Mac mini met Epson TW7200: Welke display settings?

Started by roffelen, December 14, 2013, 01:47:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

roffelen

Ik heb een vraag over kleurbeheer op de Mac mini.
Ik zie grote verschillen in kleurweergave wanneer ik de Mac Mini en de playstation 3 vergelijk; de Mac geeft een veel te donker beeld, en teksten zijn niet supergoed leesbaar.

Is er iemand die weet wat de beste beeldscherminstellingen / projectorinstellingen zijn voor deze combinatie?
Naarmate ik me er meer in verdiep, kom ik steeds meer tegen.
Hieronder mijn bevindingen:

Opstelling:
- Mac mini uit 2010 met Mavericks (10.9), met Plex
- Aangesloten op een Onkyo 709 receiver met HDMI voor het beeld (geluid via optisch)
- Gekalibreerde Epson TW7200, aangesloten met HDMI

Displaysettings op de Mac mini:
- Beeldverversing: Inmiddels heb ik (met SwitchresX) zelf 1080p-24hz aangemaakt, omdat het menu alleen 1080p-50hz en 1080p-60hz aanbiedt. En moet je nu elke keer met de hand deze setting aanpassen op je beeldmateriaal?
- signaal: NTSC of PAL lijken niet uit te maken (Maar NTSC was toch kort voor Never The Same Color?...)
- Overscan: Staat aan om uit te vullen; maar dit zou toch niet nodig moeten zijn?
- Colorsync kleurprofiel. 'Color LCD' lijkt het beste beeld te geven, maar het is te donker.
- Zelf een kleurprofiel maken. Zelf een profiel aanmaken adhv de Calibrate > Advanced instellingen lukt niet, de sliders kunnen niet ver genoeg getrokken worden; kleuren zijn slecht en te donker. Auto iris uitzetten helpt niet veel. Het beste wat ik heb kunnen vinden is om alle instellingen ongemoeid te laten, behalve het gamma. Zo te zien is 1.8 het hoogste voordat de zwarten dichtlopen.

Instellingen op de projector:
- Eco, met color mode memory 'cinema' (dit is de kalibratie-instelling, zeer mooi icm PS3).
- contrast, saturation, skin tone: alles 0
- wat te doen met super white, HDMI range en deep color?

HAL


roffelen

Plex.
Kleurinstellingen daar staan ook allemaal op neutraal AFAIK.

apogeefreak

#3
Ik zet de gamma tabellen in osx op neutraal (rechte lijn) omdat ze maar met 8 bit de kleuren corrigeren wat tot color banding leidt. Om een kleurenprofiel te maken op osx heb je in principe de software van een kleurenmeter nodig. Echter ik heb dispcalgui geinstalleerd en daarmee reset ik domweg de gamma tabel dat kan ergens in het menu (reset gamma table). Vervolgens de projector kalibreren en geen profiel laden in osx. Denk dat ik na rebooten weer de gamma moet resetten maar aan de andere kant ik reboot zelden.
Hopelijk heb je hier iets aan. Ik moet bog even kijken of ik mijn neutrale profiel kan saven of zo.
Met profile information in file menu kun je zien wat voor verschrikkelijke gamma jezelf hebt aangemaakt of wat osx heeft gekozen. Als je na reset gamma 'profile only' doet met een willekeurige spider of zo dan heb je een kleuren profiel met een rechte gamma dat je kutn saven. Het kleuren profiel wordt door plex of vlc toch niet gelezen, de gamma wel want die zit in de videokaart.
Zie dat er ook de optie is om in tools menu create synthetic profile te kiezen dan heb je misschien geen spyder of andere kleurenmeter nodig.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro