Aanschaf nieuwe projector... sony of Epson

Started by Filip911, December 5, 2013, 15:26:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Filip911

#50
Vorige week de TW6700 aangesloten, enkele bedenkingen bij deze projector:
* Lichtopbrengst  ( zelfs in eco modus ) is gewoon om achterover van te vallen, gewoon waauw!
* Contrast en kleur : even overweldigend
* Scherpte : heel afhankelijk van het bronmateriaal maar met maximale lensshift en een beetje keystone krijg ik de ondertitels nooit echt haarscherp...
* Beeldverwerking : hier knelt het schoentje voor mij. Alles komt super realistisch over, veel TE als je het mij vraagt. Het "filmische" is weg. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen maar het beeld lijkt heel druk te zijn met te veel diepte. Frame interpolatie al aangepast en gespeeld met verschillende "verbeterigssettings" , helpt niet echt veel. Wanneer FI volledig uit staat is het beeld WEL veel vloeiender en filmischer.
Heeft dit met calibratie te maken of is dit gewoon eigen aan de huidige generatie projectoren ( sommige recente tv's hebben dit fenomeen ook vind ik).
Het was de bedoeling deze TW6700 bij Frank te kopen maar heb uiteindelijk noodgedwongen ergens moeten bestellen ( oude proj stuk en nieuwe pas leverbaar in ten vroegste februari).
Ik overweeg de projector terug te sturen en uit te kijken naar een ander model : 9100 of 9200 zoals hierboven aangeprezen.




Spekkie99

Jammer dsat hij zo tegen valt.  Je zoekt vooral een filmisch beeld zo te lezen. Behalve dat keystone eigenlijk een no go is zou ik vooral de beamer goed bekijken van tevoren. Ik denk dat de (oudere) hogere modellen van Epson en anders jvc of Sony beter bij je wensen gaan passen.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Filip911

Omdat ik de scherpte van de ondertitels niet goed kreeg is de PJ terug naar af en wordt het zoeken naar een alternatief.
Bij mijn oude Panasonic PJ zorgde  keystone correctie NIET voor  scherpte problemen wat bij de TW6700 weldegelijk het geval is.
Het vreemde is wel dat die scherpte komt en gaat, zelfs na 30 min spelen zijn de ondertitels de ene moment haarscherp en 10 min mater weer waziger. Ik kan begrijpen dat keyst NOT DONE is en voor algeheel kwaliteitsverlies zorgt maar dan zou dit toch constant moeten zijn niet? Heb wel Image enhancement 3 ingeschakeld op de PJ . Anders waren de ondertitel constant wazig. Zou deze correctie mss voor het intermitterend fenomeen kunnen zorgen?
Mijn grootste vraag is dus of er iets mis is  met de projector of is dit heel  typisch bij het gebruik van keystone bij EPSON.  Zou dit probleem zich minder stellen bij duurdere reeksen bv 9200 of
SONY HS45 ?

evilniek

Quote from: Filip911 on January 10, 2018, 16:40:38
Omdat ik de scherpte van de ondertitels niet goed kreeg is de PJ terug naar af en wordt het zoeken naar een alternatief.
Bij mijn oude Panasonic PJ zorgde  keystone correctie NIET voor  scherpte problemen wat bij de TW6700 weldegelijk het geval is.
Het vreemde is wel dat die scherpte komt en gaat, zelfs na 30 min spelen zijn de ondertitels de ene moment haarscherp en 10 min mater weer waziger. Ik kan begrijpen dat keyst NOT DONE is en voor algeheel kwaliteitsverlies zorgt maar dan zou dit toch constant moeten zijn niet? Heb wel Image enhancement 3 ingeschakeld op de PJ . Anders waren de ondertitel constant wazig. Zou deze correctie mss voor het intermitterend fenomeen kunnen zorgen?
Mijn grootste vraag is dus of er iets mis is  met de projector of is dit heel  typisch bij het gebruik van keystone bij EPSON.  Zou dit probleem zich minder stellen bij duurdere reeksen bv 9200 of
SONY HS45 ?


Gewoon geen keystone gebruiken, je kunt beter de lens-shift functie gebruiken.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Earthshaker


scoc

Waarom toch die keystone gebruiken? Is gewoon not done voor film projectie. Gewoon een projector zoeken met uitgebreide lensshift en eerder kijken naar JVC of Sony.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Filip911

Met een flafondhoogte van 3.2 m kom ik er gewoonweg niet met lens shift ( ook als is die 96 %). Sony gaat trouwens maar tot 70% dacht ik.
En een beugel zie ik eigenlijk niet echt zitten.

J.A.F._Doorhof

Dan blijf je dus focus verloop houden. Het is gewoon een offer dat je moet doen. Tenzij je de projector op de grond plaatst of op een plankje aan de muur
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Filip911

Nog 1 laatste vraagje :
Heb ik focus verloop van het moment dat er 1 punt keystone gebruikt wordt of verergert het naarmate meer keystone wordt toegepast?

J.A.F._Doorhof

Vanaf punt 1 heb je het. Daarna word het steeds erger.
Denk je maar in.
Je hebt alleen focus op een vlak vlak. Des te Schever de projector des te meer focus verloop
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"