Krijg 3D niet aan de praat [opgelost]

Started by Mr. Jinx, December 8, 2013, 21:01:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr. Jinx

Ik heb al een tijdje een mooie projector van Epson (TW 9000).

Nu heb ik recent wat nieuwe apparatuur gekocht en wilde ik eens wat spul in 3D bekijken, alleen lukt dit maar niet.
Ik heb een HK AVR370 en bijbehorende BDT 30 blu ray speler.
Alle componenten zouden prima 3D moeten aankunnen, alles is HDMI 1.4a.
Gebruikte kabels is allemaal highspeed HDMI.

Doe ik een originele 3d blu ray in de speler dan krijg ik een blauw scherm met een melding dat deze blu ray alleen op 3d ready apparaten kan worden afgespeeld.

Ik vraag me nu dus af waar het mis gaat?

Ik heb ook een Dune Base 3D, als ik daar iets van 3d content afspeel dan blijft het beeld zwart. De Dune zelf geeft wel aan dat hij aan het afspelen is, maar de beamer geeft no signal, en er is ook geen geluid. Zou de receiver de boosdoener zijn?

Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?

LittleNinja

Hi Jinx,

Start eerst de bluray speler (of welke bron dan ook), pas daarna de Epson.
Start eventueel eerst wat 3D materiaal op en dan de Epson.

Beschrijf even de stappen die je maakt als bovenstaande niet lukt.

Gegroet,
LN
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

squeek

De opstart volgorde mag geen probleem zijn. Wat je kan doen is om uit te sluiten of de receiver niet goed is je 3D bron rechtstreeks aan sluiten op de epson. Dus de receiver even uitsluiten. Wees ook zeker dat het 3D afspelen in je epson aan staat, je kan dit nl uitzetten. Betreft de hdmi kabel, ikzelf heb ook high speed kabels gehad die niet werkte voor 3D, ben echt eentje gaan kopen met 3D op de doos.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Mr. Jinx

#3
Ik heb de speler nu direct op de epson aangesloten en jahoor, dan werkt 3d gewoon!
Goeie tip want daar sluit je een hoop mee uit.
Ik heb de hdmi kabel die normaal tussen de beamer en receiver zit nu gebruikt om de beamer en speler te verbinden.
Op de receiver zelf heb ik geen instelling kunnen vinden van iets dat met 3D te maken heeft.
Ik hoop niet dat dit een compatibiliteitsprobleem is tussen de epson en hk.

Opstart volgorde heb ik ook nog geprobeerd maar dat maakt helaas geen verschil.



squeek

Quote from: Mr. Jinx on December  8, 2013, 23:05:41
Ik heb de speler nu direct op de epson aangesloten en jahoor, dan werkt 3d gewoon!
Goeie tip want daar sluit je een hoop mee uit.
Ik heb de hdmi kabel die normaal tussen de beamer en receiver zit nu gebruikt om de beamer en speler te verbinden.
Op de receiver zelf heb ik geen instelling kunnen vinden van iets dat met 3D te maken heeft.
Ik hoop niet dat dit een compatibiliteitsprobleem is tussen de epson en hk.

Opstart volgorde heb ik ook nog geprobeerd maar dat maakt helaas geen verschil.
ok. Sluit nu je bron rechtstreeks aan op de epson met je tweede hdmi kabel ( die je normaal gebruikt tussen bron en receiver ). Zo weet je direct of die kabel ook goed is of niet. En dan weet je absoluut zeker of het probleem in je receiver zit of niet
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

riwi

Quote from: Mr. Jinx on December  8, 2013, 21:01:29
Doe ik een originele 3d blu ray in de speler dan krijg ik een blauw scherm met een melding dat deze blu ray alleen op 3d ready apparaten kan worden afgespeeld.

Ik vraag me nu dus af waar het mis gaat?
De Bluray speler ziet dus niet dat er een 3D display aan de HK hangt. Hangt er ook nog een TV aan die geen 3D kan? (bv met dual HDMI op de HK?)

Als je in de bluray speler setup zoekt, kan je dan een optie vinden als : "Force 3D" ? In mijn Oppo verhielp dat voor mij de detectie van de 3D vaardigheid van het display.

Ik denk niet dat de HDMI kabel de oorzaak is.

Mr. Jinx

#6
Quote from: squeek on December  9, 2013, 07:05:57
ok. Sluit nu je bron rechtstreeks aan op de epson met je tweede hdmi kabel ( die je normaal gebruikt tussen bron en receiver ). Zo weet je direct of die kabel ook goed is of niet. En dan weet je absoluut zeker of het probleem in je receiver zit of niet
Ik heb de verschillende kabels inmiddels geprobeerd, ze werken allemaal tussen beamer en bluray.

Quote from: riwi on December  9, 2013, 12:49:51
De Bluray speler ziet dus niet dat er een 3D display aan de HK hangt. Hangt er ook nog een TV aan die geen 3D kan? (bv met dual HDMI op de HK?)
Nope, alleen HDMI out 1 wordt gebruikt. Voor de zekerheid heb ik ook alle ingangen vrij gemaakt en alleen de speler aangesloten.

QuoteAls je in de bluray speler setup zoekt, kan je dan een optie vinden als : "Force 3D" ? In mijn Oppo verhielp dat voor mij de detectie van de 3D vaardigheid van het display.
Helaas zit er alleen een 'AUTO/Off' optie voor 3d in.


Mr. Jinx

Ik heb inmiddels nog wat verder getest. Hang ik een 3D TV aan de receiver dan werkt dat allemaal prima.
Schijnbaar een comptabiliteitsprobleem tussen de AVR370 en de Epson TW9000.
Ik heb net de laatste firmware van epson er op gezet (v1.08), mag allemaal niet baten.

Verder Heb ik dit ook gemeld bij HK. Als die er niets mee kunnen hoop ik dat ze de receiver terug willen nemen.

riwi

De bluray speler vervangen door een model dat wel de force3D optie heeft is ook een optie (oppo 93 en ik denk de 103 ook wel).

Ik had met de dune base3D die ook geen force3D optie heeft de situatie dat het een probleem gaf dat er achter de versterker een 2D TV en een 3D projector hingen. Dan moest ik eerst de 2D TV uitzetten, projector aanzetten en dan de versterker rebooten (dwz echt power off/on geen standby). Daarna pas de Dune starten, dan had ik 3D van de Dune op de projector.

Ik heb dat opgelost door een 3D TV te kopen.

Mr. Jinx

Bedankt voor de tip, Oppo is het overwegen waard maar ik ben even klaar met geld uitgeven :)
Maar voor de toekomst zeker een goed idee.

Wat ik trouwens niet helemaal snap, als ik met de dune base 3d een 3d bluray iso afspeel dan wordt dat als normale HD weer gegeven?

Anyway, in een reactie geeft HK aan dat beamers vaak beschikken over semi-professionele HDMI protocollen. Ze raadde aan om eens een hdmi extender tussen de AVR en beamer te zetten.
Hoe dat precies gaat helpen snap ik niet want ik had het ook met korte kabels geprobeerd.

Epson geeft weer aan dat het normaal is dat er compatibiliteitsproblemen zijn.

Als consument heb je daar eigenlijk niets aan. Je geeft een hoop geld uit en het werkt niet.
Maargoed, 2D is ook nogsteeds niet verkeerd op een groot doek :popcorn:

hdnoob

Quote from: Mr. Jinx on December 16, 2013, 21:35:36Wat ik trouwens niet helemaal snap, als ik met de dune base 3d een 3d bluray iso afspeel dan wordt dat als normale HD weer gegeven?

elke 3D video kan als 2D weergegeven worden dus dat kan heel goed. Ik denk dat je AVR 'denkt' dat je projector geen 3D kan weergeven.

Ik heb dergelijke problemen gehad met mijn AVR receiver (yamaha). Bij Yamaha heet dit 'MON.CHK'. Pagina 106 van deze pdf http://www.yamaha-hifi.ro/uploads/products_pdf/RX-V773_V673_user_manual.pdf

Misschien iets soortgelijks bij je HK?


riwi

Quote from: Mr. Jinx on December 16, 2013, 21:35:36
Maargoed, 2D is ook nogsteeds niet verkeerd op een groot doek :popcorn:

Jammer dat het dus nog niet werkt.

Je kan in principe dus voor een 3D film (en hoe vaak kijk je die nu), wat kabels omsteken om 3D te kunnen kijken.

Dus hdmi kabel van speler in projector en een toslink coax voor het geluid van speler naar de versterker.
Heb je geen HD geluid maar wel 3D en redelijk goed geluid.

LittleNinja

Wij kijken nauwelijks 3D... Zoals velen.

Het "semi professionele HDMI protocollen" verhaal kan ik niet zo veel mee. Dat er wel vaker problemen zijn klopt wel ja... Maar wat is de oplossing? Inderdaad nuttig dat soort reacties. :D

Ik heb een Oppo BDP103 die voorzien is van twee HDMI uitgangen. Één daarvan gaat rechtstreeks naar de Epson, de andere naar mijn switch (waar onder meer mijn TV aan hangt).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Mr. Jinx

Het is ook allemaal niet zo erg, zo vaak kijk ik ook geen 3D, maar toch wil ik het nog niet opgeven.

De workaround werkt opzich prima: rechtstreeks van bluray naar de beamer (waar 2 inputs op zitten) en dan een extra audio kabel tussen bluray en receiver. Kabel- en bedieningstechnisch een beetje rommelig. De Dune Base 3D werkt dan nog niet.

Wat ik ook nog wil proberen is om tussen de beamer en receiver een 'HDMI Detective' te plaatsen, hiermee kan je edid's faken. Op die manier kan je volgens mij forceren dat de receiver een 3D bron ziet, wat nu dus niet het geval is.

Mr. Jinx

Mocht iemand anders tegen een vergelijkbaar probleem aanlopen, het is helemaal opgelost! :pompom:

Ik heb een "HDMI Detective" besteld en dat werkt!
Omdat de receiver de beamer maar niet als 3D apparaat wilde herkennen heb ik de HDMI Detective eerst op de TV aangesloten.
De receiver herkende de TV namelijk wel als 3D apparaat (samsung smart tv).
Vervolgens de EDID gekopieerd in de HDMI Detective.

Nu zit de HDMI Detective tussen de receiver en beamer. Klein kastje, heb je verder geen last van en heeft ook geen aparte voeding nodig.

En jahoor, 3D vanaf de bluray werkt nu zonder problemen. Ook via de Dune mediaspeler krijg ik nu netjes 3D (dune wel even op 24Hz forceren anders pakt de beamer het niet).

Marco66

Wellicht staat in de dune de kleurdiepte op auto-edid, die heb ik op 8 bit gezet en toen speelde 3D wel goed via de receiver.
Als dit bij jou ook het geval is heb je dit kastje wellicht niet nodig.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Mr. Jinx

Nope, dat had ik ook al geprobeerd. Het is echt een handshake probleem tussen beamer en receiver.
Is dus opgelost met de HDMI Detective.
Verbaasde me overigens dat niemand van dit forum dit kende. Ik lees namelijk ook dat dit kastje de problemen met inschakelvolgorde van hdmi apparaten kan oplossen. Hij geeft altijd op het juiste moment de correcte edid door.

riwi

#17
Waar kan je zo'n kastje kopen en wat kost het ongeveer?

Die ? http://www.gefen.com/kvm/ext-hdmi-edidp.jsp?prod_id=8005

Mr. Jinx

#18
Ik had 'm via ebay voor $95. Alleen komt daar nog wel de helft aan importkosten bij.
Er staan er genoeg.

hdnoob

Dr. HDMI is misschien een alternatief van een sponsor...

Ik heb deze onlangs aangeschaft van http://www.hdfury.eu/en/. Deze verlengt (als leuke bijkomstigheid in mijn situatie) met succes een 10m hdmi kabel  :pompom: