Vraag, het opvullen van een verplaatsbare Corner Basstrap i.v.m. kamer akoestiek

Started by BMW850, December 24, 2013, 16:17:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BMW850

Quote from: jvanhambelgium on December 28, 2013, 16:51:22
Slopen die boel dus  :headbanging:
Welke steenwol/glaswol heb je gebruikt ?? Hoe minder densiteit (en dus hoe lager de flow-resistivity) hoe beter voor de laag-absorptie in dit geval !
Zo blijkt dat toch uit m'n rekensheet ... dus theorie ;-)

Even een testopstelling (hij staat iets voorover op een krat bier) want er moeten nog poten onder er zit namelijk een wandcontactdoos zodat we daar later nog bij kunnen  ;)
Dit is rockwool van de Gamma  ;D

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Rob_Dingen

Hoop wel dat je er plastic tussen hebt gedaan anders dempt hij veel te veel mid en hoog.

Rob

Niet actief

Quote from: BMW850 on December 28, 2013, 13:30:36
Kijk hier heb ik wat aan  :worship:

Als ik dit invul krijg ik deze uitslag:
Slot width:  1mm

Slat width:  42mm

Construction depth:  3500mm. (Let wel ik heb een driehoek)

Slat thickness: 12mm

Effective slot depth:  14,4mm

Resonant frequency: 37Hz

Moet je eens proberen: spleetbreedte 1mm...
En een diepte van 3,5 meter lijkt ook niet altijd voorhanden.
En ook is de diepte en dus de afstemming variabel.

Niet actief

Quote from: jvanhambelgium on December 28, 2013, 16:22:09
Euh ..3500mm = 3,5m !!!!!
Ik denk dat je daar een rekenfoutje gemaakt hebt ;-)


Bijgevolg ... byebye bass-trap ;-) voor de echt lage frequenties
Nee, geen rekenfout. Denkfouten zat...
De spleetbreedte op de foto is meer dan 1mm en de latten zijn niet haaks. Deze basstrap doet niet veel meer dan wat midden absorberen.

BMW850

Quote from: Rob_Dingen on December 29, 2013, 10:35:08
Hoop wel dat je er plastic tussen hebt gedaan anders dempt hij veel te veel mid en hoog.

Rob

Hoi Rob,

Ja dat heb ik zeker gedaan had de corner basstrap eerst in de hoek gezet met alleen steenwol als je er dan voor stond dan kreeg ik hetzelfde "gehoormatig gevoel" toen het akoestische plafond erin zat maar nu te veel demping in het midden en hoog in die hoek.
Ben er zeer tevreden met het resultaat volgend jaar nog een tube trap maken aan de linkerkant van de speaker.

Maar als er iemand is die een keer bij mij wil meten en muziek luisteren de koffie staat klaar. (Midden Drenthe)

Zo, nu kleppendeksel pakking vervangen van de auto zo blijf je bezig  ;)

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Ik heb nog een paar vragen over buis isolatie en waar te bestellen hier in Nederland hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Ook heb ik een aantal metingen gedaan (en niet opgeslagen) maar ga deze ook niet posten hier, dat ga ik later doen.
Waarom, deze corner basstraps en tube basstraps kan ik zo weer weghalen om betere metingen te verrichten daarna ga ik deze metingen natuurlijk wel posten.
Kan jullie wel verklappen de corner basstrap die nu gemaakt is in het begin is al een goede beslissing geweest.

En ben gisteren ook weer bezig geweest om nog een corner basstrap te maken in een hoek van de kamer tussen twee ramen in op de vensterbank en achter de gordijnen wat uit het zicht is, zie foto's ...
Daar komt later een tube trapp voor te staan en ga nog 1 tube trap maken aan de linker kant van de luidspreker in de hoek.

Ik wou graag PAROC Hvac Section AluCoat T bestellen maar heb geen idee waar te verkrijgen.
Wou het gaan gebruiken voor de tube traps.
Dikte 100 mm
Binnendiameter 612 mm
Pijpschaal Lengte 1200 mm

Er is ook Rockwool Industrieschaal 850 en Rockwool Industrieschaal 851 maar weet niet welke beter is, hier geld hetzelfde waar kan dit besteld worden?
Edit: Dit heb ik net gevonden,
Oude naam: Rockwool 850 nieuwe naam is nu ProRox PS 960
http://download.rockwool-rti.be/media/694996/prorox%20ps%20960.pdf

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Nog een foto dat het krat bier eronder vandaan is  :tounge:
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Heb wat gevonden in Nederland en heb ze gemaild ben benieuwd.
ProRox PS 960 508/130/768 €71.49
Misschien een optie om meerdere te bestellen ...
Laat me even weten of er meerdere bedrijven zijn in Nederland waar ProRox PS 960 te bestellen is?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Rob_Dingen


BMW850

Quote from: Rob_Dingen on January 12, 2014, 18:29:45
Wat wil je er mee gaan doen?

Rob

Ik wou deze inzetten tussen de 30 en 200hz: http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

While high and midrange frequencies can be absorbed by small devices, relatively large devices like the Tube Trap are necessary to effectively tame frequencies below 100Hz.
Manufacturers traps with diameters of 9, 11, 16, and 20 inches, successively larger tubes having the ability to absorb successively lower frequencies.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Rob_Dingen

Mijn inziens werken de hoek traps veel beter.
Ik gebruik zelf ook tubetraps en heb er pas een heel stel verkocht maar die zijn niet zo effectief als de basstraps die je hebt gemaakt.
Weet ook niet of ze wel zo laag nog dempen.

Rob

BMW850

Quote from: Rob_Dingen on January 12, 2014, 22:38:37
Mijn inziens werken de hoek traps veel beter.
Ik gebruik zelf ook tubetraps en heb er pas een heel stel verkocht maar die zijn niet zo effectief als de basstraps die je hebt gemaakt.
Weet ook niet of ze wel zo laag nog dempen.

Rob

Dank je Rob voor deze informatie ook omdat je ze zelf hebt gebruikt.
Achter de linker luidspreker zit een cv radiator anders had ik daar ook een corner basstrap geplaatst.
Ik ga er nog even over nadenken, misschien een optie om boven de radiator een corner basstrap te maken en naast de luidspreker nog een tube basstrap.

Kwam deze ook nog tegen gemaakt van akoestisch polyester schuim sg 30, b.v. 2 stuks voor boven de radiator maar " ik denk niet dat dit wat uithaalt", maat 31x31x100 cm.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Heb nagedacht maar ben er nog niet over uit hoe in deze hoek ook een corner basstrap te plaatsen   :lookaround:
In deze hoek zit een cv radiator nu zit ik erover te denken om deze weg te halen en af te doppen om later misschien een design radiator iets naar rechts te verplaatsen.
Wie heeft er een goed of beter idee ... ?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Rob_Dingen

Zou je niet eerst eens een keer meten weet niet hoeveel basstraps je nu hebt staan en je hebt ook nog een verlaagt plafond wat ook dempt.

Rob

BMW850

oké  ;)

Wat me wel opvalt dat de piek van 90hz minder is geworden nu ik ook een corner basstrap in de hoek tussen de ramen heb geplaatst, de piek is nu 70hz geworden zie foto.
Mijn eerdere meting met een piek van 28 en 90hz had ik op een papiertje geschreven.

Rudy
Edit: foto toevoegen 20hz tot 20khz
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Rob_Dingen

Pieken kun je niet aanpakken door basstraps of demping dat moet je door schuiven met speakers en zitpositie zo goed mogelijk zien te krijgen.
Zou eens proberen om goede RT60 tijden te meten met voldoende geluidsdruk en misschien wat lager in freq.
Zo te zien zit je al op 0,3 sec dat is al behoorlijk gedempt.

Rob

BMW850

Hoi Rob,

Klopt als ik 1.5 meter naar voren ga met de meetmicrofoon is deze 28hz piek weg.
Maar als ik een constante 28hz frequentie uitstuur en ga lopen door de kamer is deze heel erg aanwezig aan de linkerkant van de speaker dus in de linker hoek en dat was ook het geval met mijn eerdere 90hz piek maar zal dat morgen nog eens proberen.

Mijn gedachte is dan als daar een corner basstrap plaats dat deze 28hz hopelijk weg gefilterd wordt, sowieso in de linker hoek.
Als mijn gedachte niet juist is laat me het even weten dan ga ik niet nog een corner basstrap maken.

Je bedoeld b.v. RT60 tijden van 10hz tot 500hz?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Rob_Dingen

Hoi Rudy

Je haalt geen pieken weg met breedbandige demping je haalt de totale energie weg dus de verschillen blijven aanwezig maar wel iets minder.
Wat wel natuurlijk werkt is om de energie in de hoeken te dempen dus krijg je er ook minder last van.

Vanaf 10Hz hoeft niet maar 30/40Hz veel lager kun je met deze middelen toch niet aanpakken en is ook moeilijk te meten.

Rob

ruud2

om er snel achter te komen kan je natuurlijk Robs eerdere voorstel om een baal isolatie in de hoek te zetten om een meetindicatie te krijgen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

BMW850

Quote from: Rob_Dingen on January 19, 2014, 11:06:28
Hoi Rudy

Je haalt geen pieken weg met breedbandige demping je haalt de totale energie weg dus de verschillen blijven aanwezig maar wel iets minder.
Wat wel natuurlijk werkt is om de energie in de hoeken te dempen dus krijg je er ook minder last van.

Vanaf 10Hz hoeft niet maar 30/40Hz veel lager kun je met deze middelen toch niet aanpakken en is ook moeilijk te meten.
Rob

Als ik vanmiddag tijd heb ga ik nog een RT60 meting doen tussen de 20hz en 40hz.
Op de commerciële sites lees ik meestal, pak eerst de reflectie punten en de hoeken als eerste aan vandaar mijn idee om in alle cruciale hoeken corner basstraps te plaatsen. 

Quote from: ruud2 on January 19, 2014, 11:14:09
om er snel achter te komen kan je natuurlijk Robs eerdere voorstel om een baal isolatie in de hoek te zetten om een meetindicatie te krijgen.

Ik ga aankomende week zorgen dat er 2 pakken steenwol aanwezig is om deze te plaatsen in de linker hoek achter de luidspreker om dan een meting te verrichten.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

AbZ

Quote from: Rob_Dingen on January 19, 2014, 11:06:28Je haalt geen pieken weg met breedbandige demping je haalt de totale energie weg dus de verschillen blijven aanwezig maar wel iets minder.
Dat dacht ik vroegah ook...
maar als het om room modes gaat maak je de respons qua pieken en dalen wel degelijk vlakker.

BMW850

Weer een meting gedaan RT60 en Waterfall.
Maar de RT60 meting moest ik instellen naar 500hz anders kreeg ik geen grafiek  ???

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Dit zijn de metingen met de meet microfoon 1.5 meter naar voren.
De piek is nu verplaatst naar 45hz/46hz

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein