Terug naar CRT (en PLASMA)

Started by apogeefreak, January 6, 2014, 21:33:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Gaaf wat hier allemaal voorbij komt. Ik zou toch nog eens met eigen ogen willen zien wat de ervaring met een CRT-projector is.

Quote from: apogeefreak on January  8, 2016, 23:57:24
Bedankt! :D

Als je een 909 zoekt ik heb er nu een paar over ;) Is eenmalig omdat de universiteit hier in de buurt digitaal is gegaan.


Even als admin, maak je hier nog even een verkooptopic voor? :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

apogeefreak

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#152
Dit is het ruwe materiaal voor een blend experiment in de woonkamer (twee barco hdmi's). Tot dusver heb ik vlc player met het panorama filter gevonden en daarmee kun je de video splitsen en het liep nog soepel ook op mijn macbook pro. De barco's hebben edgeblend bordjes op de controller en contrastmodulatie bordjes op de RGB driver. In principe hoeft de software dan alleen de video maar te knippen maar het panorama filter kan veel meer.

De volgende stap wordt toch een geschikt scherm maken.


701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Als iemand ervaring met blenden heeft leer ik graag!
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Francisco

Quote from: Bas Akkerman on January  9, 2016, 09:59:58
Gaaf wat hier allemaal voorbij komt. Ik zou toch nog eens met eigen ogen willen zien wat de ervaring met een CRT-projector is.

Hoi Bas, Je bent van harte uitgenodigd om eens te komen kijken hoor (gewoon omdat het kan  ;D ). Hier hangt nog steeds een 919 SEOS split pack.

De Barco's 909 serie zijn met gemodificeerde videoketen en de nieuwe Moome HDMI naar mijn idee nog steeds het beste wat er te krijgen is op CRT gebied.
Ik ben wel eens met apogeefreak dat de Marquee echt een geweldige MTF heeft en een zeer cleane videoketen. Maar er is ook veel gedoe mee en om ze in totaal goed te laten presteren moet je heel veel modificeren. De Barco's zijn wat dat aangaat veel gebruiksvriendelijker. Daarnaast zijn ze rock solid, hebben een fantastische (analoge) scherpte. Met gekleurde C-elementen perfecte kleuren. Geen bewegingsonscherpte. Heel veel diepte met perfect zwart, en rond de 10ftl wat in een verduisterde ruimte prima is.
Ja ik ben nog steeds enthousiast en houdt nog steeds van CRT, het is denk ik net zoals idd met liefhebbers van buizen versterkers. Maar ik maak me geen illusie hoor het is een vergane glorie en veel te complex voor meesten.
Ik had hier laatst vertegenwoordiger van Epson projectoren over de vloer en die vond het geweldig en was echt onder de indruk. Dat is toch wel weer leuk, blijft een mooi filmisch plaatje.
Bij mij blijft de 909 er gewoon bij, al is het maar om het verhaal en nostalgie. Maar.... met 4K, HDR, lazer gaan we denk ik echt naar een next level....
Ach we hebben het lang kunnen rekken met alle modificaties, zolang de content (in goede kwaliteit) nog even op zich laat wachten genieten we nog even verder van 1080p@72hz op CRT.

cine(d)rama

#155
Hallo .

Ik heb nu een Digitale Beamer .

Ik had met mijn CRT ( Sony 1272 ) maar 1 bron welke via een HD-Fury was aangesloten op de CRT .

Nu heb ik 2 bronnen ( BD Speler en een Media player ) waarvan ik voor 90% de Media player gebruik!
Media player zit ook een BD Drive in maar is nogal luid maar zou dus ook nog voor 1 bron kunnen gaan.

Mocht ik weer naar CRT ( 9 Inch) gaan ,
is het dan beter om een Scaler te gebruiken ook met 1 bron ?

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

apogeefreak

Met 1080p@60 heeft geen enkele 9 inch crt moeite zo ver ik weet (barco en marquee). Een scaler zou ik zelfs afraden omdat ik een purist ben en het liefst de video helemaal niet bewerkt zie. Wel is er nog de hdfury4 die perfect van 1080p@60 naar 1080p@72 scaled veel crt bezitters hebben die. Ik heb die tussen de Oppo bdp83 en de marquee of de barco. Verder gebruik ik een macbook pro ook op 72Hz voor media player. Veel crt bezitters hebben ook een ht pc.

Als je twee aparatenhebt dan kun je met de Moome hdmi kaart ook uit de voeten. Bij Barco heeft die 4 ingangen met automatisch switchen en bij de Marquee 2. Zit ok weer een afstandsbediening bij voor handmatig switchen.

Kortom scaler mwhaaa ik heb alleen de hdfury 4. Custom timings kun je er ook mee maken om het beeld wat te perfectioneren maar ik doe dat niet.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

BarcoCRT

#157
Quote from: apogeefreak on January  9, 2016, 11:47:35
Dit is het ruwe materiaal voor een blend experiment in de woonkamer (twee barco hdmi's).


Om nou zo'n woofer op je projector te leggen lijkt me niet zo handig. Er zit weliswaar niet zo veel materiaal in een Barco wat te magnetiseren is, maar je wil liever geen gemagnetiseerde onderdelen in je CRT projector lijkt me.

Maar verder, nice setup.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

jantje112

Wat gaat de blendaansturing worden?

Bas Akkerman

Quote from: Francisco on January 15, 2016, 10:09:32
Hoi Bas, Je bent van harte uitgenodigd om eens te komen kijken hoor (gewoon omdat het kan  ;D ). Hier hangt nog steeds een 919 SEOS split pack.

De Barco's 909 serie zijn met gemodificeerde videoketen en de nieuwe Moome HDMI naar mijn idee nog steeds het beste wat er te krijgen is op CRT gebied.
Ik ben wel eens met apogeefreak dat de Marquee echt een geweldige MTF heeft en een zeer cleane videoketen. Maar er is ook veel gedoe mee en om ze in totaal goed te laten presteren moet je heel veel modificeren. De Barco's zijn wat dat aangaat veel gebruiksvriendelijker. Daarnaast zijn ze rock solid, hebben een fantastische (analoge) scherpte. Met gekleurde C-elementen perfecte kleuren. Geen bewegingsonscherpte. Heel veel diepte met perfect zwart, en rond de 10ftl wat in een verduisterde ruimte prima is.
Ja ik ben nog steeds enthousiast en houdt nog steeds van CRT, het is denk ik net zoals idd met liefhebbers van buizen versterkers. Maar ik maak me geen illusie hoor het is een vergane glorie en veel te complex voor meesten.
Ik had hier laatst vertegenwoordiger van Epson projectoren over de vloer en die vond het geweldig en was echt onder de indruk. Dat is toch wel weer leuk, blijft een mooi filmisch plaatje.
Bij mij blijft de 909 er gewoon bij, al is het maar om het verhaal en nostalgie. Maar.... met 4K, HDR, lazer gaan we denk ik echt naar een next level....
Ach we hebben het lang kunnen rekken met alle modificaties, zolang de content (in goede kwaliteit) nog even op zich laat wachten genieten we nog even verder van 1080p@72hz op CRT.
Dat zou ik zeker tof vinden! Wie weet kan ik dat combineren met het wegbrengen van mijn eigen Epson 8500UB waarvan de lens weer goed moet worden gezet. Eens zien wat mijn rooster is de komende tijd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

cine(d)rama

#160
Quote from: apogeefreak on January 15, 2016, 12:40:50
Met 1080p@60 heeft geen enkele 9 inch crt moeite zo ver ik weet (barco en marquee). Een scaler zou ik zelfs afraden omdat ik een purist ben en het liefst de video helemaal niet bewerkt zie. Wel is er nog de hdfury4 die perfect van 1080p@60 naar 1080p@72 scaled veel crt bezitters hebben die. Ik heb die tussen de Oppo bdp83 en de marquee of de barco. Verder gebruik ik een macbook pro ook op 72Hz voor media player. Veel crt bezitters hebben ook een ht pc.

Als je twee aparatenhebt dan kun je met de Moome hdmi kaart ook uit de voeten. Bij Barco heeft die 4 ingangen met automatisch switchen en bij de Marquee 2. Zit ok weer een afstandsbediening bij voor handmatig switchen.

Kortom scaler mwhaaa ik heb alleen de hdfury 4. Custom timings kun je er ook mee maken om het beeld wat te perfectioneren maar ik doe dat niet.

Bedankt voor je reactie  ;)

Zal er eens goed over nadenken .

PS: Ik heb nu een scherm van 260 cm breed (Gain 1.1 ).
      Wat is de max (Optimale) scherm maat voor een 909 in een Batcave ?

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

apogeefreak

Quote from: BarcoCRT on January 15, 2016, 18:24:13
Om nou zo'n woofer op je projector te leggen lijkt me niet zo handig. Er zit weliswaar niet zo veel materiaal in een Barco wat te magnetiseren is, maar je wil liever geen gemagnetiseerde onderdelen in je CRT projector lijkt me.

Maar verder, nice setup.
:-[ Ja die woofer lag daar even niet goed.

De kamer wordt weer een beetje leger want er gaat eentje op reis naar Oostenrijk binnenkort. Maar er staan nog 1 werkend op zolder en dan heb ik nog de Cinemax en een splitpack 919  :D

Ook kon ik een paar 2010 Marquees niet laten staan maar de tubes zijn gaar. De Marquees zijn wel aanzienlijk goedkoper.

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Quote from: jantje112 on January 15, 2016, 20:20:42
Wat gaat de blendaansturing worden?

Er zit hardware in de Barco's voor edge blend en contrast modulatie dus heb ik alleen een programma nodig dat de video splitst met een overlap zone. Ik denk dat ik met VLC player en het panoramix filter al een eind op weg ben.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Quote from: cine(d)rama on January 16, 2016, 09:57:30
Bedankt voor je reactie  ;)

Zal er eens goed over nadenken .

PS: Ik heb nu een scherm van 260 cm breed (Gain 1.1 ).
      Wat is de max (Optimale) scherm maat voor een 909 in een Batcave ?

Gr André
Dan moe je bij Francisco zijn ik dacht dat die op 360cm projecteert met een 1.4 gain scherm.
Zelf zeg ik 100 inch met 1.0 is heel mooi.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Quote from: Francisco on January 15, 2016, 10:09:32
Hoi Bas, Je bent van harte uitgenodigd om eens te komen kijken hoor (gewoon omdat het kan  ;D ). Hier hangt nog steeds een 919 SEOS split pack.

De Barco's 909 serie zijn met gemodificeerde videoketen en de nieuwe Moome HDMI naar mijn idee nog steeds het beste wat er te krijgen is op CRT gebied.
Ik ben wel eens met apogeefreak dat de Marquee echt een geweldige MTF heeft en een zeer cleane videoketen. Maar er is ook veel gedoe mee en om ze in totaal goed te laten presteren moet je heel veel modificeren. De Barco's zijn wat dat aangaat veel gebruiksvriendelijker. Daarnaast zijn ze rock solid, hebben een fantastische (analoge) scherpte. Met gekleurde C-elementen perfecte kleuren. Geen bewegingsonscherpte. Heel veel diepte met perfect zwart, en rond de 10ftl wat in een verduisterde ruimte prima is.
Ja ik ben nog steeds enthousiast en houdt nog steeds van CRT, het is denk ik net zoals idd met liefhebbers van buizen versterkers. Maar ik maak me geen illusie hoor het is een vergane glorie en veel te complex voor meesten.
Ik had hier laatst vertegenwoordiger van Epson projectoren over de vloer en die vond het geweldig en was echt onder de indruk. Dat is toch wel weer leuk, blijft een mooi filmisch plaatje.
Bij mij blijft de 909 er gewoon bij, al is het maar om het verhaal en nostalgie. Maar.... met 4K, HDR, lazer gaan we denk ik echt naar een next level....
Ach we hebben het lang kunnen rekken met alle modificaties, zolang de content (in goede kwaliteit) nog even op zich laat wachten genieten we nog even verder van 1080p@72hz op CRT.
Ja en het is nog maar de vraag of de content buiten streaming om zal overleven :D Ik ben bang dat ik langer bij CRT blijf dan ik nu voor mogelijk houd. Op dit moment is er niets waar ik warm van wordt. De sony vw1000 misschien of die scherpte van een goede dlp. Maar ja ze hebben allemaal nadelen.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

#165
Over de laser projectoren ben ik ook niet zo enthousiast. Het probleem is dat ze een laser/led lamp gebruiken met een dlp paneel. Dus ze kunnen niet pixel voor pixel de laser uitschakelen. Alle projectoren gebruiken dlp of lcos panelen. Allemaal panelen en dus spiegeltjes die open en dicht gaan. Allemaal dezelfde moeite met echt zwart en dus iris. Ik denk dat ik nog wel even CRT blijf kijken :D

En 4k dat blijkt in de praktijk 2k = 2048 × 1080 dat wil net lukken met die ouwe meuk :D

HDR is 10 bit en dat kan die Moome wel weer aan via de pc met madvr.

Te weinig kleuren? Mwhoaah ;)
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

simsatit

Leuk dat je er nog alles uitperst dat er in zit, en nu is er natuurlijk ook een en ander voor interessante prijzen verkrijgbaar.
het moet alleen wel echt je hobby zijn, is toch redelijk geavanceerd en echt voor enkelingen die het doorzettingsvermogen hebben er alles uit te halen weggelegd.

Chappeau dan ook dat jij dat tracht!
Hoop dat het je gaat brengen wat je zoekt (perfect blend 2K met HDR)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

apogeefreak

#167
Ja klopt het is voor enkelingen die de complexiteit begrijpen en je moet er veel tijd in steken of iemand kennen die je wil helpen :)

Dat was ook juist de reden om terug te gaan omdat ik allerlei modificaties wilde uitproberen. Moderne projectoren gaan te snel stuk als je wat aan de voeding of de elco's wilt sleutelen etc.

Momenteel heb ik in mijn HT een door mp gemodificeerde Marquee 9500 draaien maar ook Berrett van een ander forum heeft het nodige bijgedragen. Die Marquee laat ik zo veel mogelijk met rust en biedt eigenlijk alles al wat ik kan wensen :) Behalve dan dat hij erg vaak stuk gaat :D
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

cine(d)rama

Quote from: apogeefreak on January 16, 2016, 19:38:04
Dan moe je bij Francisco zijn ik dacht dat die op 360cm projecteert met een 1.4 gain scherm.
Zelf zeg ik 100 inch met 1.0 is heel mooi.

Ik neem aan 100 inch diagonaal (ofwel 222 cm breed ) ?

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

apogeefreak

Quote from: cine(d)rama on January 18, 2016, 09:37:57
Ik neem aan 100 inch diagonaal (ofwel 222 cm breed ) ?

Gr André

Ja klopt in mijn geval wel. Ik kan met de Marquee zo'n 12 ftL maken maar ik draai op 10 ftL om de boel te sparen. Een CRT heeft peaklumens en in de praktijk geeft dat was extra dynamiek vind ik. Digitaal vind ik persoonlijk met zijn enorme lichtbak ook veel platter. Als er in een donkere scene een lichtpuntje is zoals een zaklamp dan knalt die er echt uit. Hrt gaat niet om licht maar om dynamiek denk ik.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Gerbrand

Hallo,

Dit wilde ik hier toch even kwijt, als CRT liefhebbers onder elkaar  ;). Door omstandigheden (verhuizing en ander, ongeschikt HT) heb ik mijn BG1209s al een jaar geleden weggedaan. Ik heb nu een JVC X500.

Dit geeft een heel mooi plaatje, maar toch... dat roomzachte, diepe zwart  en inderdaad de peak-lumens van een CRT. Dat zie je toch nog niet terug. Als ik nu bij een fade-to-black van het scherm naar de projector kijk zie ik gewoon nog licht. Bij mijn Barco was het donker. Dit zie je terug in het 3D plaatje van de projector.

Op vrijwel alle andere aspecten is een digitale wel beter hoor (scherpte, kleur ( ? ), geluid ), maar op zwartnivo hebben de digitale boys nog wel een weg te gaan voordat ze de CRT verslaan.

Gerbrand



Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

pietnoeck

Is de CRT dan de ideale HDR weergever ?

apogeefreak

Het is inderdaad punch wat in een CRT heel mooi is. Scherpte is ook wel bereikbaar gewoon het videocirquit modificeren zodat die beam alle randjes kan weergeven. De beam zelf is een gaussian shape die tegen het beeld wordt aangehouden en dat wordt in software een gaussian blur genoemd. Het is een prettige manier om de scherpe hoekjes van de pixels te filteren.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Francisco

Quote from: pietnoeck on April 13, 2016, 15:15:03
Is de CRT dan de ideale HDR weergever ?

Niet in mijn optiek. HDR maakt gebruik van ZEER hoge peak-lumens. Bij HDR praten we over 1000 nits en meer daar komt een crt lang niet aan. In bioscopen was de minimale eis altijd rond de 48 nits (14 ftl), met een crt met verse buizen zit je rond de 35 nits (10 ftl).
De nieuwe JVC's X5000 etc. 1000 nits, Dolby Vision HDR geeft max. 4000 nits  :o Aziz Light!

Maar de vraag blijft natuurlijk is zoveel licht wel prettig kijken in een home theater. Het wordt in een bepaalde zin wel realistischer. Neem als voorbeeld een vliegtuig wat voor je vliegt en de zon achter de vleugel hangt. Het vliegtuig draait en de zon piekt even kort over de tip van de vleugel. Boom 4000 nits. Dat kan natuurlijk maar even kort je blijft per slot van rekening in Real Life ook niet in de zon staren. Met deze hoeveelheid licht is er meer mogelijk namelijk een grotere verzadiging van kleuren haalbaar een wider color gamut. Iets wat met crt gewoonweg niet mogelijk is. In theorie zouden dieper gekleurde C-elementen kunnen gebruiken maar dan missen we altijd licht om die verzadiging goed te krijgen.

Blijft natuurlijk wel dat CRT nog steeds "king of black" en ik noem het maar filmisch is. Persoonlijk ben ik het niet met Gerbrand eens waar hij zegt dat de kleuren van digitale projectoren beter zijn.  Een goed gekalibreerde 9" crt met gekleurde C-elementen presteert net zo goed binnen het huidige HDTV kleurenspectrum REC709 als digitaal. Sterker nog een CMS of digitale gamma correctie is vaak helemaal niet nodig. Dit maakt dat er niet of nauwelijks digitaal gecorrigeerd hoeft te worden.
Scherpte vind ik persoonlijk een discutabel onderwerp. Een ge-tunde 9" crt is op 1080P echt wel scherp. Je mist geen informatie en toch blijft het beeld filmisch. De gestoken hardheid van sommige digitale projectoren vind ik persoonlijk niet prettig kijken. De huidige generatie digitale projectoren zijn in dat opzicht wel erg goed. De projectoren met LCOS panelen geven ook een erg mooi filmisch plaatje en....hebben veel licht. Komt bij dat bijvoorbeeld JVC erg goed is in zwartweergave en 1000 nits peak.

Wat dat aangaat verwacht ik veel goeds voor de toekomstige digitale projectoren met goede zwartwaardes en zeer hoog contrast. HDR gaat het verschil maken. Helaas stopt het daar voor CRT. Blijft alsnog een prachtig beeld wat nog steeds lekker kijkt.

Gerbrand

Hallo,

Bij kleur had ik nog een vraagtekentje geplaatst. Ik weet dat de kleuren inherent goed zijn omdat de standaard afgestemd is op de fosforkleuren van CRTs. Echter, ik merkte zelf altijd dat ik bij het afregelen van de gray-scale soms wel eens het compromis zocht tussen hoeveelheid licht en kleurechtheid. Met name blauw was altijd een probleem.

Ik haalde overigens de 10 ftL meestal niet.

Gebrand

Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900