Advies nieuwe ruimte nog voor verhuizing?

Started by kww, August 7, 2023, 16:33:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kww



https://ibb.co/s24t0JY

Over 4 a 6 maanden gaan we verhuizen naar een twee onder 1 kap.
Mijn installatie ziet er als volgt uit:
43 inch tv
Marantz Cinema 50 in 9.2 opstelling.
2 x Dali Ikon 6
6 x Dali Ikon On Wall
1 x Dali Ikon Vocal 2
2 x Tannoy M Sub 15
Ik wil niet dat de buren last hebben van mij en uiteraard wil ik de beste opstelling.
De vraag is wat zouden jullie doen met deze opstelling en ruimte?
Zijn er problemen te verwachten?

katwax

Als je volledig geen overlast wil hebben, dan moet je massa-veer-massa (box in a box) gaan werken.
Ideaal als je de ruimte en budget ervoor hebt. Moet je nooit meer rekening houden met buren of huisgenoten  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

kww

5,7 bij 4.2 meter is de woonkamer gedeelte ongeveer.
Ik dacht zelf om de lange wand met de buren een isolatiewand te maken die los staat van de huidige.
Maar dan zit je bijvoorbeeld met een tv die op een kast moet i.p.v. aan de wand en luidsprekers.
En tweede vraag is de opstelling voor de subwoofers. Die staan nu naast de Ikon 6.

jahtari

Is er een ankerloze spouwmuur tussen de buren en jou? Bouwjaar?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

kww

Bouwjaar 2023, wordt eind dit jaar opgeleverd met uitloop voor een paar maanden. Spouwmuur weet ik zo niet.
Wel energie klasse A, gasloos en aardbevingsbestendig.

Ralf67

Zet je subwoofers op SVS Soundpath dempers

Dat scheelt enorm in het doordreunen van het laag .

Rowdy

Quote from: kww on August  7, 2023, 17:25:175,7 bij 4.2 meter is de woonkamer gedeelte ongeveer.
Ik dacht zelf om de lange wand met de buren een isolatiewand te maken die los staat van de huidige.
Maar dan zit je bijvoorbeeld met een tv die op een kast moet i.p.v. aan de wand en luidsprekers.
En tweede vraag is de opstelling voor de subwoofers. Die staan nu naast de Ikon 6.
Is de isolatiewand van gipsplaten? Zo ja, kun je waar de televisie komt hout achter de gipsplaten doen.

DofN

#7
Quote from: kww on August  7, 2023, 18:42:39Bouwjaar 2023, wordt eind dit jaar opgeleverd met uitloop voor een paar maanden. Spouwmuur weet ik zo niet.
Wel energie klasse A, gasloos en aardbevingsbestendig.

Is wel een belangrijke vraag, want als als je een ankerloze spouwmuur hebt, is dat al een prima isolatie en kan je redelijk losgaan!

Is het een betonnen muur, dan valt het allemaal wel mee met geluidsoverlast, is mijn ervaring. Tenzij je echt hard gaat. Dan zou ik de subs sowieso op rubberen voetjes zetten.

Leg je een houten/laminaatvloer, laat die dan zwevend leggen, dus vrij van de muren. Met een plint die een rubberen rand heeft die op de vloer drukt.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

kww

Dank je, hier kan ik wel wat mee.
Ankerloos zal ik na moeten vragen want dat zou een voorzet wandje kunnen schelen.
Los gaan is nu ook niet aan de orde, maar als we een filmpje kijken dan wil het wel eens gebeuren dat ik vermoed dat de buren onweer denken te horen :)

De positie van de subs is dan de volgende vraag. Tv in het midden, subs daarnaast en daar weer naast de Ikon 6 is een opstelling die symmetrisch gezien mijn voorkeur heeft. Zou het echter voor het geluid ook de beste optie zijn?

katwax

Quote from: kww on August 11, 2023, 10:15:32Dank je, hier kan ik wel wat mee.
Ankerloos zal ik na moeten vragen want dat zou een voorzet wandje kunnen schelen.
Los gaan is nu ook niet aan de orde, maar als we een filmpje kijken dan wil het wel eens gebeuren dat ik vermoed dat de buren onweer denken te horen :)

De positie van de subs is dan de volgende vraag. Tv in het midden, subs daarnaast en daar weer naast de Ikon 6 is een opstelling die symmetrisch gezien mijn voorkeur heeft. Zou het echter voor het geluid ook de beste optie zijn?

Geluid is beetje zoals water op dat gebied, als het een gaatje vind zal het erdoor gaan. Zwevend is dan een oplossing.

Wat sub  betreft, zou testen op verschillende locaties beste zijn, zou er niet vanuit gaan dat je voorgestelde opstelling de beste gaat zijn  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

#10
Voor de buren maakt het niet veel uit waar je sub staat. Tegen de muur, of in de keuken. Belangrijker is dat je sub niet heel hard hoeft om op jouw luisterplek een goed laag te krijgen. Want dat horen je buren wel, maar jij misschien niet.

Wat naar mijn idee wel goed zou kunnen werken (voor jezelf en je buren) is 2 of meer subs, die goed inregelen met een multisub tool (zoals DIRAC) zodat 1 sub niet heel hard staat te zwoegen om het goed te krijgen op jouw luisterplek(ken).

NB: Ook al heb je geen onderburen, je zijburen zijn ook gebaat bij een goede geluidsisolatie onder je harde vloer. Tenzij je ankerloze spouwmuren hebt, dan zou ik me daar ook niet te druk over maken.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

kww

Voor de ondervloer dacht ik aan XPS platen in samenwerking met een visgraat laminaat.
Dat laminaat is 8 a 10 mm dik, afhankelijk van leverancier en kwaliteit.
Zodra de woning klaar is, kan ik kijken welke maximale dikte ik aan platen en laminaat kan leggen.

De vraag over de verankering van de spouwmuur ligt nu bij de aannemer.

ruud2

om te beginnen lees eerst een wat over acoustiek, zoek maar eens op   :google:  Toine Dingemans Soundscapes.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.