DIY stroomkabel met grondkabel... Kan dit?

Started by Peerless Monster, January 6, 2014, 16:47:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Hi,

Voor mijn beamer wil ik nog een kabeltje gaan maken (als ik me wat beter voel, want afgelopen weekeinde flink ziek geweest en daarom niks kunnen doen....).
Ik heb nog wat spullen liggen, maar niet de lengte die ik nodig heb qua bekabeling zelf.
Nu heb ik nog wel een grond kabel liggen met 2 aders van 2,5 mm2 en een mantel die ik als aarde kan gebruiken aan de inputzijde.
Ik heb nu wel 1 maar.... Het zijn geen stranded kabels, maar gewoon dikke kernen...
Mag/Kan ik deze kabel gewoon gebruiken? Even afgezien wat de kwaliteit gaat zijn (dat bepaal ik dan zelf wel als jullie het goed vinden....).

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Paul Demo


MegaJ

Als de beamer een randaarde nodig heeft zou ik het niet met deze kabel doen. Zo niet, dan zie ik geen probleem, als je gaat solderen moet je de dikke kern wel wat beter verwarmen dan in het geval van de soepele aders.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Peerless Monster

Quote from: MegaJ on January  6, 2014, 21:41:42
Als de beamer een randaarde nodig heeft zou ik het niet met deze kabel doen. Zo niet, dan zie ik geen probleem, als je gaat solderen moet je de dikke kern wel wat beter verwarmen dan in het geval van de soepele aders.

Ik ga niet solderen, alles met schroefverbindingen...
De beamer is een jvc hd750... Hoe weet je of deze randaarde nodig heeft?
Heb wel eens gehoord/gelezen dat van een stopcontact naar een apparaat alleen maar stranded mag worden gebruikt ivm de verzekering (schroefverbindingen gaan los)...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

#4
Quote from: Paul Demo on January  6, 2014, 21:21:41
GEwoon doen, kan geen kwaad

En je beargumentatie? Soms is het gewoon niet ff soms doen om problemen te voorkomen.
Ik heb al tig kabels zelf gemaakt, dus daar zit gelukkig geen probleem ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Mitch--

is dat verzekeringstechnisch wel toegestaan? Volgens mij mocht er "stront aan de knikker" raken ben je niet verzekerd als ze er achter komen dat je geen 'geaarde' kabel gebruikt, want de mantel als aarde gebruiken mag volgens mij niet.

Prik me er niet op vast hoor, heb ik ooit eens ergens gelezen dacht ik.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Peerless Monster

Quote from: Mitch-- on January  6, 2014, 22:36:19
is dat verzekeringstechnisch wel toegestaan? Volgens mij mocht er "stront aan de knikker" raken ben je niet verzekerd als ze er achter komen dat je geen 'geaarde' kabel gebruikt, want de mantel als aarde gebruiken mag volgens mij niet.

Prik me er niet op vast hoor, heb ik ooit eens ergens gelezen dacht ik.

Blijkbaar worden grondkabels wel zo verkocht... ;D...
Je kan namelijk wel eens gelijk hierin hebben.
Wie kan dit beamen met bronvermelding?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Mitch--

Quote from: Peerless Monster on January  6, 2014, 22:37:48
Blijkbaar worden grondkabels wel zo verkocht... ;D...
Je kan namelijk wel eens gelijk hierin hebben.
Wie kan dit beamen met bronvermelding?

denk dat Erik S het antwoord hier wel op weet, volgens mij heeft hij dit ooit ook gezegd in een topic over diy stroomkabels.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

erik s.

je mag de afscherming idd niet ipv een massadraad gebruiken in de stroominstallatie. voor een netsnoer zijn er volgens mij niet echt regels
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Peerless Monster

Quote from: erik s. on January  6, 2014, 22:51:18
je mag de afscherming idd niet ipv een massadraad gebruiken in de stroominstallatie. voor een netsnoer zijn er volgens mij niet echt regels

Het betreft hier een netsnoer, dus geen probleem... 😜
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

simsatit

Heeft die hd750 wel een ingang met randaarde of alleen fase en nul?
Is de randaarde niet ook een bescherming met eventuele hoge spanningen door bv kortsluiting?
In dat geval zou ik een 3 aderig snoer gebruiken.
Een grondkabel 3x 2,5mm2 is dan prima, kost weinig en doet gewoon wat het moet doen, voldoende spanning verzorgen;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Kjelt

Als je apparaat een 3 polige aansluiting heeft dan zou deze geaard dienen te worden en daarvoor heb je een 3 aderige afgeschermde kabel nodig.
Ik heb zelf ook wel eens van massief 2,5mm2 netsnoeren gemaakt en deze toch allemaal weer vervangen door flexibele omdat het behoorlijk vervelend werken is en de kabel zelf wel eens krachten uitoefent op de plug (wil wel eens losspringen als je hem niet goed vastzet). Daarnaast kunnen massieve kernen breken bij veelvuldig bewegen en is daarom niet echt geschikt om als netsnoer te gebruiken.

HT.M@rcus

Quote from: erik s. on January  6, 2014, 22:51:18
je mag de afscherming idd niet ipv een massadraad gebruiken in de stroominstallatie. voor een netsnoer zijn er volgens mij niet echt regels

Afscherming mag je niet gebruiken maar als het goed is zit er onder de afscherming een aardlitze.
Een aparte kabel/draad die als aarde gebruikt moet worden, of het handig is weet ik niet maar het mag wel volgens mij.


J.H

JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

J.H

1) PE = beschermingsleiding (Protective Earth); N =nulleiding; L, L1, L2, L3 zijn de fase-aders (actief); L1, L2, L3 zijn de drie fase-aders
in een driefasig stelsel.
2) Laagspanningskabels met een aardscherm vallen binnen deze groep. Het aardscherm vervult namelijk de functie van beschermingsleiding
zodat geen groen-gele ader in de kabel is opgenomen. Een voorbeeld zijn de bewapende kabels VO-YMvKas en VG-YMvKas volgens
NEN 3617 waarvan de bewapening tevens de functie van aardscherm en dus beschermingsleiding heeft.


Het punt is denk ik dat je deze kabel niet moet willen gebruiken vanwege de flexibiliteit, zoals Kjelt al aangeeft.
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Peerless Monster

Thanks voor de info guys!!!
Ik denk vanwege de flexibiliteits risico's dat ik er even vanaf zie.
Wie heeft er nog 5 meter flexibele stroomkabel liggen? Mag zich per pm melden...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler