Terug naar CRT (en PLASMA)

Started by apogeefreak, January 6, 2014, 21:33:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

apogeefreak

Zo jij hebt een heleboel gemodde bordjes zeg. Ik wil eigenlijk wel eens een paar proberen als ik de zaak draaiende heb en je ze nog hebt. Als ze werken dan betaal ik ook de prijs die je er voor vraagt natuurlijk. Op dit moment kan ik door de marketing het bos even niet meer zien  :D En niemand die precies weet wat het op een Cine 9 doet maar het zou groot kunnen zijn.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

fragzero

#51
Quote from: apogeefreak on January 12, 2014, 22:46:58
Zo jij hebt een heleboel gemodde bordjes zeg. Ik wil eigenlijk wel eens een paar proberen als ik de zaak draaiende heb en je ze nog hebt. Als ze werken dan betaal ik ook de prijs die je er voor vraagt natuurlijk. Op dit moment kan ik door de marketing het bos even niet meer zien  :D En niemand die precies weet wat het op een Cine 9 doet maar het zou groot kunnen zijn.

De eisemannbordjes heb ik gekocht enkel voor het bijhorende dvibordje. Hier bleek mijn reciever issues mee te hebben en dat is dus terug weg maar de bordjes voor de oudere barco's zijn niet echt geliefd op de 2de handsmarkt :)

apogeefreak

#52
Zeg jij had toch een cine 8? Het viel mij op dat in deze 809 de drie fans in de main unit net zoals in andere 808's nogal vreemd scheef staan. In de cine 9 staan ze netjes naast elkaar maar ik zag in de folder dat de cine 8 maar twee fans zou hebben! Klopt dat wel? Of heeft die ook die die 5 fans plus 1 in de convergentie lade?

Edit: ik zie dat de cine 9 maar 3 fans heeft en twee stille in de convergentie lade. Vraag me af hoe stil dat is...
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

fragzero

#53
Quote from: apogeefreak on January 12, 2014, 23:24:54
Zeg jij had toch een cine 8? Het viel mij op dat in deze 809 de drie fans in de main unit net zoals in andere 808's nogal vreemd scheef staan. In de cine 9 staan ze netjes naast elkaar maar ik zag in de folder dat de cine 8 maar twee fans zou hebben! Klopt dat wel? Of heeft die ook die die 5 fans plus 1 in de convergentie lade?

3 in de bay, 1tje in de convergencetray

Een cine 8 is eigenlijk niets meer als een bg808s met een andere cover en remote. (en mogelijks LC tubes en lenzen afhankelijk van de versie).

Edit: De schuine fan is voor het hshift en focusboard optimaal te koelen.

apogeefreak

#54
Er klopt echt niets van die folder hieronder.

http://www.curtpalme.com/docs/BarcoCineSeries_Brochure.pdf

Ik zie in mijn split pack 5 grote fans en 1 in de convergentielade.

Jij zegt dus dat in de 808 en cine 8 allemaal 3 grote en 1 in de lade zitten. In de folder staat 2 fans.

In de Cine 9 zie ik op de foto's 3 grote en 2 kleine in de lade. In de folder staat 5 plus 1.

Vreemde folder.

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

fragzero

3 + 1 kleintje in de convergence tray

Je kan ze hier zien  http://www.curtpalme.com/Barco808_Layout1.shtm

apogeefreak

#56
Als jij trouwens ook een compleet stille CRT wilt dan kun je ook gaan voor die splitpack 9520 op ebay. Ik heb uiteindelijk een reactie gekregen dat ik hem zonder afstandsbediening ongetest kon krijgen voor 1200 dollar. Dan heb je wel verticale tubes zoals die 919 van Francisco en manakin lenzen voor een curved scherm. Duurde lang voor ik een reactie kreeg maar het helpt om gewoon te kopen en dan na twee weken een negative feedback te geven dan reageren ze ineens  ;)

http://www.ebay.com/itm/VDC-Display-Systems-Marquee-9520-CRT-Projector-System-Fall-Clearance-/370830547477?pt=US_Video_Projectors&hash=item5657391a15
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

fragzero

Niet slecht maar onbruikbare lenzen, tubes en wss dure verzending zijn het niet waard imo.

Niets meer gehoord van de 8500lc dat ik ging overnemen, hopelijk komt dit nog in orde!

Ik ga sowieso de 8500 ultra van zuidwester overnemen. Wss ook wat onderdelen van een 1209s, kan ik nog beide kanten op.

apogeefreak

Ja beetje dealtjes hamsterren misschien dat over enige tijd de grote handelaren stoppen en dan moet je wel wat onderdelen hebben. Was Mike Parker er nu mee gestopt?
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

fragzero

#59
Quote from: apogeefreak on January 13, 2014, 00:21:36
Ja beetje dealtjes hamsterren misschien dat over enige tijd de grote handelaren stoppen en dan moet je wel wat onderdelen hebben. Was Mike Parker er nu mee gestopt?

Marquee mods niet, daar heeft hij de laatste maanden nog aan gewerkt en deze zijn nu ongeveer verkrijgbaar.
Voor barco heeft hij ook wat mods maar hiervoor is hij op zoek naar een partner.

Edit: beetje onduidelijk, de marquee mods hebben net een nieuwe versie maar zijn al behoorlijk lang beschikbaar.

apogeefreak

Las trouwens in de zoektoch naar Marquee dat de 9500lc niet veel beter is dan de 8500lc. Klopt dat?
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

fragzero

Wss deze bewering omdat de 8500 LC en 9500 LC quasi identiek zijn behalve de grote van het phosphoroppervlak. Identieke elektronica, lenzen, C-elemens, enige verschil is de grote van het phosphorvlak (zelfs het electronenkanon is identiek) en het stuk metaal waar de tube in vast zit met silicone.

Er bestaat ook een versie van de 1208 met HD10 lenzen en de barco 908 met 8" LC, beide zullen het wss ook best goed doen :)

apogeefreak

Klopt. Waar je wel even op moet letten is het geluid. Ik heb de 808 en de 8500 niet met elkaar kunnen vergelijken maar uit mijn herinneringen weet ik dat de 8500 niet erg stil was en ik heb nu wel een idee van de 808 omdat dit net zulke fans heeft als mijn main unit. Dat valt me erg mee eigenlijk.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

fragzero

#63
De 808 word inderdaad omschreven als stil, het 1208/1209 chassis is stiller en word omschreven als het stilste chassis maar ik vind het nog steeds best luid.

Moest ik de mogelijkheid hebben om een deticated ruimte te bouwen (huurhuis momenteel) dan zou ik of een splitpack of de mss meer realistische optie van een hushbox zeker overwegen :)

apogeefreak

#64
Voor wie overweegt om in de high end CRT wereld te stappen is het volgende eerlijke en nuttige informatie:

Ik lees er in dat er veel meer 9 inch projectoren beschikbaar komen doordat Barco zijn service heeft gestopt in 2012. Maar ook de Sony 4k maakt veel los.

Gevolg voor de bezitters van een Cine 9 e.d. is wel dat er veel meer onderdelen beschikbaar komen dan vroeger. Dus hier verandert echt iets!

It appears that sometime in 2012, Barco discontinued, or at least limited their support for CRT projectors. I noticed a significant increase in new customers that use CRT projectors for commercial and industrial applications. These customers include planetariums and military/flight simulator type customers on a worldwide basis. While new simulators and planetariums are using Sony, Christie and Barco digital sets, the cost to upgrade is significant, and the 10+ year old CRT projectors have lots of life left in them still.

With Sony introducing their 4K digital projectors, I've seen many high end home theatre clients pulling out their high end CRTs and switching, which has led to a surplus of Barco 909/Runco 1200 and Sony G90s. To put it in perspective, 7 years ago, finding a good used G90 was like finding the holy grail. In 2012 I purchased 20 G90s, and sold 19 of them. In 2013 I brought in over 30 Sony G90s, and well over a dozen Barco 909/Cine 9 projectors. CRT is alive and well, and more affordable than ever.

Lees hier het hele verhaal:
http://www.curtpalme.com/newsletters/Newsletter_Jan_15_2014.shtm
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Yellobeard

Ik kan een heleboel hier beamen.. Ook dat 1080p lastig is op een CRT, maar met top afstelling nog steeds goed mogelijk! (op een goede 9" dan wel)
Ik leef al weer jaren met een zeer goed afgestelde, wearvrije en zeer stabiele 1209/E..

Ik heb ook een prima 'conventionele' degitale HD-projector, en het verschil in scherpte is echt nihil !
De 1209 lost een 1080p/60-lijntjes-patroon horizontaal en vertikaal goed op (scanlines ook duidelijk zichtbaar)
Horizontaal iets minder: De zwarte tussen-lijntjes zijn iets minder zwart en in de uiterse hoeken is het wat minder, maar met
een goed scherpe BluRay is het verschil niet te zien..
Het heeft mij wel maanden afstellen gekost om dit mogelijk te krijgen, de 'barco line of coincidence' incluis !!

Met beide projectoren zie ik juist duidelijk het probleem dat 90% van de films op BluRay de 1080p scherpte niet haalt!
De uitzonderingen zijn ragscherp.. (TIP: Kijk eens naar de reklames op de RTL-HD-zenders, en de kleine lettertjes..... Scherppppp!)
De 1209, mits perfect in conditie en afgeregeld (en daar ga ik vaker verder dan gemiddeld, velen weten dat), geeft nog steeds
een zeer strak, kleur-echt en super contrastrijk plaatje. En zolang de mijne het super doet, blijf ik ervan genieten!

En convergeren is bij mij al weer dik 10 maanden niet nodig geweest, ik zet hem aan, en na 15 minuten staat alles weer perfect..

Dus: Geniet er maar lekker van, als je het goed voor elkaar krijgt, geeft hij het merendeel van de gevestigde 'digitale' orde nog steeds het nakijken !
Alleen worden de verschillen met sommige (dure) digitale pj's wel erg klein moet ik eerlijk zeggen, de ontwikkelingen gaan natuurlijk door!


YB

apogeefreak

Persoonlijk denk ik dat beide technieken nu wel zodanig volwassen zijn dat ze bijna alles uit het plaatje halen.  Het lijkt een soort exponentiële functie en uiteindelijk zijn de verbeteringen steeds kleiner en de verschillen ook steeds kleiner.

Ik zit momenteel de ophanging te ontwerpen en in het verleden deed iemand anders dat voor me nu wil ik het eens goed ontwerpen en dat is best wel een denkwerk.  :crazy:

Ik ga Flamco rails gebruiken. Omdat bij mij de buizen in een split behuizing zitten moet ik onder 10,5 graden hangen dacht ik. Vraag is of een kleinere hoek ook een beter beeld gaat opleveren? Is die 10,5 graden gewoon een acceptabele onscherpte van Barco of zit er een soort standaard sheimpflug op? Dit is met niet helemaal duidelijk maar ik krijg het idee dat recht in het midden hangen het beste is maar dan kan ik er niet onder zitten  :D

Dan gisteren bedacht ik me dat ik hem helemaal niet op de kop hoef te hangen omdat die bak gewoon een rechthoek is en onder en boven precies gelijk zijn. Als ik hem rechtop hang dan kan ik hem zonder lenzen en zonder tubes ophangen en dan later met een verhoging er naast de tubes er rustig in monteren. Waarschijnlijk hoeft hij dan nooit meer van het plafond ;)  :D


701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#67


Rail er onder en hij hangt in een rekje aan het plafond.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#68
Dit is hoe ik het vroeger deed met de Marquee 8500. Electrische lier door een gat in het plafond en een hele constructie op de vliering.


Nu moet deze bak er aan. Als ik hem zonder lenzen of tubes kan monteren dan heb ik geen lier of katrollen constructie nodig!
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#69
Goed ik ga even dit topic bijwerken met een aantal foto's voor de liefhebbers van CRT.

Allereerst heb ik een Cine Max gekocht die moest worden geïmporteerd vanuit een eiland ver buiten Europa. Dat heeft inclusief alle douane activiteiten meer dan twee maanden geduurd. Eind januari werd hij verscheept en begin maart kwam hij hier binnen.

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#70
In de laatste foto zie je dat ook Francisco een leeg frame nodig had  ;)

Allereerst moest hij aan het plafond.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#71
Zoals je ziet in de vorige foto's heb ik een handlier gebruikt die op de vliering staat door een gat in het plafond dat er gelukkig nog zat van de vorige CRT  ;D

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#72
Een probleem dat ik had was dat Reinier ooit al had uitgesproken één is geen bij de Cine 9 familie van Barco.

De enige reserve onderdelen die ik echter heb zijn die uit de Barco 809 splitpack waar ik eerder foto's van heb gepost. Dat betekent een extra hoogspanningsunit EHT en splitter en quadrupler.

Nu wilde de pech dat ik door een domme handeling opeens met een Cine Max zonder beeld zat.
Gelukkig heb ik echter de service manual en met de hulp van de ledjes en de manual kwam ik erachter dat de hoogspanningsunit defect was gegaan. Die kon ik vervangen.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Nu had ik echter een kapotte hoogspanningsunit en twee beamers. Met de hulp van een vriend die nog weet hoe hij op component basis electronica repareert is echter ook dat hoogspannings bordje weer hersteld voor een paar kwartjes.  ;D

Hier zie je nog hoe dat herstelde bordje wordt getest in mijn tweede CRT beamer. De 809.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Momenteel zit ik midden in de setup procedure. De mechanische setup lijkt nu zeer goed en de optica is prima in orde nu. De electronische setup met focus en astig moet nog beter.

Ik heb nu een aantal filmen gekeken en kan eerlijk zeggen dat het beeld fenomenaal is. De geluidsproductie van de Cine Max is zeer gering, net iets meer dan digitaal.

Er komen nog wel screenshots als daar belangstelling voor is.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro