(Ht)pc met zo min mogelijk jitter/ noise

Started by Incognito, January 3, 2014, 10:11:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Isflicka

Quote from: jvanhambelgium on January  6, 2014, 19:39:57
Dat kan allemaal wel zijn in de audio-wereld, maar iedereen vergeet hier precies dat we hier met DATA te maken hebben. De bestanden op de SSD gaan heus niet "anders" (of beter klinken) zijn omdat je merk X of Y SSD hebt gestoken of omdat een een belachelijke dikke lineaire voeding aan hangt.

Indien je zo'n "audio pc" als digitaal transport gebruikt richting een externe DAC zou het kunnen dat de SOUNDCARD mischien wat baat heeft met beter voeding, alhoewel discutabel. Komt er een analoog signaal uit je PC moet je mischien je soundcard apart goed isoleren tegen instraling etc.

*MAAR* al de discussies over SATA kabeltjes, HD-voedingskabels etc etc,etc,etc zijn echt wel een brug te ver.  Mensen, DIT IS DATA en heeft niets met muziek te maken.De FLAC bestanden gaan heus niet "beter" worden weggeschreven als je een HD voorzien van lineair sap hoor ... :yawnee: :yawnee:
Totdat je het zelf hebt gehoord! Er zijn maar weinig audio highend streamers die het niveau halen van de setup zoals Ruben nu heeft staan. Zelf vind ik 850Watt ook redelijk royaal (wel lekker in de winter...kan de verwarming lager worden gezet).
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

EzMe

Quote from: Isflicka on January  6, 2014, 20:18:24
Totdat je het zelf hebt gehoord! Er zijn maar weinig audio highend streamers die het niveau halen van de setup zoals Ruben nu heeft staan. Zelf vind ik 850Watt ook redelijk royaal (wel lekker in de winter...kan de verwarming lager worden gezet).

Iets minder warm? Men, je verbrand je vingers er aan! :) Serieus, die voeding is echt over de top. Nergens op gebaseerd. Een dikke voeding voor een versterker heeft zin.. maar een computer? Nah.. Daar kan ik niet in mee gaan
Home: Marantz PM11S1 | Tannoy D700 | HTPC bediend met Logitech diNovo Edge | Musical Fidelity V-DAC II | Panasonic Viera TX-P42G10
Car: Alpine 137 BTi | Alpine PXA-H100 | Mosconi AS 100.2 x2 | Focal 165 KRX2 | Helix P12W
Showcase: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139303.0

Incognito

Quote from: EzMe on January  6, 2014, 23:01:41
Iets minder warm? Men, je verbrand je vingers er aan! :) Serieus, die voeding is echt over de top. Nergens op gebaseerd. Een dikke voeding voor een versterker heeft zin.. maar een computer? Nah.. Daar kan ik niet in mee gaan

Hoezo brand je daar je vingers aan? Die 850 watt zal toch het wattage zijn dat hij maximaal kan leveren en niet wat hij continue gebruikt?

edgnoj

Hebben jullie weleens naar MusicBee gekeken? Dit is een gratis audioplayer met enorm veel instelmogelijkheden, een hele fijne interface, een heerlijke geluidsweergave en ..... het is volledig gratis.
Ik heb zowel JRiver als MusicBee op mijn pc, maar gebruik eigenlijk alleen nog maar MusicBee, ondanks dat ik een licentie van Jriver gekocht heb.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

RubenV.

Quote from: jvanhambelgium on January  6, 2014, 19:39:57
Dat kan allemaal wel zijn in de audio-wereld, maar iedereen vergeet hier precies dat we hier met DATA te maken hebben. De bestanden op de SSD gaan heus niet "anders" (of beter klinken) zijn omdat je merk X of Y SSD hebt gestoken of omdat een een belachelijke dikke lineaire voeding aan hangt.

Indien je zo'n "audio pc" als digitaal transport gebruikt richting een externe DAC zou het kunnen dat de SOUNDCARD mischien wat baat heeft met beter voeding, alhoewel discutabel. Komt er een analoog signaal uit je PC moet je mischien je soundcard apart goed isoleren tegen instraling etc.

*MAAR* al de discussies over SATA kabeltjes, HD-voedingskabels etc etc,etc,etc zijn echt wel een brug te ver.  Mensen, DIT IS DATA en heeft niets met muziek te maken.De FLAC bestanden gaan heus niet "beter" worden weggeschreven als je een HD voorzien van lineair sap hoor ... :yawnee: :yawnee:

Volgens mij vergeet jij hier hoe data wordt getransporteerd. Er gaan niet letterlijk nulletjes en eentjes door die kabel, er gaat een stroompje door heen. Hieronder dan even wat meer info hoe dit signaal o.a. gestoord wordt (overige elektromagnetische interferentie buiten beschouwing gelaten).

One of the problems associated with the transmission of data at high speed over electrical connections is described as noise, which is due to electrical coupling between data circuits and other circuits. As a result, the data circuits can both affect other circuits, and be affected by them. Designers use a number of techniques to reduce the undesirable effects of such unintentional coupling. One such technique used in SATA links is differential signaling. This is an enhancement over PATA, which uses single-ended signaling. The use of fully shielded twin-ax conductors, with multiple ground connections, for each differential pair improves isolation between the channels and reduces the chances of lost data in difficult electrical environments.

Meer info en whitepapers mbt. het SATA protocol kan je terugvinden op de website van de Serial ATA International Organisation (www.sata-io.org).

SATA drives maken gebruik van ECC (error correction codes). Bij een beter afgeschermde kabel wordt er minder van ECC's gebruik gemaakt wat van positieve invloed op het geluid is. Nog erger zijn de errors die niet als zodanig bekend zijn: silent data corruption. Deze errors worden dus niet gecorrigeerd en gewoon doorgelaten. Ook CERN heeft hier in 2007 onderzoek naar gedaan en men kon toen ook nog niet verklaren waar deze errors vandaan kwamen (linkje: http://indico.cern.ch/getFile.py/access?contribId=3&sessionId=0&resId=1&materialId=paper&confId=13797) Nu beweer ik hier niet dat ze allemaal aan de audiofiele SATA kabels moeten gaan daar in Zwitserland maar het bewijst wel dat niet alle data altijd maar ongeschonden wordt door gevoerd...

Bottomline: Hoe minder foutcorrectie er plaats vind, des te beter het geluid. Hetzelfde principe zie je ook bij optische lezers met hun foutcorrecties.

Daarnaast zijn er vele anderen invloeden te vinden zoals bijvoorbeeld vibratie. Een leuk testje van de vibratie dat je zelf uit kan voeren in een datacenter zie je in het volgende filmpje:


Ik had eigenlijk verwacht dat een doorgewinterde IT'er met jaren ervaring in netwerken en datacenters mij hier meer over had kunnen vertellen dan alleen te roepen data = data  ;D

Quote from: EzMe on January  6, 2014, 23:01:41
Iets minder warm? Men, je verbrand je vingers er aan! :) Serieus, die voeding is echt over de top. Nergens op gebaseerd. Een dikke voeding voor een versterker heeft zin.. maar een computer? Nah.. Daar kan ik niet in mee gaan

Deze reactie is ook nergens opgebaseerd  :-X. Heb je uberhaupt wel eens een lineaire voeding geprobeerd? Een mooie lineaire voeding voor je V-DAC II zou ook zin kunnen hebben. Zie de computer in deze dan ook als transport en niet als reguliere pc waar je mee internet en emailt.

Quote from: edgnoj on January  7, 2014, 00:20:16
Hebben jullie weleens naar MusicBee gekeken? Dit is een gratis audioplayer met enorm veel instelmogelijkheden, een hele fijne interface, een heerlijke geluidsweergave en ..... het is volledig gratis.
Ik heb zowel JRiver als MusicBee op mijn pc, maar gebruik eigenlijk alleen nog maar MusicBee, ondanks dat ik een licentie van Jriver gekocht heb.

MusicBee ken ik niet, maar wat ik er zo van op de site zie is het een uitgebreide player. Ik zal eens testen of dat ook met JPlay werkt als ik tijd heb.



2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

jvanhambelgium

#55
Als doorgewinterde IT'er roep ik nogmaals  : dit is DATA
Wij hebben in onze datacenters heuuuul veel TB's in beheer, verzorgen live audio en video streaming voor veeeel kijkers ... De correctheid van onze data, komende van NetApp en EMC opslag gaat niet "verbeteren" als we onze voeding gaan verbeteren hoor voor data die erop staat...de kwaliteit kan WEL verslechteren indien we spullen gebruiken waarvoor ze niet voorzien zijn of de extremen gaan opzoeken! Vb koperen LAN kabels van 200meter lengte gebruiken en deze oprollen en naast 10kW motoren leggen om maar iets geks te zeggen. Dat kan wel eens een feetje geven...


Al die proza over SATA transport. Natuurlijk gaan er geen 1'tje en 0'tjes over de kabel en natuurlijk gebruikt men hiervoor specifieke encodatie/modulatie-vormen/technieken. Er is net zoveel overhead voorzien om ervoor te zorgen dat de data binnen acceptabele toleranties & specs aan de andere kant geraakt (vb tot op host-controller). Alle snoeren die standaard in een PC zitten zijn voldoende om alle DATA foutloos te transporteren tussen vb SSD <> moederbord. Echt geen zin "om iets beters"te gaan steken.
Een SATA-kabel voor SATA1.0/2.0/3.0 van 10meter bijvoorbeeld is "standaard" een no-no ...

>SATA drives maken gebruik van ECC (error correction codes). Bij een beter afgeschermde kabel wordt er minder van ECC's gebruik >gemaakt wat van positieve invloed op het geluid is

Nogmaal, dit is data. Wil je dan beweren dat bestanden "anders" worden weggeschreven omdat de ECC "teveel moet werken" ??
Als een disk echt "einde" leven is waardoor de correcties niet meer goed kunnen gemaakt worden ga je dit merken ... en dan is het gewoon tijd voor een nieuwe schijf.


Die link naar het CERN document ... heb je echt al wel eens stilgestaan naar de (magnitude van de) cijfers ??? En heb je dit al eens gerelateerd naar je huis-tuin & keukengebruik van de quantiteit van je luttele hoeveelheid audiodata op je schijfje  ?
BER is zeker en vast is echt, SSD implementaties hebben een beperkte levensduur etc,etc
Ja, zelfs disken sneuvelen en RAID arrays geraken wel eens corrupt!
Verder een leuk & informatief document, maar je moet het in de juiste context plaatsen.

Wat niet wegneemt dat (stabiele-lineaire) voedingsaspecten voor alles wat met analoge audio te maken heeft zeker een goed plan is.
Class-D buiten beschouwing gelaten  ;D
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Linx

#56
 :withstupid:

jvanhambelgium

Quote from: Linx on January  7, 2014, 08:52:01
Heb je toevallig wel eens een goed opgebouwde audio pc vergeleken met een standaard pc? Wanneer bovenstaande idd correct is zou je geen enkel verschil horen wanneer er over USB op de zelfd DAC gespeeld wordt,  dus neem je laptop mee naar Ruben en test het uit.

Neen, ikzelf heb zeker geen 1-1 vergelijking gedaan. Ik speel thuis met een Squeezebox Touch, wat eigenlijk ook "een PC" is waarop BusyBox Linux draait. Als hardware is dat een FreeScale iMX35 unit. Ik heb voor m'n Touch ook een "ultra lineaire" voeding gemaakt tov de "wall plug" die je er bij krijgt. Aangezien ik de Touch als transport gebruik en via COAX digital-out werk hoor ik eigenlijk hier geen verschil. Op de *analoge* outs van de Squeezebox zal dit wel een verbetering geven denk ik.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Linx

#58
 :withstupid:

Isflicka

Quote from: jvanhambelgium on January  7, 2014, 06:16:25
Wat niet wegneemt dat (stabiele-lineaire) voedingsaspecten voor alles wat met analoge audio te maken heeft zeker een goed plan is.
Maar dus ook voor digitale audio. De ontwikkeling gaat redelijk snel en steeds meer hifi producenten kiezen bewust voor lineaire voeding binnen het digitale deel van de audioketen. Een mooi voorbeeld is een usb spdif converter. Hier zit niets analoog aan en toch wordt hier een lineaire voeding toegepast. De 0 en 1 hetzelfde maar toch anders....tijd voor nieuwe wetenschap?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

RubenV.

Quote from: jvanhambelgium on January  7, 2014, 06:16:25
Als doorgewinterde IT'er roep ik nogmaals  : dit is DATA
Wij hebben in onze datacenters heuuuul veel TB's in beheer, verzorgen live audio en video streaming voor veeeel kijkers ... De correctheid van onze data, komende van NetApp en EMC opslag gaat niet "verbeteren" als we onze voeding gaan verbeteren hoor voor data die erop staat...de kwaliteit kan WEL verslechteren indien we spullen gebruiken waarvoor ze niet voorzien zijn of de extremen gaan opzoeken! Vb koperen LAN kabels van 200meter lengte gebruiken en deze oprollen en naast 10kW motoren leggen om maar iets geks te zeggen. Dat kan wel eens een feetje geven...


Al die proza over SATA transport. Natuurlijk gaan er geen 1'tje en 0'tjes over de kabel en natuurlijk gebruikt men hiervoor specifieke encodatie/modulatie-vormen/technieken. Er is net zoveel overhead voorzien om ervoor te zorgen dat de data binnen acceptabele toleranties & specs aan de andere kant geraakt (vb tot op host-controller). Alle snoeren die standaard in een PC zitten zijn voldoende om alle DATA foutloos te transporteren tussen vb SSD <> moederbord. Echt geen zin "om iets beters"te gaan steken.
Een SATA-kabel voor SATA1.0/2.0/3.0 van 10meter bijvoorbeeld is "standaard" een no-no ...

>SATA drives maken gebruik van ECC (error correction codes). Bij een beter afgeschermde kabel wordt er minder van ECC's gebruik >gemaakt wat van positieve invloed op het geluid is

Nogmaal, dit is data. Wil je dan beweren dat bestanden "anders" worden weggeschreven omdat de ECC "teveel moet werken" ??
Als een disk echt "einde" leven is waardoor de correcties niet meer goed kunnen gemaakt worden ga je dit merken ... en dan is het gewoon tijd voor een nieuwe schijf.


Ik wil ook niet beweren dat deze anders worden weggeschreven(tenzij er natuurlijk sprake is van silent data corruption) maar ik geef wel aan dat dit mijn inziens van negatieve invloed is.

Quote from: jvanhambelgium on January  7, 2014, 09:06:35
Neen, ikzelf heb zeker geen 1-1 vergelijking gedaan. Ik speel thuis met een Squeezebox Touch, wat eigenlijk ook "een PC" is waarop BusyBox Linux draait. Als hardware is dat een FreeScale iMX35 unit. Ik heb voor m'n Touch ook een "ultra lineaire" voeding gemaakt tov de "wall plug" die je er bij krijgt. Aangezien ik de Touch als transport gebruik en via COAX digital-out werk hoor ik eigenlijk hier geen verschil. Op de *analoge* outs van de Squeezebox zal dit wel een verbetering geven denk ik.

Een squeezebox vind ik zelf ook niet vergelijkbaar met een audio pc zoals die van het CAPS design. De laatst genoemde is een heel stuk complexer en is daardoor ook vatbaarder voor invloeden van de componenten onderling en van buiten af.

Quote from: Linx on January  7, 2014, 09:24:36
Ik was ook wat sceptisch tav van audiopc's (maar met een veel beperktere technische achtergrond dan dat jij duidelijk hebt), maar ben toch aan het bouwen gegaan aangezien de kosten redelijk meevallen en het een leuk project is.

Uiteindelijk staat er nu een audiopc met standaard MSI mainboard, Intel Dual Core en 4GB intern en Seasonic Fanless Voeding icm een PPA Studio USB kaart linear gevoed door BOWTS voeding, Intel SSD en Windows Server 2012 (in GUI mode -> single PC), Audiophile Optimizer en JRiver.

De audiopc staat aangesloten op de interne DAC van een "simpele" Bel Canto C5i via SPDIF middels een lineare gevoede M2Tech Hiface Evo en M2Tech Hiface Clock en ik kan je verzekeren dat de beste bron is die ik ooit heb gehad. Ik heb deze combi nog niet aangesloten gehad op de dCS en Perreaux combi omdat ik deze in dozen staat en ik bang ben dat ik dit vervolgens niet meer verkoop...

Je bent absoluut welkom om je laptop hier een keer aan te sluiten op de USB ingang van de Bel Canto om zelf het verschil te horen.

Gr, Linx



Leuk dit je dit hebt uitgeprobeerd Linx, nog leuker om te lezen dat het boven verwachting presteert  :headbanging:

Quote from: Isflicka on January  7, 2014, 09:44:32
Maar dus ook voor digitale audio. De ontwikkeling gaat redelijk snel en steeds meer hifi producenten kiezen bewust voor lineaire voeding binnen het digitale deel van de audioketen. Een mooi voorbeeld is een usb spdif converter. Hier zit niets analoog aan en toch wordt hier een lineaire voeding toegepast. De 0 en 1 hetzelfde maar toch anders....tijd voor nieuwe wetenschap?

^^

Aan de mate van timing en clocks is in dit topic nog weinig aandacht besteed. Wellicht dat daar ook nog het een en ander te wijten valt.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Linx

#61
 :withstupid:

RubenV.

Quote from: Linx on January  8, 2014, 08:26:06
Wanneer ik mijn Shuttle pc niet verkocht kkrijg dan maak ik misschien ook nog wel een controlpc icm Jplay, kan ik de audiopc in coremode spelen.  Zit trouwens nog steeds achter een goedkope WS licentie aan, wil nog niet echt lukken.

Ik heb er van de week nog een gespot voor 30 euro  >:D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie