(Ht)pc met zo min mogelijk jitter/ noise

Started by Incognito, January 3, 2014, 10:11:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Incognito

Onlangs ben ik op de website computeraudiophile.com beland. Een groep enthousiastelingen die zelf pc's tweaken om zoveel mogelijk jitter/ noise te elimineren met als doel een zo audiofiel mogelijk resultaat. Dit wordt onder andere gedaan door middel van:
- afwezigheids van fan's;
- pc's met een laag energieverbruik;
- externe (lineaire) voeding;
- SSD;
- filter voor de jitter door de SSD;
- eventueel eigen voeding van diverse componenten in de pc;
- opslag extern, met eigen voeding en niet via usb als usb ook gebruikt wordt voor DAC.

Als ik alle verhalen moet geloven, dan zou dit verbluffende resultaten moeten geven. Ik zit er zelf dan ook sterk over na te denken om een dergelijke pc in elkaar te gaan zetten, voorlopig denk ik aan een pc zoals deze (http://www.computeraudiophile.com/content/497-computer-audiophile-pocket-server-c-p-s-v3-zuma/).

Ik vroeg me af of er hier op het forum audiofielen aanwezig zijn die ervaring hebben met deze ontwerpen en/ of dit ontwerp gebruiken?

Nahpets

Helaas kan ik je met je vraag niet helpen.

Echter het gebruik van Jriver 18 (of 19) kan ik wel onderschrijven. Een prachtig pakket, goed betaalbaar, enorm veelzijdig in inrichting en aansturing.

En tegenwoordig ook te gebruiken met Linux. Ik heb dat sinds een paar weken draaien (dankzij Audiolover!) en dat is erg de moeite waard. Zelfs op een relatief eenvoudige pc ipv die CAPS V3 Zuma PC.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

LaughingStock

Een alternatief is een mac mini waarop je amarra, puremusic of audirvana + draait. Kun je ook eindeloos tweaken (SSD erin, andere voeding, fan eruit slopen etc.). Op CA ook veel besproken en volgens mij zijn er hier op het forum ook een aantal mensen die 'm uitgebreid getweakt hebben.

Hardwarematig heb ik alleen geexperimenteerd met het vervangen van de interne harde schijf naar een SSD en er een externe harde schijf aangehangen via firewire. Eerlijk gezegd hoor ik weinig verschil met de oude situatie waarin de muziek op de interne harde schijf stond. De verschillende software programma's vind ik wel hoorbaar bijdragen. Audirvana+ vind ik vrij analytisch en 'puntig' klinken terwijl Amarra (symphony) wat 'ronder' en muzikaler is. Ondanks het vriendelijke en muzikale karakter van mijn set merk ik dat audirvana tot luistemoeheid leidt en dat ik vaak het volume terugschroef. Ik gebruik dan ook vooral amarra, ondanks het lange inladen van albums.

Het vervangen van de voeding staat nog op mijn verlanglijstje
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Sjettepet

Ik heb hiervoor een Nexcom Nise 3100 pc gekocht op eBay Duitsland. Dit is een passief gekoelde PC voor gebruik in industriële en medische omgeving en speciale aandacht is besteed aan de voeding ivm straling en storing e.d.
De PC heb ik uitgerust met een SSD en een Asus Xonar ST geluidskaart. Die laatste is niet echt nodig als je via USB naar je DAC gaat, maar ik had hem nog liggen en vind een s/pdif coax-aansluiting nog altijd wat prettiger dan het gedoe met USB-drivers.
Deze PC staat in de huiskamer en doet naast 'jukebox' ook nog dienst als huis-tuin-en-keuken-PC dus extreme audiofiele aanpassingen zijn verder niet echt mogelijk.

Ik speel de muziekbestanden (alle flac) af met J-River Mediacenter 19, via ASIO met hoogst mogelijke latency-instelling.

Ik heb ooit 'voor de gein' Linux geinstalleerd afgespeeld met Clementine leek de muziek 'gemakkelijker' te klinken. Maar dat kan goed tussen oren zitten. Misschien stap ik nog eens over naar Linux nu J-River daarvoor ook Mediacenter heeft uitgebracht.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

dennism

Ik zou vooral eens kijken of je ergens een gelijkaardige machine (Blind) kan beluisteren voordat je "zoveel" geld uitgeeft. Gehoor is iets persoonlijks, en je moet er natuurlijk wel baat bij hebben binnen jouw set. zeker als je kijkt dat ze een redelijke overkill aan (soms verouderde) hardware in de machine stoppen (o.a. 3770 processor) en bijv. een USB riser card van 350 dollar en een veel te dure SSD voor het doel van de machine (het levensduur stukje over de SSD dat hij daar namelijk aanhaalt is in diverse testen o.a. hwi.nl al achterhaald) . Voor een paar 100 euro minder heb je een systeem incl de betere voeding e.d. (alleen met een iets tragere cpu en andere SSD, en niet de 350 euro riserkaart) die nog steeds uit zijn neus aan het peuteren is tijdens het afspelen van audio, en die paar 100 euro zou je dan weer kunnen investeren in een andere mooiee upgrade mocht je het verschil niet merken in jouw set :)

Nahpets

Quote from: Sjettepet on January  3, 2014, 12:50:17
Ik heb ooit 'voor de gein' Linux geinstalleerd afgespeeld met Clementine leek de muziek 'gemakkelijker' te klinken. Maar dat kan goed tussen oren zitten. Misschien stap ik nog eens over naar Linux nu J-River daarvoor ook Mediacenter heeft uitgebracht.

Een aanrader wat mij betreft.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

audiolover

Met Nahpets eens. Jriver linux is nog wel beta
maar speelt erg goed.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

AbZ

Zou JRiver ook op zoiets als een Raspberry Pi passen?  Of mis je dan de UI?

Nahpets

Voorlopig is er nog geen oplossing voor JRiver Linux en Raspberry.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

RubenV.

Ik heb inmiddels de tweede streamer af. Deze zijn redelijk gebaseerd op de CAPS designs van CA. Ik gebruik nu een pc als control pc en de andere als audio pc. Zoals de naam al doet vermoeden wordt de control pc bediend via een GUI en streamed hiermee naar de audio pc. Die laatste bevat alleen maar een compactflash card reader met een 32gb kaartje. Hierop draait een uitgeklede versie van Windows Server 2012 Core edition. De control pc bevat alleen een ssd. Beide pc'tjes zitten een streacom behuizing die passief koelt waardoor beide systemen geheel geluidloos zijn. Er zitten immers geen bewegende delen meer in. De usb-kaart die de link vormt naar de DDC heeft een eigen lineaire voeding (evenals de DDC, DAC en de passieve filters van mijn speakersysteem). Mijn uiteindelijke doel is beide systemen volledig te voorzien van lineaire voeding.

In mijn eigen topic staat een buildlog van het eerste systeempje dat ik heb gebouwd, met de een onderdelenlijstje erbij.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

AbZ

Voordelen van JRiver ten opzichte van Foobar?

RubenV.

Quote from: AbZ on January  3, 2014, 15:33:43
Voordelen van JRiver ten opzichte van Foobar?

Een vooruitgang van gebruiksgemak, en het ziet er daarnaast ook wat mooier uit vind ik zelf. Ik gebruikte voorheen altijd Foobar icm. JPlay, en ben sinds kort overgestapt op JRiver (ook weer icm. JPlay) en dat bevalt toch allemaal net wat beter. Ook met het streamen vanaf een NAS werkt dat perfect.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Nahpets

#12
Interface (verschillende modi te kiezen in Jriver, vind ik in foobar aanzienlijk lastiger) en bediening (toestenbord, touchscreen, muis en tablet/phone bij Jriver).

Qua geluidskwaliteit zal het elkaar niet ontlopen, mits goed ingesteld.

En Jriver draait op Windows, MacOS en Linux.

Nadeel van Jriver is dat het geld kost (alhoewel ik het erg graag voor over heb).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

AbZ

Heb geen NAS nodig want ik vertoef op 1 moment meestal maar op 1 plek tegelijk.
Als ik ergens anders ben dan ben ik daar dus niet hier of andersom.

Zal 'ns naar de UI kijken.  Mooi dat het meer portable is.  Kosten geen bezwaar.

Nahpets

Er is een 30-daagse probeerversie. Voordeel is dat als je Jriver koopt je in principe een licentie voor 2 machines krijgt. Dat zou evt makkelijk kunnen zijn voor 1 in NL en 1 in de UK.

Met een NAS met een Cloud-app zou je er voor kunnen kiezen om die op 1 plaats neer te zetten en vanuit de andere locatie via de cloud je muziek te benaderen (daar heb je dan wel i-net abo's voor nodig met hoge datalimieten).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

AbZ

#15
Gewoon laptops (meerdere) + externe HDD (en copie daarvan).  Heb wel gekeken naar WD My Cloud of echte cloud, prima voor wat het doet, maar voor muziek wil ik het gedoe en de box count reduceren en niet van netwerk (WAN) afhankelijk zijn.  Ik wil wel Qobuz gaan proberen tzt.

Sjettepet

Ik heb een licentie maar moet volgens mij voor de Linux-versie wel opnieuw betalen.


Quote from: Nahpets on January  3, 2014, 15:54:08
Er is een 30-daagse probeerversie. Voordeel is dat als je Jriver koopt je in principe een licentie voor 2 machines krijgt. Dat zou evt makkelijk kunnen zijn voor 1 in NL en 1 in de UK.

Met een NAS met een Cloud-app zou je er voor kunnen kiezen om die op 1 plaats neer te zetten en vanuit de andere locatie via de cloud je muziek te benaderen (daar heb je dan wel i-net abo's voor nodig met hoge datalimieten).
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Nahpets

Klopt, de 2 licenties zijn per OS. Andere OS is bijdokken.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

De Linux-versie is overigens vooralsnog gratis te proberen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Incognito

Quote from: hertebek on January  3, 2014, 11:32:56
Een alternatief is een mac mini waarop je amarra, puremusic of audirvana + draait. Kun je ook eindeloos tweaken (SSD erin, andere voeding, fan eruit slopen etc.). Op CA ook veel besproken en volgens mij zijn er hier op het forum ook een aantal mensen die 'm uitgebreid getweakt hebben.

Hardwarematig heb ik alleen geexperimenteerd met het vervangen van de interne harde schijf naar een SSD en er een externe harde schijf aangehangen via firewire. Eerlijk gezegd hoor ik weinig verschil met de oude situatie waarin de muziek op de interne harde schijf stond. De verschillende software programma's vind ik wel hoorbaar bijdragen. Audirvana+ vind ik vrij analytisch en 'puntig' klinken terwijl Amarra (symphony) wat 'ronder' en muzikaler is. Ondanks het vriendelijke en muzikale karakter van mijn set merk ik dat audirvana tot luistemoeheid leidt en dat ik vaak het volume terugschroef. Ik gebruik dan ook vooral amarra, ondanks het lange inladen van albums.

Het vervangen van de voeding staat nog op mijn verlanglijstje

Ik heb hier al een mac mini staan. Omdat ik die wilde gaan upgraden ben ik ook op dit spoor gekomen. Echter, de mac mini vind ik toch niet optimaal voor dergelijke upgrades door de kastvorm. Een voorbeeld is de fan van de mac mini; om die goed te verwijderen moet je een behoorlijk circus opzetten. Dit mag je achterwege laten als je voor een fanless PC gaat. Daarnaast zit er op een mac mini natuurlijk allerlei hardware die eigenlijk compleet overbodig is, zoals wifi, bluetooth en ir. Je kan dit uitschakelen, maar toch voelt dat suboptimaal; uiteindelijk blijft het gewoon aangesloten op het electrische circuit.

Andere voordelen van een normale PC zijn:
- een firewire kaart (ik heb een firewire DAC). Dergelijke kaarten zouden hogere kwaliteit leveren doordat de processor dan niet wordt belast;
- mogelijkheid voor een 12v externe voeding. Deze voeding zal in de toekomst ook voor andere PC's ingezet kunnen worden, waarbij dat bij een voeding in andere voltages voor de Mac mini volgens mij nog maar de vraag is;
- ruimte voor een SATA noise power filter (SOtM);
- mogelijkheid voor betere hardware;
- ruimte voor extra uitbreindingskaarten in de toekomst.

Incognito

Quote from: RubenV. on January  3, 2014, 14:41:21
Ik heb inmiddels de tweede streamer af. Deze zijn redelijk gebaseerd op de CAPS designs van CA. Ik gebruik nu een pc als control pc en de andere als audio pc. Zoals de naam al doet vermoeden wordt de control pc bediend via een GUI en streamed hiermee naar de audio pc. Die laatste bevat alleen maar een compactflash card reader met een 32gb kaartje. Hierop draait een uitgeklede versie van Windows Server 2012 Core edition. De control pc bevat alleen een ssd. Beide pc'tjes zitten een streacom behuizing die passief koelt waardoor beide systemen geheel geluidloos zijn. Er zitten immers geen bewegende delen meer in. De usb-kaart die de link vormt naar de DDC heeft een eigen lineaire voeding (evenals de DDC, DAC en de passieve filters van mijn speakersysteem). Mijn uiteindelijke doel is beide systemen volledig te voorzien van lineaire voeding.

In mijn eigen topic staat een buildlog van het eerste systeempje dat ik heb gebouwd, met de een onderdelenlijstje erbij.

Daar ga ik even naar kijken, klinkt goed!

Twee vraagjes (wellicht lees ik die overigens zo terug in jouw topic), maar toch:
- vormt een control pc en een audio pc veel aanvullende kwaliteit? Dit maakt het lastiger/ duurder om voor een hogere kwaliteit externe voeding te gaan;
- heb je deze setup wel eens vergeleken met andere streamers en zo ja, wat waren je conclusies?

AbZ

Intel NUC in passief gekoeld kastje van TranquilPC lijkt me ook wel wat.

dennism

#22
Quote from: RubenV. on January  3, 2014, 14:41:21
Ik heb inmiddels de tweede streamer af. Deze zijn redelijk gebaseerd op de CAPS designs van CA. Ik gebruik nu een pc als control pc en de andere als audio pc. Zoals de naam al doet vermoeden wordt de control pc bediend via een GUI en streamed hiermee naar de audio pc. Die laatste bevat alleen maar een compactflash card reader met een 32gb kaartje. Hierop draait een uitgeklede versie van Windows Server 2012 Core edition. De control pc bevat alleen een ssd. Beide pc'tjes zitten een streacom behuizing die passief koelt waardoor beide systemen geheel geluidloos zijn. Er zitten immers geen bewegende delen meer in. De usb-kaart die de link vormt naar de DDC heeft een eigen lineaire voeding (evenals de DDC, DAC en de passieve filters van mijn speakersysteem). Mijn uiteindelijke doel is beide systemen volledig te voorzien van lineaire voeding.

In mijn eigen topic staat een buildlog van het eerste systeempje dat ik heb gebouwd, met de een onderdelenlijstje erbij.

Heb je een speciale reden om voor 2012 Core te kiezen? Ik vind het een leuke opzet, maar qua licentie kosten niet haalbaar natuurlijk voor de gemiddelde consument bij €880 per licentie ;) Zeker niet nu technet ook nog eens weg is :( Dan zijn die Windows 8 profjes die je voor €30 kon kopen toch een leuker alternatief, tenzij je gedoe wil met gehackte licentie servers e.d. met alle gedoe van dien.

Isflicka

Quote from: Incognito on January  3, 2014, 22:05:02
Daar ga ik even naar kijken, klinkt goed!
- heb je deze setup wel eens vergeleken met andere streamers en zo ja, wat waren je conclusies?
Als vergelijkingsmateriaal voor de klanten heb ik een Marantz NA11S1 staan en verder nemen ze zelf regelmatig mooie spullen mee maar een mooie Computer Audiophile Pocket Server (C.A.P.S.) klinkt toch beter met een mooie DAC. Overigens sluit ik ook regelmatig de C.A.P.S. aan op de DAC van de NA11S1 en dan klinkt deze opeens ook beter/anders. Een vergelijking tussen de Marantz + Metrum HEX en C.A.P.S. + Metrum HEX is ook leuk om te doen maar ik keur dan ook mijn 'eigen' vlees.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

RubenV.

Quote from: Incognito on January  3, 2014, 22:05:02
Daar ga ik even naar kijken, klinkt goed!

Twee vraagjes (wellicht lees ik die overigens zo terug in jouw topic), maar toch:
- vormt een control pc en een audio pc veel aanvullende kwaliteit? Dit maakt het lastiger/ duurder om voor een hogere kwaliteit externe voeding te gaan;
- heb je deze setup wel eens vergeleken met andere streamers en zo ja, wat waren je conclusies?

Ja, het streamen van de control pc naar de audio was een upgrade die het geld zeker waard is. Een side-by-side vergelijking heb ik nog nooit gedaan.
Quote from: dennism on January  3, 2014, 23:38:11
Heb je een speciale reden om voor 2012 Core te kiezen? Ik vind het een leuke opzet, maar qua licentie kosten niet haalbaar natuurlijk voor de gemiddelde consument bij €880 per licentie ;) Zeker niet nu technet ook nog eens weg is :( Dan zijn die Windows 8 profjes die je voor €30 kon kopen toch een leuker alternatief, tenzij je gedoe wil met gehackte licentie servers e.d. met alle gedoe van dien.

Ik ben begonnen met Windows 7, maar uiteindelijk overgestapt naar Windows 8 omdat dit toch beter klonk. Daarna las ik veel over Windows Server en de mogelijkheid deze verder te tweaken dan WIndows 8.

Use Windows Server 2012 R2 as operating system for your high-end audio computer, optimize it with the AudiophileOptimizer and experience analog-like sound as you have never heard it before. Learn how to set up your own high-end audio computer by simply following the free PDF guide. 

A typical Windows operating system (Windows 7, Windows 8, etc.) has about 50 to 100 processes and about 500 to 1000 or more threads all running at the same time. The CPU is involved in every single thread and process and, unfortunately, all of this processing must take place in real-time, resulting in jitter. By dramatically reducing the number of processes and threads run by your CPU, your music server will greatly minimize jitter, allowing for a far more accurate and natural sound.


Windows Server operating systems offers the ability to completely remove the desktop environment. A Windows Server 2012 or 2012 R2 system in core mode, fully optimized with the AudiophileOptimizer, runs only 5 to 7 services and about 15 to 20 threads. Almost 150 unnecessary drivers and services are disabled, resulting in the optimal plattform for ultra high-end audio reproduction. Over 200 additional modifications also benefit various elements of the operating system including priority scheduling, cpu modes and the file system, all of which greatly improve sound quality.


AudiophileOptimizer is een soort script zodat je niet alles handmatig hoeft uit te zetten. En daar maak ik op beide pc's gebruik van. Windows Server 2012 kan je gratis een half jaar lang uitproberen. Na een half jaar zet ik weer opnieuw de trial op beide pc's. Omdat beide pc's uitsluitend voor audio gebruikt worden (en er verder dus ook niets op geinstalleerd hoeft te worden) is dit zo gepiept. Binnen een uurtje heb ik dat klaar voor beide machines.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie