Hoe 'inventariseer' jij uw cd / vinyl verzameling?

Started by Kilroy, December 20, 2013, 19:29:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kilroy

Lijkt me interessant om te weten hoe andere muziekliefhebbers hun verzameling bijhouden... als dat al gebeurt...

Ikzelf gebruik een programma van collectorz.com:

http://www.collectorz.nl/music/

en dat ziet er dan zo ongeveer uit:


Xander32

... indien cd's deze gewoon allemaal rippen en goed taggen en je hebt een pracht van een overzicht.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

CD's en gedownloade albums/nummers (gekocht, niet illegaal) staan allemaal in iTunes.
LP's in de kast, inventarisatie in mijn hoofd.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

brtram

Als mediaspeler en verzameling administratie gebruik ik JRiver.

CD's geript met DBpoweramp (FLAC 44.1/16)
LP's rustig aan het rippen met Vinylstudio (FLAC 88.2/24)
Tag's corrigeren en aanvullen met MP3Tag.

Bestanden worden op de NAS opgeslagen in een directory structuur van, Artiest/album
Verzamelalbums met meerdere artiesten krijgen als artiestennaam <genre>, verzamel.

In JRiver een extra Tag-veld gemaakt, waarmee ik een album aan meerder artiesten kan hangen, zonder het album meerdere malen op te slaan. b.v het album Before the Flood is zowel zichtbaar bij Bob Dylan als bij The Band.

HEEL BELANGRIJK blijft, ongeacht welk systeem/programma je kiest, om een éénduidige manier te gebruiken bij artiestennamen.

Gebruikelijk is om eerst de achternaam te noemen, hierna tussenvoegsels (de - van der) en daarna de voornaam.
M.a.w. zoals dit gebeurt in de cd/lp bakken in een winkel.

Ook het gebruik van Hoofdletters standaardiseren, zowel in artiestennamen als in titels, anders ziet het er rommelig uit.

Dus bij mij zou het worden   ;)
Keys, Alicia - Songs In A Mirror,
Who, The,
Dire Straits 

Mijn verzameling is momenteel +/- 400 artiesten, 1500 albums > 500 GB.

weust

Ik zie het taggen iets anders.
Voor en achternamen bestaan niet als tag variabelen, wel een "Artist name" en "Album artist".
Dus een Artist name beginnen met de achternaam, gevolgd door de tussenvoegsel en dan de voornaam is mijn inziens nutteloos.

Een tag is een variabele, meer niet.

Mijn directory structuur, en daarbij bestandsnaam indeling, heb ik volgens de iTunes manier.
In het begin vond ik dat een vreemde manier van doen, maar toen ik het idee er vandoor kreeg vind ik het erg fijn werken.

Mijn indeling is dus Formaat \ Album Artist \ Album name \ Disc nr-Track nr - Track name.

Ik heb een hoop mix albums. Aangezien dit verzamel albums zijn vul ik bij Album artist in.
Overigens doe ik dit voor alle albums die ik rip. De output string is namelijk op basis van deze Album artist.

Ik weet niet hoe JRiver hier mee omgaat weet ik niet, maar iTunes laat gewoon de Artist name zien als kolom. Daar wil ik dus Alicia Keys zien staan en niet Keys, Alicia.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kilroy

Quote from: brtram on December 20, 2013, 20:40:00
HEEL BELANGRIJK blijft, ongeacht welk systeem/programma je kiest, om een éénduidige manier te gebruiken bij artiestennamen.

Gebruikelijk is om eerst de achternaam te noemen, hierna tussenvoegsels (de - van der) en daarna de voornaam.
M.a.w. zoals dit gebeurt in de cd/lp bakken in een winkel.

Ook het gebruik van Hoofdletters standaardiseren, zowel in artiestennamen als in titels, anders ziet het er rommelig uit.

Mijn verzameling is momenteel +/- 400 artiesten, 1500 albums > 500 GB.

Ik heb ook wel wat problemen met het gebruik van de artiestennamen... en ik heb ook steeds problemen met groepen zoals Huey Lewis & The News... wordt dat dan Lewis, Huey & The News (en dit is nog een eenvoudige), of gebruiken we dan toch maar "Huey Lewis & The News"...

Ik heb momenteel een collectie van ca 4000 LP's en een 2000 cd's... en rippen, taggen, streamen is (nog) mijn ding niet ;-)  ik denk dat ik toch wel wat conservatieve trekjes heb...

neverywhere

Ik zet ze in de cd kast en zoek me een ongeluk als ik een plaatje wil luisteren....maat ja...om het op alfabetische volgorde te zetten...nee, dat is me te truttig.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Quote from: neverywhere on December 22, 2013, 22:21:27
Ik zet ze in de cd kast en zoek me een ongeluk als ik een plaatje wil luisteren....maat ja...om het op alfabetische volgorde te zetten...nee, dat is me te truttig.

Dan maar een trut. Met ruim 1300 cd's zou ik me een behoorlijke sukkel voelen als ik ik iedere keer aan het zoeken was...me bedenkend dat het op alfabet zetten toch wel handig geweest zou zijn.  :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

VlisChris

Op mijn mediaplayer heb ik 2 hoofdmappen.
- Music
- Movie

Eerste is onderverdeeld in FLAC en in MP3. Mijn rips staan in FLAC. Net als DL's die ik in Flac binnenhaal. Met als sitenote dat ik dan wel (FLAC) achter de titel zet.
Tweede is onderverdeeld in Films en in Series. Waarbij Films weer volledig opgedeeld is in mappen met alle letters van het alfabet.
Zo kan ik alles snel, en erg eenvoudig vinden.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

JürgenW

Ik werk met 4 databases in Filemaker. Een voor klassieke cd's, een voor overige cd's, een voor muziek dvd's en blu rays en een voor andere dvd's/blu rays (speelfilm, docs, lach).

(Gaat bij mij om behoorlijk grote aantallen.)

En als ik een schijfje weg doe, dan vermeld ik in de betr. db in elk geval: WEG

De db's staan in mijn Mac, iPad en iPhone.

Jumping Jack

Quote from: dre73 on December 22, 2013, 22:28:30
Zijn er ook programma's voor vinyl?

Ik gebruik Discogs voor vinyl (is zowel database als markt). Cd's geript met dbpoweramp, eventueel tags aangevuld met mp3tag, dan in fleecepack's en alfabetisch in ikea dozen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kilroy

Quote from: dre73 on December 22, 2013, 22:28:30
Zijn er ook programma's voor vinyl?

Daarvoor (en ook voor CD's) gebruik ik het programma van Collectorz... je kunt een gratis demo downloaden. Het leuke aan het programma is dat, als je titel en uitvoerder hebt ingevuld, je de verdere gegevens kunt laten invullen door "online" te gaan zoeken naar deze plaat of cd....

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Mokumer45

Bij het rondneuzen op dit forum kwam ik deze topic tegen en voelde ik me geroepen om even te reageren.
Ik heb alles nog steeds op de ouderwetse manier gedaan, mijn vinyl (singles & LP's), cassette- & DAT-tapes, CD's, DVD's en BR's zijn zo veel mogelijk allemaal op alfabetische volgorde opgeborgen. Hierbij is er voor de DVD's en BR's nog een splitsing tussen films, documentaires enz. en muziek.
Het is even een riante klus om het zo te krijgen, maar dan heb je ook wat.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Richi

Hier ook op alfabetische volgorde, maar vind rateyourmusic.com er wel goed uitzien. Misschien dat ik dat nog eens ga gebruiken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rusher


Quote from: Richi on June  4, 2015, 16:12:22
Hier ook op alfabetische volgorde

Quote from: Mokumer45 on June  4, 2015, 15:15:44
Ik heb alles nog steeds op de ouderwetse manier gedaan, mijn vinyl (singles & LP's), cassette- & DAT-tapes, CD's, DVD's en BR's zijn zo veel mogelijk allemaal op alfabetische volgorde opgeborgen.

Maar wat nu als je in de platenzaak staat of op een beurs of bij vrienden bent en je jezelf afvraagt: "Heb ik deze nou wel of niet?"

Dit is de reden dat ik de app van Collectorz heb aangeschaft. Rotklus om alles erin te krijgen. Eigenlijk veel te dure app voor het feit dat je zeer slecht de cd's en lp's kunt vinden die je werkelijk hebt; teveel hits waarbij telkens data ontbreekt (uitgave jaar, label, cat.nr., songs, enz).

De ontwikkelaars hebben al een mail van mij ontvangen. Er volgen meer... Teveel bugs en aandachtspunten!

Worstebrood

Ik heb pas mijn verzameling via discogs gecatalogiseerd.
www.discogs.com erg informatief en groeiend. Laatst de grens van 6 miljoen geluidsdragers gepasseerd.
Live Long and Prosper
Beeld: Samsung 55Q95, 46ES8000.
7.1.2 Setup: Marantz SR6011, CD 5005, Sony UBP x800Mk2, Technics SL-10
Speakers: MA RS-6, R360, Kef Cresta Center, 6xHTS 2001.
5.1 Setup: Denon AVR-3805, POA-T2, DVD-2910. Draaitafel: Pro-ject Debut III, Technics SL-j2/SL-L3, CD: TEAC CD-Z5000, Oppo BDP-93, LD: Pioneer, DVL-909, Sony SP-90es, MD: Sony MDS-JD 930, Tape: Denon DRS-810, Yamaha KX-800, Speakers: B&W DM683, KEF Cresta rear, Reference M100 center, Klipsch KSW-10s.

chansig

Zow...dat is nog eens een grote collectie die je hebt.  :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Worstebrood

Ja hé Hans  :P
Wat mij opvalt is dat het tussen de verzameling freaks op dit forum deze website niet echt bekend lijkt te zijn?
Ik gebruik deze al een aantal jaren als richtlijn voor waardebepaling en info over persingen e.d., er staat een ongelofelijke hoeveelheid aan informatie op. :)
Live Long and Prosper
Beeld: Samsung 55Q95, 46ES8000.
7.1.2 Setup: Marantz SR6011, CD 5005, Sony UBP x800Mk2, Technics SL-10
Speakers: MA RS-6, R360, Kef Cresta Center, 6xHTS 2001.
5.1 Setup: Denon AVR-3805, POA-T2, DVD-2910. Draaitafel: Pro-ject Debut III, Technics SL-j2/SL-L3, CD: TEAC CD-Z5000, Oppo BDP-93, LD: Pioneer, DVL-909, Sony SP-90es, MD: Sony MDS-JD 930, Tape: Denon DRS-810, Yamaha KX-800, Speakers: B&W DM683, KEF Cresta rear, Reference M100 center, Klipsch KSW-10s.