Earthshaker's HT Zolder

Started by Earthshaker, December 18, 2013, 18:17:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

mooie upgrade hoor! monster sub!
Betreft die wol van akoestiek winkel, ken die specifieke wol niet, maar Rockwool 221 (Rocksono Extra) heeft volgens mee een soortgelijke dichtheid.
Maar om echt tot 100Hz wat te doen moet je wel flinke pakken neerzetten hoor, dikker dan 140mm volgens deze spec;
https://cdn01.rockwool.nl/siteassets/rw-bnl/downloads-nl/downloads/technische-productbladen/binnentoepassingen/technisch-productblad-rocksono-extra-nl.pdf?f=20200401065445

Ik heb ook Vik en Frank van CM hier gehad voor een meting en me door hun ook laten adviseren (dus dan nog maar een veer erbij Vik, hoop dat het nog past :P )
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Earthshaker

Zeker een monster sub.  8)

Viktor is ook nog bezig voor me. Dikke pakken neerleggen is geen probleem. Ik wil alleen boven de 500hz niks meer dempen. Dus daar moeten we nog naar kijken. Morgen ook nog even contact opnemen met GIKacoustics. Kijken wat die zeggen.

Nog een paar veren meer en Vik kan doorgaan voor een vogel.  :P

Quote from: PascalP on November  1, 2020, 19:35:01
mooie upgrade hoor! monster sub!
Betreft die wol van akoestiek winkel, ken die specifieke wol niet, maar Rockwool 221 (Rocksono Extra) heeft volgens mee een soortgelijke dichtheid.
Maar om echt tot 100Hz wat te doen moet je wel flinke pakken neerzetten hoor, dikker dan 140mm volgens deze spec;
https://cdn01.rockwool.nl/siteassets/rw-bnl/downloads-nl/downloads/technische-productbladen/binnentoepassingen/technisch-productblad-rocksono-extra-nl.pdf?f=20200401065445

Ik heb ook Vik en Frank van CM hier gehad voor een meting en me door hun ook laten adviseren (dus dan nog maar een veer erbij Vik, hoop dat het nog past :P )

skyfox

Voor het dempen in die frequenties kom je een beetje uit bij RPG modex plates. Die dempen tot heel laag en laten het mid en hoog met rust. Philip (htip) heeft er eentje hangen, en nog iemand op het forum hier is ermee aan het experimenteren geweest.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Quote from: skyfox on November  2, 2020, 23:07:12
Voor het dempen in die frequenties kom je een beetje uit bij RPG modex plates. Die dempen tot heel laag en laten het mid en hoog met rust. Philip (htip) heeft er eentje hangen, en nog iemand op het forum hier is ermee aan het experimenteren geweest.

Sjaak_banaan heeft er 4 in gebruik
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jahtari

Volg modus aan.

Ben ook aan het orïenteren op bass traps.

Had laatst het idee om 2 ikea boekenkasten te kopen, die te vullen met rockwool en dan doek eromheen.  :blush: :-X

Dan heb je zo 40-50cm diepte die zeker nodig is en een kast voor niet teveel geld.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

RonG

Gave updates idd,  O0, geniet er idd van :)

Martijnst1990

Quote from: jahtari on November  3, 2020, 08:53:31
Volg modus aan.

Ben ook aan het orïenteren op bass traps.

Had laatst het idee om 2 ikea boekenkasten te kopen, die te vullen met rockwool en dan doek eromheen.  :blush: :-X

Dan heb je zo 40-50cm diepte die zeker nodig is en een kast voor niet teveel geld.
Geen eens zo'n gek idee :D Zo'n Kallax kast bedoel je dan denk ik?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

jahtari

#82
Quote from: Martijn90 on November  3, 2020, 09:48:51
Geen eens zo'n gek idee :D Zo'n Kallax kast bedoel je dan denk ik?
Yes, maar die zijn helaas niet smal en hoog te krijgen. Dus bijv. 60 breed, 40 diep en 200 hoog.

Of deze: https://www.ikea.com/be/nl/p/besta-kastdeel-wit-s39284998/

Misschien zonder achterkant (maar daardoor mis je stevigheid), rockwool erin, doek eromheen en dan poten eronder.  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Earthshaker

Quote from: skyfox on November  2, 2020, 23:07:12
Voor het dempen in die frequenties kom je een beetje uit bij RPG modex plates. Die dempen tot heel laag en laten het mid en hoog met rust. Philip (htip) heeft er eentje hangen, en nog iemand op het forum hier is ermee aan het experimenteren geweest.

Daar zal ik ook eens naar gaan kijken.

Ondertussen ook contact met GIKacoustics. Die raden de Monster Bass traps aan met range limiter. Dit omdat ik boven de 400hz eigenlijk geen demping meer wil.
Vik is ook nog aan het informeren. Dus ook eens afwachten wat daar uit komt.

Ik heb ook nog een loze ruimte achterin de ruimte. Dit is over de gehele breedte. Ik zat te denken om dat misschien op te vullen, dan hoef ik niks meer aan de muur te maken, aangezien die al vol zitten met diffusers. Op deze foto zie je de ruimte. Het framewerk is bekleed me stof om het geluid door te laten.


Zo'n zelfde ruimte heb ik ook achter het scherm. Achter de staande diffusers is nog best wel wat ruimte. Ik weet alleen niet of dat geschikt is.


Ook zou ik wat in de nok kunnen doen.

Zat mogelijkheden. Maar alleen nog even kijken wat er precies moet.

r_flagg

Ik die loze ruimte zou ik een schil ( 90-130mm ) (steenwol)isolatie plaatsen en de holle ruimte erachter verder open laten wat de absorptie van lage frequentie's vergroot
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Earthshaker

#85
Quote from: r_flagg on November  3, 2020, 10:55:23
Ik die loze ruimte zou ik een schil ( 90-130mm ) (steenwol)isolatie plaatsen en de holle ruimte erachter verder open laten wat de absorptie van lage frequentie's vergroot

Beide ruimtes? Of alleen achter de diffusers?
En blijf ik dan wel binnen het gewenste gebied?

r_flagg

Om te beginnen zou je 1 ruimte kunnen doen ( achter de luisterplek)
Indien noodzakelijk kun je later de 2e ruimte geheel of gedeeltelijk nog aanpakken.
Voornamelijk het laag zal aangepakt worden maar ik verwacht dat de hogere frequentie's ook wel iets zullen meekrijgen
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Earthshaker

Quote from: r_flagg on November  3, 2020, 11:12:59
Om te beginnen zou je 1 ruimte kunnen doen ( achter de luisterplek)
Indien noodzakelijk kun je later de 2e ruimte geheel of gedeeltelijk nog aanpakken.
Voornamelijk het laag zal aangepakt worden maar ik verwacht dat de hogere frequentie's ook wel iets zullen meekrijgen

Toen Raindog hier was om de Rythmik sub op te halen, vertelde hij iets over het geheel (het absorptiemateriaal) in te pakken in plastic, om zo het hoog niet teveel te absorberen. Zou dat werken?

r_flagg

mogelijk
Ik zou er een dun hardboardplaatje voor zetten
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

jahtari

Hard materiaal weerkaatst de geluidsgolven toch ipv ze door te laten in het "remmende" absorberende materiaal?

Zo'n bass trap van gik doet in het echte laag onder 80hz weinig. Gewoon te klein daarvoor.

https://www.gikacoustics.com/product/gik-acoustics-monster-bass-trap-flexrange-technology/
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

r_flagg

lage frequentie's gaan hier gewoon doorheen
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

skyfox

Quote from: PascalP on November  3, 2020, 08:34:05
Sjaak_banaan heeft er 4 in gebruik

Ah ja, thnx! Ik wacht nog steeds op de dag dat ie ze weg doet  :hehe: Wil daar ook wel eens mee experimenteren.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Earthshaker

Vandaag eens aan het experimenteren geweest. Ik heb een Umik-1 aangeschaft en wat metingen gedaan. Daarna 2 pakken Rocksono Solid (1000x600x70) met 6 platen per pak, in de ruimte neergelegd en weer gemeten. De piek lijkt voor het grootste deel weg te zijn. Nu heb ik de pakken gewoon tegen de wand links en rechts neergelegd. Toch een aardig verschil lijkt mij zo. Nu ben ik wel een leek met REW. Eerste keer dat ik dit doe. Kan iemand zien of ik de metingen goed heb gedaan? De gele lijn is trouwens de meting zonder Rocksono en de blauwe lijn met.




Earthshaker

Na wat experimenteren heb ik de ruimte achter de luisterplek opgevuld met rocksono solid. Hier ging niet veel in, maar zo'n anderhalf pak. Omdat ik vond dat dat niet veel deed, ben ik achter het scherm bezig geweest. Daar heb ik de staande diffusers losgehaald en de ruimte daarachter opgevuld met 3 complete pakken rocksono solid. Ook heb de pakken ingepakt in plastic om het hoog toch met rust te laten.
Ik moet zeggen dat is zeker wel een verbetering. Het laag is zo strak nu. Ook is de verstaanbaarheid van de stemmen een stuk verbeterd. Wat een upgrade.

Sjaak_Banaan

Klinkt als een hele verbetering.  :thumbs-up:

Uit nieuwsgierigheid, kun jij deze verbeteringen ook terugzien jouw REW-metingen?
Wil zelf ook nog een keer aan de slag met onze voor- en achterwand, maar het komt er maar niet van...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Earthshaker

Quote from: Sjaak_Banaan on December 15, 2020, 14:14:19
Uit nieuwsgierigheid, kun jij deze verbeteringen ook terugzien jouw REW-metingen?
Wil zelf ook nog een keer aan de slag met onze voor- en achterwand, maar het komt er maar niet van...

Ik zal in het weekeinde eens kijken of ik een meting kan doen. Ik moet zeggen dat ik daar nog niet zo handig mee ben, dus ik ga mijn best doen.

Sjaak_Banaan

Voor mij hoef je het niet de doen hoor Michel, mogelijk had je al een meting van voor en na, dan was dat interessant geweest om te zien wat het heeft gedaan. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Earthshaker

Het is alweer anderhalf jaar geleden sinds ik hier een update heb geplaatst. Ondertussen zijn er toch wel een aantal dingen verandert. Omdat ik al tijden een andere processor wilde die ook met 4k overweg kon, had ik aan Viktor van CineMike gevraagd om in de gaten te houden of er iets op de tweedehands markt verscheen. Zo kwam er dus een Marantz AV-8802a met stufe 2 mod, in plaats van de AV-7701 te staan. Een hele mooie upgrade.



Ik was ook al een tijd bezig om streamingdiensten zoals Netflix, Disney+, etc. in de HT te krijgen. Een Chromecast gaf niet de gewenste kwaliteit. Een aantal jaar geleden heb ik bij CineMike de AppleTV gezien en was daar wel van onder de indruk. Nu de nieuwste versie volgens Viktor nog wat meer verbeterd was, heb ik de stap genomen en die gekocht. Wat een beeld en geluid komt daaruit. Dat doet haast niet onder voor een fysieke schijf. Een wat stoffige foto zag ik later... ::)



Sinds ik met de JVC 7900 speel, kan ik de ook HDR afspelen. Wat ik wel vind is, omdat ik een akoestisch transparant scherm heb, het beeld daar net te donker is. Donkere scenes worden een grote zwarte brij. Nu klinkt dat heel overdreven, maar het is net niet licht genoeg naar mijn mening. Een tijdje terug stond er een Prismasonic HD5000m lens te koop hier op het forum. Nu heb ik gelezen dat daar de lichtopbrengst wat mee verbetert omdat het hele paneel gebruikt. Dus heb ik de gok gewaagd en die gekocht. Na heel wat afstellen kan ik zeggen dat de lichtopbrengst zeker verbetert is. Niet gigantisch, maar net dat beetje wat ik miste. Ik had ook naar een nieuwe projector gekeken, maar dat is meteen zo'n grote investering. Dit is nog te doen, totdat het budget toelaat om een andere projector aan te schaffen.



Al met al weer aardig wat upgrades. Het is nog steeds genieten om een film, serie of concert te kijken. Door al deze stappen is het weer wat verbeterd.

reza

Misschien een Panasonic uhd speler voor de tonemapping, dit komt altijd ten goede van je beeld ( lichtopbrengst).
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HJ

Quote from: Earthshaker on September  4, 2022, 09:33:28
Het is alweer anderhalf jaar geleden sinds ik hier een update heb geplaatst. Ondertussen zijn er toch wel een aantal dingen verandert. Omdat ik al tijden een andere processor wilde die ook met 4k overweg kon, had ik aan Viktor van CineMike gevraagd om in de gaten te houden of er iets op de tweedehands markt verscheen. Zo kwam er dus een Marantz AV-8802a met stufe 2 mod, in plaats van de AV-7701 te staan. Een hele mooie upgrade.



Ik was ook al een tijd bezig om streamingdiensten zoals Netflix, Disney+, etc. in de HT te krijgen. Een Chromecast gaf niet de gewenste kwaliteit. Een aantal jaar geleden heb ik bij CineMike de AppleTV gezien en was daar wel van onder de indruk. Nu de nieuwste versie volgens Viktor nog wat meer verbeterd was, heb ik de stap genomen en die gekocht. Wat een beeld en geluid komt daaruit. Dat doet haast niet onder voor een fysieke schijf. Een wat stoffige foto zag ik later... ::)



Sinds ik met de JVC 7900 speel, kan ik de ook HDR afspelen. Wat ik wel vind is, omdat ik een akoestisch transparant scherm heb, het beeld daar net te donker is. Donkere scenes worden een grote zwarte brij. Nu klinkt dat heel overdreven, maar het is net niet licht genoeg naar mijn mening. Een tijdje terug stond er een Prismasonic HD5000m lens te koop hier op het forum. Nu heb ik gelezen dat daar de lichtopbrengst wat mee verbetert omdat het hele paneel gebruikt. Dus heb ik de gok gewaagd en die gekocht. Na heel wat afstellen kan ik zeggen dat de lichtopbrengst zeker verbetert is. Niet gigantisch, maar net dat beetje wat ik miste. Ik had ook naar een nieuwe projector gekeken, maar dat is meteen zo'n grote investering. Dit is nog te doen, totdat het budget toelaat om een andere projector aan te schaffen.



Al met al weer aardig wat upgrades. Het is nog steeds genieten om een film, serie of concert te kijken. Door al deze stappen is het weer wat verbeterd.
Mooie set heb je.
Maar begrijp ik je goed dat je aangeeft dat Disney+ en Netflix via de CM Atv4 vrijwel dezelfde kwaliteit geven als met een fysieke schijf?


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk