Vraag, het opvullen van een verplaatsbare Corner Basstrap i.v.m. kamer akoestiek

Started by BMW850, December 24, 2013, 16:17:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BMW850

Heb hier nog wat onderdelen liggen om mee te testen.
En ja meten is weten maar dat is een latere zorg  ;)

Wou graag weten wat het verschil is, mijn doel is om 25hz tot 60hz iets te dempen.

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Vergeten te vermelden, heb 2 pakken rockwool in de hoek gestapeld en deze verbetering leek me een goed idee om deze corner basstrap te maken.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

yorkie13

Ik denk dat plastic de werking enigszins  teniet doet.

kijk eens naar kaasdoek , of gewoon katoen doek.

verder lijkt me de opbouw prima, maar heb je een bepaalde frequentie die je gaat aanpakken ?

RalphH

Quote from: RA SUBS on December 24, 2013, 16:34:41
Ik denk dat plastic de werking enigszins  teniet doet.

Voor het laag maakt dit niets uit.
Je kunt stof pakken als je de nagalm in het hoog nog te lang is, maar als deze goed is, zou ik inderdaad folie pakken zodat je de nagalm niet nog lager maakt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BMW850

Ik heb geen nagalm in de kamer er zit een akoestisch plafond in de kamer: http://www.youtube.com/watch?v=X0pkmtH0058
Het gaat alleen om het laag zie eerste post ...

Het gaat mij erom dat het steenwol niet ingeademd wordt en de latjes zijn wit en het zwarte plastiek lijkt ook wel mooi erachter omdat zwart wit ook in de gordijnen zit.

Maar het belangrijkste is moet ik de hele ruimte opvullen of is een holle ruimte meer van toepassing in mijn situatie?

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

RalphH

Quote from: BMW850 on December 24, 2013, 19:37:56
Het gaat alleen om het laag zie eerste post ...

Ik snap het woord bass trap.
Vandaar dus mijn opmerking/suggestie geen doek te gebruiken als je niets met het hoog wilt doen...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BMW850

Ben ik vandaag een latje vergeten te halen om te kitten tussen de twee MDF platen voor de versteviging  :(
Hier een foto hoe het is geworden vanavond ...

Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord  :tounge:

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

ruud2

Quote from: BMW850 on December 24, 2013, 16:27:54
Vergeten te vermelden, heb 2 pakken rockwool in de hoek gestapeld en deze verbetering leek me een goed idee om deze corner basstrap te maken.

Rudy

Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt, en de frequentie's waar je over spreekt vergen , veeeeel rockwool.

grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Dag Rudy

Gewoon helemaal vol stapelen en inpakken met plastic.
Wel zie ik die latten ervoor niet zitten zou alleen over het plastic stof aan de voorzijde spannen.
Met de latten ga je namelijk een afstemming maken op een kleinere freq.

Rob

BMW850

Hoi Rob,

De MDF latten komen er als laatste voor want die worden gekit en zijn al wit gespoten voor de looks.
Nog een vraag, als de latten ervoor zitten pakt de corner basstrap dan meer het lage frequentie bereik want dat is namelijk mijn doel.
Ga ook nog 1 tube trapp maken aan de linkerkant van de luidspreker.

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Niet actief

Waarom latten dichtkitten? Denk je dat die er voor niets zitten dat je ze zomaar kunt dichtkitten?
Klokken en klepels...

BMW850

Quote from: ThingMan on December 25, 2013, 13:48:12
Waarom latten dichtkitten? Denk je dat die er voor niets zitten dat je ze zomaar kunt dichtkitten?
Klokken en klepels...

Ik weet niet wat je ermee bedoeld maar het is een mooie bevestiging geen schroeven in het zicht en het zit goed vast. (wel ruimte ertussen laten natuurlijk van een centimeter)
Denk dat je bedoeld frontpaneel ophangen of klikken zodat ik het frontpaneel weer kan verwijderen?

Wat vind jij ThingMan,
helemaal opvullen?
latjes gebruiken of alleen doek?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

RalphH

Quote from: BMW850 on December 24, 2013, 23:14:19
Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord  :tounge:

Als je hiermee doelt op het maken van een gevulde of holle constructie, de wedervraag waarop het concept van een holle kast is gebaseerd. Zou persoonlijk namelijk zeggen dat je dan een soort resonator zonder demping maakt, waar mij het nut helemaal van ontgaat en de situatie potentieel enkel maar erger maakt, maar ik kan iets missen (Toine kan wellicht verduidelijking brengen).

Inmiddels overigens wel duidelijk dat je rockwool moet gebuiken.

Quote from: Rob_Dingen on December 25, 2013, 11:42:38
Met de latten ga je namelijk een afstemming maken op een kleinere freq.

Quote from: BMW850 on December 25, 2013, 12:03:19
Nog een vraag, als de latten ervoor zitten pakt de corner basstrap dan meer het lage frequentie bereik want dat is namelijk mijn doel.

Quote from: BMW850 on December 25, 2013, 13:59:36
Wat vind jij ThingMan,
helemaal opvullen?
latjes gebruiken of alleen doek?

Wellicht toch iets meer inlezen op het maken/gebruik van bass traps (tuned en ongetuned). Je kunt niet zomaar lukraak wat latjes voor een haffeltje rotswol plaatsen zonder het effect ervan te berekenen/begrijpen. Je bent dan naar mijn idee namelijk een tuned trap aan het maken en dat doe je in principe niet zonder reden en zonder dit goed uit te denken. Latjes van 2mm zullen naar mijn idee een ander effect hebben dan latjes van 10 mm dikte en dan is er nog de ruimte tussen de latjes...
Je geeft aan een beperkt/bepaald frequentiegebied te willen dempen, maar nog niet gemeten te hebben. Vanwaar de conclusie dat dit specifieke gebied gedempt moet worden? 25Hz is nogal laag, ga je dit met een dergelijk, relatief ondiep ontwerp bewerkstelligen?

Je noemt daarnaast toch nog doek wat impliceert dat je toch wilt (of het niet boeit) dat er in het hoog nog ietwat gedempt wordt terwijl je aangeeft enkel bass traps te willen maken :P

Kan zijn dat het voor jou allemaal gesneden koek is, maar geef dan even aan en wat je beredenering erachter is, dat maakt het eenvoudiger om advies te geven.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BMW850

Quote from: RalphH on December 25, 2013, 18:59:06
Als je hiermee doelt op het maken van een gevulde of holle constructie, de wedervraag waarop het concept van een holle kast is gebaseerd. Zou persoonlijk namelijk zeggen dat je dan een soort resonator zonder demping maakt, waar mij het nut helemaal van ontgaat en de situatie potentieel enkel maar erger maakt, maar ik kan iets missen (Toine kan wellicht verduidelijking brengen).

De holle ruimte las ik op Toine zijn site vandaar mijn vraag in mijn situatie tussen de 25 en 60hz.

Inmiddels overigens wel duidelijk dat je rockwool moet gebuiken.

Wellicht toch iets meer inlezen op het maken/gebruik van bass traps (tuned en ongetuned). Je kunt niet zomaar lukraak wat latjes voor een haffeltje rotswol plaatsen zonder het effect ervan te berekenen/begrijpen. Je bent dan naar mijn idee namelijk een tuned trap aan het maken en dat doe je in principe niet zonder reden en zonder dit goed uit te denken. Latjes van 2mm zullen naar mijn idee een ander effect hebben dan latjes van 10 mm dikte en dan is er nog de ruimte tussen de latjes...
Je geeft aan een beperkt/bepaald frequentiegebied te willen dempen, maar nog niet gemeten te hebben. Vanwaar de conclusie dat dit specifieke gebied gedempt moet worden? 25Hz is nogal laag, ga je dit met een dergelijk, relatief ondiep ontwerp bewerkstelligen?

Denk het niet maar wil deze corner basstrap klaar maken en kan deze zo weer wegzetten.
Dat meten ga ik zeker nog een keer "laten" doen dit is gewoon een probeersel om eens mee te beginnen  ;)


Je noemt daarnaast toch nog doek wat impliceert dat je toch wilt (of het niet boeit) dat er in het hoog nog ietwat gedempt wordt terwijl je aangeeft enkel bass traps te willen maken :P

Dat heb ik niet gezegd dat het hoog gedempt moet worden, als het laag gedeelte beter word gedempt door alleen doek te gebruiken ga ik dat toepassen vandaar mijn vragen.

Kan zijn dat het voor jou allemaal gesneden koek is, maar geef dan even aan en wat je beredenering erachter is, dat maakt het eenvoudiger om advies te geven.

Het is voor mij geen gesneden koek heb alleen een aantal vragen voor dit projectje wat het beste is in mijn situatie en ga er verder niet te diep op in.
Lees mijn vragen nog maar een keer en daar wou ik graag een bevestiging van wat het beste is, that's all  ;)


Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Erik van Voorst (in memoriam)

#14
Gewoon Thingman inhuren...want nu doe je maar wat "op gevoel"..
Thingman geeft veel prijs op zijn site...maar ook weer niet...want er gaat niets boven hem inhuren ...en waarom....gewoon omdat het te complexe materie is.
Je kan namelijk ook alles "verzieken" maw bepaalde frequenties boosten of weg filteren en dat terwijl je je al weken "inlees"...
Akoestiek wordt door bijna iedereen onderschat...geef maar wat geld uit ..money well spent
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Quote from: Erik van Voorst on December 25, 2013, 23:36:16
Gewoon Thingman inhuren...want nu doe je maar wat "op gevoel"..
Thingman geeft veel prijs op zijn site...maar ook weer niet...want er gaat niets boven hem inhuren ...en waarom....gewoon omdat het te complexe materie is.
Je kan namelijk ook alles "verzieken" maw bepaalde frequenties boosten of weg filteren en dat terwijl je je al weken "inlees"...
Akoestiek wordt door bijna iedereen onderschat...geef maar wat geld uit ..money well spent

Hoi Erik,

Daar ben ik het helemaal mee eens omdat het een complexe materie is.
Het enige wat ik graag wou weten en daarom ben ik dit topic gestart, wat is het verschil alleen in het laag volstoppen met steenwol of hol laten van binnen om een "veersysteem" te creëren.

Een vraag om de latten voor de corner basstrap (om te tunen) of alleen doek spannen.

Rob gaf al aan helemaal vol stoppen met steenwol en doek gebruiken maar als ik er latjes voorzet met een ruimte van een centimeter ertussen, welke frequentie pakt deze corner basstrap dan?

Het midden en hoog wil ik niets mee doen.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

jvanhambelgium

die latjes ervoor aan rare dingen doen zodat het helemaal niet meer de (echt) lage frequenties aanpakt!
Zo blijkt dit toch uit de calculator die ik gebruik (weet niet of die juist is)

Verder ook "lichte" glaswol/steenwol gebruiken.
Vb glaswol 25kg/m³ oid is stukken beter als "zwaar" spul van 75kg/m³ (heeft te maken met zogenaamde "flow resistivity" die deel uitmaakt van de formules om dit soort zaken te berekenen)

Volgens de calculator heb je (50%) absorptie in het laag (dus 62Hz etc) bij het plaatsen van 350mm dikke isolatie zonder enige constructie ervoor zoals latjes etc.
Met die latjes ervoor, in een configuratie zoals 15mm breede latjes, 3-5mm "luchtspleet" en 5mm "dikke" latjes die ook 350mm diepte heeft en opgevuld met dezelfde glaswol heb je helemaal geen "basstrap" meer maar eerder een werkgebied 600Hz+

http://www.acoustic.ua/forms/calculator5.en.html




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

BMW850

Kijk hier heb ik wat aan  :worship:

Als ik dit invul krijg ik deze uitslag:
Slot width:  1mm

Slat width:  42mm

Construction depth:  3500mm. (Let wel ik heb een driehoek)

Slat thickness: 12mm

Effective slot depth:  14,4mm

Resonant frequency: 37Hz


Rudy
Edit: foto geplaatst
Hier nog wat meer info van mijn kamer: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=34147.0
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

rovinggecko

Heb er niet veel verstand van, maar als je een resonator wilt maken moeten alle kanten dicht volgens mij, dus ook de onderkant. En zie zag er nog wat open uit.

Wel een leuk project zo.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

BMW850

Quote from: rovinggecko on December 28, 2013, 13:47:46
Heb er niet veel verstand van, maar als je een resonator wilt maken moeten alle kanten dicht volgens mij, dus ook de onderkant. En zie zag er nog wat open uit.

Wel een leuk project zo.

Klopt, de boven en onderkant moet ik nog dicht maken ;)
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Nu even afwachten op een reactie of mijn berekening juist is met de latjes  :lookaround:
Latjes zitten nog niet vast gemonteerd ...

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

jvanhambelgium

#21
Euh ..3500mm = 3,5m !!!!!
Ik denk dat je daar een rekenfoutje gemaakt hebt ;-)


Bijgevolg ... byebye bass-trap ;-) voor de echt lage frequenties
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

BMW850

Quote from: jvanhambelgium on December 28, 2013, 16:22:09
Euh ..3500mm = 3,5m !!!!!
Ik denk dat je daar een rekenfoutje gemaakt hebt ;-)


Bijgevolg ... byebye bass-trap ;-) voor de echt lage frequenties

Ja een rekenfout  :o
Als ik Slot width op 1mm zet haal ik 118Hz.
Dus het worden geen latjes maar doek.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

jvanhambelgium

Slopen die boel dus  :headbanging:
Welke steenwol/glaswol heb je gebruikt ?? Hoe minder densiteit (en dus hoe lager de flow-resistivity) hoe beter voor de laag-absorptie in dit geval !
Zo blijkt dat toch uit m'n rekensheet ... dus theorie ;-)

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

rovinggecko

Je kan het misschien ook gewoon meten met en zonder latjes? En zien wat dit doet op de response in de room?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer