M&G Rudy64 - Jan

Started by jvanhambelgium, December 11, 2013, 17:00:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Rudy64 z'n eerste REW stapjes gingen niet zo heel vlot, denkelijk vanwege de gebruikte apparatuur (laptop / ingebouwde soundcard) oid.
Hij vond de laagweergave op z'n opstelling bij sommige nummers niet zo héél goed en aangezien hij slechts op een 40 minuutjes van me woont in een dorpje rond het Brusselse wilde ik maar al te graag even langs gaan om eens een correcte(re) REW meting te doen, een gezellige kop koffie te drinken en wat te filosoferen over de hobby.

Goed ontvangen met koffie & gebak en niet veel later zat ik in de luisterzetel met voor me een volledig Linn assortiment (speakers / voorversterker / streamer / eindversterker). GEEN DSP in de keten!
De luisterzetel zelf zit in de breedte van de ruimte (9m x 4m) en dus je hoofd op 30cm van de muur. Dat is sowieso een ietwat nadelige plek aangezien bij de bestaande roommodes in de ruimte de drukopbouw maximaal is  tegen de wanden.

Nu goed, Rudi heeft al vééél geschoven met de speakers en moet werken met de mogelijkheden van de woonkamer : consessies doen weet je wel.
Eerst gewoon wat akoestische nummers kunnen beluisteren, oa werk van Eva Cassidy. Het geluid is mijn inziens echt wel goed. EEN verschil tov MIJN SET is wel dat ik ervaar dat het geluid "vooraan" wat blijft hangen, op een afstand van de luisterplek. Naar tonaal karakter, plaasting vocals & instrumenten etc doen die Linn speakers het helemaal niet slecht. Mooi spul!

Vervolgens een een plaatje met "wat laag" opzetten, dus Massive Attack - Angel via de streamer en hoppa ... de opbouw begint en na die droge klappen van de bas hoor ik rechts van me "wat gerommel". Dat blijkt dus de holle ruimte van de schouw/kachel te zijn. Uitgevoerd in dunne houten plaat + stuc die echt als luidspreker-kast begint te werken bij bepaalde freqs en dat komt "dit soort" muziek niet helemaal ten goede natuurlijk.
Snel even met de signal-generator van REW een sinusje .. .en jawel ... rond 44Hz begint "de schouw" echt wel geluid te maken". Dit soort geintjes moeten we dus wel in een meting kunnen terugvinden ...

Onder motto : METEN IS WETEN gelijk de laptop erop en meten maar...

In tegenstelling tot de graphs die Rudi gepost heeft is dit een behoorlijk goede meting eigenlijk. Wetende dat er niks DSP tussen zit zouden veel mensen hier al best tevreden mee zijn.

(1/6 smoothed)


Iets meer ingezoomed op het subgebied.
Zoals je ziet kleine bultjes rond 20Hz en jawel ... onze "schouw" die ergens op 43-45Hz vrolijk van zich laat horen zijn hier alvast zichtbaar...

(geen smoothing)


Ook in de waterfall-plot zie je de galm rond 20Hz en 44Hz goed zitten als iets dat blijft ringen en maar niet wil uitdoven ;-)
Verder eigenlijk behoorlijk OK.
Nu alle metingen < 20Hz zou ik hier negeren, de Linn speakers kunnen dit niet echt weergeven. Je ziet dat ook in de SPL , < 20Hz en het valt volledig weg.
Met z'n 9meter lengte zit de eerste staande golf op 19Hz ...wie weet. Een 20Hz heeft een golflengte van ongeveer 17meter. De meetmicro rond  pakweg 1.5meters van de muur (lengterichtting) en zo'n 30cm van de andere muur (breedte-richting). Mij lijkt het dan ook wel zo dat de meetmic rond die 20Hz nog wel wat energie gaat oppikken van die 1e axiale roommode en mischien daarom zo'n galm-ring rond 20Hz toont ?
Op/rond 43Hz zit er ook een staande golf in de breedte-richting -> kan ook zijn dat deze de oorzaak is voor het "trillen" van de schouwkast. Die schouwkast zicht helemaal in de hoek verwerkt waar de energie toch het grootste is.




Het is duidelijk dat de 2e duidelijke nagalm-ring afkomstig is van het "schouwkast"probleem. :devil:
Je voelt de hele structuur duidelijk trillen rond die 44Hz en je hoort het ook duidelijk.  :unhappy: :unhappy:




Als laatste een RT60 grafiekje.
Ook hier weer mijn idee van ; helemaal niet verkeerd.
Het KLINKT dan ook helemaal niet slecht, met de tracks die we beluisterden hoorde ik geen versmering, geen onrust.
De luisterlevels waar redelijk kalm, bij het flink openzetten kan hier nog wel eens iets naar boven komen...






Rudi64 wilde mischien nog wat met Akotherm aan de slag, specifiek op de muur achter hem en eventueel achter de speakers.
Ik zou echter spaarzaam mee omspringen...
Aan het "schouw" resonantie probleem is helaas niet zo héél veel te doen zonder ingrijpende maatregelen als binnenin demping voorzien of het geheel massiever maken met meer massa.

Mischien eens met DSP proberen of die wat rond die 20Hz of 44Hz kan "temmen" ?
De piste om bass-traps te gaan voorzien lijkt me verre van ideaal, gezien de visuele impact voor deze lage frequenties, kostprijs etc.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Rudi64

Heel bondig en correct verwoord,Jan...Dank voor de grafiekjes en de uitleg.. :clapping:
Ik ga dit even allemaal wat laten bezinken,maar nu weet ik teminste waar het probleem zich situeert en welke richting ik uitkan..,maar ik ben wel wat sceptisch over DSP.
Ga wat paneeltjes Akotherm bestellen en eventjes daar mee experimenten..
Maar kennelijk blijkt dat ik al bij al niet zo een "Basshead" ben.... :hehe:
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Martijn M

Toch fijn, zo'n forum  :coffee: . Goed werk, Jan!
Dutch & Dutch

Staaled

Mooi dat het nu in kaart gebracht is. :thumbs-up:
De meting is idd op de 44 na best goed te noemen.

Maatregelen anders dan DSP zullen lastig zijn om juist die te beteugelen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rudi64


Quote from: Jumping Jack on December 12, 2013, 11:46:31
Jan, als je, als Vlaamse REW-expert, eens zin hebt om af te zakken naar Merelbeke ben je van harte welkom  ;D.

Quote from: jvanhambelgium on December 12, 2013, 13:41:11
Ik ben verre van een expert hoor...het is een continue leerproces en veel lezen helpt zeker ook ;-)
Al bij al gewoon een excuus om bij een kop koffie wat te leuteren over de hobby ;-)

Kunnen zeker wel eens een M&G voorzien oid.

Voor mij is het in elk geval een leerrijke namiddag geweest en heeft me toch in ieder geval
een inleiding en wat inzicht gegeven in de wereld van akoestiek en meten...Jan bleek niet alleen een zeer geduldig en
gedreven persoon die me met kennis van zaken wist te verbazen,maar ook een gepassioneerd muziekliefhebber te zijn en dat is toch ook waar het om draait...:pompom:
In ieder geval heeft hij me behoed voor een blinde aankoop van Basstrapps...is geld gespaard dat ik nu beter kan besteden.. :music:
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.