Bij JL heb ik geen negative invloeden gehoord toen ze de kunststof schotel (conus) gingen gebruiken .

gast_001

Nu ik wil geen 12 incher of minder meer hebben.
Alles vanaf 15 inch is mijn ding.

Idee dat klein snel is en groot standaard traag is, nu die visie deel ik niet.
kwestie van gewicht vs motor :)

Okay 21 incher zou ik niet tot 200hz laten lopen, als dat je doel is dan zijn er betere oplossingen.

holco

Als dat goed uitgevoerd wordt kan ik mij daar wel wat bij voorstellen ;)

Quote from: morca on November 22, 2019, 10:04:07
Ik heb vaker gezien dat een kleinere sub ingezet word voor de hogere subbass en een grote erbij voor het hele laag.
Die kleine zou die bassen beter weergeven dan de grote
Maar heb zelf dat  verschil niet ervaren tussen 10 12 en 13 inch.

Papier word wel vaker als beter gezien.
Bij JL heb ik geen negative invloeden gehoord toen ze de kunststof schotel (conus) gingen gebruiken .
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

DofN

Quote from: darkraver on November 22, 2019, 10:08:19
Nu ik wil geen 12 incher of minder meer hebben.
Alles vanaf 15 inch is mijn ding.

Idee dat klein snel is en groot standaard traag is, nu die visie deel ik niet.
kwestie van gewicht vs motor :)

Okay 21 incher zou ik niet tot 200hz laten lopen, als dat je doel is dan zijn er betere oplossingen.

Ik ben het met je eens.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: darkraver on November 22, 2019, 10:08:19
Nu ik wil geen 12 incher of minder meer hebben.
Alles vanaf 15 inch is mijn ding.

Idee dat klein snel is en groot standaard traag is, nu die visie deel ik niet.
kwestie van gewicht vs motor :)

Okay 21 incher zou ik niet tot 200hz laten lopen, als dat je doel is dan zijn er betere oplossingen.
Je schrijft wat ik dacht. Grotere conus. Grotere motor.
Probleem opgelost :)

holco

Het zit hem voornamelijk in het oppervlak ;)

En ook hier is groeien naar telkens groter elke keer weer alleen maar positief uitgepakt  :clapping:

Quote from: darkraver on November 22, 2019, 10:08:19
Nu ik wil geen 12 incher of minder meer hebben.
Alles vanaf 15 inch is mijn ding.

Idee dat klein snel is en groot standaard traag is, nu die visie deel ik niet.
kwestie van gewicht vs motor :)

Okay 21 incher zou ik niet tot 200hz laten lopen, als dat je doel is dan zijn er betere oplossingen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

DofN

0En aan woofers in een gesloten kast stel je weer andere eisen (andere Q en slag) dan in een open of zelfs een dipool subkast.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

gast_001

Heb diverse 12 inchers gehad jaren geleden maar die dingen moeten mechanisch gezien echt "werken" en vaak merk je dat ook gewoon.





holco

Klopt, en ik heb bij de F18 een stickertje op de conus geplakt en daar zie ik zelden beweging in  :D

Quote from: darkraver on November 22, 2019, 11:31:36
Heb diverse 12 inchers gehad jaren geleden maar die dingen moeten mechanisch gezien echt "werken" en vaak merk je dat ook gewoon.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

cable-guy

Belangrijker dan maat of merk voor stereo weergave zijn mijns inziens de volgende aspecten:
- het gebruik van twee subs (voor beter timing),
- instelbare fase (om de synchronisatie met de speakers onhoorbaar correct te maken),
- positionering of akoestische maatregelen (om de effecten van de ruimte te beperken).
- regelbare cut-off frequentie (om de geluid balans met de speakers in te stellen).
- een gesloten sub is beter voor de geluidskwaliteit en heeft kinderlast van kamer invloeden. (een basreflex sub gaat dieper en harder)

Verder zijn de volgende aspecten van belang:
- een DSP met EQ en of roommode om eventuele effecten van de kamer te compenseren en naar smaak inde stellen.
- bij kleine speakers is de aanwezigheid van een low pass aan te bevelen omdat in de laagste frequenties de speakers en versterkers het meeste "op hun donder krijgen" en daardoor ook het midden gebied wordt aangetast.



roeleken

REL. de T serie gisteren gehoord. Super. De S serie schijnt nog beter te zijn...
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

holco

Gisteren weer wat UHD films vanaf de Oppo UDP-203 gekeken, zonder te willen pochen kan ik melden dat ik totaal geen sub wensen meer heb met de Rithmik F18  :clapping:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.


palmspar

Quote from: roeleken on November 24, 2019, 10:47:59
REL. de T serie gisteren gehoord. Super. De S serie schijnt nog beter te zijn...

Heb de REL S/812 opgezocht is een dure subwoofer maar de specs vind ik niet erg bijzonder 12 inch geport met 800wat vermogen.
Ga je met dat geld bij SVS shoppen koop je een sb16 ultra met 16 inch driver en 1500 watt sub voor, of een pb4000 13.5 inch 1200 watt.
Zelfs een JL E112 sub is goedkoper dan die rel, en de Jl heeft 12 inch 1500 watt
Wat maakt rel zo bijzonder behalve dat ze er meestal mooi uitzien?

Dirk

Quote from: holco on November 24, 2019, 11:10:28
Gisteren weer wat UHD films vanaf de Oppo UDP-203 gekeken, zonder te willen pochen kan ik melden dat ik totaal geen sub wensen meer heb met de Rithmik F18  :clapping:
iets gelijkaardig zei je ook bij de dual opposed, dus of we aan dàt soort uitspraken nou veel waarde moeten hechten  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea