Aanschaf nieuwe projector... sony of Epson

Started by Filip911, December 5, 2013, 15:26:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Filip911

Ter vervanging van mijn panasonic ae900 ben ik op zoek naar een nieuwe full hd projector.
Enkele vereisten :
*LCD !! ( ben gevoelig voor rainboweffect :-( )
*Nood aan maximale lensshift !! Mijn plafond is 3.25 m hoog en wil niet te veel naar boven kijken ;-)
*Ruimte is niet erg goed verduisterbaar, dus aantal lumens lijkt me  wel belangrijk ( of is het verschil tss 2000 en 2400 lumen bv niet echt waauw?)
*Totaal geen interesse in 3D, liever een betere 2D dan een mindere 3D projector.
*Moet zeker niet het nieuwste van het nieuwste zijn ( vermoed niet dat de verschillen met een vorige model de hogere prijs verantwoorden)
*Interessante promo's op vorige modellen ?

Alle adviezen, ervaringen of opmerkingen zijn meer dan welkom. :-)

home@the movies

Quote from: Filip911 on December  5, 2013, 15:26:40
Ter vervanging van mijn panasonic ae900 ben ik op zoek naar een nieuwe full hd projector.
Enkele vereisten :
*LCD !! ( ben gevoelig voor rainboweffect :-( )
*Nood aan maximale lensshift !! Mijn plafond is 3.25 m hoog en wil niet te veel naar boven kijken ;-)
*Ruimte is niet erg goed verduisterbaar, dus aantal lumens lijkt me  wel belangrijk ( of is het verschil tss 2000 en 2400 lumen bv niet echt waauw?)
*Totaal geen interesse in 3D, liever een betere 2D dan een mindere 3D projector.
*Moet zeker niet het nieuwste van het nieuwste zijn ( vermoed niet dat de verschillen met een vorige model de hogere prijs verantwoorden)
*Interessante promo's op vorige modellen ?

Alle adviezen, ervaringen of opmerkingen zijn meer dan welkom. :-)

Hi, eerst welkom op het forum ;)

Als je zoekt naar een maximale lensshift goede lichtopbrengst en een mooie projector dan kom je al gauw bij de nieuw Epson TW7200 uit.
Voor zijn prijs is dit echt een topper, wat al dan niet 3D betreft heb je niet echt veel keuze, 3D is gewoon een standaard feature op zowat elke Home Cinema projector, je hoeft het niet te gebruiken als je dat niet wil.

Voor interessante promo's op vorige modellen ben je net iets te laat vrees ik, kijk anders even in de markt sectie hier op het forum, daar staan regelmatig leuke spullen te koop.

Je kan ook bij ons angiomen voor een demo van verschillende toestellen, en zelf oordelen over prijs kwaliteit. ;) ;)

Gr
Werner Home@The Movies/Cinedream Home cinema stores
www.homeatthemovies.be
www.cinedream.be

Filip911

Heb hier net eens het ingewerkte plafondgat bekeken en die meet 55 * 55 *20.
Dan denk ik dat een sony hier al niet in past. Hoe zit het eigenlijk met de benodigde ventilatieruimte rondom de projector? Hoe veel moet deze bedragen?
Is het verschil in lichtopbrengst tussen de 7200 en 9200 de extra investering waard?
Alvast bedankt voor het snelle antwoordje ! :-)

home@the movies

Quote from: Filip911 on December  5, 2013, 16:45:16
Heb hier net eens het ingewerkte plafondgat bekeken en die meet 55 * 55 *20.
Dan denk ik dat een sony hier al niet in past. Hoe zit het eigenlijk met de benodigde ventilatieruimte rondom de projector? Hoe veel moet deze bedragen?
Is het verschil in lichtopbrengst tussen de 7200 en 9200 de extra investering waard?
Alvast bedankt voor het snelle antwoordje ! :-)

De ventilatieopeningen zitten aan de voorzijde, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het toestel aan de zijkanten niet wat ademruimte moet geven maar het hoeft niet echt ruim te zijn.

De TW7200 en TW9200 liggen zeer dicht bij elkaar, geen frame interpolatie bij de TW7200 en wat lager contrast, van die 400 extra lumen op papier ga je zeker niet hoeven wakker te liggen.
In werkelijkheid is het verschil in licht amper merkbaar, dus daarvoor zou ik het zeker niet doen, al bij al is de 9200 wel een stuk(je) beter maar de TW7200 staat echt zijn mannetje voor zijn prijs.

Gr
Werner

THX-UltraII

@TS. Ik denk dat je er goed aan doet om eens te gaan vergelijken. Alleen jij kan bepalen wat jij mooi vindt. Ik zou een afspraak maken met Werner en op het gemak een bak koffie bij hem gaan doen.

home@the movies

#5
Quote from: THX-ultraII on December  6, 2013, 13:59:06
@TS. Ik denk dat je er goed aan doet om eens te gaan vergelijken. Alleen jij kan bepalen wat jij mooi vindt. Ik zou een afspraak maken met Werner en op het gemak een bak koffie bij hem gaan doen.

Altijd welkom hé, maar stalk me met mails aub want ik ben de laatste weken een en ander over het hoofd aan het zien wegens de drukte, niet echt mijn manier van werken maar ik pleit schuldig   :-\

Trouwens Sander ik wil wel eens wat zien van die 4K scaling via de HT pc, mocht je ergens in de buurt zijn een dezer weken, ook welkom hé  ;)

cine(d)rama

Quote from: home@the movies on December  6, 2013, 21:48:46
Altijd welkom hé, maar stalk me met mails aub want ik ben de laatste weken een en ander over het hoofd aan het zien wegens de drukte, niet echt mijn manier van werken maar ik pleit schuldig   :-\


Ah dat verklaart het een en ander  ;D
Nu iets meer begrip voor je  ;)

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

eddy135

Ipv. de focus op maximale lensshift, kun je ook aan een beamerlift denken...
Zeker als er een uitsparing in het plafond zit, waar ie dan volledig in kan verdwijnen, misschien...? 
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

THX-UltraII

Quote from: home@the movies on December  6, 2013, 21:48:46
Altijd welkom hé, maar stalk me met mails aub want ik ben de laatste weken een en ander over het hoofd aan het zien wegens de drukte, niet echt mijn manier van werken maar ik pleit schuldig   :-\

Trouwens Sander ik wil wel eens wat zien van die 4K scaling via de HT pc, mocht je ergens in de buurt zijn een dezer weken, ook welkom hé  ;)
Ik denk dat het een stuk makkelijker is als je hiervoor even bij mij langskomt Werner. Ik kan mijn HTPC niet zomaar loskoppelen en naar jou meenemen.

THX-UltraII

Quote from: eddy135 on December  7, 2013, 13:58:11
Ipv. de focus op maximale lensshift, kun je ook aan een beamerlift denken...
Zeker als er een uitsparing in het plafond zit, waar ie dan volledig in kan verdwijnen, misschien...? 
Hou er rekening mee dat een beetje liftsysteem al gauw duurder is dan een TW7200

Filip911

2 jaar later zit ik nog steeds met mijn Pana AE900 :-)
Ondertussen is het beste er echt wel af ( lichtopbrengst is echt ondermaats geworden).

Is er nog spectaculaire evolutie in projectorland? :-)
Nog even de vereisten opsommen:
* 3 D interesseert me niet echt.
* Vertikale lensshift van min 90 % is uitermate belangrijk
* Voldoende lichtopbrengst, kijkruimte kan niet echt volledig verduisterd worden.
* maximale inbouwafmeting  50*50*20.

Voorkeur Panasonic, Epson, Sony
Prijscat : max 2200€

henrykb

in de sponsor sectie eem hw55 voor een nette prijs. Ver binnen budget en heb je een behoorlijke upgrade. Let wel op de beperkte zoom tov jouw panasonic.

home@the movies

Quote from: henrykb on September 14, 2015, 06:44:33
in de sponsor sectie eem hw55 voor een nette prijs. Ver binnen budget en heb je een behoorlijke upgrade. Let wel op de beperkte zoom tov jouw panasonic.

De HW55 heef jammer genoeg onvoldoende lensshift, de TS meld in zijn vereisten 90% verticale shift dat red je nooit met de Sony's.

MechanicalAnimal

de 7200 gaat dat wel redden.

volgens de fabrieksspecs:

Verticaal ± 96,3 %, horizontaal ± 47,1 %

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Filip911

de 7200 lijkt me inderdaad een mooie optie :-)

henrykb

Ik zou toch voor de 55 gaan.. dan maar een kleine hoek naar beneden en met keystone oplossen.
Niet dat de 7200 zo verkeerd is, maar de hw55 is toch wel van een andere orde.

Filip911

#16
Bedankt voor het advies. Even ter verduidelijking een tekeningetje...

CV_SmileY

Als ik met mijn Sony HW40 tegen zn max (verticale) lens-shift zit, gaat het beeld aan de onderzijde van mijn scherm 'krom staan'. Weet niet of dat specifiek aan mijn projector ligt, maar toch iets om rekening mee te houden als je zo ver gaat 'lens-shiften'

home@the movies

#18
Quote from: Filip911 on September 14, 2015, 15:17:32
Bedankt voor het advies. Even ter verduidelijking een tekeningetje...

Hi Filip,

Je bent dezelfde vragen gestart in twee verschillende topics zo is het heel erg verwarrend aan het worden om op je vragen te antwoorden.
Om verder te gaan op je vraag, je spreekt in je begin post over 90% verticale lensshift maar als ik je tekening en je opmerking over "niet te hoog willen kijken" lees, over welke hoogte (onderkant scherm) en over welke afmeting scherm spreken we dan?

MechanicalAnimal

1 ding! Je moet die projector niet svhuin zetten, dat effect ga je met lensshift niet rechttrekken namelijk.

Vlgns mij krijg je een zwaar vervormd trapeziumbeeld,
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

cine(d)rama

#20
Quote from: Filip911 on September 14, 2015, 15:17:32
Bedankt voor het advies. Even ter verduidelijking een tekeningetje...

Waarom niet de PJ onder je verlaagt plafond hangen ?
Je hebt voldoende hoogte .
Is waarschijnlijk minder mooi maar beter voor je beeld .

Of anders een Beamer lift in je verlaagt plafond .
Is natuurlijk ook niet goedkoop .

Dat schuin hangen en max shift komt je plaatje niet ten goede .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

bmateijsen

Quote from: henrykb on September 14, 2015, 14:56:13
Ik zou toch voor de 55 gaan.. dan maar een kleine hoek naar beneden en met keystone oplossen.
Niet dat de 7200 zo verkeerd is, maar de hw55 is toch wel van een andere orde.

Sorry... maar dat vind ik echt een slecht advies. Nooit met keystone werken!

Filip911

Momenteel staat mijn huidige projector zo opgesteld, mooi weggestoken in het plafond.
Ook hier gebruik ik  maximale lensshift en redelijk wat keystone  ( ik krijg het beeld wel perfect recht, al zie je idd trapazium belichting). Ik begrijp dat dit het beeld niet echt ten goede komt maar zelfs met mijn oude pana900ae is het beeld echt nog wel ok hoor. Een andere oplossing dan deze  mbv lift of onder verlaagd plafond zie ik niet zitten.

Filip911

#23
Totaalbeeld :-)

bmateijsen

Simpel... spaar gewoon even door voor een Epson TW9200 ;). Of als je niet kan wachten toch gewoon voor de Epson gaan. Keystone toepassen op een HW55 gaat een enorme verlaging in scherpte opleveren.