Earthshaker's HT Zolder

Started by Earthshaker, December 18, 2013, 18:17:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Earthshaker

Sinds ik dit forum vele jaren geleden ontdekte, ben ik steeds intensiever met de HT hobby bezig. Alle dingen die ik heb geleerd door mee te lezen. Mijn wens sinds lange tijd was dan ook om een eigen HT ruimte te maken in het huis. Na langzaam aan de zolder opgeruimd te hebben en in goed overleg met mijn vrouw (ook niet onbelangrijk), ben ik er aan begonnen.

De zolder zelf is 8 meter lang, 3.22 meter breed en in de nok bijna 2,9 meter hoog. Natuurlijk valt er een stuk bruikbare lengte af door de schuine afloop.

Aangezien ik al heel wat had gelezen over de akoestiek van een ruimte dacht ik dat het wel een goed idee zou zijn om voordat ik ergens aan begon, een meting van de ruimte te laten doen. Daarvoor heb ik contact opgenomen met Toine Dingemans van Soundscapes.

In oktober is hij langsgeweest en heeft een meting gedaan. Het resultaat viel mij reuze mee, ik had verwacht dat er gigantische problemen aan het licht zouden komen, maar dat was niet zo. Het laag was zowaar binnen de marges. Midden en hoog was natuurlijk helemaal niet goed, maar dat is redelijk makkelijk te verhelpen. Met het Plan van Aanpak in de hand ben ik nu bezig met de verbouwing.

De schuine wanden worden beplakt met Rockfon panelen om zo de nagalmtijd op het gewenste niveau te krijgen. De muren heb ik ondertussen behangen met zwart vinyl behang. Het meeste schilderwerk is ook af, op wat kleine dingen na.

Voorlopig ga ik eerst een 5.1 opstelling neerzetten. Misschien dat ik in de toekomst voor 7.1 ga, maar eerst maar eens kijken wat dit wordt. De setup bestaat uit de volgende componenten:

Speakers – Aurum Vulkan VIII R, Aurum Base Prestige VIIIR, Aurum Wotan VIII, Aurum Base VIII, Infinity Delta 70, Infinity Delta Center, Infinity Delta 50
Subwoofer – CineMike Passieve 18 inch, Rythmik FV15HP CineMike, BK Monolith
Processor - Marantz AV-8802 CineMike Stufe 2 ,Marantz AV-7701 CineMike
Versterkers - Emotiva XPA-2 CineMike, Emotiva XPA-3 CineMike, QSC Audio RMX 2450 CineMike
Receiver – Integra DTR-8.9
Mediaspeler – AppleTV CineMike, Dune HD Base 3.0
Blu-Ray/UHD speler – Oppo 203 CineMike stufe 1, Panasonic DMP-BDT310 CineMike
Projector - JVC X7900 CineMike light mod, Sony HW55
Lens - Prismasonic HD5000m
Scherm - Screen Excellence Reference


Situatie op 23-9-2014













6-9-2016:





8-1-2018






Earthshaker

#1
Samen met de vrouw zijn we op zoek gegaan naar een akoestisch transparant scherm, om zo de speakers en diffusers achter het scherm weg te werken. We hebben besloten om voor een 21:9 scherm te gaan en zo bijna de hele breedte van de ruimte te gebruiken. Bij Cinemadream heb ik ondertussen een Screen Excellence 21:9 scherm van 2,80 meter breed gekocht en ook de Sony VPL-HW55 projector. Beide gezien in demo en was onder de indruk van het beeld wat het gaf.
Om het scherm goed op te kunnen hangen komt er een soort voorzetwand bekleed met stof.

Op het moment staat het er zo voor:









Resultaten van de meting:



Rockfon Color-All :





Framewerk voor de wand:





Geschilderd



Ondertussen heb ik de projector en het scherm binnen:




MVG

Wauw leuke en goede openingspost zeg!
Je laat er in ieder geval geen gras over groeien en pakt het meteen al erg goed aan op alles aspecten. Heel goed dat je meteen de akoestiek in de basis al hebt meegenomen, en mooie spullen hoor! Dit belooft een leuk topic denk ik zo!  :coffee: ik volg!

henkhifi

audio innovations 500 audio note dac audio note cd speler audio note speakers alles zwaar gemodificeert burmester zilver interlinks

michel69

Dat gaat een belevenis worden als je samen met je vrouw de eerste film gaat kijken het ziet er nu heel netjes uit dus ben benieuwd naar het eind resultaat. volgmodus aan :headbanging:
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

r_flagg

Quote from: michel69 on December 18, 2013, 19:47:56
Dat gaat een belevenis worden als je samen met je vrouw de eerste film gaat kijken het ziet er nu heel netjes uit dus ben benieuwd naar het eind resultaat. volgmodus aan :headbanging:

+1  :headbanging:
:clapping:
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)


Earthshaker

Quote from: michel69 on December 18, 2013, 19:47:56
Dat gaat een belevenis worden als je samen met je vrouw de eerste film gaat kijken het ziet er nu heel netjes uit dus ben benieuwd naar het eind resultaat. volgmodus aan :headbanging:
Dat is wel de bedoeling.  :bigsmile:

Quote from: MVG on December 18, 2013, 18:46:04
Wauw leuke en goede openingspost zeg!
Je laat er in ieder geval geen gras over groeien en pakt het meteen al erg goed aan op alles aspecten. Heel goed dat je meteen de akoestiek in de basis al hebt meegenomen, en mooie spullen hoor! Dit belooft een leuk topic denk ik zo!  :coffee: ik volg!
De akoestiek wilde ik echt vanaf het begin al goed aanpakken. Ik heb zat verhalen gelezen waar het achteraf nog een hele klus was om het goed te krijgen. Helemaal goed zal ik het op een zolder toch niet krijgen, in ieder geval wel stukken beter dan in de woonkamer, dat zou alleen met veel werk kunnen.

Earthshaker

Door de drukte met kerst, ben ik niet zoveel opgeschoten als ik zou willen, maar er zijn toch een paar dingen gedaan. Mijn vader heeft aangeboden om de diffusers in elkaar te zetten, dus dat gaat ook goed komen. Ik heb 50 meter Audioquest luidsprekerkabel gekocht voor de speakers. Ik dacht mooie bioscoopstoelen op Marktplaats te kunnen kopen, maar die werden helaas net voor mijn neus verkocht, dus dat wordt nog wat verder zoeken. Maar ik heb nog even.  :smile:
Volgende week de hele week vrij, dus dan kan ik ook nog wel wat dingen doen.

De meeste Rockfon platen zitten erop, achter het scherm nog niet, want daar moet ik eerst kijken wat er aan ruimte overblijft met de diffusers.



Het hout voor de diffusers is binnen en ondertussen zijn er al twee af.


Earthshaker

Alweer iets verder.
Het framewerk rond het scherm is bekleed en een framewerk voor onder het raam is gemaakt en hoeft alleen nog maar bekleed te worden.
Op de rockfon panelen hebben we met zwarte tape alle naden afgeplakt omdat het er zonder toch niet helemaal netjes uitzag. Tenminste, dat vonden wij.  ;)
De diffusers aan de schuine wand die hangen. De rechtopstaande zijn allemaal af maar kunnen niet eerder geplaatst worden dan dat de vloerbedekking gelegd is. Morgen hoor ik als het goed is wanneer ze kunnen leggen. Als de vloerbedekking is gelegd, dan kunnen we alles gaan opbouwen en dan zal het redelijk vlot gaan. Ik kan haast niet wachten.  ;D

Hier nog wat foto's:







DanielZ

Ziet er heel erg cool uit, mooi frame ook voor je projectiescherm!
Sony VPL-HW40ES - Denon AVR 2310 - PS4
volg mijn HT buildlog! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139830.0

mutiara

TV Set
LG Oled 55B7V / Zidoo Z1000pro / Ziggo Next /
Hifi Set
Audiolab 6000a / Wharfedale Linton 85th Anniversary Edition /  Advance Acoustic X-CD3 / New Horizon GD3 / Kenwood KX 3060

mijavere

Hier ook de volgmodus aan....

Vindt het altijd prachtig om te zien hoe mensen uit niets iets kunnen maken... :clapping:

Earthshaker

Quote from: DanielZ on January 15, 2014, 09:23:08
Ziet er heel erg cool uit, mooi frame ook voor je projectiescherm!

Dank je. Ondertussen heb ik alle onderdelen ook bekleed. Nog even wachten tot de vloerbedekking ligt en dan kan het frame weer in elkaar.

Quote from: mutiara on January 15, 2014, 11:14:39
Ben reuze benieuwd.

Jij wil natuurlijk je racks zien staan...  :P

mutiara

Haha uiteraard!
Maar mijn complimenten.
TV Set
LG Oled 55B7V / Zidoo Z1000pro / Ziggo Next /
Hifi Set
Audiolab 6000a / Wharfedale Linton 85th Anniversary Edition /  Advance Acoustic X-CD3 / New Horizon GD3 / Kenwood KX 3060

simsatit

Je pakt het goed aan zeg!
Akoestiek is toch niet te onderschatten, nice!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Earthshaker

Een kleine update. Ik heb een tijdje weinig kunnen doen omdat ik op de vloerbedekking zat te wachten. Vanmorgen is die gelegd en daarna meteen wat dingen gedaan.
Ook hebben we vier bioscoopstoelen aangeschaft. Die komen twee aan twee te staan. Hiervan heb ik alleen nog geen foto's gemaakt.

Hier een paar foto's met de dingen die gedaan zijn.

Voor de afwerking onder het raam hebben we ook een framewerk gemaakt die we gaan bespannen met stof. De stof is nog niet binnen, maar het framewerk is af.
Het verduisteringsgordijn voor het raam is hierop ook te zien, die is tegelijk met de vloerbedekking geplaatst.




De verticale diffuser achter het scherm staan ook op hun plaats.




Niet helemaal duidelijk te zien, maar de twee zijkanten van het framewerk van scherm heb ik bekleed met stof.





De radiator ombouw staat ondertussen ook.




Earthshaker

Een kleine update. Het eerste geluid is er. Een kleine testopstelling omdat ik niet kon wachten om het te horen. De eerste indrukken zijn zeer goed. Ik heb wel ontdekt dat ik nog wat last heb van flutter, dus op de zijwanden zullen ook nog diffusers komen. Maar dat is voor later zorg, het is nog niet zo erg dat het meteen nodig is.
Ook een probleem waar ik even geen rekening mee gehouden had. De subwoofer staat achter het scherm en daar zit een stopcontact, alleen kan ik de subwoofer niet uitzetten met het scherm ervoor, daar moet ik nog wat op bedenken.
Ook heb ik 4 bioscoopstoelen aangeschaft. Twee hiervan kon ik op de kop tikken twee straten bij ons vandaan. Dat is nog eens een mazzeltje.  ;D  De andere twee heb ik er nieuw bijgekocht.

Een beetje wazige foto van de proefopstelling:


De stoelen:




mutiara

Begint er op te lijken he? Mooi hoor
TV Set
LG Oled 55B7V / Zidoo Z1000pro / Ziggo Next /
Hifi Set
Audiolab 6000a / Wharfedale Linton 85th Anniversary Edition /  Advance Acoustic X-CD3 / New Horizon GD3 / Kenwood KX 3060

DanielZ

Ziet er goed uit. Heel erg gaaf, mooie stoelen ook!
Sony VPL-HW40ES - Denon AVR 2310 - PS4
volg mijn HT buildlog! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139830.0

Earthshaker

Tijd voor een update. Na wat problemen met de plaatsing van de projector (zie dit topic), heb ik eindelijk een setup gevonden die mij bevalt, zonder dat ik tot grotere verbouwingen of dure aankopen kom. Ondertussen heb ik alles rustig ingeregeld en is de eerste film een feit. Eigenlijk was ik in eerste instantie aan het kijken hoe de film The Thing er op  het scherm uit zou zien, dat beviel zo goed dat ik de film helemaal af heb gekeken. Wat ziet dat er goed uit op het grote scherm.  :worship:
Ik ben zeer tevreden over hoe het er nu voorstaat, maar zoals altijd is het nog niet goed genoeg. Zo heb ik last van wat flutter echo, dus daarvoor zullen nog wat diffusers op de zijwanden geplaatst moeten worden. Dat is iets waar ik rustig de tijd voor neem, omdat het geheel me op het moment niet zo irriteert dat het het genieten in weg zit.  ;D

Hier wat foto's van de huidige situatie. Het is best moeilijk om in zo'n ruimte goeie foto's te maken. Ik zal binnenkort eens kijken of ik een paar betere kan maken.













Sjors

Mooie ruimte zo ! en de nodige aandacht en zorg voor de kamer akoestiek !

Ontzettend mooie zetels ook  8)




Groet,
Sjors

HTip

Mooi project! En ook nog eens bezig met de akoestiek, het belangrijkste onderdeel van je geluid. Helemaal goed! :worship:

Ga je de diffusers nog afwerken en verven?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

rho

Dit geeft me moed!
Ik heb ook niet zo heel erg veel plaats, maar het blijkt dat dat geen belemmering hoeft te zijn om een heel indrukwekkende ruimte te bouwen.
Veel aandacht voor akoestiek en een goeie oplossing door de speakers achter het scherm kwijt te kunnen.
Wat is de invloed op het geluid, van het scherm voor de speakers?

Earthshaker

Quote from: HTip on March  5, 2014, 12:04:19
Ga je de diffusers nog afwerken en verven?

Bedankt voor je reactie. De diffuser achter het scherm die laat ik zo, die zie je toch niet. Degene die ik mettertijd aan de wanden ga doen, die ga ik helemaal zwart schilderen. Ik moet nog even kijken wat de maten precies moeten zijn, maar dat doe ik in overleg met Toine.


Quote from: rho on March  6, 2014, 11:16:01
Wat is de invloed op het geluid, van het scherm voor de speakers?

Voor zover ik kan beoordelen niets. Wat een bijkomend voordeel is, is dat je het scherm dus groter kan nemen omdat de speakers niet meer in de weg staan. Ik zal zeker nog wel heel wat rommelen met de plaatsing van de speakers voordat ik een goede opstelling heb gevonden en omdat ze achter het scherm staan heb je sowieso wat meer speling dan dat ze naast je scherm staan.