1000 Lumen en de leefkamer

Started by Coraf, January 21, 2004, 20:37:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Coraf

Is een projector van 1000 lumen in staat om overdag een goed beeld te geven in een kamer waar de zon niet rechtstreeks in valt en er ook gordijnen zijn?
Ik zou namelijk een Epson TW10 aanschaffen en vooral 's avonds naar DVD's kijken, maar mijn kinderen zouden wel eens overdag  een filmpje willen meepikken.
Is 1000 lumen een beetje als TV lichtsterkte, waar je de kamer ook best wat verdonkert (zonder het volledig zwart te maken)?

Met dank voor enig 'licht' op de zaak  ;)

Raf

jeroen_B

Het verduisteren van je kijkruimte is heel belangrijk. Is je ruimte niet donker dan heb je geen zwart in je beeld namelijk. En zwart zort voor contrast in het beeld en diepte in het beeld.
Leg veel aandacht bij het verduisteren van je ruimte. Die tw10 moet licht genoeg kunnen brengen in de duisternis en geen 1 projector kan in een verlichte ruimte goed presteren


Jeroen

Coraf

Bedankt voor het snelle antwoord.
Maar ik kan best mijn kamer volledig verduisteren (heb namelijk rolluiken). Dus 's avonds is geen probleem.
Maar is de Epson ook 'bruikbaar' (zal natuurlijk verre van perfect zijn) in semi verlichte omstandigheden? Overdag om de kinderen een tekenfilmpje te geven terwijl mijn vrouw en ik bezig zijn met de alledaagse dingen van het leven in de woonkamer (zonder dat we met zaklampen moeten rondlopen)?
Of is het dan een betere keus om bijvoorbeeld de Mitsubishi SL4 te nemen met 1700 lumen? (En is dat dan niet te licht intens 's avonds?)

Raf

jeroen_B

#3
Tekenfilm hebben over het algemeen felle kleuren dus dan zie je nog wel redelijk wat in een slecht verduisterde kamer is mijn ervaring. (heb hier vaak kids gehad die dvd komen kijken). Kinderen hebben echter na verloop van tijd ook snel door dat je in het donker veel beter film kan kijken. Kijk er niet van op als de kids uit eigen beweging rolluiken dicht gaan doen!
Ik weet niet wat jij onder slecht verduisterd verstaat trouwens.
Elk lichtstraaltje is voor mij eigenlijk een doorn in het oog als ik kijk. Dit zijn de mooie maanden om film te kijken dus :D


Een hoogtezon van 1700 lumens lijkt me niet echt geschikt om een film op te kijken zoals het hoort, namelijk in het donker. Die zijn meer geschikt om data presentaties mee te geven in een vergaderzaal. Ga eens bij Frank in de zaak kijken zou ik zeggen. Er is veel leuks te krijgen voor niet al te veel geld. Je bron waarvan je af speelt (dvd speler) is ook belangrijk. Neem dit mee in je keuze over welke PJ je gaat kopen
jeroen

J.A.F._Doorhof

Hi,

Voor tekenfilms is het goed te doen.
Ik zou ZEKER geen concessies doen voor mijn eigen movieviewing om de kinderen overdag een beter beeld te geven.

De TW10 heeft een livingroom stand welke meer licht uit de projector pompt die zou je daar perfect voor kunnen gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Coraf

Bedankt voor de duidelijke antwoorden!
Epson all the way dus  8)

Raf

Adonias

Ik heb een sony 1030 met maximaal 500 lumen oid, en ik kan heel goed overdag (met dunnen gordijnen voor de ramen) kijken. Ik heb dan wel een aluminium concaaf beeldscherm... Is dat dus ook niet een optie (scherm regelen met hoge gain)?
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Coraf

>> Is dat dus ook niet een optie (scherm regelen met hoge gain)?

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht (heb eigenlijk ook nul ervaring met die dingen).
Maar de bedoeling is wel low budget te blijven. In latere tijden kunnen sommige onderdelen wel ge-upgrade worden natuurlijk.
Bedankt voor het nieuwe inzicht.