Akoestiek der Akoestieken

Started by Erik van Voorst (in memoriam), January 24, 2004, 09:01:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Quote from: Erik van Voorst on May 22, 2004, 09:56:18
Tenminste als ze mijn hand en overhemd herkennen... ;)

Daar zit toch altijd een klodder lijm op? ;D

Spacebass

QuoteIk word beroemd... ....
terecht toch  :)

jaco

Quote from: Erik van Voorst on May 22, 2004, 09:56:18
Ook heb ik pootjes onder de smalle gemaakt...komt ook een foto van.
(pootjes om hem waterpas te krijgen).
Thingman heeft de smalle met nette glijnagels van kunstof geregeld. Staan mooi stabiel.

Jaco

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on May 22, 2004, 09:56:18
Tjee.. :o
Ik word beroemd... 8).... :P
Tenminste als ze mijn hand en overhemd herkennen... ;)

Ik kan altijd de foto nader bewerken en een gepast tekstballonnetje bij de hand plaatsen.  ;)

Quote from: Erik van Voorst on May 22, 2004, 09:56:18
Voor wat betreft de smalle tubetraps kun je beter een bredere afstandring gebruiken
tzt zal ik wel een foto posten...dan is de druk gelijker verdeeld dus stabieler.
Ook heb ik pootjes onder de smalle gemaakt...komt ook een foto van.
(pootjes om hem waterpas te krijgen).

Onder de 22 en 30 cm tubes monteer ik standaard meubelpootjes (onder de 42 en 52-ers desgewenst ook). Vooral met dikkere stoffering om de tube is dat onvermijdelijk (de naad van de hoes is tweemaal zo dik en daardoor zou het kolommetje nogal scheef staan, inderdaad).

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay

Hierbij de nog verschuldigde pootjes en een stabilisatie ring voor de smallere
dat kan voor extra stabiliteit zorgen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#405
Omdat de stof onvermijdelijk hier als een ongelijk bultje in het centrum bij elkaar komt (de nietjes-plek) kun je ook een ring zagen van 3 mm dik met een gat waar de
bij-een-gekomen stof doorheen kan.

Zodoende heb je weer een plat lijmvlak gemaakt voor de deksel. 
De deksel rust dan op de houten ring en niet meer op de "opgehoopte" stof ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on May 23, 2004, 09:53:46
Hierbij de nog verschuldigde pootjes en een stabilisatie ring voor de smallere
dat kan voor extra stabiliteit zorgen.

Bedankt Erik!

Erik van Voorst (in memoriam)

Zaterdag aanstaande is het weer eens zo ver.

Toine en Partner komen bij ons eens gezellig luisteren.
Om plafond, drukkamers, tubetraps enz enz aan het werk te horen.

Alle meetapparatuur blijft in de kast, slechts de oren gaan het werk doen.. :P

Geluisterd wordt er naar MUZIEK....

Omdat ik nu al enthousiast ben, kom ik net terug van de winkel ;).

Ik heb het 1e en 2e pianoconcert van Chopin gekocht (DG1999).
Krystian Zimerman is de pianist, momenteel zeer hot.

Dat gaat dikke pret worden  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Ettepet

#408
Op het SVS-forum las ik net het volgende:

Quote>>>Something I discovered recently: The 16-46 is big enough to modify the bass behaviour of my 40 Hz stereo speakers. Even when the sub is switched off!<<<


Yup, works like a big bass trap...:) All subwoofer do..but most don't to an audible extent. Something as large as the taller SVs would definitely have an audible effect though.

Tom V.
SVS

Die SVS cylinders lijken dus niet alleen fysiek op de tubes... ;)

Niet actief

Quote from: Ettepet on August  9, 2004, 11:35:53
Die SVS cylinders lijken dus niet alleen fysiek op de tubes... ;)

Het is natuurlijk hetzelfde als luisteren bij de dealer, die een setup heeft gemaakt in een ruimte waar links en rechts langs de wanden ook luidsprekers staan.
Geloof maar dat die kamer volstaat met afgestemde absorbers......
Toine.

Flo

Goede middag dames en heren.
Het is  makkelijk om een ander te laten luisteren terwijl je zelf twee oren hebt gehad. Verder  moet men zich niet gek laten maken ,want het gaat zelfs om hebzucht.
En om mee te pronken.Alsof dat alles is . Waar het om draait is dat je lekker in je vel zit.
En niet op gefucked want dan zal je vaak lang zoeken voor het goed in de oren klinkt.
Dus mijn conclussie is ,dat het hoeft niet duur hoeft tezijn ,en als je niet weet te- luisteren moet je niet aan beginnen.

Shorty

Interessante bijdrage, Flo.  :P 
Laat me raden: kom je van het hifi.nl-forum?

VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

Flo,

Welkom als nieuw lid.  :)

Aan de hand van welke posting reageer je nu op deze topic ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Quote from: Flo on August 26, 2004, 12:07:25
Goede middag dames en heren.
Het is makkelijk om een ander te laten luisteren terwijl je zelf twee oren hebt gehad. Verder moet men zich niet gek laten maken ,want het gaat zelfs om hebzucht.
En om mee te pronken.Alsof dat alles is . Waar het om draait is dat je lekker in je vel zit.
En niet op gefucked want dan zal je vaak lang zoeken voor het goed in de oren klinkt.
Dus mijn conclussie is ,dat het hoeft niet duur hoeft tezijn ,en als je niet weet te- luisteren moet je niet aan beginnen.

Beetje onzin.
Sommige halen hun genoegen van de hobby uit het luisteren, anderen uit het tweaken.
Het is niet mogelijk om te zeggen dat iemand het fout doet.
Goed voor je dat jij er voor jezelf uit bent. ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

#414
Het is alweer een tijdje stil geweest maar na een aantal geslaagde modificaties bespeur ik dat ik harder ga draaien (nog harder  ;D >:D)...met als gevolg dat je " soms"  de ruimte een beetje aanspreekt met het middengebied....

Omdat mijn vrouw en ik het kunstwerk boven de Wadia na 10 jaar wel eens veranderd willen zien kwam ik op het idee om een japans gekalligrafeerd kunstwerk te kopen...

Mijn vrouw vroeg...waarom maak je zoiets niet zelf.... ???

Meteen een brede grijns op mijn gezicht want dan kan ik daarachter meteen een akoestisch absorptief paneel bouwen...okay mijn kunst zal geen kunst zijn maar het doel heiligt de middelen.. :P.

In overleg met Toine Dingemans (geen reclame want wie anders in Nederland ;D) werd ipv noppenschuim gekozen voor een Rockwool industieplaat nr. 223...(je moet er wel meteen 6 kopen bij de groothandel maar ala)
maten 60 cm bij 100 cm....dus gewoon net genoeg om een anders kale muur net even wat absorptie mee te geven ipv reflectie zonder dat je vrouw vraagt of je je straightjacket weer aan wil voor vanavond... >:D

Het plan is een frame te bouwen daarna de plaat erin klemmen en dan een molton afdekking waarover het kaasdoek....

Wel even internetten op japan en kalligrafie....om je naam in het japans te ontdekken en een thema te kiezen ;)

Ik heb gekozen voor de karakters welke de naam MELODIE weergeven...en in rood mijn naam eronder...

Als je een paar avonden oefent weet je meteen waarom kalligrafie in Japan een kunstvorm is... ;D

Je moet wat penselen aanschaffen en kaligrafeer inkt enz
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

En straks......
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Leuke en nuttig komt elkaar zo tegen. Goed plan! :D

Hoeveel van deze panelen ga je nu ophangen? Ik neem aan toch meer dan alleen degene boven de set, achter je luisterplek?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

paul groot

Erik,
mooi,.........en je zag er wel geinig uit in kimono met zwaard op je rug,
tjonge, wat een inlevings vermogen...... ;D

paul
Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

ruud2

dat is dus achter de luisterplek.
doe je ook nog iets links ervan? bij mij is de a-symmetrie van de huiskamer nl. te horen door het "verschuiven", het ontbreken van een muur aan de rechterzijde.

ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Tazzy

Nice, waarom eigenlijk geen noppenschuim in zo'n paneel?
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Erik van Voorst (in memoriam)

Straks mijn Rockwoolpanelen Industrieplaat 213 of 223 ophalen..en wat hout voor het lijstwerk..

Ik denk een paneel in een paneel te maken en daarna een omlijsting....

Voor de duidelijkheid..het wordt 1 groot paneel (op de plek van het schilderij) voor de kleine muur rechts van de luisterplek...deze zorgt voor een iets betere symetrie door middel van wat absorptie omdat links van de luisterplek GEEN muurtje staat... :P

Rockwool heeft betere absorptieve eigenschappen dan noppenschuim...ik zal de specs wel posten...

Voor wat eventueel betreft de 1e reflectie links van de luidspreker dat komt nog....1 ding tegelijk... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

http://rti.inforce.dk/graphics/RTI-NL/product_information/NL/industrial_slab_203_213_223_233.PDF

Hierbij de specs voor de techneutische liefhebber... :P

Ik heb zelf type 213 genomen met een dikte van 5 cm...deze is zeer zacht...

Ik kan voorlopig te keer gaan want je moet minimaal 12 platen tegelijk afnemen... :o ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rody


Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

eddy135

Hi Eric,
Ik heb zelf ook zo'n paneel gemaakt; bekleed met een mooie deken (uit de kringloopwinkel), gevuld met noppenschuim.
Zijn die platen erg prijzig, want ik heb het idee dat noppenschuim niet zo heel veel doet, tov alleen de deken op een raamwerk.
Groeten Eddy
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN