Akoestiek der Akoestieken

Started by Erik van Voorst (in memoriam), January 24, 2004, 09:01:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niet actief

Erik, aangezien je nu zo met deze materie bezig bent kun je misschien eens kijken naar RPG Pro-foam: http://www.rpginc.com/products/profoam/index.htm

Van dit product heb ik na gebruik voor mezelf (in de woonkamer) en anderen nog vier panelen over -- erg effectief voor het aanpakken van lokale reflectieproblemen. Misschien heb je er wat aan? In dat geval, zie http://www.soundscapes.nu/occasies.html en klik dan rechtsonder op "overige".

Durk

onze piano zingt ook af en toe een beetje mee.. en dan draai ik zelden hard..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Erik van Voorst (in memoriam)

#452
Schuim onder de 2 eettafels en ditto stoelen is geen optie omdat je dat vanuit de zitplaatsen ziet zitten... :(

De eerste reflectie ga ik inderdaad ook nog aanpakken maar eerst Aafje even laten wennen aan de nieuwe aanwinst....gelukkig vind ze het mooi...pffff :P

Ik denk met die of QRDs of met al die balkjes...ik denk dat als het aan de beurt is (eerst de laatste loodjes van de keuken en een lampevoet van klei maken)
dat ik ipv 5 cm balkjes misschien 2.5 cm gebruik voor het kunstzinnige effect en als ik mijn huiswerk goed heb gedaan pak je het ook breedbandiger aan......

Eigenlijk wil ik dan eerst experimenteren...anders ben je zomaar wat lukraak aan het doen.....misschien moet ik wel absorberen ipv diffuseren  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on March 25, 2007, 16:12:20
Schuim onder de 2 eettafels en ditto stoelen is geen optie omdat je dat vanuit de zitplaatsen ziet zitten... :(

Zien is een noodzaak voor de eerste reflectie, maar niet voor de tweede of latere reflecties... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TheBaz

Erik,

Je thuispagina is wel populair  ;D
'k mag er na middernacht pas weer op kijken....
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

Erik van Voorst (in memoriam)

#455
Ja helaas is hij inmiddels wel verouderd maar Project "The Thing" is samen met dit topic Akoestiek der Akoestieken helemaal up-to-date.... ;)

Ik zou zeker aanraden om hier tijd aan te besteden...ik heb verleden week weer bekende luisteraars over de vloer gehad en ze kennen mijn geluid heel erg goed en we vonden unaniem de laatste aanwinst tw. het akoestisch paneel zeker wat positiefs doen.....(het meest bij bv. de track Calling Elvis van Dire Straits...en Cowboy Junkies zoals eerder genoemd)

Ook grappig als je off-axis zit (rechts naast de luisterstoel) .
......klinkt gelijk een heel stuk mooier dan voorheen.......en ik zit daar zelf ... TE VAAK... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Snowmaster

Leuk om te lezen deze topic !
Fijn om te zien dat er nog meer mensen zijn met een "afwijking" (denkt mijn omgeving soms ;D )

Op sommige foto's zie ik echter een steenharde woonkamer zonder zachte materialen. Zelf zou ik daar gierend gek worden van het geluid.

In onze woonkamer die oorspronkelijk bijna net zo hard was heb ik de volgende wijzigingen (grote opknapbeurt) doorgevoerd : stoffen banken, kamerhoge in-betweens, grove structuur (10-15 mm) op rubberbasis aan de achterwand, vloerkleed 2x3 in zitgedeelte. Teak eethoek met 6 stoelen en een losse stoel aan onderzijde bekleed met noppen.

Het verschil voor en na de wijziging is enorm. De kamer is niet langer hol en er is geen nagalm meer bij stemgeluid. De achterwand werkt als een diffuser en de noppen onder het zitgedeelte (3m²) absorberen het weerkaatsende geluid bij de eethoek. De keuze voor juiste meubels (stof i.p.v. leer) draagt natuurlijk ook een steentje bij. 
Het leuke is dat de achterwand en en noppenfolie niet opvallen, maar wel erg goed hun werk doen.
Succes met je perfectionering !






Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Joep

Erik heeft (o.a) zijn hele plafond akoestisch laten aanpassen om de hardheid in klank weg te nemen. Kijk maar eens op zijn website, of lees terug in dit topic. Echt superuitgebreid aangepakt!

Erik van Voorst (in memoriam)

#458
Dank voor je reactie...harde woonkamer...schijn bedriegt.. ;)

Het gehele plafond bestaat uit zeer zachte open cell schuim plm. 60/70 m2 daar kan geen hoogpolig tapijt tegenop...langs de 13 meter glaswand kan ik overal stoffen lamellen laten zakken...daarnaast een groot vloerkleed van 3 mtr bij 2.50 mtr....liggend voor de speakers......gordijnen achter en zijwaarts...grote stoffen bank 2.50 mtr lang en een meter diep.....4 eetkamerstoelen met stof tot de grond....vitrages in de keuken...stoffen tubetraps...en nu een absorptief wandpaneel...kortom een spel tussen absorptie en diffusie met behulp van wetenschappelijke meetapparatuur EN ouderwetse oren. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

eddy135

[quote author=snowmaster link=topic=13988.msg886352#msg886352 date=1176034403
grove structuur (10-15 mm) op rubberbasis aan de achterwand...

Hoi,
Daar wil ik weleens wat meer over weten.
Eddy







[/quote]
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on April  9, 2007, 00:01:48
Het gehele plafond bestaat uit zeer zachte open cell schuim plm. 60/70 m2 daar kan geen hoogpolig tapijt tegenop...

LOL ;D ;D Ik heb ook nog nooit iemand met hoogpolig tapijt op zijn plafond gezien... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: snowmaster on April  8, 2007, 14:13:23
In onze woonkamer die oorspronkelijk bijna net zo hard was heb ik de volgende wijzigingen (grote opknapbeurt) doorgevoerd : stoffen banken, kamerhoge in-betweens, grove structuur (10-15 mm) op rubberbasis aan de achterwand, vloerkleed 2x3 in zitgedeelte. Teak eethoek met 6 stoelen en een losse stoel aan onderzijde bekleed met noppen.

Het verschil voor en na de wijziging is enorm. De kamer is niet langer hol en er is geen nagalm meer bij stemgeluid. De achterwand werkt als een diffuser en de noppen onder het zitgedeelte (3m²) absorberen het weerkaatsende geluid bij de eethoek. De keuze voor juiste meubels (stof i.p.v. leer) draagt natuurlijk ook een steentje bij. 

Dat schreeuwt natuurlijk om foto's!

En net als Eddy ben ik ook benieuwd naar meer informatie over de rubberbasis muurbewerking. Wat doet het akoestisch? In welke bandbreedte?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Snowmaster

Quote from: Erik van Voorst on April  9, 2007, 00:01:48
Dank voor je reactie...harde woonkamer...schijn bedriegt.. ;)

Het gehele plafond bestaat uit zeer zachte open cell schuim plm. 60/70 m2 daar kan geen hoogpolig tapijt tegenop...langs de 13 meter glaswand kan ik overal stoffen lamellen laten zakken...daarnaast een groot vloerkleed van 3 mtr bij 2.50 mtr....liggend voor de speakers......gordijnen achter en zijwaarts...grote stoffen bank 2.50 mtr lang en een meter diep.....4 eetkamerstoelen met stof tot de grond....vitrages in de keuken...stoffen tubetraps...en nu een absorptief wandpaneel...kortom een spel tussen absorptie en diffusie met behulp van wetenschappelijke meetapparatuur EN ouderwetse oren. ;D

Oeps... :-X.......schijn bedriegt inderdaad....

Complimenten, want dit klinkt ook als een erg hoog WAF gehalte en dat laatste is meestal toch wel belangrijk.



Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

#463
Quote from: Audiofiel on April  9, 2007, 20:33:32
En net als Eddy ben ik ook benieuwd naar meer informatie over de rubberbasis muurbewerking. Wat doet het akoestisch? In welke bandbreedte?


De omschakeling in onze woonkamer kwam tot stand door tijdens een opknapbeurt te kiezen voor zoveel mogelijk zachte materialen.
De achterwand bestond eerst uit gladde kalkstructuur.  Bij een stucadoorsbedrijf vroeg ik om een geluiddempende mogelijkheden (minder hol). Zij stelden een grove structuur voor op kunstof basis (deze blijft lichtelijk elastisch). Dit werd vaker gebruikt om ruimtes minder hard te maken.  Het ziet er een beetje uit als het plafond van Erik.
Het is vergeleken met de oude structuur rustiger, maar heeft absoluut niet de eigenschappen van Erik's plafond, want een lege kamer klinkt ook bij ons nog steeds hol.  Er zijn bij ons gewoon zachtere zaken gebruikt dan voorheen en daarnaast zachte meubelkeuzes gemaakt.

Er is ook niet gemeten. Mijn vrouw is wel bang dat ik daar ook nog mee ga beginnen LOL   ;D.     want ik loop al een tijdje met het idee rond om een Barco aan het plafond "weg te timmeren" . 



Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

ruud2

Quote from: Audiofiel on April  9, 2007, 20:32:07
LOL ;D ;D Ik heb ook nog nooit iemand met hoogpolig tapijt op zijn plafond gezien... ::)

geen hoogpolig , maar wel diktapijt op de schuine wanden van de zolderkamer. :)

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

maar

zijn er ook maatregelen tegen LF reflecties aangebracht? Alles wat ik lees doet weinig <150Hz. Jammer, want daar zit de meeste ellende.

Snowmaster

Het Audissey systeem heeft mij met reflecties <150 hz geholpen.
Ook daarboven trouwens. Inmeetsystemen zijn niet zaligmakend voor HT, maar helpen je wel op ideeën. Vervolgens ga je experimenteren en zoek je eventueel naar een "handmatige oplossing".
Bij stereo is dit alleen stuk moeilijker, want daar wil ik in eerste instantie "puurheid" zonder fratsen. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

PaulSQ

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Joep


NielsLu

Quote from: Erik van Voorst on March 21, 2007, 14:31:17
http://rti.inforce.dk/graphics/RTI-NL/product_information/NL/industrial_slab_203_213_223_233.PDF

Hierbij de specs voor de techneutische liefhebber... :P

Ik heb zelf type 213 genomen met een dikte van 5 cm...deze is zeer zacht...

Ik kan voorlopig te keer gaan want je moet minimaal 12 platen tegelijk afnemen... :o ;D

Hallo Erik,

Misschien een beetje een late vraag, maar hoe is dit materiaal mbt de gezondheid. Steenwol en glaswol zo in een woonkamer lijkt me namelijk niet echt gezond (heel fijn stof)...

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

dre73

als ik het goede spul voor ogen heb,zijn het meer een vettige propjes watten die er op geknald zijn.
ze hadden dit ook in de portiek bij een vriend van me aangebracht maar iedereen moest even springen en er aan zitten dus het zat zo vol met kale plekken ::)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik van Voorst (in memoriam)

#471
sorry lees nu pas je vraag... :-[

Met de gezondheidsfactor is sterk rekening mee gehouden en officieel gekeurd... ;)

Omdat wij niet in de lucht springen tijdens het muziek luisteren (misschien af en toe dan)...zitten er bij ons geen kale plekken...

Als iemand wil voelen.. :P..........................................hebben we een staaltje in de lade... ;D

Dat is de uitleg voor wat betreft het plafond met zijn gespoten cellulose....

Voor wat betreft het akoustische paneel , dat is bekleed met een molton en daar overheen een kaasdoek ik denk dat er geen mens deze panelen onbehandeld in zijn woonkamer neemt....... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Leon

Voor wat betreft het akoustische paneel , dat is bekleed met een molton en daar overheen een kaasdoek:

Erik;

Je gebruikt het kaasdoek vanwege de decoratieve waarde zoals je al vertelde. Zou kaasdoek alleen afdoende kunnen zijn voor bekleding van de plaat, of is dit doek te "dun" of "poreus" ...

Verder wil ik graag van je weten of je nog enkele platen te koop hebt ......  Ik heb interesse .........

Groetjes Leonneke

Erik van Voorst (in memoriam)

Helaas...alles al eerder verkocht aan een forummer... ;D

Ik denk te poreus maar check even met Toine...die is de expert... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Leon on November 24, 2007, 23:12:49Je gebruikt het kaasdoek vanwege de decoratieve waarde zoals je al vertelde. Zou kaasdoek alleen afdoende kunnen zijn voor bekleding van de plaat, of is dit doek te "dun" of "poreus" ...
Kaasdoek is te poreus; het laat niet alleen vezels ongehinderd door, het schijnt ook door.