Bottlehead Crack Amp

Started by jwrossie, December 15, 2013, 21:31:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jwrossie

Achter mijn PC op mijn werkkamer luister ik ook graag naar muziek, veelal de flac bestanden welke ik van mijn CD's gemaakt heb.
Nu heb ik al een paar jaar een Sennheiser HD650 waar ik heel tevreden over ben, echter de aansturing gebeurde via een Sound Blaster X-Fi Titanium HD.

Na veel op internet te hebben gezocht en gelezen, heb ik toch besloten een headphone amp aan te schaffen.
Aangezien de HD650 een impedantie heeft van 300ohm vielen er ook een heleboel versterkers af.
De combinatie van HD650 en Bottlehead Crack dook vaak op, de crack is een DIY kit. De amp zelf bouwen trok mij ook erg aan je kan er ook makkelijk modificaties op aanbrengen.

Deze kit moet echter uit Amerika komen waardoor je met importkosten komt te zitten. Nu had ik het geluk dat er een vriend van mij een maand in Amerika op vakantie was met zijn vrouw samen, de amp besteld (samen met een toekomstige upgrade, Speedball hierover later meer) en op zijn verblijfadres laten bezorgen (Thanks Chris!  :pompom:). Hij heeft de amp meegenomen naar NL en een andere vriend van mij heeft hem bij mij thuis afgeleverd (Thanks Pee!  :pompom:) .

Afgelopen week heb ik de amp gebouwd en ben super blij met het resultaat!


jwrossie

De basis bestaat uit vier in het verstek gezaagde stukken hout welke verlijmd moeten worden. Daarop ligt een aluminiumplaat waarop alles bevestigd wordt.
De handleiding is heel duidelijk en overzichtelijk.


jwrossie

Nu was het tijd om de soldeerbout aan te zwengelen en alles met elkaar te gaan verbinden  :clapping: .


jwrossie

De trafo heb ik eerst zwart gespoten om hem niet helemaal uit de toon te laten vallen.

jwrossie

Op dit moment was ik zover dat de multimeter erbij gepakt moest worden om te controleren of ik er de juiste waarden uit kreeg.

jwrossie

De buizen branden voor de eerste keer  :popcorn: . En ik moet zeggen het resultaat mag er zijn, heb onafgebroken 3 uur geluisterd.


AbZ

Leuk!  (Die foto vd auto is foutje?)  :)

jwrossie

Quote from: AbZ on December 16, 2013, 09:42:03
Leuk!  (Die foto vd auto is foutje?)  :)

LOL, nee is geen foutje, daar zit de Crack in op weg naar NL  :blush: .

AbZ

Quote from: jwrossie on December 16, 2013, 11:11:03
LOL, nee is geen foutje, daar zit de Crack in op weg naar NL  :blush: .
Ok dat was wel mijn 1e gedachte  :unsure:  maar zo'n Atlantische oceaan leek me lastig met de auto.

apogeefreak

Geweldig mooi en leuk. Ik ben ook met zoiets bezig omdat ik een hoogohmige uitgang van een paar watt nodig heb en ik was ook al op het idee gekomen om een mooi plaatje te zoeken en een aantal houten zijkantjes. Dit is erg inspirerend.

In hoeverre is dit nog gevaarlijk om mee te werken? Is het een hoogspanningstrafo? Elco's ontladen?
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

apogeefreak

Ik zie dat de gelijkrichter met diodes is. Ik probeer dat nog met een buis te doen. Al mijn onderdelen komen uit oude buizenradio's maar dit is veel makkelijker en leuker! Ook niet duur zie ik.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

jwrossie

Quote from: apogeefreak on December 16, 2013, 15:28:26
Geweldig mooi en leuk. Ik ben ook met zoiets bezig omdat ik een hoogohmige uitgang van een paar watt nodig heb en ik was ook al op het idee gekomen om een mooi plaatje te zoeken en een aantal houten zijkantjes. Dit is erg inspirerend.

In hoeverre is dit nog gevaarlijk om mee te werken? Is het een hoogspanningstrafo? Elco's ontladen?

Het bouwen is niet gevaarlijk en er naar luisteren ook niet, het enige waar ik echt mee moest opletten was het meten met de multimeter als er spanning op stond. Hier gaan ook heel wat warnings aan vooraf in de handleiding.

De houten basis is echt super sterk en stabiel, er kan niet 'zomaar' wat mee gebeuren.

ruud2

was het "af fabriek" een 230 v. uitvoering of heb je daar nog iets gewijzigd?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jwrossie

Quote from: ruud2 on December 18, 2013, 10:37:06
was het "af fabriek" een 230 v. uitvoering of heb je daar nog iets gewijzigd?

Bij de bestelling heb ik aangevinkt dat het een 240v trafo moest worden, staat gewoon in de optie lijst. Dan krijg je de 240v kit  :smile:


RubenV.

Erg leuk gedaan. Veel luister plezier ervan  :headbanging:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

jwrossie

Quote from: morca on December 18, 2013, 18:02:04
Nice!! Mooi gemaakt hoor  :thumbs-up:

Dankjewel!  8)

Quote from: RubenV. on December 18, 2013, 20:28:13
Erg leuk gedaan. Veel luister plezier ervan  :headbanging:

Luister plezier zit zeker goed, het is een echte verbetering! En het leuke is, ik heb op dit moment ook nog een upgrade voor de deze amp in huis. Alleen die ga ik pas doen over een paar maand, zo is de amp ook al heel goed.

Dat is het leuke van dit concept, je draait de aluminium plaat om en je kan overal zo weer bij.
Er zijn zelfs mensen die er een soort van Frankenstein Crack van hebben gemaakt  :music: .

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk project zeg....soort groeibriljant-effect met de mogelijke upgrades....
Veel leuker dan een amp in de winkel kopen.... 8)
Veel luisterplezier !!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Pjotr27

En is hij nog beter gaan klinken na een aantal weken spelen?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.