Terug naar CRT (en PLASMA)

Started by apogeefreak, January 6, 2014, 21:33:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apogeefreak

#125
Mike shot. Marquee met gemodificeerde video bordjes.


701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

SpeedyAndré

Quote from: apogeefreak on January  1, 2015, 03:33:21
Bedankt! Mike had wat verkleurde glycol zei hij dat zou wat kleuren in de hoeken.

Ik zie toch echt dat de hele zijkant gelig is, geen wit te bekennen daar  :nowink:
Met een goed fototoestel zou je ook geen kromming van de onder/bovenrand hoeven te zien.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

apogeefreak

#127
Quote from: SpeedyAndré on January  3, 2015, 21:40:27
Ik zie toch echt dat de hele zijkant gelig is, geen wit te bekennen daar  :nowink:
Met een goed fototoestel zou je ook geen kromming van de onder/bovenrand hoeven te zien.

André  8)

Ik heb nu zelf ook een blauwe tube waar de glycol vergeeld is en dan zie je in de hoeken waar de meeste glycol zit de meeste verkleuring. Maar ik ga maar af op wat Mike zegt. Hij heeft een heel goedkoop cameratje ook om duidelijk te maken dat je niet naar de camera kijkt. Het enige wat hij doet is de exposure time op 2 sec zetten en op een tripod. "Cheep point and shoot camera". Ik heb hier ook nog een Canon die ik op 2 sec kan zetten en handmatig kan instellen. Alleen met donkere scenes voegt dat iets toe aan het screenshot.

Wat Mike probeert te fotograferen is the verbeterde MTF. De MTF is het getal dat je krijgt als je 1 pixel zwart naast 1 pixel wil projecteert. Zwart wordt dan meestal grijs en wit ook doordat deprojector niet snel genoeg van zwart naar wit kan. De Mike boardjes zijn uitgerust met zeer snelle opamps en hij heeft een boel stappen overgeslagen zodat bij hem de MTF perfect wit en zwart is. De bandbreedte is zelfs zo groot dat ze veel meer kunnen dan 1080p@72.

Dat MTF ook iets is waar digitalen mee worstellen blijkt dat als je kijkt naar de HD1 zie je ook geen wit en zwart maar grijs bovendien hebben de JVC digitalen allemaal een verkleuring waardoor het er niet erg scherp en niet convergent uitziet. De dlp's doen dat veel beter.

Zie ook dit artikel.
http://www.videovantage.com/?p=819

JVC RS35:

SAMSUNG DLP


De DLP doet het veel beter ;)
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#128
Zonde om de volgende CRT discussie verloren te laten gaan met een verkoop topic dus ik knip en plak het hier even.

Dit zijn LUG tubes voor een 9 inch Barco 909 CRT.







701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Quote from: Pjotr27 on December 22, 2015, 16:44:25
Misschien een stomme vraag: wat is dit en waar gebruik je het voor?

In een ver verleden waren er CRT beamers net als de CRT tv's. De meeste forumgenoten hadden een 8 inch CRT beamer en sommigen een 1209 9 inch CRT beamer. Enkelen zoals Rob Dingen hadden de allerbeste CRT die er toen was en dat was de 9 inch Barco Cine 9. Rob heeft die toen verkocht in 2010 dacht ik voor zo'n 50.000 euro dacht ik. Ik kan er wat jaren en duizendjes naast zitten maar het geeft een idee. De CRT had eigenlijk als enige nadeel tov de de digitale beamers de scherpte. Echter ze zijn verder gegroeid in de laatste jaren en mijn Marquee CRT is nu net zo scherp als de digitalen maar heeft perfect zwart. Niet alleen dat hij heeft ook heel veel onderscheidende levels in het zwart omdat er geen iris nodig is. Gewoon echt zwart en dat is mooi man!

Tja dit is dus de lamp zeg maar van een Barco cine 9. Hij heeft er 3.

Quote from: dexter98 on January  3, 2016, 21:26:02
Mwah, eerder lamp EN imager (lcd / lcos / dlp) paneel. Maar idd erg mooi stukje techniek.

Je kunt het ook met een buis in de audio vergelijken. Er staat een hoogspanning van 34kV op de fosfor kant die de electronen in de gloeidraad versnelt. Net als bij audio wordt er een grid gemoduleerd met video in dit geval. Alleen het scannen en focussen van de electronen bundel is duidelijk alleen bij video buizen.

Ik vermoed dat er nog wel weer nieuwe laser projectoren zijn die ook scannen op fosfor.

Nog een verschil. Zo'n buis gaat al snel 20 jaar mee. Dus heb je het eenmaal gecalibreerd dan kun je achterover leunen. Voor de calibratie moet je ook die magneetjes aan de top van de buis met de hand draaien totdat de bundel perfect rond en scherp is.




En echt zwart natuurlijk :)



Quote from: luuk123456 on January  4, 2016, 12:57:11
Ik ben blij dat Pjotr vroeg wat dit in godsnaam is en waar het voor dient :D
Interessante materie...

Raar eigenlijk dat perfect zwart in het algemeen erg gewaardeerd wordt, maar veel projectoren daar tegenwoordig niet aan kunnen voldoen, terwijl het tig jaar geleden wel al beschikbaar was.

Zelf ben echt `n 'zwart en contrast' liefhebber, bij het zien van de foto`s wordt je toch wel nieuwsgierig hoe zoiets er in het echt uit zou moeten zien...

Groet,
Luuk

Eerlijk in het echt nog beter. De camera vangt niet alles en voor mijn gevoel is het soms levensecht op het scherm.

Het 'probleem' van nieuwere projectoren is dat die lamp altijd aanstaat en hoe hard je er ook tegen vecht hij blijft doorlekken.

Het 'probleem'  van de oude CRT projectoren is de MTF ofwel het feit dat het moeillijk is dezelfde scherpte te krijgen als bij de nieuwe technieken indien die tenminste een goede lens hebben zoals de qualia 4 en de echte top. Bij CRT gaat er detail verloren in de videosnelheid. De snelheid waarmee het grid van zwart naar wit gemoduleerd kan worden. Echter de fameuze en beruchte Mike Parker heeft in 20 jaar modificaties voor de Marquee gemaakt zodat 1080p 100% wordt weergegeven. Daarmee is het detail niveau voor mij ongekend en meer dan voldoende.

Quote from: luuk123456 on January  4, 2016, 13:11:38
Dank voor dit kort maar duidelijk college ;D

Tja, scherpte. Als een van de weinige kan me dat niet echt interesseren.
Bij de projectoren die ik heb gehad, heb ik alle 'verbeteraars' altijd uitgezet.
Sterker nog, bij m`n huidige X500 heb ik diverse (scherpte) instellingen bijna helemáál teruggezet.
Ik hou erg van `n zeg maar 'uitgestreken' filmisch beeld. Hoe scherper het beeld, hoe harder, killer het bij me overkomt.

Groet,
Luuk

Ja precies. Maar dat komt volgens mij ook doordat het processen van de beelden vaak meer om zeep helpt dan dat het verbetert.

Momenteel is er wel een interessante discussie rond de Darbee voor mij. Ik heb er wat studie van gemaakt maar er is een techniek waarbij het beeld eerst wordt geblurd waardoor er hoogfrequent (ruimtelijk) detail verloren gaat. Dat beeld wordt dan van het origineel afgetrokken en het resultaat is een beeld waar de hoogfrequente ruimtelijke informatie zoals 1 pixel aan 1 pixel uit in contrast wordt versterkt. De Darbee doet dat ook. Het heet de unsharp mask techniek. Vooral CRT had daar in het verleden al veel baat bij.

Maar voor de rest alles op 0 dat laat het meeste de echtheid en de 3d diepte in stand. 
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#130
Dit is een door Mike Parker gemodificeerd video boardje voor een Marquee 9500lc en een gemodificeerde moome.


Dit zijn gemodificeerde neckboardjes voor de Marquee. Linker is recent en de rechter is oud.

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dutch_anykey



Aaaah het doet me nog steeds wel wat hoor  :)

Die mooie SEOS op mp. Als ik het budget had.......
Die 1208 gaat nog wel eens aan hier, maar moet eerlijk bekennen dat de digitale vaker aanstaat voor p.c/gaming gebruik.

gr
Maurice

jantje112

Quote from: dutch_anykey on January  6, 2016, 13:47:33

Aaaah het doet me nog steeds wel wat hoor  :)

Die mooie SEOS op mp. Als ik het budget had.......
Die 1208 gaat nog wel eens aan hier, maar moet eerlijk bekennen dat de digitale vaker aanstaat voor p.c/gaming gebruik.

gr
Maurice

De Seos is denk ik van de poster boven Erik .. Wat een techniek, helaas ook hier de allerlaatste parts de deur uit :(

Het was een mooie tijd!

Erik van Voorst (in memoriam)

Zeker weten... ^^

Maar ik denk dat zo een Sony VW1000 toch echt wel een stapje vooruit is op de Barco's die we hebben/hadden...

Maar goed "who cares" eigenlijk.....wat ik wel zeker weet is dat het hobby-aspect (=lees avontuur) er met zo een digitaal beest er wel vanaf is :(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jantje112

Quote from: Erik van Voorst on January  6, 2016, 16:00:24
Zeker weten... ^^

Maar ik denk dat zo een Sony VW1000 toch echt wel een stapje vooruit is op de Barco's die we hebben/hadden...

Maar goed "who cares" eigenlijk.....wat ik wel zeker weet is dat het hobby-aspect (=lees avontuur) er met zo een digitaal beest er wel vanaf is :(

Ja, met een goed setje c-elementen kwam je nog eens lekkere wijn en goed eten tegen :) Zou dat de aanleiding zijn geweest voor mijn wijn hobby?

apogeefreak

Ik ken mensen die een JVC X500 hebben en voor filmen liever naar de gemodificeerde Marquee kijken. Ik denk dat zo'n Marquee iets is dat je echt gezien moet hebben. Het gaat veel verder dan de 1209 met alle respect. Vooral de Barco's zijn wat soft in vergelijking. Persoonlijk ben ik het een beetje met de vraagsteller eens dat te veel scherpte niet mooi is. Ik heb er wat mee geexperimenteerd maar zonder verscherping iets softer krijg je weer iets anders terug dat ik mooier vind. Vergeet ook niet dat dit soort analogen geen enkel vertraging hebben als je wilt gamen en op 72 Hz natuurlijk. Maar er zijn er ook die zweren bij de nieuwste digitalen al hebben de meesten daarvan nog nooit een recente Marquee gemodificeerd gezien. Veel oorlogen zijn te vinden op AVS.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Maar er is in wezen geen enkele reden om niet beiden te hebben. Ik zoek een beetje naar een geschikte digitale beamer maar durf het nog niet aan. De Sony vw1000 lijkt me wel heel fraai hoor maar die is nu nog te duur en als ik dan niet echt dat pure zwart terug krijg?

Het zwart dat ik voorheen had met digitale beamers had altijd banding bij mij. Ik weet niet of dat komt omdat de gamma niet natuurlijk is maar bij de CRT wordt de gamma helemaal niet gecorrigeerd en Mike Parker heeft gezorgd dat het dc signaal nog maar op 1 plaats wordt toegevoegd. HEt video signaal staat na de video dac bijna direct op een aantal motorolla transistoren die het naar 85V op de tube zetten. Vrijwel geen processing of vervorming. Zwart is er daarom in vele lagen zonder enige banding of iris truuken. En dat vind ik gewoon erg mooi!
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Quote from: jantje112 on January  6, 2016, 14:09:57
De Seos is denk ik van de poster boven Erik .. Wat een techniek, helaas ook hier de allerlaatste parts de deur uit :(

Het was een mooie tijd!

Ja klopt. Het is inderdaad een hobby voor een kleine groep die erg internationaal is geworden. Gek genoeg zitten de meesten tegenwoordig in Skandinavie :) Een enkeling gaat terug naar CRT onlangs nog een zekere greg1292 die met de hulp van de Skandinaviers en Mike Parker weer terug is. Hij schrijft
QuoteI have owned a lot of the projector in the crt world as well as digital and I sell Sim,Sony 4K,JVC,Epson for a
living. This is the most natural slash I am there projector I have seen or owned and I go to cedia every year.

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Erik van Voorst (in memoriam)

Het is gewoon hetzelfde verhaal als de buis versus de transistor....op het topniveau kun je bijna niet meer zeggen wat "beter" is...het wordt dan smaak en gevoel...iets wat ook niet te onderschatten is.

Maar als een mens op dat topniveau een van de twee technieken zelf mag bezitten is daar oud mee te worden  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: jantje112 on January  6, 2016, 18:33:02
Ja, met een goed setje c-elementen kwam je nog eens lekkere wijn en goed eten tegen :) Zou dat de aanleiding zijn geweest voor mijn wijn hobby?

Ik hoop van wel...altijd leuk..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

apogeefreak

Mogelijk krijg ik binnenkort weer twee Marquee chasis binnen zonder tubes en lenzen voor een redelijke prijs. Eentje wordt een testbak. Ik heb inmiddels mijn eigen variatie van de video modificaties en dat is leuk om te testen op een tweede bak zonder gevaar voor deze.

Net ook een tiental cruciale chips van mousser besteld voor deze modificaties. Breakout bordje van Okaphone en solderen maar :)

Ook de 909's liggen inder modificatie vuur. Ze zijn eigenlijk in alles beter dan de marquee alleen dat heel simpele videocircuit hebben ze niet en dat kost wat MTF. Het maakt ze iets minder scherp in video maar ze winnen weer MTF doordat de beam scherper is. Onvoorstelbaar hoe die 909's focussen.

Kortom ik ben 2016 nog wel lekker bezig :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#142
Plaatje van de 9500 tijdens onderhoud :) Dat is toch echte mannen techniek?  :D

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

cine(d)rama

#143
Goed (mooi) om te zien dat er nog steeds CRT fanaten actief zijn  :clapping: .

Heb een CRT gehad en wilde eigenlijk een keer een 9" aanschaffen maar mijn plafond is daar niet hoog genoeg voor en mijn technische kennis is niet voldoende om zo,n machine 100% af te stellen (Hardware)(onderhouden) en te tweaken  :P .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Erik van Voorst (in memoriam)

Cinedrama dat zelfde geld voor mij ook gebrek aan kennis en te weinig kundige mensen die er nog interesse of tijd voor hadden om het handjevol up and running te houden

Ik weet 1000 procent zeker dat als ik de kennis had gehad dat ik er net zo in zou staan als Apogeefreak ...en dat ik er mijn missie van had gemaakt om het naar grote hoogte te tillen  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr.crash

Ik vind dit ook super mooi om te volgen.
Een mooie tak van de hobby.
Heb ook de kennis niet in huis.

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

apogeefreak

Ach we moeten ook niet overdrijven hoe moeillijk het is  :D :D

Als iemand van mij een CRT koopt stel ik de handel op verzoek goed af en dan heb je thuis alleen nog de optica. Ik heb nog niet helemaal de conditie om thuis bezoekjes af te leggen en mensen die bij me langs komen met een hele CRT kan ik nog niet helpen maar misschien in de toekomst ook hen. Het lastigst is gewoon de handel rond de buizen om de magneten goed te stellen en de buizen moeten gewoon goede bellows hebben en de glycol moet goed zijn. Als dat allemaal goed is dan kun je hem ophangen en de lenzen scherp stellen. Daarna wat spelen met de software astig en focus wat goed te doen is.

Bij de meesten is het ook zo dat als hij eenmaal draait het vaak vele jaren geen zorg meer is. Bij de 909 is de grootste zorg dat de smps het begeeft of een ander onderdeel dan heb je wel reserve onderdelen nodig.

Ik heb intensief contact met iemand uit Oostenrijk en het is lastig op afstand fouten te vinden. De service die ik wel kan bieden is dat iemand mij onderdelen opstuurt en ik test en repareer eventueel. Op die manier kun je ook met één 909 nog lang veilig kijken.

In de nabije toekomst ga ik in de woonkamer een tweede HT testlab maken met breed cinema scherm en momenteel een 909 blend.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

dutch_anykey


Apogeefreak...

Zoals het op op het Curt Palme forum gebruikelijk is  ...een grote YOU SUCK.  ;)
Waar haal je het spul toch allemaal vandaan.
Een 909 is hier ook nog een keer welkom.


gr
Maurice

Ubuntu


apogeefreak

#149
Quote from: dutch_anykey on January  8, 2016, 14:44:03
Apogeefreak...

Zoals het op op het Curt Palme forum gebruikelijk is  ...een grote YOU SUCK.  ;)
Waar haal je het spul toch allemaal vandaan.
Een 909 is hier ook nog een keer welkom.


gr
Maurice
Bedankt! :D

Als je een 909 zoekt ik heb er nu een paar over ;) Is eenmalig omdat de universiteit hier in de buurt digitaal is gegaan.

Edit: de prijs en details zoals foto's staan in de marksectie. Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155135.0

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro