Review Epson TW3200 vs TW5200 vs TW6100 vs TW7200

Started by Octaaf, December 29, 2013, 17:30:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Octaaf

Nee, hier in Rotterdam en omgeving is helaas geen winkel waar ik al deze modellen naast elkaar en gekalibreerd kan zien. Ik heb een dealer (als het geen internetshop betreft) graag een beetje in de buurt, Emmeloord is me qua tijd en benzinekosten (leuke auto's gebruiken wat meer dan gemiddeld  :smile: ) te ver rijden, ook omdat ik begrijp dat kalibratie eens in de zoveel tijd herhaald moet worden. Misschien komt mijn perceptie van de kleuren ook omdat (i) ik niet in een batcave projecteer, zelfs in het donker komt er vrij veel licht vanuit de stad onze kamer binnen (zo'n beetje de halve woonkamer is van glas) en (ii) het zwart op de TW6100 een stukje zwarter lijkt dan bij de TW3200.

moraalridder

Hallo, Ik heb een vraag over de tw6100. Is het zo dat als ik de beamer hoog in de kamer wil positioneren, dat ik hem dan altijd op de kop moet plaatsen?

Ik kan hem dus niet boven op de kast neerzetten, want dat bevindt het beeld zich ergens op het plafond  ;D

alvast bedankt!



bmateijsen

Dat is geen probleem, de TW6100 projecteert vanuit het midden, zonder een off-set.

Octaaf

Quote from: moraalridder on January 17, 2014, 13:10:18
Hallo, Ik heb een vraag over de tw6100. Is het zo dat als ik de beamer hoog in de kamer wil positioneren, dat ik hem dan altijd op de kop moet plaatsen?

Ik kan hem dus niet boven op de kast neerzetten, want dat bevindt het beeld zich ergens op het plafond  ;D

alvast bedankt!

Op de kast neerzetten is inderdaad een probleem. Je moet hem op zijn kop plaatsen en niet een te hoog plafond hebben, want hij heeft geen lensshift.

Octaaf

#55
Inmiddels heb ik de TW6100 nu een paar maanden. Er zit toch een nadeel aan deze projector waar ik me steeds meer aan erger en dat is dat het geluid ontzettend vaak niet synchroon loopt met het beeld (lip sync probleem). Daar had ik met de Epson TW3200 en de Infocus daarvoor eigenlijk nooit last van. De TW6100 heeft er ontzettend vaak last van (met dezelfde kabels en bronnen als die ik bij de TW3200 gebruikte). Ik heb een stereo setup en dus geen receiver waarop dit gecorrigeerd kan worden. Mijn mede8er 500x2 heeft ook nog geen lip-sync. De UPC box heeft dat wel, maar die instelling wordt niet opgeslagen als het apparaat uit wordt gezet. Het probleem is ook dat de afwijking varieert per film/zender, soms is het verschil zo groot dat er nauwelijks (zonder veel ergernis) te kijken is.

Gek genoeg loopt het geluid wel altijd synchroon als ik de ingebouwde speakertjes in de Epson zelf gebruik.

Ik heb in het menu de beeldverwerking al op snel ipv fijn staan, maar dat maakt geen verschil. Iemand misschien nog een suggestie?


J.A.F._Doorhof

Per film zender mag er geen verschil zijn bij een sat box lijkt me.
Dat is dus vreemd.

Verder zou de 6100 ongeveer dezelfde delay moeten hebben dan de 3200, misschien iets meer of minder maar "schommelen" mag nooit.
Heb je voor de test wel eens geprobeerd met een digitale receiver?
Het kan zijn dat in de analoge uitgangen misschien iets mis gaat ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Octaaf

De UPC box geeft sommige zenders 720p en andere 1080i door, ik heb de indruk dat daar verschil tussen zit. Gisteren heb ik in het menu de output van de UPC-box vastgezet op 720p en toen leek de vertraging bij alle zenders identiek (de vertraging was toen niet enorm, maar genoeg om irritant te zijn als er gesproken wordt en het gezicht van de spreker in beeld is).

Wat bedoel je precies met een digitale receiver? Het geluid loopt nu vanuit de UPC-box of Mede8er 500x2 (en soms laptop) naar een dac en dan analoog naar de stereo versterker. De UPC-box en Mede8er zijn met HDMI verbonden aan projector. Het geluid loopt in alle gevallen voor op het beeld, dus het verschil lijkt in de Epson te worden veroorzaakt).

 


MechanicalAnimal

#58
Quote from: Octaaf on March  5, 2014, 20:26:28Gek genoeg loopt het geluid wel altijd synchroon als ik de ingebouwde speakertjes in de Epson zelf gebruik.

Ik heb in het menu de beeldverwerking al op snel ipv fijn staan, maar dat maakt geen verschil. Iemand misschien nog een suggestie?
hhmm.....via Google kom ik dit tegen :

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?p=1650591#p1650591

Druk met je UPC afstandsbediening op 'Menu'
Ga naar 'Instellingen'
Ga naar 'TV Instellingen'
dan naar HDTV audio-synchronisatie - Indien het geluid niet synchroon loopt kun je dat hier bijstellen.


Maar dat verhelpt hopelijk alleen je delay bij de UPCdecoder...de rest nog niet helaas.



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Octaaf

MechanicalAnimal, dank voor het meedenken. Dit lost het tv-probleem inderdaad op. Het is alleen jammer dat deze instelling niet wordt onthouden als je de UPC-box uitzet, dus iedere keer als je tv gaat kijken moet je het menu in om dit opnieuw in te stellen.

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

MechanicalAnimal

Quote from: Octaaf on March  7, 2014, 13:27:50
MechanicalAnimal, dank voor het meedenken. Dit lost het tv-probleem inderdaad op. Het is alleen jammer dat deze instelling niet wordt onthouden als je de UPC-box uitzet, dus iedere keer als je tv gaat kijken moet je het menu in om dit opnieuw in te stellen.

graag gedaan, maar wat een belachelijke zaak dat die instelling niet onthouden wordt.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

konijntje


Octaaf

Ik heb een stereoversterker. Ik denk dat ik maar gewoon een andere mediaplayer koop waarmee ik dit kan corrigeren en de TV laat voor wat het is.
Ik baal er een beetje van dat ik hier niet beter op heb gelet bij de demo van de projector. Ik hoop dat Epson dit bij de volgende generatie oplost (samen met de lensshift ;) )


J.A.F._Doorhof

Lensshift zit alleen op de duurdere series ik vrees dat dit zo blijft (hoop het niet).
Delay is iets wat normaliter een beetje gelijk is per projector (lichte verschillen qua processing) dus als het nu extreem erger is moet het bijna ergens anders zitten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"