Akoestiek der Akoestieken

Started by Erik van Voorst (in memoriam), January 24, 2004, 09:01:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

rode trechter.....blauwe trechter.....gele tube.....

of GEHELE Tube... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on April 25, 2004, 09:59:45
1. TUSSEN DE ELECTROSTATEN:... geen hoorbare veranderingen
zowel diffuus als absorptief gericht.
2. NAAST DE ELECTROSTATEN:....door de a-symetrische kamer heb ik met 2 dunne Traps
een virtuele gespiegelde muur (tje) gebouwd dit was hoorbaar beter...maar kreeg het idee dat hij het niet schokkend vond.
3. ACHTER DE ELECTROSTATEN:....dit zorgde voor de grootste verandering.
a. Absorptief...direct erachter (50 cm) zorgde voor een iets breder geluidsbeeld.
b. Diffusief......direct erachter (50 cm) zorgde voor een geluidbeeld wat meer naar voren kwam.
Conclusie: Ik kreeg het idee dat de dunne Traps bij mij voor meer " val van je stoel" effect zorgde...

Het verschil met de invasie van tubes die bij je binnenkwam toen ik langskwam, en die waarmee jij bij hem langsging is natuurlijk groot; de impact van wat je kunt laten horen navenant kleiner. Het verbaast me niet dat mijn eerste keus -- inzetten achter de lsp's -- het meeste doet, waarbij de aspecten breedte en diepte als gevolg van resp. absorptie en reflectie de wetten van de logica volgen op dit punt.....

Ik heb gemerkt dat er nog één aspect moet meespelen en dat lijkt me de wens om de akoestiek als zodanig te behandelen. Misschien is dat afwezig bij hem. Ik kom het weleens tegen bij mensen die de hardware zozeer als een afgod en altaar beschouwen, dat hun religie geen "mindere goden" toestaat.

Erik van Voorst (in memoriam)

#352
Toine hij zit weer in het zadel na een burn-out,  deze HIFI vriend van mij dus heeft tijd nodig.

Ik heb zeer veel respect voor hem want door hem ben ik niet meer " MERKEN-GE@L"
en durf gewoon topdingen te tweaken.

Anyway...verder met onze topic.
De pics spreken voor zich...met name de Waf-integratie...... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Ettepet

Lijkt sterk op die WAF-oplossing voor de SVS (hier).

Heb je markeringen op de grond aangebracht, voor als er onverwacht kleine kinderen langskomen?

Erik van Voorst (in memoriam)

#355
grappig, inderdaad toeval  :)

Hoewel voor tegen een witte muur zijn er niet zoveel opties  ;D

Geen markeringen aan gebracht. Ik zet ze er alleen tussen als ik luister....gewoon in het midden. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

NefeliM

heel even off topic, volgens mij hebben wij de zelfde plavuizen erik  8)

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb natuursteen genaamd  " Botticino " ....very off-topic  ;)

On Topic:....Akoestisch gezien allebei even slecht...... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Bij een Forumlid thuis toch weer leuk ge-experimenteerd met Traps.

Mijn mening is dat een Trap (ook al was hij aan de grote kant) in het midden van de speaker voor een betere plaatsing zorgde.

Omdat ik er " maar" 2 bij me had moesten we roeien met de riemen die we hadden en plaatste we zelfs een absorberende lamp in het midden wat hoorbaar zelfs een verbetering gaf.

Ditmaal heb ik veel getuigen....hahahahahaha
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#359
 :)

Op de mirror points was geen verbetering of verslechtering te constateren
diffusie of absorptie....het maakte niet uit !!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

 :)

Trouwens sorry dat ik overal met mijn kop op sta ....maar was niet weg te werken...hahahaha

In de hoeken maakte het ietsje uit ....zeg maar op een schaal van 100 zo een 20 procent max....voor wat betreft het laag...voor de rest geen veranderingen waar genomen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SiR-ROUND

Te gek, die conecenter!

;D

Het ziet er trouwens uit als een lastige luisterruimte. Plavuizen etc.

Zonde van de apparatuur, maar ik neem aan dat jij het goede voorbeeld geeft en de akoestiekvibe aan het doorgeven bent?

Melvin

Op die laatste foto staan die tubes wel discreet opgesteld, vind ik toch wel een redelijk hoge WAF factor hebben. Eens pollen of die van thuis zoiets ziet zitten :)

jaco

Ik had er 8 in de kamer staan en ze vielen nauwelijks op !

Er dus gelijk maar 6 besteld.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Ga je nu je center verkopen Jaco ???

(plaag  ;)  ;D )

jaco

Quote from: Spacebass on May  3, 2004, 09:52:42
Ga je nu je center verkopen Jaco ???

(plaag  ;)  ;D )
Nee 2 van de 6 zijn om het geluidsbeeld van de center nog beter te krijgen.
Je denk toch niet dat ik kerstmis attributen in het midden ga zetten, ik ben niet zo gek als die MartinM  ;D

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SiR-ROUND

In het midden?

Wat een onzin...

;D

Spacebass

LOL ;D
komen dus tussen de center en je fronts in... vallen ze onder je projectiedoek?..maw welke afmeting heb je daar genomen?

jaco

Uit mijn hoofd rond 32 en bijna 80 hoog.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Vallen dus zeg maar net onder je scherm...  8)

jaco

Quote from: Spacebass on May  3, 2004, 10:38:00
Vallen dus zeg maar net onder je scherm...  8)
Dat is de bedoeling.
Tijdens de demo van Thingman was dat iets wat net de stemmen etc beter op hun plaats liet vallen. Ik vondt dat opmerkelijk. De diffusie aan de zijkant was iets wat ik wel theoretisch kon volgen, maar deze diffusie tussen de speakers in levert toch iets extra's. Thingman had dit ook blijkbaar proefondervindelijk vastgesteld en niet direct een sluitende verklaring. Maar als het werkt dan heoft dat ook niet.

Het hele acoustiek optimalisatie heeft mijn ogen wel geopend. Dat had ik eerder moeten doen, alleen was het nooit zo makkelijk als nu met Thingman.  Dan wordt het betaalbaar inzichtelijk gemaakt.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Als toine tijd heeft zal ik hem zeker vragen om eens langs te komen  ;)
Ik ken wel de theorie  ::) Maar iemand die enorm veel praktijkervaring heeft kan je de toepassing daarvan een stuk inzichtelijker overdragen.

Hij is alleen al wat dat betreft een van de beste aanwinsten die we de laatste tijd op het forum hebben gehad....  O0

Martin_M

Quote from: SiR-ROUND on May  3, 2004, 09:31:33
Het ziet er trouwens uit als een lastige luisterruimte. Plavuizen etc.
Valt wel mee. Het is stiekem laminaat ;D met een goed uitgezochte geluidsdempende mat eronder.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Ranger

Heeft iemand ervaring met dat akoestische materiaal van Primacoustic (www.primascoustic.com; wat door Helios wordt geïmporteerd)?

Werkt het goed? Of wordt de ruimte te doods?

Niet actief

#374
Quote from: Ranger on May 11, 2004, 10:19:08
Heeft iemand ervaring met dat akoestische materiaal van Primacoustic (www.primascoustic.com; wat door Helios wordt geïmporteerd)?
Werkt het goed? Of wordt de ruimte te doods?

Of de ruimte te "doods" wordt zal er nogal van afhangen wat je er allemaal aan primacoustic spul in gaat hangen, dunkt mij. Teveel is immers net zo heilzaam als te weinig.....

De produkten zijn primair ontwikkeld voor kleinere editruimtes en omvatten een combinatie van absorberende, verstrooiende en absorberend/verstrooiende produkten. Wat dat betreft is het dus een volwaardig akoestisch produkt, waarbij succes afhankelijk is van de juiste verhouding tussen absorptie en diffusie enerzijds en een beheersing van reflecties en nagalmtijd anderzijds.

Het kan een budgettair aantrekkelijke manier zijn om je ruimte akoestisch te verbeteren, maar je moet zelf nog wel wat afwerking verrichten, omdat de meeste mensen het spul niet echt mooi lijken te vinden (de diffuserelementen bedoel ik).
ThingMan.