Terug naar CRT (en PLASMA)

Started by apogeefreak, January 6, 2014, 21:33:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apogeefreak

#100
Wat mij opviel is dat de CRT van nature al een heleboel diepte heeft maar snot e.d. voegt wel nog iets toe. Met name de lenzen zijn uit zichzelf nog niet heel transparant en daar kan nog veel meer gebeuren.

Helaas zie je de diepte niet terug op de foto's maar dat is ook wel logisch. Hier nog iets van de vele tinten in donkere scenes  :-*



Maar ik moet nog serieus aan het kalibreren en ik heb ook een HV probleempje dus perfect is het nog nauwelijks  ;D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Francisco

Befaamde tegels? snot? lenzen niet transparant? im lost  :eh:

henrykb

Nah.. niet teveel over doorgaan, want er is al zoooooveel over geschreven.
Maar bv http://www.audiofreaks.nl/index.php?page=articledetail&articleid=248
Met behulp van kurk, sla-olie en allerlei andere middelen om het geheime ingredient tevoorschijn te halen waardoor beeld en geluid net dat extra wauw krijgen.
Ooit geloof ik door ene hr. van der Heide ontdekt, en dan door anderen opgepakt. De 1 zweert erbij, de andere vind het geldklopperij en hocus pocus.
Ik zelf ben niet zo'n gelover, hoor en zie het niet (geboren scepticus) maar voor degene die het wel horen en zien.. ontzettend mooi. Maakt niet hoe het werkt, en of het werkt..  als het maar werkt voor jou.

apogeefreak

#103
Deze is van Berrett en misschien duidelijker?
http://www.audiofreaks.nl/index.php?page=articledetail&articleid=207

De enige reden dat ik er mee werk is omdat ik bij iemand muziek hoorde die niet kon. Had al jaren met kabels gewerkt en was volledig van mijn geloof gevallen door een technische benadering tot ik dit hoorde. Toen moest ik weer opnieuw gaan nadenken (o.a. over de vraag of ik wel terecht van mijn geloof was gevallen  :D).

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Overigens is er ook een wetenschappelijk onderzoek gaande naar het fenomeen door voormalig professor B. Gehakt. Door mensen te laten luisteren naar een gemodificeerde set in hun thuissituatie en dat over langere tijd te monitoren is er een beeld van het effect door de tijd heen ontstaan waarbij 1 op de 10 er niets van hoort en de rest in wisselende mate. Sommigen zijn er helemaal van over de kop.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

henrykb

Tsja, geldt denk ik voor iedereen, dat ie muziek en de set anders ervaart van de ene op de andere dag. Ik heb dagen dat ik hem wel bij het grofvuil kan zetten, en dagen dat ik ervan geniet.
Dus dat is niks nieuws. En ik ben ook een keer daar geweest bij dhr. gehakt. Tsja, klikte ook niet echt, en komt ook misschien door mijn blik toen hij tegeltje liet zien. Voor mij gewoon een ouwerwets klein wandtegeltje. Maar eerlijk is eerlijk, het geluid was erg goed, maar heb wel vaker erg goed geluid gehoord.

apogeefreak

#106
Precies bijna iedereen zegt wel maar het geluid was erg goed terwijl als je naar de spullen kijkt...

Soms hoor je ook dat men er eerst zelf thuis mee moet experimenteren om te horen of het een verbetering is.

Ik bedoelde trouwens bij in wisselende mate meer sommigen meer dan anderen.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Zo gave film is dat zeg met Scarlett Johanssen Under the skin.

Echt genoten geweldig! Zal toch eens een camera zoeken die minder ruis toevoegt maar voor de indruk.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#108
Ik had ook even de greyscale rechtgetrokken dat zie je toch wel in de huidskleur en de rode lippen. Voor de kalibratie was hij iets te rood allemaal.

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#109
Nog een vraagje over de greyscale aan de experts hier. De gamma van groen en rood volgt perfect de 2.2.
Blauw nog niet helemaal maar daar is een speciaal menu voor. Of moet ik dat doen door blauw te defocusseren. Ik heb dat nog niet gedaan omdat de blauwe buis nieuw is.

Wat is nu de beste gamma instelling voor CRT. Is 2.2 de natuurlijke gamma? Ik zag dat groen namelijk op 50/70 stond.

Vroeger had ik op de CRT 1.9 dan krijg je natuurlijk wel een hele hoop schaduw detail.

Ik zal de primaire kleuren nog eens nameten met de i1pro. Ik had ooit een Runco 933 CRT en die had perfecte primaire kleuren en dat knalde ook geweldig. Denk dat deze dicht bij perfect zitten.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

m9

blauw moet idd een beetje onscherp zijn, electrisch natuurlijk.
ik projecteer altijd een raster en met zone focus maak ik de lijnen allemaal even dik (op een marquee althans).

apogeefreak

Quote from: m9 on June 26, 2014, 12:36:23
blauw moet idd een beetje onscherp zijn, electrisch natuurlijk.
ik projecteer altijd een raster en met zone focus maak ik de lijnen allemaal even dik (op een marquee althans).

Ok defocusseren geeft ook een iets andere gamma dus.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

m9

alles heeft invloed dus ook op je gamma.

ik merkte wel meer schaduwdetail op met een onscherpe blauwe buis.

apogeefreak

#113
Beter screenshotje iphone.


701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#114
Dit topic weer eens ophalen met de filmen in 2014 waar ik het meest van heb genoten. Ik plaats het hier omdat ik er voornamelijk van genoot vanwege de beeldkwaliteit op de ouderwetse CRT.


All Is Lost (2013)
Geweldige film met Robert Redford over een man die zich op zee redt met zijn zeilboot.
Dallas Buyers Club (2013)
Over de strijd met aids en de farmaceutische industrie.
Lone Survivor (2013)
Vanwege de geweldige scenes in de bossen.
Her (2013)
Prachtige beelden en goed verhaal.
Need for Speed (2014)
Geweldige racescenes waardeloos verhaal.
Captain America: The Winter Soldier (2014)
Geinig
Divergent (2014)
Beetje veel tekenfilm maar wel aardig.
Noah (2014)
Leuk spectakel.
The Amazing Spider-Man 2 (2014)
Spiderman komt altijd in mijn lijst.
Blue Ruin (2013)
Geweldige film.
X-Men: Days of Future Past (2014)
Leuk spectakel.
Maleficent (2014)
Geinig.
Edge of Tomorrow (2014)
Iets leuker spectakel.
Dawn of the Planet of the Apes (2014)
Leuk spectakel.
The Homesman (2014)
Geweldig drama in het wilde westen.
Lucy (2014)
Geniaal spectakel.
Guardians of the Galaxy (2014)
Super spectakel.
As Above/So Below (2014)
Duister film die ik alleen goed vond omdat ik met mijn CRT beamer alle duistere scenes kon volgen.
If I Stay (2014)
Moet je kijken.
The Maze Runner (2014)
Geweldig.
Gone Girl (2014)
Goed en tegelijk slecht.
Under the Skin (2013)
Beste film van 2014 vanwege de geweldige scenes prachtige beelden in mijn theater. Een film die je meeneemt in een ritje met Scarlett.
The Drop (2014)
Verrassend goede karakter film.
The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014)
Hunger games heb ik een zwak voor.
Baraka (1992)
Niet uit 2014 maar toch weer eens uit de doos gehaald en van genoten dit jaar.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

konniekip

Ik wil er geen nieuw topic voor openen, dus stel mijn vraag hier.
Ik heb last van het opkrullen, een ander woord heb ik er niet goed voor, van het raster van de blauwe buis. De krul vindt plaats in de linker onderhoek van het scherm. Ik krijg m niet gecompenseerd met convergentie of geometrie aanpassingen. Heel storend is het niet, om dit stuk te blanken zou wat veel van het goede zijn, ik mis dan ook wel weer wat.
Is dit een bekend voorkomend fenomeen?

dutch_anykey


Hoi,

Volgens mij heb ik ook zoiets gehad met mijn 1208.
Bij mij zat de deflection yoke niet goed. (Moet helemaal naar voren zitten) De focus yoke moet hiervoor ook los gemaakt worden en een klein stukje naar achteren bewegen zodat de deflection yoke kan bewegen.
Maar ben voorzichtig !!!, zeker als de pj aanstaat. Hoogspanning rondom dat gebied.


gr
Maurice



apogeefreak

#117
He een reactie in mijn draadje. Hier nog een screenshotje van mijn iphone 4s.



Denk dat het dit plaatje was.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

dutch_anykey



Dat ziet er goed uit  ;D
Ik ben ook op weg naar een dedicated HT ruimte. Een paar posten terug lees ik iets over defocussen van blauw. Misschien moet ik daar ook iets mee doen.
Op dit moment lijkt het beeld wat details te missen. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.
Doe je ook calibraties aan huis?  ;)

gr
Maurice

apogeefreak

Quote from: dutch_anykey on December 31, 2014, 12:31:04

Dat ziet er goed uit  ;D
Ik ben ook op weg naar een dedicated HT ruimte. Een paar posten terug lees ik iets over defocussen van blauw. Misschien moet ik daar ook iets mee doen.
Op dit moment lijkt het beeld wat details te missen. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.
Doe je ook calibraties aan huis?  ;)

gr
Maurice
Normaal gesproken doe ik niet aan Kalibraties maar als je in de buurt van Groningen woont wil ik wel eens komen kijken voor de hobby. Twee weten meer dan één.

Maar misschien kunnen we online ook een eind komen met tips. Welke CRT heb je? Is het een 1209? Hoe is hij in het midden van het beeld? Heb je de electronische astig ooit gedaan?
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Quote from: konniekip on December 30, 2014, 23:11:40
Ik wil er geen nieuw topic voor openen, dus stel mijn vraag hier.
Ik heb last van het opkrullen, een ander woord heb ik er niet goed voor, van het raster van de blauwe buis. De krul vindt plaats in de linker onderhoek van het scherm. Ik krijg m niet gecompenseerd met convergentie of geometrie aanpassingen. Heel storend is het niet, om dit stuk te blanken zou wat veel van het goede zijn, ik mis dan ook wel weer wat.
Is dit een bekend voorkomend fenomeen?
Kun je er een fototje van maken? Van een testbeeld met een convergentie raster of zo.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#121
Hier een paar screenshots van een gemodificeerde Marquee door Mike Parker. Het is nog niet de mijne maar de foto's zijn wel gemaakt met mijn video boards waar Mike nu mee bezig is  :clapping: Als ik ze vergelijk met mijn 909 dan is die een beetje softer.





701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Ja ik weet 4k is ook leuk maar naar mijn mening is 4k geupscaled niets anders dan digitaal filteren. Je maakt de hoekjes van de pixels wat ronder. CRT doet dat filteren op een analoge manier. Helaas moet je wel boards hebben met een hoge bandbreedte om in dat analoge filteren door de electronica niet contrast en details kwijt te raken. De electronen bundel moet heel snel van aan naar uit kunnen gaan maar het is niet nodig om dat oneindig snel te doen zoals bij de digitalen. Bij de digitalen heb je dan weer tussenliggende pixels nodig om die onnatuurlijke scherpte weer weg te filteren. Lijkt uiteindelijk wel veel op elkaar. Met 4k bron materiaal wordt de discussie iets anders en ben benieuwd waar we dan komen met CRT. Ik denk nog een heel eind  :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

cine(d)rama

Jou screenshot ziet er goed uit  8)!
Die van de Marquee zie je op foto 1 en 2 toch 4:3 wear  ::)

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

apogeefreak

Quote from: cine(d)rama on December 31, 2014, 16:00:20
Jou screenshot ziet er goed uit  8)!
Die van de Marquee zie je op foto 1 en 2 toch 4:3 wear  ::)

Gr Andre
Bedankt! Mike had wat verkleurde glycol zei hij dat zou wat kleuren in de hoeken.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro