Terug naar CRT (en PLASMA)

Started by apogeefreak, January 6, 2014, 21:33:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apogeefreak

#75
Ok nog eentje van de Cine Max en een tijdelijk screenshot waar nog lang niet alles uit het beeld gehaald is maar man wat zat ik in die film. Op de VW100 had ik ook al een stukje van die film gekeken maar vond hem toen te saai. Nu liep ik echt zelf door die bergen en vlogen de kogels om mijn oren! En had je dan een scene met zonlicht door de bomen man oh man oh man wat is digitaal dan niets :coffee:  ;D

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

henrykb

Mooi beeld hoor, maar pfft... wat een gedoe allemaal als ik het topic zo doorlees (en van Francisco)
Dan is digitaal toch wel wat makkelijker.
Maar altijd benieuwd naar wat screenshots her en der  ;D

apogeefreak

Quote from: henrykb on April 17, 2014, 15:40:01
Mooi beeld hoor, maar pfft... wat een gedoe allemaal als ik het topic zo doorlees (en van Francisco)
Dan is digitaal toch wel wat makkelijker.
Maar altijd benieuwd naar wat screenshots her en der  ;D

Ja zeker eerlijk gezegd is dit niet voor de 'faint of hearth' als je hier aan begint  :D

Aan de andere kant is het een prachtig stuk hoogspannings technologie uit de golden days of electronics. Persoonlijk geloof ik niet meer zo in die vooruitgang op technologisch gebied. We zijn met zijn allen met die deeltjesversnellers een totaal verkeerde weg ingeslagen en uiteindelijk zullen we beter gaan begrijpen wat dat ongrijpbare nu is in CRT ;)
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#78
Even peilen, is er weinig belangstelling voor CRT wat prima is of heb ik mensen afgeschrokken  :D  >:D Dat laatste zou jammer zijn ;)
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

dutch_anykey



Hoi,

zeker interesse !! Blijf maar posten die foto's
Persoonlijk ben ik een beetje stil inderdaad.......is meer jaloersheid ben ik bang voor haha  ;)
Mooi spul.  9 incher staat hier echt nog op het verlanglijstje.

mvg
Maurice


apogeefreak

Ok! Maar als je weet wat ik heb betaald voor deze Cine Max dan ben ik een echte sucker :D De prijs van de HFQ900 lenzen en de nieuwe lug buizen met een extra rood is over het algemeen hetzelfde als de prijs die ik voor het hele pakket heb betaald. Minder dan de helft van wat Curt voor een soortgelijke machine vraagt maar dat is wel met meer Curt garantie.

Ik was het eigenlijk niet van plan want ik wilde met de 809 gaan draaien maar ik kreeg na een WTB advertentie een heel gunstig aanbod van iemand die digitaal ging en uiteindelijk er plezier in had om me verder te helpen. Zeg nu zelf 100 euro voor een nieuwe rode lug buis  :o

Heb van die persoon ook een interne HDMI gekocht gebaseerd op de Moome versie 3. Het resultaat was bijna gewoon plug en play.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

mr.crash

#81
Ja er is wel belangstelling voor CRT  :pompom:
Ik vind het super gaaf wat je doet !!.

Ik volg het !!!

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

henrykb

tsja, kan ook zomaar zijn dat ik nog eens de overstap maak.
Het is idd een mooie techniek, misschien op sommige punten wat minder dan digitaal, maar uiteindelijk, net als in muziek, gaat het erom of je erin zit.
En dat mis ik nog wel eens voor mijn gevoel.
Dat ongrijpbare misschien ja (alhoewel dat een beetje gehaktificatie associatie oproept, waar ik niet geheel van overtuigd ben, maar das weer iets heel anders)
Denk wel dat het bijna een must is iemand te hebben in je kennissenkring die verstand van zaken heeft.
en ohja, deeltjesversnellers, zou me niks verbazen als dat ding nog eens gaat werken dat ze zeggen, shit.. dat hadden we niet voorzien, helaas, de groeten aan planeet aarde.

cine(d)rama

Quote from: apogeefreak on April 18, 2014, 10:41:28
Even peilen, is er weinig belangstelling voor CRT wat prima is of heb ik mensen afgeschrokken  :D  >:D Dat laatste zou jammer zijn ;)

Ik lees ook nog steeds met belangstelling mee , ook in het topic van Fransisco  ;D

Ga zo door .

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

apogeefreak

#84
Ok dan :D Gisteren een stukje van Gravity gekeken wat momenteel mijn referentie is en ik heb gewoon geen woorden voor hoe mooi dat is  :pompom: Diepte in het beeld inktzwart en wat me ook wel opvalt ik heb totaal geen fenomenen als ghosting of ruis in het beeld. De astig en de focus staat allemaal op 50 ik heb alleen de yoke over de tube geschoven om het midden scherp te krijgen dus in de hoeken randen moet het nog scherper kunnen. Toch heb ik geen enkele moeite met subtitle scherpte echt nu al minstens zo scherp als op mijn digitale beamers.
Wat mooi is met de convergentie is dat je na de gewone Barco afstemming er nog een fijnafstemming is waar je net die lijntjes mee kunt corrigeren die niet lukten.
Ik vermoed dat ik redelijk met de neus in de boter zit vanwege de interne HDMI oplossing omdat extern nog wel wat ghosting kan veroorzaken.

Wat echter ook wel duidelijk is in dit stadium is dat de enorme bandbreedte die nodig is om horizontaal 1 pixel zwart wit overgangen weer te geven ook bij deze Barco niet perfect is. Om dat voor elkaar te krijgen moet het RGB circuit een rechthoekig signaal op de frequentie die bij 1080p hoort zonder afronden op de hoeken doorgeven. Ik bedoel in een lcd display bijvoorbeeld set je een pixel aan en het volgende uit. In de CRT moet dat aan uit zetten gebeuren in een scan en dus moet er een rechthoekig signaal door de electronica en ieder die weet van harmonische weet dat een rechthoek verkregen wordt door een sinus met harmonischen. Hoe meer harmonische hoe beter de rechthoek. Nu weet ik niet precies hoe hoog de bandbreedte moet zijn voor een acceptabele rechthoek maar Mike Parker heeft op zijn Marquee CRT's het wel voor elkaar en Francisco is samen met Eisemann ook flink op weg.

In een echt video signaal wordt de soep niet zo warm gegeten en zal die 1 pixel zwart wit overgang niet zo vaak voorkomen en is er dus geen probleem maar toch hier valt iets aan scherpte te winnen t.o.v. de per pixel aangestuurde schermen. In mijn praktijk zie ik trouwens geen enkel probleem met de scherpte maar ik heb wel van Fragzero twee bordjes overgekocht in video keten die weer iets meer bandbreedte moeten geven. Op de foto staan links de originele Cine Max bordjes voor switcher en driver. Rechts staan de door Mike Parker gemodificeerde bordjes. Helaas weet ik niet met zekerheid of de driver wel in een Cine Max kan. Volgens de schema's is dit Cine 8 bordje niet 100% compatibel maar misschien werkt het wel ????

Mike Parker lijkt met vakantie dus het wordt nog even afwachten voor ik het durf te proberen.

Wel is duidelijk dat de switcher compatibel is dus die kan ik als eerste proberen. Bij de switcher is het vooral belangrijk dat de port 3 weg waar de HDMI kaart op zit verbeterd is want die is slecht in de originele. Duidelijk is dat Mike Parker beter coax heeft gebruikt van dezelfde kwaliteit die Barco ook verder in de keten gebruikt. De paracitaire capaciteit van dat stukje draad tussen switcher en driver is lager en dus is het low pass filter dat die kabel vormt minder sterk. Gevolg meer hoogfrequent komt er door!

Ik denk dat ik zelf ook eens naar die bordjes ga kijken en met de hulp van de 809 testopstelling kan ik wat experimenteren met de switcher.

Ok de foto! Fragzero je was toch zeker vdat dit in een Cine Max kan? Heb je dat letterlijk van Mike? Please help :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#85
Quote from: henrykb on April 19, 2014, 09:24:33
tsja, kan ook zomaar zijn dat ik nog eens de overstap maak.
Het is idd een mooie techniek, misschien op sommige punten wat minder dan digitaal, maar uiteindelijk, net als in muziek, gaat het erom of je erin zit.
En dat mis ik nog wel eens voor mijn gevoel.
Dat ongrijpbare misschien ja (alhoewel dat een beetje gehaktificatie associatie oproept, waar ik niet geheel van overtuigd ben, maar das weer iets heel anders)
Denk wel dat het bijna een must is iemand te hebben in je kennissenkring die verstand van zaken heeft.
en ohja, deeltjesversnellers, zou me niks verbazen als dat ding nog eens gaat werken dat ze zeggen, shit.. dat hadden we niet voorzien, helaas, de groeten aan planeet aarde.
Negatieve punten. Ik heb nu uitvoerig de geluidsproductie van de Cine Max getest. Gisteren naar een niet heel spannende en stille film gekeken en mezelf voortdurend de vraag gesteld of ik nu verder moet om het geluid te reduceren. Bij aanzetten is er geen twijfel, dan is hij stiller dan de VW100 of net zo stil. Dat is dus subjetief zonder decibel meter beoordeeld maar ik ben zeer gevoelig voor storend geluid. Ik hoor zelfs de stofzuiger van de buren en dat irriteert me dan ook  :D Na een tijdje als hij warmer wordt gaat het geluidsniveau iets omhoog maar is nog steeds niet storend. Dan echter is er ineens een fan die de horizontale deflectie koelt die aanslaat en die is wel te horen al is het nog niet meer dan een gewone pc fan. Op zich is dat geluid net iets te veel maar in een film van 2 uur bleek het 3 keer te gebeuren voor 1 minuut of zo. Tja wat moet je dan. Ik heb het idee dat ik het zo laat en dus inderdaad kan zeggen dat de Cine Max de stilste CRT is die ik ken.
Over het ongrijpbare  :D ik krijg ook een beetje hoofdpijn onder de CRT ik weet uit experimenten met Tesla spoelen dat dat komt door verkeerde materialen. Met Tesla spoelen heb ik mezelf ooit van de griep genezen in één dag. Alle virussen waren morsdood. Die hoogspanningsunit in vacuum versterkt de ordening of de wanordening die in een set zit. Tesla maakte met zijn vacuum buizen en miljoenen volts een kunstmatige zon. De zon is een belangrijke energie bron voor leven. Maar goed nu worden mensen misschien afgeschrokken  :D
Beeld is levend. Alsof je een zonnetje in huis haalt.  ;)
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

fragzero

Quote from: apogeefreak on April 19, 2014, 12:28:32Please help :D

Ik heb de pm's niet meer vrees ik.

In verband met de coax, ik had aan Mike gevraagd of hij de coax vervangen had maar hij zij me dat de latere 909 bordjes dit soort coax hadden en dus vervangen niet hoefde. Dit is zo eentje dus dat lijkt me geen probleem.

De driver is een bordje dat een een 909 komt, dat heeft Mike me verteld.
De switcher is terug te vinden in een van de verkoopstopics van Mike, verkocht als een 909 bordje.

Zelf heb ik ze getest in een cine 8 en laat model 1208.

Het lijkt me dus geen probleem om deze eens te testen, ik ben benieuwd wat je er mee zal kunnen bereiken! Ik had low resolution 8 inch tubes met HD144s, lugs met HFQ900 en het focus systeem van een 909 lijkt me een ideale setup!


apogeefreak

#87
Ja maar ik twijfel nog over de driver want het serienummer is niet gelijk met de cine 9 serie. In de schema's zie ik bovendien dat hij 17 Volt verwacht op een pin die 19 Volt geeft. Denk dus dat ik hoogstens de driver opblaas maar wacht toch even tot Mike weer eens zijn PM leest.

Maar dank voor de moeite. Voor de prijs die je vroeg plus de afstandsbediening heb ik niets te klagen hoor. Mooi spul.

Overigens een nieuwtje voor de CRT liefhebbers. Ik heb een adres gevonden die onderdelen kan repareren. Zojuist zijn er 3 EHT bordjes gerepareerd en door mij getest en daarmee is de vierde reparatie een feit. De man is ongelooflijk ervaren en repareert zelfs zonder dat er spanning op staat. Ik test ze alleen nog even. Hij test de componenten die logisch gezien een risico lopen. Dus neem contact met me op als je in absolute nood zit. Het hoeft niet meer via Curt!

Twee fototjes van een geslaagde test van een EHT bordje. Dit bordje bleef zekeringen opblazen.

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Bas Akkerman

Hoewel ik dit topic een beetje uit het oog was verloren, vind ik het zeker nog interessant. Je screenshot heeft me nog niet geheel overtuigd moet ik zeggen van de meerwaarde.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

apogeefreak

#89
Jaja ik heb net de optische focus redelijk goed en daarvoor moet hij ook echt goed hangen en dat is al een heleboel werk. Deze foto's zijn met de iphone en jpg en uit de losse hand etc. Maar ik zal een betere camera proberen te regelen. Ik weet wel dat ik zelf de hele tijd achterover val  :D



Inktzwart  :D

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

henrykb

en is uiteraard ook afhankelijk van bronmateriaal.
En altijd weer die fifth element wordt ook saai (maar perfect beeld, waarom zijn alle films niet zo)
Plus is focus, scherpte weet ik veel wel allemaal van belang? Van belang is hoe je het beleeft, en ik weet niet of je dat met meetwaardes alleen kan instellen.
Ik volg het in ieder geval met zeer veel interesse, al is het bijna als een kleuter met een stripboek.
Het lezen begrijp ik geen ene mallemoer van, gewoon lekker plaatjes kijken  ;D

apogeefreak

Ach ja ik ben ook maar wat aan het stoeien. Ergens vind ik dit ook wel een mooi plaatje. De kleuren zijn heel realistisch, niet zo oversaturated als met mijn HD350. Ik mis echt niets aan scherpte trouwens!

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#92
Nou hij is inmiddels een stuk beter afgesteld met een vriend van me. Toch een klus die je met twee man makkelijker doet. Het lukt me nog niet om screenshots te maken maar jullie moeten het maar geloven. De convergentie is beter dan met de JVC digitale beamers daar zat ik er toch snel een halve pixel naast. De scherpte is beter en dat komt denk ik door de glazen lenzen van de Cine Max en het licht heeft een pop/levendigheid en vooral diepte die ver voorbij de digitale beamers gaat. Onderstaande schreef ik in een andere draad en na ettelijke maanden merk ik dat ik bijna iedere avond weer iets kijk of hooguit een avond oversla en dat ik iedere keer bijna geniet. Filmen kijk ik echt weer tot ver in de aftiteling. Het plezier in film kijken is terug  ;) ;D Aanrader met vier sterren voor iedereen.

Quote from: apogeefreak on September 22, 2013, 12:54:38
Ja ok maar ik reken even niet met 3d of 4k.  ;) Ik heb 3d op mijn tv en na een paar filmen is het al weer volledig voorbij. Er komt ook nauwelijks materiaal uit en het deed me ook niet veel en 4k lijkt me overdreven. Wel is dit allemaal persoonlijk. sommige dingen stoor ik me niet aan maar als ik merk dat ik na 3 jaar geen plezier meer heb in film kijken dan weet ik dat er iets mis is. Eerst heb ik het bij mezelf gezocht en dat kan ik nog niet uitsluiten, daarna dacht ik misschien zijn de filmen gewoon slechter geworden sinds de crisis wat ook niet helemaal uit te sluiten is. Nu probeer ik eens eenonderbouwde gok dat de lamp van mijn projector niet deugt. Vooral het zwakke rood bij uhp, ze moeten het echt uit geel persen. Die xenon zit flink te stoken maar ok. Die crt is natuurlijk nog beter.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Bas Akkerman

Leuk dat enthousiasme! Waar woon je eigenlijk?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Erik

En dat plezier had je eerder niet?  Elke dag slacharijnig voor je projector? Oei  :nopompom:
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

apogeefreak

Ai heb ik die indruk bij je gewekt. Tja gebrek aan literair talent denk ik  :D

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#96
Wel het komt er niet van om een goede camera op te stellen dan maar eerlijk met de iphone 4s twee plaatjes voor de lol. Zegt niet zo veel maar toch een beetje de sfeer staat er wel op vind ik.

In ieder geval een waanzinnig mooie CRT. Geweldig al die nuances die je in grijze scenes ziet  :tongue2:


701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Bas Akkerman

Het ziet er heel natuurlijk uit. In zoverre dwergen en draken natuurlijk zijn... ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

apogeefreak

#98
Bedankt!

Wel een belangrijk verschil is dat de iphone nogal wat ruis toevoegt. Ik zag hier laatst op het forum wat iphone shots van een sony beamer en daar zag ik toch minder ruis en ik denk dat dat komt omdat die sony veel meer licht geeft waardoor die kleine lens in de iphone minder versterking n de electronica behoeft.

Een andere merkwaardige observatie. Ik had het contrast op 50 en gisteren voor het eerst eens de FTL (lichtopbrengst) gemeten en die was erg laag. Maar toch het was me niet opgevallen. Bijgeregeld naar 70 (en ongeveer 11 FTL) maar om nou te zeggen dat het een wereld van verschil was.

Het lijkt er een beetje op dat de beleving van licht en scherpte hier de overhand neemt over de daadwerkelijk meetbare waardes. Dit lijkt een beetje op het van der Heiden effect die dat eveneens waarnam bij audio waar het volume een andere rol kan gaan spelen en bij bandopnames waar de ruisvloer verdwijnt. Affijn de kenners weten misschien waar ik over praat ;)

Een zekere berrett van een ander forum heeft ook nog wat software geleverd voor deze beamer ;)
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

henrykb

Een gehaktificeerde CRT ??
Of de befaamde tegels. Ben er wel eens geweest, en had ook tegeltjes onder de tv voor meer diepte.