(Ht)pc met zo min mogelijk jitter/ noise

Started by Incognito, January 3, 2014, 10:11:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

)p(

Quote from: Nahpets on January  3, 2014, 16:31:50
Klopt, de 2 licenties zijn per OS. Andere OS is bijdokken.

Per os is 2 niet de limiet. Volgens Jim van jriver zelf mag je jriver op all je systemen met dezelfde os installeren. Bij ons staat het op 4 pc's, 1 server en 3 clients.

Incognito

#26
@RubenV

Thanks voor je reactie.

Nog wat vraagjes:
- Ik heb elders al eens gelezen over een control pc & audio pc, maar kan dit zo snel niet meer terugvinden. Heb jij toevallig wat info of een paar handige links over hoe dit werkt?
- Is het met een aparte control pc ook nog mogelijk om xbmc te draaien?
- In je eigen topic schrijf je ook nog over een verbeterde SATA kabel. Leverde dat nog een hoorbaar kwaliteitsverschil op?
- Als laatst; de CAPS builds maken gebruik van een SATA power noise filter. Jij in jouw build niet. Is dat een bewuste keus?

RubenV.

Quote from: Incognito on January  4, 2014, 16:41:45
@RubenV

Thanks voor je reactie. Heb elders al eens gelezen over een control pc & audio pc, maar kan dit zo snel niet meer terugvinden. Heb jij toevallig wat info over hoe dit werkt?

Daarnaast; is het dan ook nog mogelijk om xbmc te draaien?

Graag gedaan. Mijn control-audio pc verhaal gaat alleen op bij het gebruik van JPlay voor audio. Of dit bij andere software ook mogelijk is durf ik niet te zeggen. Ik zal even kort beschrijven hoe dit werkt. Bij mijn control pc komt het "gewone" internet binnen via de ethernet poort op het moederbord. In het pci-express slot zit een intel ethernet kaartje en vanuit daar loopt een ethernet kabel naar de audio pc. Met de audio pc kan je eigenlijk niets meer, zelfs niet gewoon op internet als ik deze weer op de switch zou aansluiten. De audio pc staat namelijk zo ingesteld dat deze alleen nog de audio uitvoer van JPlay kan ontvangen. Bij de nieuwste versie van JPlay is het ook mogelijk streamingdiensten zoals Spotify te gebruiken, hiervoor heb je dan AsioBridge nodig (donationware).

Je zou dan XBMC kunnen draaien op de control pc, het geluid wordt dan door JPlay naar de audiopc gestreamd en mbv. bijvoorbeeld de HDMI poort op de control pc kan je dan het beeld laten lopen. Hoe dit werkt (en of het uberhaupt mogelijk is) met meerkanaals geluid durf ik niet te zeggen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Incognito

@RubenV

Snelle reactie! Ik was mijn post nog aan het aanpassen :smile:. Kan je voor mij de volgende twee vraagjes ook beantwoorden:
- In je eigen topic schrijf je ook nog over een verbeterde SATA kabel. Leverde dat nog een hoorbaar kwaliteitsverschil op?
- Als laatst; de CAPS builds maken gebruik van een SATA power noise filter. Jij in jouw build niet. Is dat een bewuste keus?

Verder; nu je de control en audio pc hebt beschreven; ik snap je verhaal wel redelijk, maar kan zo niet doorgronden waar de kwaliteitswinst in zit. Is dat makkelijk uit te leggen?

Thanks!

JANJWJMC

Quote from: Incognito on January  3, 2014, 10:11:45
Onlangs ben ik op de website computeraudiophile.com beland. Een groep enthousiastelingen die zelf pc's tweaken om zoveel mogelijk jitter/ noise te elimineren met als doel een zo audiofiel mogelijk resultaat. Dit wordt onder andere gedaan door middel van:
- afwezigheids van fan's;
- pc's met een laag energieverbruik;
- externe (lineaire) voeding;
- SSD;
- filter voor de jitter door de SSD;
- eventueel eigen voeding van diverse componenten in de pc;
- opslag extern, met eigen voeding en niet via usb als usb ook gebruikt wordt voor DAC.

Als ik alle verhalen moet geloven, dan zou dit verbluffende resultaten moeten geven. Ik zit er zelf dan ook sterk over na te denken om een dergelijke pc in elkaar te gaan zetten, voorlopig denk ik aan een pc zoals deze (http://www.computeraudiophile.com/content/497-computer-audiophile-pocket-server-c-p-s-v3-zuma/).

Ik vroeg me af of er hier op het forum audiofielen aanwezig zijn die ervaring hebben met deze ontwerpen en/ of dit ontwerp gebruiken?

Dit is mijn build. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=133642.0
Plaats er gewoon een goede asynchrone usb dac erachter en je bent klaar.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

RubenV.

Quote from: Incognito on January  4, 2014, 17:03:47
@RubenV

Snelle reactie! Ik was mijn post nog aan het aanpassen :smile:. Kan je voor mij de volgende twee vraagjes ook beantwoorden:
- In je eigen topic schrijf je ook nog over een verbeterde SATA kabel. Leverde dat nog een hoorbaar kwaliteitsverschil op?
- Als laatst; de CAPS builds maken gebruik van een SATA power noise filter. Jij in jouw build niet. Is dat een bewuste keus?

Verder; nu je de control en audio pc hebt beschreven; ik snap je verhaal wel redelijk, maar kan zo niet doorgronden waar de kwaliteitswinst in zit. Is dat makkelijk uit te leggen?

Thanks!

Voorheen geloofde ik niet in dure digitale kabels. Gelukkig liet de dealer mij een aantal kabels meenemen om thuis uit te proberen na aanschaf van mijn DAC. Tijdens een dubbel blinde luisterproef met mijn toenmalige huisgenoten waren voor iedereen die mee deed de duurdere USB-kabels er makkelijk uit te pikken. Na het kopen van een USB-kabel bij PPAstudio heb ik hier ook een sata-kabel kunnen lenen, en die is uiteindelijk niet meer terug gegaan :headbanging:.  Dit maakte in mijn set weer een behoorlijk verschil. Deze sata kabel maakt het sata power noise filter overbodig heb ik begrepen van PPAstudio. De man achter PPAstudio (Paul Pang) volg ik blind op het gebied van computeraudio. Je kan altijd eens contact met hem opnemen en vragen of je de desbetreffende kabels eerst mag uitproberen om te bepalen of het in jouw set een positieve verandering is, dan kan je het zelf ervaren.

De kwaliteitswinst bij de audio en control pc zit 'm in het feit dat de control pc al het werk doet en de bestanden beheerd, en je de audio pc daardoor nog verder kan tweaken/strippen van alle daardoor onnodige zaken. Mijn audio pc heeft op de 32gb compact flash card alleen de Windows Server 2012 core mode (dus zonder GUI(graphical user interface)) draaien met JPlay erop. Buiten de driver voor de Digital to digital converter (DDC) die tussen de streamer en de dac hangt en de usb3.0 driver van dit extra pci express kaartje staat er ook niets op geinstalleerd. Hoe minder zaken die erop staan des te minder invloeden je krijgt op het uiteindelijke geluid.

@JANJWJMC: mooie mediaplayer heb je gebouwd  :clapping:. Voor alleen muziek zou ik echter geen bewegende delen in min streamer willen ivm. het geluid dat ze produceren en de extra storingen die ze met zich meebrengen. Maargoed, als je bluray's wil kijken ontkom je natuurlijk niet aan zo'n combodrive.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

JANJWJMC

Ja een stillere hardrive voor de flac bestanden is zeker op mijn wishlist.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Isflicka

Quote from: Incognito on January  4, 2014, 17:03:47
- Als laatst; de CAPS builds maken gebruik van een SATA power noise filter. Jij in jouw build niet. Is dat een bewuste keus?
Bewuste keus...doen meer slecht dan goed met een goede lineaire voeding.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Incognito

Quote from: Isflicka on January  4, 2014, 18:16:22
Bewuste keus...doen meer slecht dan goed met een goede lineaire voeding.

Dit snap ik niet helemaal; er wordt toch gefilterd om de noise van de harde schijf te verwijderen. Bij een lineaire voeding komt deze noise toch nog steeds in het systeem? Of bedoel je een aparte voeding voor de hd en zo ja, hoe is dat dan te realiseren?


Incognito

@ RubenV

Nog een ander vraagje; waarom de intel i.p.v. de samsung PRO 840 SSD?

Linx

#35
 :withstupid:

Incognito

Deze wellicht?

http://www.teradak.com/products/55.html

Kan je ook gelijk je geluidskaart en je HD mee voeden.

Linx

#37
 :withstupid:

Linx

#38
 :withstupid:

Isflicka

Quote from: Incognito on January  4, 2014, 21:57:02
@ RubenV

Nog een ander vraagje; waarom de intel i.p.v. de samsung PRO 840 SSD?
Op de een of andere manier 'klinkt' de Intel 520 beter dan de samsung. Toevallig heb ik vorige week deze samsung voor een laptop gekocht maar eerst even met de Intel vergeleken. Er zit inderdaad hoorbaar verschil tussen beide SSD's. Verder heb ik er geen verklaring voor.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Quote from: Linx on January  5, 2014, 09:51:52
Ruben,

Heb je al een lineare voeding voor je audio pc? Ik zat zelf te denken aan de Teradak:

Gr, Linx

Dacht eigenlijk dat je al een Teddy Pardo had gekocht....
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

RubenV.

Quote from: Incognito on January  4, 2014, 19:39:14
Dit snap ik niet helemaal; er wordt toch gefilterd om de noise van de harde schijf te verwijderen. Bij een lineaire voeding komt deze noise toch nog steeds in het systeem? Of bedoel je een aparte voeding voor de hd en zo ja, hoe is dat dan te realiseren?

Een lineaire voeding zorgt voor al voor beduidend minder noise. Daarnaast fungeert een normale SATA kabel ook als antenne, een beter afgeschermde kabel zoals die van PPA klinkt daardoor beter.

Quote from: Incognito on January  4, 2014, 21:57:02
@ RubenV

Nog een ander vraagje; waarom de intel i.p.v. de samsung PRO 840 SSD?

Ik ben na lang zoeken op het forum van JPlay een post tegen gekomen van een van de makers van JPlay die een heel aantal SSD's getest heeft. De Intel kwam daar als beste uit. Dit heb ik inmiddels al vaker bevestigd gezien (zie ook de post van Isflicka). In mijn gewone pc gebruik ik wel 2 Samsungs PRO 512gb in Raid 0, maar daar telt voor mij ook alleen de snelheid...
Ik moet hier wel bijzeggen dat de CF card van PPAstudio nog weer eens beter klinkt dan de Intel SSD.

Quote from: Linx on January  5, 2014, 09:51:52
Ruben,

Heb je al een lineare voeding voor je audio pc? Ik zat zelf te denken aan de Teradak:

http://www.teradak.com/products/70.html

Vroeg me ook af hoe bij jou de buffer instellingen staan van de ethernetcontroller (bij mij receive en transmit op 1 en de interupt moderation disabled).

Gr, Linx

Ik heb nog geen lineaire voeding voor de streamer. Ik heb er voor gekozen eerst nog een tweede streamer te bouwen zodat ik gebruik kan maken van de streamingoptie in JPlay. Daarnaast is de rest van het audiobudget opgegaan aan een DDC (incl. lineaire voeding) en een lineaire voeding voor de filters van mijn speakers. Ik zal binnenkort mijn topic nog een updaten met wat foto's want er zijn weer een hoop leuke spulletjes bijgekomen  O0

De ethernet controller voor het streamen: receive = 512 transmit = 256, bij de ethernet controller voor het gewone internet staat deze bij recieve ook op 512 en bij transmit op 128. Ik zal eens kijken wat het klankmatig opleverd als ik deze handmatig verlaag.

Een andere audioliefhebber waar ik veel contact mee heb heeft de Teradak besteld, maar ik wacht nog op zijn bevindingen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Incognito

Quote from: Linx on January  5, 2014, 16:49:28
Welke geluidskaart? Verder lijkt een voeding van 25kg mij toch wel overkill voor een audiopc die max 100w nodig heeft...

Ik bedoelde de USB kaart. Opzich is het overkill, maar je kan wel direct alle onderdelen van je PC afzonderlijk voeden; SSD, usb-kaart, CPU, mobo (en in mijn geval een firewire kaart). De 850w is natuurlijk meer zodat je alle ruimte hebt voor toekomstige uitbreidingen.

Ik heb zojuist een email aan Teradak gestuurd voor een pricequote en met de vraag of iedere powerrail in te stellen is op het gewenste voltage. Opzich vindt ik dat wel een hele goede optie; gelijk alle voedingsvragende onderdelen van elkaar gescheiden en ook geen PicoPSU of SATA power filter meer benodigd. Die besparing verdient al een deel van de voeding terug.

Voor mij is dat des te meer van belang omdat ik ook graag XBMC vanaf mijn pc wil draaien en ik nog niet helemaal weet of een control pc en audio pc gaat werken. Als alles in één pc zit wil ik natuurlijk graag alles zoveel mogelijk scheiden.

RubenV.

Een goede lineaire voeding met zo'n vermogen komt denk ik al best gauw op zo'n gewicht uit.

Quote from: Incognito on January  6, 2014, 11:15:21

Ik heb zojuist een email aan Teradak gestuurd voor een pricequote en met de vraag of iedere powerrail in te stellen is op het gewenste voltage. Opzich vindt ik dat wel een hele goede optie; gelijk alle voedingsvragende onderdelen van elkaar gescheiden en ook geen PicoPSU of SATA power filter meer benodigd. Die besparing verdient al een deel van de voeding terug.

Voor mij is dat des te meer van belang omdat ik ook graag XBMC vanaf mijn pc wil draaien en ik nog niet helemaal weet of een control pc en audio pc gaat werken. Als alles in één pc zit wil ik natuurlijk graag alles zoveel mogelijk scheiden.

Voor zover ik weet is inderdaad iedere powerrail afzonderlijk in te stellen, maar even navragen bij Teradak zelf is natuurlijk beter. Voor de beste geluidskwaliteit is het alle componenten afzonderlijk voeden wel het beste.

Wat betreft XBMC zou je eens op het forum van JPlay moeten kijken. Volgens mij is met behulp van AsioBridge zo'n beetje iedere player bruikbaar. Ik gebruik dit zelf voor het luisteren naar Spotify en dat werkt perfect.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Isflicka

Quote from: Incognito on January  6, 2014, 11:15:21
Ik heb zojuist een email aan Teradak gestuurd voor een pricequote en met de vraag of iedere powerrail in te stellen is op het gewenste voltage.

Ik schat het geheel toch wel op een kleine 1300 Euro excl invoerheffing en b.t.w. 
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Incognito

Quote from: Isflicka on January  6, 2014, 13:21:42
Ik schat het geheel toch wel op een kleine 1300 Euro excl invoerheffing en b.t.w.

Ik kwam elders een prijs van € 1.350 dollar tegen; dat komt neer op ruim € 1.000,-. Plus BTW en invoerrechten zal dat dan op die 1300 à 1350 uitkomen denk ik. Lijkt mij een goede prijs voor een product dat je voor al je toekomstige computerupgrades kan gebruiken. Als je het vergelijkt met andere (single rail) voedingen eigenlijk ook.

EzMe

Kan iemand mij uitleggen waarom het interessant is om een lineaire voeding aan te schaffen ipv een gechakelende voeding welke letterlijk 10x zo goedkoop is?
Home: Marantz PM11S1 | Tannoy D700 | HTPC bediend met Logitech diNovo Edge | Musical Fidelity V-DAC II | Panasonic Viera TX-P42G10
Car: Alpine 137 BTi | Alpine PXA-H100 | Mosconi AS 100.2 x2 | Focal 165 KRX2 | Helix P12W
Showcase: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139303.0

Incognito

Quote from: EzMe on January  6, 2014, 15:33:51
Kan iemand mij uitleggen waarom het interessant is om een lineaire voeding aan te schaffen ipv een gechakelende voeding welke letterlijk 10x zo goedkoop is?

Een schakelende voeding heeft ongewenste stroomvervuilende bijeffecten. Kon het zo snel alleen even in het engels vinden, zie: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ripple_(electrical)

dennism

Quote from: Incognito on January  6, 2014, 11:15:21
Ik bedoelde de USB kaart. Opzich is het overkill, maar je kan wel direct alle onderdelen van je PC afzonderlijk voeden; SSD, usb-kaart, CPU, mobo (en in mijn geval een firewire kaart). De 850w is natuurlijk meer zodat je alle ruimte hebt voor toekomstige uitbreidingen.

Ik heb zojuist een email aan Teradak gestuurd voor een pricequote en met de vraag of iedere powerrail in te stellen is op het gewenste voltage. Opzich vindt ik dat wel een hele goede optie; gelijk alle voedingsvragende onderdelen van elkaar gescheiden en ook geen PicoPSU of SATA power filter meer benodigd. Die besparing verdient al een deel van de voeding terug.

Voor mij is dat des te meer van belang omdat ik ook graag XBMC vanaf mijn pc wil draaien en ik nog niet helemaal weet of een control pc en audio pc gaat werken. Als alles in één pc zit wil ik natuurlijk graag alles zoveel mogelijk scheiden.

850W voeding op een PC die nog geen 100W verbruikt onder volle load (onderdelen uit de link in de OP), is dat niet enorm zonde van je geld (en zeer inefficient?). Ik ben niet volledig op de hoogte van liniaire voedingen, dus misschien zeg ik wel wat doms hier, maar bij "normale" PC voedingen wordt zover ik weet altijd aangeraden om niet meer dan 100 tot 150W boven je maximale verbruik te gaan zitten vanwege de efficientie van de voeding. Of zitten linaire voedingen zo inelkaar dat je wel zo'n bakbeest moet aanschaffen, en je het niet af kan met een top kwaliteit liniaire voeding die misschien 200-250W levert, en het geld dat je overhoud in andere upgrades kan stoppen?

De trend binnen de PC hardware wereld is namelijk ook nog eens zo dat alles (behalve zware gaming kaarten, die je denk ik sowieso niet in een top kwaliteit streamer wil) steeds zuiniger wordt qua verbruik (mijn vorige CPU verbruikte nog 130W op volle load, mijn nieuwe die een stuk sneller is, maar max 84W om een voorbeeld te noemen).

jvanhambelgium

Quote from: Incognito on January  6, 2014, 18:42:03
Een schakelende voeding heeft ongewenste stroomvervuilende bijeffecten. Kon het zo snel alleen even in het engels vinden, zie: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ripple_(electrical)

Dat kan allemaal wel zijn in de audio-wereld, maar iedereen vergeet hier precies dat we hier met DATA te maken hebben. De bestanden op de SSD gaan heus niet "anders" (of beter klinken) zijn omdat je merk X of Y SSD hebt gestoken of omdat een een belachelijke dikke lineaire voeding aan hangt.

Indien je zo'n "audio pc" als digitaal transport gebruikt richting een externe DAC zou het kunnen dat de SOUNDCARD mischien wat baat heeft met beter voeding, alhoewel discutabel. Komt er een analoog signaal uit je PC moet je mischien je soundcard apart goed isoleren tegen instraling etc.

*MAAR* al de discussies over SATA kabeltjes, HD-voedingskabels etc etc,etc,etc zijn echt wel een brug te ver.  Mensen, DIT IS DATA en heeft niets met muziek te maken.De FLAC bestanden gaan heus niet "beter" worden weggeschreven als je een HD voorzien van lineair sap hoor ... :yawnee: :yawnee:



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)