Akoestiek der Akoestieken

Started by Erik van Voorst (in memoriam), January 24, 2004, 09:01:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ranger

Of werkt dat noppenschuim van de Gamma net zo goed? Scheelt wel veel in het geld.

Niet actief

#376
Quote from: Ranger on May 11, 2004, 11:07:42
Of werkt dat noppenschuim van de Gamma net zo goed? Scheelt wel veel in het geld.

Noppenschuim werkt erg goed, maar met name voor het hogere middengebied en het hoog.
Hoe ziet eigenlijk je "akoestisch probleem" eruit?
Als je ook in het laag/laagmidden aanvullende absorptie nodig hebt kom je er niet met enkel noppenschuim.
Als je de geluidsenergie van je reflecties wilt houden (levende ambiance) zul je ze moeten verstrooien om een bevredigend ruimtebeeld te kunnen neerzetten. Als je ze wilt reduceren zul je voorzichtig en strategisch moeten dempen om te voorkomen dat het leven er teveel uit gaat.

Weet waar je aan begint.....
ThingMan.

Ranger

Mijn ruimte is te hard (het ene gedeelte klinkt wel heel erg hol) . Daardoor is het geluid aan de te schelle kant. Het hoog klinkt te schel en met name vrouwenstemmen te hard.
Een "dode" ruimte wil ik echter ook niet. Het lijkt mij dat daardoor dat akoestisch materiaal van Primacoustic niet zo geschikt is. Het is wel mijn woonruimte en het moet wel levendig blijven. Wil ook geen doodse muziek (speel veel rock)
En wanneer je met dat (goedkope) noppenschuim van de Gamma een zelfdev resultaat kunt behalen, vraag ik mij af waarom dat spul van Primacoustic zo duur is.

Is het overigens handig achter je audio rack ook iets geluiddempends te hangen?

Scarp

#378
Van wat ik begrijp van de site van rpginc, moet je (voor normale speakers) absorptie hebben aan de muur achter je speakers en diffusie aan de kant achter je luister positie.

Ik heb zelf een gelijk probleem. Harde kamer met hoge toon flutter echo.

Toine, zou ik voor absorptie bv van dat noppenschuim van de gamma kunnen gebruiken met daarom heen stof (voor de mooiere kleur). Aangezien dit mijn huiskamer is, moet het ook nog enigszins goed eruit zien. Als ik dus iets van stof om zulk noppenschuim heen kan doen in de kleur van mijn muur dan is het nog aardig :) Of haalt dat al het effect van zulk schuim weg?

Niet actief

Quote from: Scarp on May 11, 2004, 11:36:44
Van wat ik begrijp van de site van rpginc, moet je (voor normale speakers) absorptie hebben aan de muur achter je speakers en diffusie aan de kant achter je luister positie.
Ik heb zelf een gelijk probleem. Harde kamer met hoge toon flutter echo.
Toine, zou ik voor absorptie bv van dat noppenschuim van de gamma kunnen gebruiken met daarom heen stof (voor de mooiere kleur). Aangezien dit mijn huiskamer is, moet het ook nog enigszins goed eruit zien. Als ik dus iets van stof om zulk noppenschuim heen kan doen in de kleur van mijn muur dan is het nog aardig :) Of haalt dat al het effect van zulk schuim weg?

Het noppenschuim is prima geschikt om strategisch op de zijwanden toe te passen ten einde flutter echo te bedwingen.
Als doek kun je kaasdoek nemen, jute, hessian of trevira. Allemaal akoestisch zeer transparante stoffen.
Omdat ik ook al op dit idee was gekomen: http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/echno.htm
Succes!
ThingMan.

Spacebass

Scarp als je voor de 802 gaat moet je in de gaten houden dat je weer ruimtelijkheid gaat missen als je dit achter je speakers gaat gebruiken...

Scarp

@dingman: Op de zijwanden? Dat wordt lastig, want de ene zijwand is raam en deur en de andere heeft ook een deur en een inbouwkast. De plaatsen die over zijn, is de muur achter de luisterpositie of achter de speakers.

@sb: Ik ga ook eerst simpel testen met noppenschuim en kijken of het wat helpt. Ook eerst de 802's in laten spelen en wennen aan het geluid :)

Niet actief

#382
Quote from: Ranger on May 11, 2004, 11:33:55
Mijn ruimte is te hard (het ene gedeelte klinkt wel heel erg hol) . Daardoor is het geluid aan de te schelle kant. Het hoog klinkt te schel en met name vrouwenstemmen te hard.
Een "dode" ruimte wil ik echter ook niet. Het lijkt mij dat daardoor dat akoestisch materiaal van Primacoustic niet zo geschikt is. Het is wel mijn woonruimte en het moet wel levendig blijven. Wil ook geen doodse muziek (speel veel rock)
En wanneer je met dat (goedkope) noppenschuim van de Gamma een zelfdev resultaat kunt behalen, vraag ik mij af waarom dat spul van Primacoustic zo duur is.
Is het overigens handig achter je audio rack ook iets geluiddempends te hangen?

Wat je beschrijft gaat verder dan louter het verschijnsel "flutter-echo". Je beschrijft volgens mij een lange nagalmtijd in midden en hoog -- veel beton/steen, weinig zwevend hout -- kortom: een harde reflecterende ruimte voor in in elk geval het midden en hoog.
Ik vermoed dat je in een gemiddelde kamer niet meer dan 10 van die vellen verspreid moet toepassen. Als het daarmee of met minder vellen verholpen is, sjappoo! Maar als het niet voldoende zou zijn is het niet verstandig meer vellen te kopen. De selectieve absorptie van het materiaal zal anders een relatief beperkt frequentiegebied teveel aanpakken en de rest ongemoeid laten -- een sonische signatuur is wel het laatste wat je door akoestiekaanpassingen wil bereiken.

Het spul van Primacoustics is nogal goedkoop in vergelijking met de gangbare akoestische attributen voor de particuliere muziekluisteraar, vandaar dat ik er weleens naar verwijs.
Primacoustics is simpelweg meer dan een velletje noppenschuim, en daarmee ook duurder. De produkten hebben echter een prima prijs/kwaliteitverhouding, zeer zeker als je achteraf zelf nog creatief met de afwerking verder gaat.

Ik weet niet in hoeverre je je enigszins hebt verdiept in het handjevol fundamentele akoestische problemen dat je kunt tegenkomen -- het zijn namelijk altijd dezelfde problemen in een iets ander jasje -- in je ruimte, maar onderstaand schrijfsel bevat (als het goed is) goed leesbare besprekingen van "relevante aspecten van akoestiek in een luisterruimte".
http://home.wanadoo.nl/laetitiakonijn/basic_ac.htm

Veel leesplezier  ;)
ThingMan.



p.s.: Hoe hoog is je plafond?

Niet actief

Quote from: Scarp on May 11, 2004, 11:54:32
@dingman: Op de zijwanden? Dat wordt lastig, want de ene zijwand is raam en deur en de andere heeft ook een deur en een inbouwkast. De plaatsen die over zijn, is de muur achter de luisterpositie of achter de speakers.

Flutter zal voor het grootste deel door de lange wanden worden opgewekt. Ik ging er automatisch van uit dat dit de zijwanden zouden zijn.
Ik zou nooit de wand achter de luidsprekers met een vlak en absorberend medium aanpakken, dus als het dan toch moet, dan op de wand achter de luisterplaats, maar ook dat is niet een echt goede plek voor het schuim. Dat zijn toch echt de zijwanden en/of het plafond. Als je een reflecterende vloer heb is het plafond ook een goede optie dus.

En VoodooCoustics natuurlijk...... [binnenkort nieuw te openen topic  ;D]
ThingMan.

Ranger

Het spul van Primacoustics is nogal goedkoop in vergelijking met de gangbare akoestische attributen voor de particuliere muziekluisteraar, vandaar dat ik er weleens naar verwijs.
Primacoustics is simpelweg meer dan een velletje noppenschuim, en daarmee ook duurder. De produkten hebben echter een prima prijs/kwaliteitverhouding, zeer zeker als je achteraf zelf nog creatief met de afwerking verder gaat.


Maar krijg je dan niet een erg dode ruimte? En ik heb eens gerekend. Als je de wand achter de speakers met die panelen bewerkt + twee zijwanden kost dat ruim 450 Euro.  Dan is de Gamma supergoedkoop.........



Niet actief

Quote from: Ranger on May 11, 2004, 12:08:53
Maar krijg je dan niet een erg dode ruimte? En ik heb eens gerekend. Als je de wand achter de speakers met die panelen bewerkt + twee zijwanden kost dat ruim 450 Euro.  Dan is de Gamma supergoedkoop.........

Nee, je krijgt zomaar niet een erg dode ruimte. Zoals ik je al zei: het spul absorbeert niet alleen. Die panelen hebben ook een verstrooiende werking; het zijn tevens behoorlijk goed werkende diffuserpanelen voor het middengebied.

Als je diezelfde wand achter de speakers en twee zijwanden met RPG diffusers zou willen behandelen, ben je zomaar 5x zoveel kwijt als voor Primacoustics. Je hebt dan weliswaar een beter produkt, maar het is fors duurder.

Noppenschuim is noppenschuim -- een vlak en behoorlijk regelmatig, maar krachtig absorberend open-cellen schuim van 25mm dik. De 50 en 100 mm varianten werken onder 1000Hz nog door. Primacoustic absorbeert breedbandiger, regelmatiger en verstrooit dus bovendien een deel van het opvallende geluid.

Noppenschuim kan verder in combinatie met een holle ruimte erachter ook enigszins worden gebruikt als milde absorber voor het lage middengebied.
Verder kun je het in de vorm van "baffles" toepassen aan het plafond (2 vel, verticaal hangend en met de ruggen tegen elkaar geplakt).
ThingMan.

Ranger

Thingman,

Wat zou jij dan doen. Dat spul van Primacoustics voor 450,- of toch dat noppenschuim van de Gamma?

Niet actief

Quote from: Ranger on May 11, 2004, 12:38:09
Thingman,
Wat zou jij dan doen. Dat spul van Primacoustics voor 450,- of toch dat noppenschuim van de Gamma?

Ik zou het volgende doen in onderstaande volgorde:
1. inzicht krijgen in de akoestische situatie in betreffende ruimte, met name door luisteren en iets minder door meten;
2. de mogelijkheden inventariseren die -- binnen je budget -- in staat zijn om de aangetroffen akoestische problematiek mee aan te pakken;
3. de relevante mogelijkheden vertalen naar de praktijk: HOE implementeren, WAAR en HOEVEEL van WAT

Met name dit laatste punt levert de grootste problemen op. Niet alles wat je wilt is mogelijk, niet zozeer omdat het te duur is, maar omdat het niet KAN of MAG (waf is soms een echte barriere)....

Je krijgt bij dit soort dingen spijt van een impulsaankoop. Het noppenschuim van de Gamma kan deel uitmaken van stap 3, maar ik ben zelf nog nooit in een situatie terechtgekomen waarin 25mm noppenschuim alle akoestische problemen heeft kunnen neutraliseren.
Net zomin als de Primacoustics wandpanelen alle akoestische problemen kunnen neutraliseren.
Er zijn uberhaupt maar weinig akoestische hulpmiddelen die dit kunnen, en degene die het kunnen kunnen dit nog maar ten dele (tubes bijvoorbeeld verstrooien, maar niet zo goed als echte diffusers).
Een akoestische aanpak vereist dus meerdere verschillende materialen.

Natuurlijk kun je beginnen met noppenschuim op de eerste reflectiepunten en verder strategisch verdeeld over de ruimte toe te passen. Je zult er waarschijnlijk door aangemoedigd worden verder te zoeken, want het een leidt zogezegd tot het ander. Als je midden en hoog in orde zou zijn met noppenschuim komt vanzelf het gebrek aan evenwicht in het lage middengebied beter naar voren, dus dat wil je ook aanpakken. Om te voorkomen dat je bezig blijft (zoals in de hobbysfeer weliswaar gebruikelijk is maar bij de meeste muziekliefhebber niet -- die willen zo gauw mogelijk kunnen luisteren) kun je beter de puntsgewijze aanpak kiezen die ik voorstel, omdat die begint met het in kaart brengen van ALLE aangetroffen problemen en niet alleen de meest in het oor springende.

ThingMan (en nou moek werken.... ;))

Ranger

Dus dat spul van Primacoustics is toch wel erg goed.

Waar koop je trouwens van dat kaasdoek en wat kost het?

Niet actief

Quote from: Ranger on May 11, 2004, 21:59:47
Dus dat spul van Primacoustics is toch wel erg goed.
Waar koop je trouwens van dat kaasdoek en wat kost het?
Op de markt.
De prijs is afhankelijk van je onderhandelingsvermogen en je relatie met de marktkoopman maar vanaf 5 euro moet het wel lukken verwacht ik.
En googelen.....

Ranger

nou; ik heb dat noppenschuim geprobeerd. Vind het niets. Kan niet zeggen dat het er op vooruit gaat.
Ga nu eerst een gordijn hangen op de scheiding van mijn "luisterruimte" en de holle ruimte (plavuizen!). Dan nog misschien een wandkleed aan een muur.
Vooralsnog vind ik dat spul van Primacoustic te lelijk en opvallend voor in de woonruimte. Hoe goed het ook is.

MdB

Hoi Jaco,

Ziet er goed uit de bastraps 8). Heb je deze nu in alle vier de kamer hoeken (4x2) opgestapeld geinstalleerd ???
Ben reuze benieuwd hoe de RTA meting eruit gaat zien en dat je probleem met laag verbeterd is.
Met name de piek van 30 Hz en de dal van 45 Hz. :)
Beter duur dan niet te koop.

jaco

Ik heb maar 2 echte hoeken. In de 3e staat mijn hifi rack, en de 4e is geen hoek, maar een open doorgang naar de keuken.
Voor de absorbtie van het laag schijnt deze opstelling weinig uit te maken. Enkel de diffusiefe zijde staat naar binnen gekeerd, dus die verschilt tussen links en rechts. Maar links heb ik mijn rack staan, en dat is ook niet absortie, dus wel weerkaatsing (zonder diffusie)

Ik zal nog wel eens gaan meten.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik van Voorst (in memoriam)

#393
Jaco echt een succes!!!.... volledig ge-integreerd.

Grappig genoeg vandaag ook die van mij van een laatste laklaag voorzien.

Op verzoek van Toine even wat foto's want hij kan deze gebruiken op zijn site
(vind ik zelf ook leuk hoor !!!!). ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on May 21, 2004, 19:45:13
Grappig genoeg vandaag ook die van mij van een laatste laklaag voorzien.
Op verzoek van Toine even wat foto's want hij kan deze gebruiken op zijn site
(vind ik zelf ook leuk hoor !!!!). ;)

Bedankt Erik!
DHZ-endcaps pagina bijna accomplished!

jaco

Quote from: ThingMan on May 22, 2004, 00:41:31


Bedankt Erik!
DHZ-endcaps pagina bijna accomplished!
Gewoon 2x 120cm opstapelen, geen endcaps nodig :)

Voor de 80 cm hoge wel een idee.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Niet actief


jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik van Voorst (in memoriam)

Tjee.. :o

Ik word beroemd... 8).... :P

Tenminste als ze mijn hand en overhemd herkennen... ;)

Voor wat betreft de smalle tubetraps kun je beter een bredere afstandring gebruiken
tzt zal ik wel een foto posten...dan is de druk gelijker verdeeld dus stabieler.

Ook heb ik pootjes onder de smalle gemaakt...komt ook een foto van.
(pootjes om hem waterpas te krijgen).
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!