Akoestiek der Akoestieken

Started by Erik van Voorst (in memoriam), January 24, 2004, 09:01:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Niet actief

Quote from: eduard on January 26, 2004, 00:28:06
Is het niet zo dat je juist beter achter de speakers gordijn kan hangen, en achter de luister positie een hard oppervlak(niet vlak een gevulde boekenkast ofzo).

Mijn ervaring is dat je daar geen vaste regels voor kunt vastleggen. Er zijn zoveel factoren bij elkaar die invloed uitoefenen op het niet-tastbare deel van de geluidsreproductie, dat in de ene situatie een bepaalde oplossing voldoet en in de andere totaal niet.
Iedereen die iets probeert dat akoestisch succesvol is zal eenzelfde maatregel aanraden aan anderen, maar slechts zelden kan dat tot hetzelfde succes leiden. Vandaar dat er de wildste suggesties en maatregelen circuleren, waarvan gezegd wordt dat ze stuk voor stuk goed uitwerken, maar waarvan niet duidelijk is of ze ook goed uitwerken in andere situaties en ruimtes.

ThingMan.

Erik van Voorst (in memoriam)

...okay vandaag is de grote dag....

Terwijl ik dit typ zijn ze beneden bezig met de woonkamer af te plakken.....

Ik ga nu weer verder met mijn xXx. ;D

Even een fotootje.



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hi,

Spannend, een dergelijk project is een mooie uitkomst voor de parket/laminaat en natuursteen-mensen zoals je het al mooi vermelde. We zijn benieuwd naar de eindresultaten straks.

Kun je geen webcam plaatsen zodat we de vorderingen real-time kunnen volgen incl. de eventuele euforie straks ;D

Mvrgr

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

Je moet wel een passie voor audio/video hebben

ZO ZIET JE WOONKAMER ERUIT... :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)


KLAAR !!!!!!!!

Het effect is werkelijk geweldig in looks alswel in EFFECT.
In een nog compleet LEGE kamer kun je in je handen klappen wat je wil...geen enkele hoorbare nagalm...alsof je het buiten in de tuin doet.  Vanochtend nog voor ze kwamen was de nagalm ENORM ...wat wil je ...geen gordijnen/planten/kleed/meubels...alleen maar STEEN all-over the place.

Toine....jongen....DIT MOET JE HOREN...DEZE STILTE..... ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Scarp

Ziet er prima uit. Is wel een idee voor bij mij, omdat het ook zo galmt.

Maar we zijn nederlanders ... kan je een idee geven van de kosten (exacte prijs hoeft niet)?

Erik van Voorst (in memoriam)

Kijk even op mijn site daar staat het bedrijf en de prijzen..

Ga naar op mijn homepage naar...Projects...de rest wijst zichzelf... ;)

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Gaaf Erik! Kicken man! Erg netjes en professioneel. Hoog onzichtbaarheidsgehalte!

Erik van Voorst (in memoriam)

Bedankt...

Nog meer kicken...ik krijg net te horen dat je pas over 2 weken kunt meten want dat is de droogtijd (wordt dus nog beter !!!!) bij nat presteert hij nl. minder....oeps vreemd taalgebruik... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

VlisChris

Dit ziet er al ontzettend mooi uit :). En als het nu al enorm helpt, en het alleen maar beter gaat worden ;).
Trouwens ook wel maf: je plafond inspelen ;D.
PS: enige dat ik nu nog kan proberen is even mijn speakers ook daadwerkelijk met elkaar omwisselen. Verwisselen van versterkeruitgang had totaal geen effect op het probleem.
Dan vraag ik me af wat ik kan doen om het probleem wat tegen te gaan :). Zeker omdat als je het zaakje afstelt met een dbmeter zoals ik als een brave jongen heb gedaan alles perfect tot op de db nauwkeurig gelijk is :-\...
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Scarp

Quote from: Erik van Voorst on January 27, 2004, 15:38:02
Kijk even op mijn site daar staat het bedrijf en de prijzen..

Ga naar op mijn homepage naar...Projects...de rest wijst zichzelf... ;)

Groetjes
D'r staan geen prijzen voor zoiets... dat is project afhankelijk. Maar praten we over aantal 1000 euro? Of veel meer?

blue-eyes

Er staat wel een link van  het bedrijf. Daar staan prijzen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Scarp

Waar zie jij prijzen van sprayplan+ staan?

Erik van Voorst (in memoriam)

okay

Ik was voor 55 m2 2285 Euro kwijt incl. BTW

Groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Quote from: Erik van Voorst on January 27, 2004, 15:25:27

KLAAR !!!!!!!!

Het effect is werkelijk geweldig in looks alswel in EFFECT.
In een nog compleet LEGE kamer kun je in je handen klappen wat je wil...geen enkele hoorbare nagalm...alsof je het buiten in de tuin doet. Vanochtend nog voor ze kwamen was de nagalm ENORM ...wat wil je ...geen gordijnen/planten/kleed/meubels...alleen maar STEEN all-over the place.
Toine....jongen....DIT MOET JE HOREN...DEZE STILTE..... ;D

Heb je gisteravond mijn berekeningen niet meer gekregen? Ik heb me eigeste gek gewerkt om het voor een uur of half 11 bij je thuis te hebben en dat is me gelukt!

Hoe dan ook, die berekeningen weerspiegelen jouw lyrische stemming hierboven. En terecht, het is een uitstekend materiaal voor het reduceren van de nagalmtijd, al is het effect in het laag alleen bruikbaar bij 6 cm spuitdikte.

En..... ik weet hoe een aangename ambiance "klinkt" als het stil is. Je kunt het bijna voelen......
Als je spullen er straks allemaal weer in staan en gaat luisteren heb je het gevoel naar een andere audioset te luisteren.

Als je wilt kun je mijn bericht aan jou met de nagalmberekeningen zelf ook hier plaatsen. Mijn zegen heb je. Ik voel me aan de ene kant niet geroepen om op die manier direct reclame voor mezelf te maken, dus als jij het plaatst maak ik me daaraan niet schuldig :D Aan de andere kant denk ik wel dat het een nuttig praktijkvoorbeeld is van wat behandeling van het grootste akoestisch ongebruikte oppervlak in een ruimte kan betekenen voor de algehele ambiance.

ThingMan.

Niet actief

Quote from: Scarp on January 27, 2004, 15:30:54
Ziet er prima uit. Is wel een idee voor bij mij, omdat het ook zo galmt.
Maar we zijn nederlanders ... kan je een idee geven van de kosten (exacte prijs hoeft niet)?

Desgewenst zou ik een stuk of 10 verschillende toepassingen of produkten kunnen opnoemen die allemaal tot precies hetzelfde eindresultaat leiden: een correcte nagalmtijd over de gehele frequentieband.
Sommige zijn peperduur; andere onverwacht goedkoop. Ze hebben allemaal gemeen dat ze een voorspelbaar resultaat gaan opleveren, aangezien de absorptiewaarden door de fabrikanten/leveranciers worden verstrekt en dus betrouwbaar in berekeningen kunnen worden toegepast.

ThingMan

Erik van Voorst (in memoriam)

#41
Ik zal de berekeningen snel plaatsen (ze zijn naar mijn werk gestuurd...mea culpa).

Ik heb gekozen voor deze oplossing omdat ik enerzijds het plafond nauwelijks wilde verlagen en anderzijds was ik gecharmeerd van de unieke look zonder naden.

Let wel (Garmt) op de foto zie je dat niet zo goed...maar je hebt uitgesproken "sneeuw" op je plafond.

Ik vind het geweldig maar Aafje moet er nog even aan wennen... dat zal wel snel lukken want toen ze de lege kamer voor het eerst weer binnen stapte sprak ze van "geluidstovenarij"..... ;D

Even een leuke anekdote:....

De spuiter vroeg:...mag de kachel lager...
Ik antwoordde zeer profi:...natuurlijk anders droogt het te snel..
Antwoordde hij weer:....nee....ik heb het warm... ??? ???

Groetjes



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Scarp

Quote from: ThingMan on January 27, 2004, 19:58:46
Desgewenst zou ik een stuk of 10 verschillende toepassingen of produkten kunnen opnoemen die allemaal tot precies hetzelfde eindresultaat leiden: een correcte nagalmtijd over de gehele frequentieband.
Ga je gang :)

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik van Voorst (in memoriam)

..ga je gang...ik ben benieuwd...
Ik moet een klein beetje denken aan Kees van Kooten....mag ik nog een bonbon proeven voordat ik een pond koop..... ;D
Bedoel er absoluut verder niets mee.....maar wel leuk ;)

Okay met veel inspanning van Toine breng ik hier het een en ander in kaart om het niet al te subjectief/euforisch te benaderen ... 8)



Mijn woonkamer/luisterkamer 70m2 (55m2 iso en 15 m2 glasdak)



Ik begin allereerst met een berekening van de nagalmtijd in je ruimte, zoals deze nu is. Op de plattegrond hiernaast zie je dat ik bij nader inzien toch tot in detail het vloeroppervlak heb overgenomen.
De meubels die je noemde heb ik lukraak weggezet. Voor de nagalmberekening maakt het niet zoveel uit of ze exact juist staan, ALS ze er maar staan en zo nauwkeurig mogelijk. Mocht je nog verder willen gaan met de simulaties, dan zal ik uiteraard de boel wel exact in overeenstemming met de werkelijkheid brengen. Voor het huidige doel -- bepaling van de algehele nagalmtijd voor en na de behandeling met sprayplan -- is de simulatie 100% geschikt.

Bij de simulaties ga ik er wel van uit dat je het hele plafond gaat behandelen zoals het in bovenstaande plattegrond is ingetekend. Als dat niet correct is hoor ik het wel, want dan veranderen de grafieken die hierna volgen enigszins.

Ik begin met de nagalmtijd van je ruimte, zoals ie op dit moment waarschijnlijk is: helemaal leeg, op de keukeninrichting na. Bereid je maar voor: dat is schrikken, al zul je ook versteld staan van de invloed van wat meubels verderop.....

De grafiek verklaart zichzelf, maar ik zal je in elk geval even helpen.
De donkergroene lijnen onder is de target; daar tussenin liggen de toleranties voor de nagalmtijd in je ruimte. De drie curves van de werkelijkheid (groen, blauw en rood) zijn drie verwante rekenmethodes. Als je Sabine aanhoudt is het altijd goed, maar soms let ik ook op wat de twee andere doen, met name waar ze uiteen gaan lopen in het hoge middengebied. Daar is het beter om ook te kijken of de rode en blauwe curves niet stiekem te laag komen. Dat komt in de praktijk zelden of nooit voor, dus mag je de drie curves wel als 1 beschouwen.
Je ziet dat zoals ik al verwachtte de nagalmtijd in het middengebied het hoogst ligt, met de nadruk rond 1kHz (het spraakverstaanbaarheidsgebied). In deze situatie is niet langer sprake van een nagalm, maar bijna van een echte echo.

Hoe dan ook, geen nood, want toen je meubels er nog instonden, samen met de piano, de kleden en de gordijnen, zag het er als volgt uit (en dit is dus onze uitgangspositie voor morgen):



Geheel tegen mijn verwachtingen in ligt het grootste probleem in het hogere middengebied en in het lage middengebied, waarbij het echte middengebied rond 1kHz er nog het beste vanaf komt.
Door variaties in toegepaste materialen (gordijnstoffen, kleed, meubels) zijn uiteraard toleranties mogelijk op bovenstaande curve, maar het geeft je zeker wel een goed idee van de globale situatie ter plekke.

Jij bent waarschijnlijk net zo benieuwd naar het resultaat van 25mm sprayplan tegen het plafond als ik dat was. Wanneer je in bovenstaande gemeubileerde kamer het plafond ermee bespuit krijg je onderstaande grafiek:




Ik kan nu begrijpen waarom men voornemens is om nog een wat dunnere laag aan te brengen. Je plafond bestrijkt zo'n groot oppervlak, dat het spul erg krachtig kan inwerken. Een dunnere laag zal de curve in het middengebied zeker binnen de target gaan brengen, maar de curve in het laag zal navenant nog wat oplopen. Maar het is zeker zo dat 25mm van dat spul je nagalm in bedwang lijkt te gaan houden
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jaco

Quote from: ThingMan on January 27, 2004, 19:54:04
Ik voel me aan de ene kant niet geroepen om op die manier direct reclame voor mezelf te maken, dus als jij het plaatst maak ik me daaraan niet schuldig :D Aan de andere kant denk ik wel dat het een nuttig praktijkvoorbeeld is van wat behandeling van het grootste akoestisch ongebruikte oppervlak in een ruimte kan betekenen voor de algehele ambiance.
Bescheidenheid siert de mens wordt wel gezegd.

Ik ben blij dat je zo wilt uitleggen wat iets doet. Dit is een redelijk onontgonnen gebied, en ik denk zeer leerzaam voor heel veel mensen.

Het is overigens de eerste keer dat ik sneeuw aan het plafond zie zitten ;D
Dit is wel een heel mooie oplossing als je je interieur niet krachtig aan wil pakken lijkt me. Vooral nu de nieuwe huizen weer hoger zijn geworden kun je er zo een laag op spuiten zonder het gevoel te krijgen dat je bukken moet ;)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Doerak

Vind de sneeuwvlokken er indrukwekkend uitzien.
Heb alleen medelij met degene die ooit (in de toekomst) het plafond moet witten ;D
Tis te hopen dat er niet gerookt wordt bij jullie ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

citaat:...Het is overigens de eerste keer dat ik sneeuw aan het plafond zie zitten

Dat klopt want ik ben de eerste die het in een huiskamer heeft.

Ik was hun "kleinste" project...ze hadden nog wel een klein kantoortje gedaan maar dat was nog wel 3 maal zoveel m2..!!!

Het blijft, bij niet rokers (zijn wij ;)) , gegarandeerd 10 jaar wit.
Mijn vorige plafond (die van gisteren ;D) bleef dat eigenlijk ook al...dus..
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Ik ben ZO benieuwd wat Thingman voor mij zou kunnen doen... Ga me inspannen om al mijn afmetingen e.d. zo goed mogelijk te meten en eens door te geven. Wie weet...

Niet actief

Quote from: garmtz on January 27, 2004, 22:54:06
Ik ben ZO benieuwd wat Thingman voor mij zou kunnen doen... Ga me inspannen om al mijn afmetingen e.d. zo goed mogelijk te meten en eens door te geven. Wie weet...

Weet je, Garmtz, ThingMan heeft het zo druk dat ie tot ver in maart of misschien wel april aan de ene kant tubes moet maken om alle nu lopende orders af te werken en aan de andere kant momenteel negen verschillende projecten "optimalisatie luisterruimte" uitwerkt en begeleid met klanten, die van Erik daaronder niet inbegrepen.
Wie weet......

ThingMan. :o