Welke subwoofer goed in muziek en HT(JL Audio E/F112 of Rythmik E15)

Started by Cobraatje, January 11, 2014, 21:46:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cobraatje

Quote from: henkhifi on January 17, 2014, 20:02:26
Helaas ik woon ver van drenthe af
Idd anders had ik je zeker benaderd of ik langs mocht komen.

Inmiddels de SVS SB13 Ultra en de JL Audio F112 beluisterd.
Beide in thuissituaties in erg goede sets en goed ingeregeld gehoord.

De SB13 Ultra deed mij aan mijn DT Supercube Reference denken, een erg fraaie sub met strak laag en veel output een erg goede bang for tha buck.
Gisteravond bij Maro, was erg gezellig, de JL Audio F112 gehoord. Deze geeft een totaal andere (upper)bas en strakheid dan wat ik tot nu toe van subs ken.
Het lijkt/denk ik of bij de F112 de tonen korter zijn en sneller uitdoven.
De JL heeft een tightness die indrukwekkend is. IMO wint de JL het duidelijk van de SB13 Ultra bij muziek.

Joske007

Quote from: Cobraatje on January 18, 2014, 09:38:12
De SB13 Ultra deed mij aan mijn DT Supercube Reference denken, een erg fraaie sub met strak laag en veel output een erg goede bang for tha buck.
Gisteravond bij Maro, was erg gezellig, de JL Audio F112 gehoord. Deze geeft een totaal andere (upper)bas en strakheid dan wat ik tot nu toe van subs ken.
Het lijkt/denk ik of bij de F112 de tonen korter zijn en sneller uitdoven.
De JL heeft een tightness die indrukwekkend is. IMO wint de JL het duidelijk van de SB13 Ultra bij muziek.
Als de JL duidelijk op muzikaal vlak wint tov de SB13 Ultra, dan moet ik zeker de JL eens ergens kunnen beluisteren.
Wat is het prijsverschil tussen beiden?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Mario D

Ik heb zelf de SB13 ultra in huis gehad, ondanks de gesloten behuizing vond ik dit een pure HT subwoofer.
Ik ben zelf ook wel benieuwd om de JL audio eens te horen.

Joske007

Quote from: kalimero on January 18, 2014, 10:13:39
Ik heb zelf de SB13 ultra in huis gehad, ondanks de gesloten behuizing vond ik dit een pure HT subwoofer.
Ik ben zelf ook wel benieuwd om de JL audio eens te horen.
Wat betreft subwoofer die je huis passeerden, kan je hier zeker over die subs je ervaring hier neer zetten.
Heb zelf ook een SB13 Ultra en het zou me echt aangenaam verassen mocht er nog wat beters zijn op muzikaal vlak, al vind ik dat de SB13 Ultra het hierin al zeer uitmuntend doet :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Maro

Mocht iemand bereid zijn om zijn SVS SB13 Ultra naast de F112 van mij te zetten dan mag er hier wmb een 1:1 vergelijk gedaan worden. Ik ga niet slepen met de F112 omdat ik zelf niet in de markt ben voor een andere sub. Wil wel mijn set ter beschikking stellen.  :coffee:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joske007

Quote from: Maro on January 18, 2014, 10:21:20
Mocht iemand bereid zijn om zijn SVS SB13 Ultra naast de F112 van mij te zetten dan mag er hier wmb een 1:1 vergelijk gedaan worden. Ik ga niet slepen met de F112 omdat ik zelf niet in de markt ben voor een andere sub. Wil wel mijn set ter beschikking stellen.  :coffee:
Wil de uitdaging graag aangaan, helaas woon ik hiervoor te ver :(
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Maro

Quote from: Joske007 on January 18, 2014, 10:25:52
Woont Alex dan wat dichter tegen Antwerpen -België?

Vast want ik woon in Drenthe.  :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Passion4Sound


Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Passion4Sound


Joske007

Quote from: Maro on January 18, 2014, 10:31:52
Nu de hamvraag...durf/wil het het vergelijk aan?
Waarom niet?
Zelf beoordelen staat bij mij nog steeds boven alles wat er geroepen en geschreven wordt in reviews   ;D
Zou de uitdaging graag aangaan, mocht er iemand dichter bij wonen!
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Mario D

Quote from: Joske007 on January 18, 2014, 10:17:41
Wat betreft subwoofer die je huis passeerden, kan je hier zeker over die subs je ervaring hier neer zetten.
Heb zelf ook een SB13 Ultra en het zou me echt aangenaam verassen mocht er nog wat beters zijn op muzikaal vlak, al vind ik dat de SB13 Ultra het hierin al zeer uitmuntend doet :)

Ik ben al sinds 2006 SvS "fanboy" laten we maar zeggen, ik heb bijna iedere SvS in huis gehad.
Het is nogal moeilijk uit te leggen maar ik heb de kwaliteit van SvS met de jaren wel zien minderen.
Wat eens handgebouwde subwoofers waren uit de US heeft plaatsgemaakt voor massaproduktie uit Azië.
Een oude ultra ( dus nog met TC sounds driver) vind ik beter klinken dan de huidige ultra met sledge amp.

Om even terug te komen op de gesloten subwoofers...
Ik vond de Velodyne SPL-1200 ultra en de sunfire HRS-12 beter klinken (die ik ook in huis heb gehad)dan de SB13 in stereo.
Voor film is de SB13 ultra een echt beest en doet niet veel onder voor de geboorte broers.

Vandaar ook wel mijn interesse in de E type JL subs hoe deze gaan presteren in stereo.

Natuurlijk is bovenstaande smaakgebonden.

Joske007

Quote from: kalimero on January 18, 2014, 10:38:19
Om even terug te komen op de gesloten subwoofers...
Ik vond de Velodyne SPL-1200 ultra en de sunfire HRS-12 beter klinken (die ik ook in huis heb gehad)dan de SB13 in stereo.
Voor film is de SB13 ultra een echt beest en doet niet veel onder voor de geboorte broers.

Vandaar ook wel mijn interesse in de E type JL subs hoe deze gaan presteren in stereo.

Natuurlijk is bovenstaande smaakgebonden.
Bedankt voor je bijdrage hier ;)
Heb zelf hier thuis ook de Velodyne SPL-1000 en SPL-1200 Ultra naast de SVS SB13 Ultra gehad.
Mijn verslag hierover vindt je hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2513919;topicseen#msg2513919
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

NielsHD

Ik ben niet heel erg op de hoogte (maar volg dit topic wel met veel interesse vanwege upgrade ideeen vanaf de svs sb12), maar is de f112 niet zo'n 2maal zo duur als een svs SB13?

Cobraatje

Quote from: NielsHD on January 18, 2014, 10:53:07
Ik ben niet heel erg op de hoogte (maar volg dit topic wel met veel interesse vanwege upgrade ideeen vanaf de svs sb12), maar is de f112 niet zo'n 2maal zo duur als een svs SB13?

Yep, daarom neig ik als het een JL Audio wordt naar de E112. Die is een stuk goedkoper.
Als je meer over de prijzen wilt weten, Alex van Passion4Sound even mailen.

Mario D

Quote from: Joske007 on January 18, 2014, 10:49:51
Bedankt voor je bijdrage hier ;)
Heb zelf hier thuis ook de Velodyne SPL-1000 en SPL-1200 Ultra naast de SVS SB13 Ultra gehad.
Mijn verslag hierover vindt je hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2513919;topicseen#msg2513919

Voor mijn gevoel heeft de SB13 zeker meer output dan bv de velodyne SPL-1200.
Bij een meting zal dit ook wel het geval zijn denk ik.

Je gaf aan als minpunt bij de Velodyne SPL dat je de EQ niet kan aanpassen.
Natuurlijk kan je ook zonder de ingebouwde EQ spelen en/of eventueel met externe EQ/DSP.

De vraag is maar net of je ook die maximum output en brute kracht wil en waar je prioriteit ligt.

Ik vond de naadloze integratie van de Velodyne een groot pluspunt ook had hij misschien wat minder output.

Jammer bij de SB13 vond ik dat hij in stereo precies steeds erg diep ging en daarom erg bonkerig overkwam.
Bij film stoorde dit absoluut niet.




Mario D

Quote from: NielsHD on January 18, 2014, 10:53:07
Ik ben niet heel erg op de hoogte (maar volg dit topic wel met veel interesse vanwege upgrade ideeen vanaf de svs sb12), maar is de f112 niet zo'n 2maal zo duur als een svs SB13?

De F is inderdaad een stuk duurder, de E112 scheelt ongeveer een 500€ met de SvS SB13.

Cobraatje

Quote from: kalimero on January 18, 2014, 11:20:32
De F is inderdaad een stuk duurder, de E112 scheelt ongeveer een 500€ met de SvS SB13.

Verschil is kleiner, PM Alex maar.

NielsHD

Tja.. Toen ik de sb12 had gekocht, vond ik dat integratie met m'n kef eitjes niet mooi. Nu met mijn BA M25's klinkt het heel mooi... Waar ik dan weer een beetje bang voor ben is dat de SB13 weer te 'veel' is voor de Boston's... Maar ik verwacht ook wel weer dat dat goed te regelen is.
En bij film... Dat zou de reden zijn voor de grotere sub :)

Staaled

Quote from: kalimero on January 18, 2014, 11:17:30
Voor mijn gevoel heeft de SB13 zeker meer output dan bv de velodyne SPL-1200.


Ik vond de naadloze integratie van de Velodyne een groot pluspunt ook had hij misschien wat minder output.

Jammer bij de SB13 vond ik dat hij in stereo precies steeds erg diep ging en daarom erg bonkerig overkwam.
Bij film stoorde dit absoluut niet.
De Ultra komt in metingen als luider en met meer extensie uit de bus.

Gebruikte je iets van EQ of DSP icm de SVS?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Cobraatje on January 18, 2014, 09:38:12

Gisteravond bij Maro, was erg gezellig, de JL Audio F112 gehoord. Deze geeft een totaal andere (upper)bas en strakheid dan wat ik tot nu toe van subs ken.
Het lijkt/denk ik of bij de F112 de tonen korter zijn en sneller uitdoven.
De JL heeft een tightness die indrukwekkend is
. IMO wint de JL het duidelijk van de SB13 Ultra bij muziek.
Dat wat jij beschrijft noem ik wel eens de JL sound,want daar zijn ze meer als goed in.
Dat en omdat ik er nog nooit 1 kapot heb gekregen,maakt het voor mij als meer als 20 jaar ''de sub'' .

Cobraatje

Quote from: morca on January 18, 2014, 18:47:37
Dat wat jij beschrijft noem ik wel eens de JL sound,want daar zijn ze meer als goed in.
Dat en omdat ik er nog nooit 1 kapot heb gekregen,maakt het voor mij als meer als 20 jaar ''de sub'' .

Ik hoorde altijd al goede berichten, maar ik hoor ook goede berichten op dit forum over spul wat ik zelf niet erg goed vind.
Zelf luisteren bevestigde de goede berichten  ;D.
Nu de Rel nog ergens beluisteren en dan kan ik een keuze maken.