Advies gevraagd m.b.t. aanschaf sub & speakers 2.1 of 5.1?

Started by Trevor, December 10, 2013, 20:55:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Trevor

Beste forum leden,

Ook ik ben nieuw hier. Ik ben een beetje een leek op dit gebied, en heb graag wat advies m.b.t. de aanschaf van geluidsapparatuur. Ik heb het vermoeden dat ik dan hier moet zijn :)
Momenteel heb ik het volgende staan YBA design (YA201) geïntegreerde versterker, CD-speler en tuner i.c.m. Canton Vento 890DC (eerste type).
De woonkamer is ongeveer 5.0 x 5.0 m (gestoffeerd e.d). Ik heb een 46 Inch TV. Op zich ben ik blij met deze set, maar ik stoei steeds met de problemen m.b.t. de aansluitingen. Mijn vertrekker heeft geen HDMI, geen digitale ingang zodat mijn Apple TV makkelijk aangesloten kon worden (converter er dus tussen). Zelfde geldt voor geluid van TV via de speakers.

Ik heb de volgende wensen voor mijn nieuw aan te schaffen systeem:
Een 3-dimensionaal ruimte vullend (warm) geluid, met voldoende helderheid en een energieke weergave (ook de basweergave) zonder vermoeiend te zijn.
Wat betere aansluitmogelijkheden voor randapparatuur: PS3 (straks een keer PS4 denk ik), Sonos, Apple TV.
Graag speakers die er naar mijn smaak mooi uit zien (white of black Gloss), anders mogen ze niet binnen  :colgate:
Wat doe ik met mijn systeem: series TV, Film (40%), PS3 (10%), muziek(50%).

Mijn vragen:
Aangezien ik slechts weinig tijd heb i.v.m. werk, heb ik slechts weinig ruimte om het e.e.a. te beluisteren. Daarom wil ik op basis van ervaringen van andere forumleden een voorselectie maken. Ik hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.

- moet ik nu vanwege mijn aansluiting eisen over gaan op een receiver? Is de Marantz SR7008 een goede keuze? Is deze ook in stereo vergelijkbaar met een goede versterker? Zijn er andere gegadigden? Yamaha?. Ik wil voorlopig alleen een 2.1 systeem en dit later eventueel uit kunnen breiden indien gewenst.
- Ik wil graag een goede subwoofer aanschaffen. Ik heb het idee dat dat een mooie aanvulling is. Is de REL 528 SE een goede keuze? Ik kan hier maar weinig info over vinden, behalve een recente vraag van een medeforum lid. Een andere interessante sub, lijkt de SVS SB13-ultra.
- Is de Monitor audio Gold GX200 een speaker die aan mijn eisen zou kunnen voldoen? Of win ik hier niet echt iets mee t.o.v. mijn huidige Canton speakers als het gaat om 3-dimensionaal ruimte vullend (warm), sprankelend geluid, met voldoende helderheid en een energieke weergave (ook de basweergave) zonder vermoeiend te zijn.

Ik hoop dat iemand zijn kennis en ervaring met mij zou willen delen. Bij voorbaat dank!