Jl audio 13w7 aansturen

Started by rickw, January 10, 2014, 17:40:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rickw


Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij het zoeken naar een geschikte versterker voor het aansturen van één 13w7?

Op de site van jl audio staat dat de driver een dual 1,5 ohm coil heeft. Is dit iets anders als(2x1,5) 3ohm?

morca

Probleem is die 3 ohm,dat vind een plate of PA amp op mono meestal niet lekker.
Dus zou je eeb crown XTI 4002 nemen,gebruik je alleen L of R,voordeel,1 sub erbij kost je dan geen amp meer.
DSP is aan boord.
Ik raad je deze aan en dan 1 kanaal gebruiken :http://www.bax-shop.nl/versterker/crown-xti-4002-versterker/product-details.html

Hoe groot maak je de kist,litertje of 50 is zat.
Ik lees het zo wel en dan reken ik hem nog wel even na voor je,als je dat wilt  :)

rickw

Bedankt voor je reactie Morca.

Ik kan voor de helft van dat geld een powersoft d4002 kopen. Weet jij of dat wat is. Deze levert 2000 watt aan 2 ohm per kanaal. Ik weet niet hoeveel dat op 3 ohm wordt. Kan ik hem ook te veel geven?

De kast ben ik nog niet uit. Ik denk dat ik de maten ga aanhouden die op de site van jl audio staan

Passion4Sound

K2, Crown K2 waanzinnige amp voor het laag.

Grtz,

Alex

morca

#4
Quote from: rickw on January 10, 2014, 18:22:50
Bedankt voor je reactie Morca.

Ik kan voor de helft van dat geld een powersoft d4002 kopen. Weet jij of dat wat is. Deze levert 2000 watt aan 2 ohm per kanaal. Ik weet niet hoeveel dat op 3 ohm wordt. Kan ik hem ook te veel geven?

De kast ben ik nog niet uit. Ik denk dat ik de maten ga aanhouden die op de site van jl audio staan
Oei die geeft op 3 ohm zeker wel 2 keer 1500 denk ik,dat is echt de limit vd driver.
En ja je kan hem teveel geven,met de amp die je noemt zit je op het randje.
Bij extreme belasting of 20 of lager content van film zit je op het randje.

Plus bij die amp heb je losse dsp nodig,of je moet een receiver met XT32 of ARC beztitten.

Eigenlijk vind ik Alex zijn tip hierboven nog beter qua vermogen als de mijne,en dan een losse dsp.

Veel vermogen kan wel,maar je moet wel de limiet vd driver kennen,en dus ook van jezelf  ;)  ;D

Maten voor een gesloten kist kan je zo overnemen,voor gepoort zou ik de tuning even checken en nog wat zaken.
Wat ga je er van bouwen?

rickw

Mijn receiver maakt gebruik van MCACC. Ik speel al mijn content via een htpc met als software jriver. Hier zit ook een dsp in welke erg goed schijnt te zijn. Maar zoals zoveel dingen, moet ik dit ook nog onder de knie krijgen. Ik heb hier totaal geen ervaring mee.

Op een ander forum heb ik gelezen dat de Crown k2 930 watt levert bij 3,5 ohm. Denken jullie dat dat genoeg is? Wat me overigens wel aanspreekt van deze versterker is dat ie fanless is.

Ik ben voornemens om een gesloten kist te bouwen. Ik ben erg gecharmeerd over de manier hoe Clifdon zijn sub heeft gemaakt. Ik denk dat ik diezelfde weg ga proberen te bewandelen. Ik zal alleen de binnenkant van de kist vierkant houden omdat ik dan makkelijker de inhoud kan berekenen. De zijkanten van de kist worden dan alleen niet overal even dik. Maakt dat wat uit?

morca

Met een htpc kan je idd heel goed dsp toepassen,doe ik ook.

1000 watt geeft JL zelf aan als safe/optimaal,meestal houd ik me daar aan bij een goeie amp.
Als ik dan eens gek aan het doen ben,geeft de amp net geen vermogen meer als ik de Xmax ong bereik.

Clifdon

De manier waarop ik mn kist heb gemaakt? Zeker niet doen haha! Kost te veel tijd. Tenzij je alles laat CnCen natuurlijk. Uuhm, als je de kist vierkant of in elk geval kubusvormig gaat houden en je wilt een bepaalde ronde vorm gaan creeren dan zou ik adviseren om voor boven en onder een plaat te maken waar je de ronding mee vast legt. En daaromheen met dun buigtriplex de vorm te maken. Lagen van 2mm op elkaar verlijmen bijvoorbeeld. Lijk super veel werkt vooraf maar al de oneffenheden wegschuren/plamuren waar ik nu mee bezig ben is ook een hels karwij.

Verder kan ik je alleen succes wensen met de bouw! Vanaf volgende week dinsdag ga ik ook weer aan de slag met mijn subje. Dan heb ik een weekje vakantie. Mocht ik een stuk verder komen zien jullie vanzelf een update verschijnen.

rickw

Quote from: morca on January 11, 2014, 14:50:35
Met een htpc kan je idd heel goed dsp toepassen,doe ik ook
Misschien dat je me daar tzt ook eens mee kan helpen.
Quote from: morca on January 11, 2014, 14:50:35
1000 watt geeft JL zelf aan als safe/optimaal,meestal houd ik me daar aan bij een goeie amp.
Als ik dan eens gek aan het doen ben,geeft de amp net geen vermogen meer als ik de Xmax ong bereik.
Ik zie inderdaad dat 1000 als optimaal staat aangegeven. Hoe ik nou bij die 1250 kom?

Dat zou betekenen dat die Crown k2 bijna het optimale wattage zou leveren. Ik heb even gekeken en er staat er één op MP. Maar wel voor een bak geld. Moet ik nog maar eens goed over nadenken.

rickw

Quote from: Clifdon on January 11, 2014, 14:54:55
De manier waarop ik mn kist heb gemaakt? Zeker niet doen haha! Kost te veel tijd. Tenzij je alles laat CnCen natuurlijk.
Ik heb gisteren toevallig het programma autocad gedownload en het boekje autocad for dummies. Alvorens ik hiermee aan de slag ga, ga ik een paar bedrijven bellen welke een cnc machine hebben. Dit om te kijken of ik een zelfgemaakt ontwerp door hun kan laten frezen.
Quote from: Clifdon on January 11, 2014, 14:54:55
Verder kan ik je alleen succes wensen met de bouw! Vanaf volgende week dinsdag ga ik ook weer aan de slag met mijn subje. Dan heb ik een weekje vakantie. Mocht ik een stuk verder komen zien jullie vanzelf een update verschijnen.
Bedankt. Ik wens jouw ook veel succes. Ik blijf je zeker volgen.

knubbe

Quote from: rickw on January 11, 2014, 20:46:12
Ik heb gisteren toevallig het programma autocad gedownload en het boekje autocad for dummies. Alvorens ik hiermee aan de slag ga, ga ik een paar bedrijven bellen welke een cnc machine hebben. Dit om te kijken of ik een zelfgemaakt ontwerp door hun kan laten frezen.Bedankt. Ik wens jouw ook veel succes. Ik blijf je zeker volgen.

Ben benieuwd naar de prijzen om te laten CNCen! Heb zelf ook nog wel een klusje wat ik maar al te lief uitbesteed als de prijs goed is :) maar volgens mij ben je toch vlug een hoop geld kwijt voor CNC werk. Succes met de bouw iig! Mooie driver, heb zelf de w6 gehad en draai nu met de 10w3.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


knubbe

Quote from: morca on January 11, 2014, 23:47:47
Heb je de JL,s nu draaiende met de AM2.0 Knubbe?

Jeps! Moet we nog een keer echt goed voor gaan zitten maar het draait iig
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


Clifdon

#14
Quote from: rickw on January 11, 2014, 20:46:12
Ik heb gisteren toevallig het programma autocad gedownload en het boekje autocad for dummies. Alvorens ik hiermee aan de slag ga, ga ik een paar bedrijven bellen welke een cnc machine hebben. Dit om te kijken of ik een zelfgemaakt ontwerp door hun kan laten frezen.Bedankt. Ik wens jouw ook veel succes. Ik blijf je zeker volgen.

Ach het kan wel op mijn manier maar doe het dan iets preciezer. Zorg dat je eerste mal perfect is dus steek daar de nodige tijd in om die 100% symmetrisch te krijgen. Maak eventueel eerst een helft en gebruik die als geleider om de andere helft te maken. Dat heb ik fout gedaan namelijk.
Dan kun je best met een bovenfrees alle onderdelen uitfrezen. Maar ook dan geld weer stel de frees 1 keer in en maak alle stapellagen die je moet maken. Ik heb het in twee fases gedaan en ook al lijkt het allemaal gelijk te zijn al zit er een halve millimeter in dat kom je tegen met plamuren en schuren :').
Het is dat er voor mij toen al 200 euro hout in ging anders had ik zeker overnieuw begonnen met een nieuwe mal.


p.s. Als je vragen hebt of hulp nodig hebt met autocad, dan mag je gerust roepen hoor ;). Het is niet zo'n heel moeilijk programma. Overigens is de inhoud berekenen van een dergelijke vorm als die van mij ook geen probleem met autocad. ACAD rekent namelijk met gemak het oppervlakte uit waarna je het alleen hoeft te vermenigvuldigen met de hoogte ;)