Akoestiek der Akoestieken

Started by Erik van Voorst (in memoriam), January 24, 2004, 09:01:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

50 Eurootje voor een pakkie van 12...en een hoop geslijm bij de groothandel om te mogen kopen.... ;D .

Want ze zijn alleen bij de professionele dealers te koop en daar komt een particuliere consument niet/moeizaam binnen....(mijn ervaring na een 20-tal telefoontjes :()
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

eddy135

Hi Erik,
Dat is net zo duur als noppenschuim van de bouwmarkt!
Bij welke groothandel maak ik een kans?
Eddy
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Erik van Voorst (in memoriam)

Asbipro te Schiedam en vragen naar Michael  ;)
(hoeveel heb je er nodig??  ik kan er wel een paar missen ;))

Vanavond even een paneel gemaakt van 12 mm MDF en een lijst van 46 mm...
Ik maak hem " lekker groot " zeg maar 100 bij 80 ....

Tegen mijn vrouw gezegd hij wordt maar ietsje groter dan het schilderij... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Ben benieuwd hoe dit wordt, loop zelf ook al lang rond met dit idee.

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay Cursus in vogelvlucht... ;D

Eigenlijk spreken de foto's voor zichzelf..

Korte uitleg...

Even een kadertje gemaakt met 1 cm oversteek zodat het steenwol erbinnenblijft...
Daaroverheen een Moltondekentje getrokken en getacked
Goed stofzuigen voordat het voorzichtig gestreken kaasdoek erover gespannen wordt..
Dat spannen heb ik eerst met tape gedaan alvorens te tacken en voila...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#432
 :)...best wel een groot paneel en als je ertegen praat (blijft onder ons ;D) valt je meteen op wat een enorm absorptief vermogen het heeft... :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz


Bart_M

Fraai hoor. :)
Het zal wel niet, maar zit de text niet precies in het midden? Of lijkt dit alleen maar zo, of is dit opzet?

garmtz

Quote from: Erik van Voorst on March 23, 2007, 12:40:47
:)...best wel een groot paneel en als je ertegen praat (blijft onder ons ;D)

Whoehahaha! :D

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on March 23, 2007, 12:40:47
:)...best wel een groot paneel en als je ertegen praat (blijft onder ons ;D) valt je meteen op wat een enorm absorptief vermogen het heeft... :o

:D
Een aantal commerciële panelen is ook gemaakt volgens exact dit principe, Erik! Het ziet er in elk geval netjes uit, zoals je wel van jou kunt verwachten natuurlijk. Een paneel met opdruk naar eigen keuze op het formaat dat jij nu maakte kost al gauw 350 euro als je het kant-en-klaar ging aanschaffen. Niet zozeer het paneel zelf, maar de opdruk zou enorm kostbaar zijn....

Het is jammer dat je zoiets niet kunt (moet) doen met diffuserpanelen. Dat zou compleet verkeerd uitpakken en averechts werken als je die ging stofferen.

SpeedyAndré

Quote from: ThingMan on March 23, 2007, 13:37:08

Het is jammer dat je zoiets niet kunt (moet) doen met diffuserpanelen. Dat zou compleet verkeerd uitpakken en averechts werken als je die ging stofferen.


Martin heeft toch kaasdoek gebruikt met zijn panelen, ik heb alleen niet gelezen of het goed werkte?

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

jaco

Quote from: ThingMan on March 23, 2007, 13:37:08
Het is jammer dat je zoiets niet kunt (moet) doen met diffuserpanelen. Dat zou compleet verkeerd uitpakken en averechts werken als je die ging stofferen.
Wit luidsprekerdoek  en niet te veel beschilderen, zou dat niet kunnen ?

Niet actief

#441
Quote from: jaco on March 23, 2007, 14:08:50
Wit luidsprekerdoek  en niet te veel beschilderen, zou dat niet kunnen ?
Het kan altijd, Jaco, dat is het niet. Het punt is dat bespanning van een diffuser met stof direct en ongewild een krachtige absorber creëert met zeer selectieve absorptie. De toegevoegde selectieve absorptie van enkele frequenties in het middengebied kan zeer hinderlijk blijken, met name als je gebruik maakt van aanzienlijke diffuseroppervlakken. Een enkel gestoffeerd paneel zal geen problemen geven, maar een paar vierkante meter zeker wel. Kaasdoek is niet transparant genoeg om het predikaat "akoestisch neutraal" te kunnen krijgen. Je tast dus ook de doelmatigheid van de diffuser zelf ermee aan.

Wat je nog zou kunnen doen, hoewel ook dat verre van ideaal is, is afstand aanhouden tussen het doek en de diffuser. Dus niet direct voorop het paneel spannen, maar op een centimeter of 4 ervoor. Luidsprekerdoek is een goede keuze; ik ken persoonlijk geen meer doorlatend doek.

Niet actief

Quote from: SpeedyAndré on March 23, 2007, 14:07:58
Martin heeft toch kaasdoek gebruikt met zijn panelen, ik heb alleen niet gelezen of het goed werkte?

André  8)

Martin is op de hoogte van het mogelijke nadeel. Hij is natuurlijk zelf de baas, dus als hij het wil proberen om het paneel te stofferen ga ik 'm daar niet van weerhouden!  :)
Het is ook een beetje tegenstrijdig, vind ik: een diffuser bouwen (zo hard en reflecterend mogelijk oppervlak) met als doel midden en hoog te verstrooien (in tijd en ruimte) en tezelfdertijd dat breedbandige verstrooiende vermogen tenietdoen door een absorberend oppervlak ervoor te plaatsen. Ongeacht hoe transparant een stof is, GEEN stof is altijd beter en transparanter. Wat dat betreft is het net als met elektronische componenten: wat niet in de keten hoeft te worden opgenomen kan vanzelfsprekend ook geen problemen opleveren.

Erik van Voorst (in memoriam)

#443
Hart van de letters is precies 40 cm en de breedte is 80 cm dus... :P

Er staat:

MELODY (zwart)........Erik (rood)  ;)

Nog een trots fotootje vanaf mijn luisterplek naar rechts genomen...

EN HET HELPT DUS ECHT... 8)

Het is subtiel maar wel waarneembaar.....

Hoe weet ik dat zo zeker...wel mijn laatste aanschaf is Cowboy Junkies...The Trinity Sessions....

Omdat dit een cd is die je " lekker hard " moet draaien...vond ik een vervelend (lager)middengebied waarneembaar...een soort onbalans...niet prettig voor je oren (okay sowieso hard draaien niet  :P)
vooral het vreemde nummer Blue Moon....
Deze cd is echt geen allemans vriend als je dit thuis hard wil draaien...je zou kunnen zeggen erg confronterend...voor je installatie en je akoestiek...

Deze onbalans is nu WEG..... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

#444
Quote from: Erik van Voorst on March 23, 2007, 15:30:17
Deze cd is echt geen allemans vriend als je dit thuis hard wil draaien...je zou kunnen zeggen erg confronterend...voor je installatie en je akoestiek...

Ook tekstueel en emotioneel is deze cd nogal confronterend....  :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Martin kun jij je verhaal eventueel met pics op dit topic zetten....dat zou ik erg leerzaam vinden omdat ik het liefst praktijkverhalen wil
horen met betrekking tot EERSTE reflectie....ben ik ook alweer een tijdje aan het onderzoeken....
Ook de ervaring met dat bekleden...met-zonder....is welkom... ;)
Trouwens een beetje late reactie maar Aafje en ik leefde erg mee met je hond... :'(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Toine

Ik heb een vraagje...

Mijn piano staat een plm. 4 cm van de muur...
Nu is een piano natuurlijk EEN grote klankbak en daar heb ik hem ook op uitgezocht... 8)

Maaarrrr...de ruimte tussen muur en piano is keihard en verzorgd een behoorlijke activering van het resonantieboard in de piano als er geluid TUSSEN komt....

Volgens mij is de piano niet ontworpen met de muur als versterking dus derhalve mijn vraag...zou het uitmaken voor de kamerakoestiek als ik achter de piano op de muur noppenschuim oid monteer en de piano hier natuurlijk niet mee in kontakt laat komen...

Volgens mij ook meteen een advies voor meerdere piano bezitters onder onze muzikale forumleden...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on March 25, 2007, 11:14:14
Toine
Ik heb een vraagje...
Mijn piano staat een plm. 4 cm van de muur...
Nu is een piano natuurlijk EEN grote klankbak en daar heb ik hem ook op uitgezocht... 8)
Maaarrrr...de ruimte tussen muur en piano is keihard en verzorgd een behoorlijke activering van het resonantieboard in de piano als er geluid TUSSEN komt....
Volgens mij is de piano niet ontworpen met de muur als versterking dus derhalve mijn vraag...zou het uitmaken voor de kamerakoestiek als ik achter de piano op de muur noppenschuim oid monteer en de piano hier natuurlijk niet mee in kontakt laat komen...
Volgens mij ook meteen een advies voor meerdere piano bezitters onder onze muzikale forumleden...

Erik, eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee...
Het is me door jouw verhaal toch niet helemaal duidelijk wat er precies gebeurt in de 4cm smalle spleet, maar ik kan me niet voorstellen dat de kamerakoestiek er veel door zal veranderen. Anderzijds heb ik genoeg meegemaakt om niet gelijk te zeggen dat het niks doet; ik weet het gewoon niet in dit geval.
Sorry....

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay...stel je loopt (als kind :P) door een tunneltje...dan wil je je stem toch even horen galmen... ::)
Hetzelfde effect geeft dit achter de piano...dus als de speaker speelt zal hij achter de piano kunnen reflecteren...misschien is
dit in de praktijk verwaarloosbaar omdat de speaker de piano sowieso aanspreekt bij harde volumes...
Als je bv hoest in de kamer hoor je de piano een heel klein beetje...

Het zijn puntjes op de I...maar vele kleine puntjes maken... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on March 25, 2007, 11:48:35
Okay...stel je loopt (als kind :P) door een tunneltje...dan wil je je stem toch even horen galmen... ::)
Hetzelfde effect geeft dit achter de piano...dus als de speaker speelt zal hij achter de piano kunnen reflecteren...misschien is
dit in de praktijk verwaarloosbaar omdat de speaker de piano sowieso aanspreekt bij harde volumes...
Als je bv hoest in de kamer hoor je de piano een heel klein beetje...

Het zijn puntjes op de I...maar vele kleine puntjes maken... ;D

Duidelijk, ik snap nu wat je bedoelt...
Hebben de mensen buiten de tunnel er veel last van als er in de tunnel kinderen lopen te schreeuwen? Ik bedoel, HOREN ze het buiten de tunnel? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Probeer het, zou ik zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat het werkelijk iets oplevert. Het zou meer opleveren als je de onderkant van je eettafel met noppenschuim zou beplakken, om een voorbeeld te noemen van onzichtbare absorptie die bijdraagt aan het reduceren van de galmtijd.