Nieuwe router en kan geen sources meer zien in Kinsky

Started by Bama, December 5, 2013, 11:33:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bama

Heren,

Ik heb weinig verstand van computers en kreeg gisteren een nieuwe router van ziggo en dacht die even te installeren, hoe moeilijk kan dat zijn.
Had het internet vrij snel de lucht in en mijn mail ook.
Mijn sonos systeem duurde wat langer maar dat werkte op een gegeven moment ook.

Ik krijg alleen mijn linn akurate niet aan de praat.
Heel vreemd dat als ik alles reset dus ook LInn en Nas dan komen in Kinsky soms mijn rooms en sources tevoorschijn. Zet ik Kinsky uit en dan weer aan en maakt niet uit of ik dat via ipad of laptop doe dan zie ik daar niks meer. Zelfde geldt voor Lumin of Chorus HD

Ik heb een cisco router nu.
Bedraad verbonden met mijn Qnap en via een switch bedraad verbonden met mijn akurate.
Ik heb in mijn router de firewall uitgezet voor de zekerheid.
Wat moet ik nog wijzigen? En er svp rekening mee houden dat ik een digibeet ben ;)

Alvast bedankt

Pjotr

Hoe zijn de netwerkinstellingen geconfigureerd op je Akurate? Is dit een vast IP-adres, of gaat dit via DHCP?
Het kan zijn dat je nieuwe router IP-adressen uitdeelt die in een andere reeks zitten als je oude router.

Als er dan apparaten zijn waarbij een vast IP-adres is ingesteld in de oude IP-reeks, kun je inderdaad problemen hebben dat apparaten elkaar niet kunnen zien.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Bama

Quote from: Pjotr on December  5, 2013, 13:09:41
Hoe zijn de netwerkinstellingen geconfigureerd op je Akurate? Is dit een vast IP-adres, of gaat dit via DHCP?
Het kan zijn dat je nieuwe router IP-adressen uitdeelt die in een andere reeks zitten als je oude router.

Als er dan apparaten zijn waarbij een vast IP-adres is ingesteld in de oude IP-reeks, kun je inderdaad problemen hebben dat apparaten elkaar niet kunnen zien.

Ik heb geen vast adres gegeven. Ik denk zelf ook dat het in mijn netwerkinstellingen zit.
Bij de sonos moest ik ook het wachtwoord van mijn nas ingeven wat me logisch lijkt maar voor de linn wordt er niks gevraagd.
Half uur geleden werkte het wel en nu weer niet. Bij sources komt mijn nas niet tevoorschijn alleen mijn Zp van sonos.

Pjotr

Eigenlijk zou je moeten kijken welke IP-adressen er zijn uitgedeeld door de router. Dus welk IP-adres heeft je:
- NAS
- Linn
- Sonos


Dit kun je vinden onder de netwerkinstellingen van de apparaten. Kijk ook gelijk even of er een gateway is ingevuld. Dan weet je meer hoe de apparaten t.o.v. elkaar zijn geconfigureerd.

Vervolgens zou ik naar de instellingen op de router gaan en daar evne controleren hoe de DHCP server staat ingesteld. Daar staat namelijk in voor welke IP-reeks hij IP-adressen uitdeelt aan de aangesloten apparaten (bedraad en draadloos). Misschien staat die reeks niet goed ingesteld.

Daarnaast zou ik bronnen als je NAS, Linn en Sonos een vast IP-adres geven. Dit kan via de DHCP Server instellingen op je router. Daar kun je opgeven welk mac-adres welk IP-adres krijgt. Daar geef je de mac-adressen op van de NAS, Linn en Sonos met het IP-adres dat je wilt dat ze altijd krijgen.

Maar goed, dat laatste is nog even een stap te ver. Eerst maar eens kijken wat er in de huidige situatie gebeurt bij de IP-adres toewijzing.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Rudi64

Misschien eens router,switch en DS uit het stopcontact halen en een voor een opnieuw opstarten?
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

LABO

Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Bama

Ik heb alles l diverse keren opgestart, het vreemde is dat de nas dus soms wel zichtbaar is.
Heb wat printscreens gemaakt misschien zegt dat jullie iets, als ik teveel laat zien hoor ik het ook graag dan verwijder ik dat weer.

Bama


Bama

Vreemde is dus dat als ik de akurate uit en aan zet er wel sources komen en als ik de app uit en aan zet alle sources weer weg zijn en ik niks meer kan.

Pjotr

Op je vierde schermafdruk zie ik dat het bovenste device een IP-adres in de reeks 192.168.1.x heeft i.p.v. 192.168.178.x. Dit is een hard ingevoerd IP-adres voor zover ik kan zien, dus op het apparaat zelf ingevoerd. Is dit toevallig je Linn?
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

riwi

Quote from: Pjotr on December  6, 2013, 08:08:54
Op je vierde schermafdruk zie ik dat het bovenste device een IP-adres in de reeks 192.168.1.x heeft i.p.v. 192.168.178.x. Dit is een hard ingevoerd IP-adres voor zover ik kan zien, dus op het apparaat zelf ingevoerd. Is dit toevallig je Linn?

Aan de mac te zien is het niet de Linn, maar behoort de mac d0:cd:e1:00:02:e7 bij ( http://www.adminsub.net/mac-address-finder/d0:cd:e1:00:02:e7 )
Scientech Electronics
New Taipei City 23148
TAIWAN, PROVINCE OF CHINA

Linn begint met 00:26:0F : http://www.adminsub.net/mac-address-finder/linn   
Die staat in de screen shot op 192.168.178.17 dus dat ziet er wel goed uit

Zou het kunnen dat er 2 DHCP servers zijn waardoor het soms wel en soms niet werkt?

angel1978

QuoteBedraad verbonden met mijn Qnap en via een switch bedraad verbonden met mijn akurate.

Weet je zeker dat dit een pure switch is?
Of is het een router / switch en staat daar DHCP ook aan?

Pjotr

Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

gsuk

Voor dat je de nieuwe wifi modem/router (cisco) van Ziggo kreeg
Had je neem ik aan een modem van ziggo
En een losse Router naar eigen keuze?
Wat heb je met de oude Router gedaan?
Die er naast gehangen of helemaal weg gedaan?

Ik merk bij mij ( ik heb mijn netgear router ook gewoon nog aan staan)
Dat sonos niet wil werken met mijn iphone dat ik op de ziggo wifi zit inplaats van de netgear wifi waar ik sonos hebt ingesteld.

Misschien heb jij een soort gelijke probleem?

Sorry voor de onduidelijke uitleg
Ik ben ook niet echt een ster in netwerk perikelen
En ik heb ook nog buik griep.

Groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Bama

01 is de router en 17 is idd de linn.
Ik had eerst een router van ziggo met daarachter mijn Wifi router en die heb ik nu dus weggehaald omdat de nwe router een combi is.
De switch is van netgear en is alleen een switch. Ik vond gisteren iets van lan ip niet goed geconfigureerd, moet ik het daar zoeken, en zomja hoe?
Bedankt voor het meedenken ook alvast.

riwi

Op het moment dat het niet werkt moet je (als dat kan) in de Linn kijken welk IP deze heeft gekregen. Dus niet in de GUI van de Cisco, maar in de Linn zelf. As dat dan gewoon .17 is dan is het denk ik geen IP probleem.

LAN ip niet goed geconfigureerd? Als in : er is een dubbel IP adres? Dan zou er een apparaat met een vast ip in de 192.168.178.x range kunnen zitten. Als je de melding nog eens ziet onthoud dan welk ip adres, en doe op de (windows) command prompt een ping <ip addres> en daarna een arp -a . Dan zie je welke MAC er achter dat IP zit. Met de genoemde site weet je dan het merk van het apparaat.

Kan ook zijn dat het geen IP probleem is maar toch iets in de UPNP / DLNA / Kinski sfeer. Een UPNP server doet een broadcast over het netwerk om spelers te laten weten "ik ben een server". Spelers kunnen dan antwoorden "ik ben een speler". Zulke broadcasts worden door routers niet altijd zomaar doorgelaten. Als echter beide zijden in een switch zitten dan lukt dat wel. Kan je 1 kabel van router naar switch leggen en verder alle (betrokken) apparaten via de switch aansluiten? Of heb je opties voor multicast in de Cisco ? De wifi zal in de Cisco blijven zoals je het nu hebt.

Bama

ik heb 1 kabel naar mijn nas, 1 naar mijn alarm en 1 kabel naar de switch die alles verdeelt.
En gekeken, werkt nu niet en staat gewoon 17.
Ben blij dat mijn sonos wel werkt.
De dune zit in dezelfde switch en die werkt wel gewoon, of heeft dat niets met elkaar te maken?

BJF

Had je in de oude situatie ook de Dune en Linn op de switch of had je een van beide anders aangesloten? Had je toen wellicht een van beide apparaten nog niet of is de switch nieuw?
NAD M10 V2
Elac FS247

dennism

#18
Hoe zoekt de Lynn naar zijn bronnen?

Zoals ik het nu zie lijkt alles DHCP ingesteld te staat, ook de QNAP. Dit is geen best practise situatie. Verder zie ik ook nog een "verkeerd" IP langs komen (static) in een verkeerde range (192.168.1.x) wanneer 192.168.178.x je main range is. Zoek uit wat dit apparaat is, en stel em correct in :)

Normaliter stel je clients in op DHCP, en Servers op een Fixed IP (of DHCP met Reservering). Ik zou als ik jou was het volgende doen:

1. Check of je geen 2de router nog in het netwerk hebt, zo ja de 2de router verwijderen.
2. Check je nieuwe router, zorg dat deze via DHCP de volgende instellingen meegeeft: IP range vanaf 192.168.178.10 (lijkt al goed te staan) Gateway 192.168.178.1, DNS (Of je Cisco Router of de Ziggo DNS servers).
3. Log in op je Qnap, Check of je switch Link Bonding ondersteund, zoja stel dit in en gebruik de instellingen voor LAN 1. Zo nee, stel de Qnap vast in met de volgende instellingen Lan 1: 192.168.178.2, DW 192.168.178.1, DNS (Ziggo of Cisco router) Lan 2: 192.168.178.3, zelfde Gateway, Zelfde DNS als LAN 1 en stel in de Qnap in op Failover.
4. Zet alles in je netwerk (incl de Cisco router) even 10 min uit (geen standby). Start hierna de router weer op, start 2 min later de Qnap en 2 min daarna de clients (Computers, tablets/mediaspelers).
5. Stel nu de media spelers zo in dat ze de shares van de Qnap kunnen vinden op 192.168.178.2 wanneer nodig.
6. Alles zou nu moeten werken :)

riwi

Quote from: dennism on December  7, 2013, 11:16:06
Hoe zoekt de Lynn naar zijn bronnen?

De Linn gebruikt upnp. Dus broadcast van upnp berichten. Ik dacht dat de Cisco dit misschien blokkeert tussen de wifi en de vast aangesloten zaken.

Zou je als test de NAS kabel ook in de switch kunnen steken ipv in de Cisco?
Dan zitten de Linn en de NAS in dezelfde switch en blijven alleen de wifi apparaten via de Cisco router lopen.

Even voor de duidelijkheid : De NAS bevat de audio en draait de upnp server van qnap
De Linn is bekabeld aangesloten om bij de muziek op de NAS te kunnen.
Kinsky is de App die op de iphone/pad draait om de Linn te bedienen.

Kinsky ziet de Linn goed, maar de Kinsky ziet de muziek/NAS soms niet. Klopt dat?

Bama

Ik ga er even mee stoppen heren, vanochtend het modem weer moeten resetten omdat wifi er ook uit lag. Ik kom niks verder maar zoals gezegd ik heb er ook weinig verstand van en straks verziek ik echt iets. Sonos systeem en spotify werkt gelukkig wel.

Begon er chagrijnig van te worden en daar heb ik geen trek in, ga wel ergens regelen dat er iemand langs komt voor dat ik alles te koop zet >:(

Bedankt voor het meedenken.

Bama

Ik heb zelfs iemand langs laten komen van een IT bedrijf en die is anderhalf uur bezig geweest en heeft het gewoon ook niet voor elkaar gekregen >:(

Vandaag dus oude modem en router weer geïnstalleerd, alles weer naar oude settings en alles werkt weer.

Heb wat minder snelheid nu 125 ipv 150mbit maar dat voel ik niet.

Na een weekje Sonos dacht ik van daar is goed mee te leven tot ik vandaag weer naar de Linn ging luisteren :wub:


Mark1968

Heren,

Ik herken het probleem van Bama.
Heb zelf ook een Linn en mij is wel duidelijk dat het komt door de Ziggo routers.
De vraag is alleen wat. Ik denk dat het iets te maken heeft met multicast.( staat bij mij wel aan in de Ubee )
Als je namelijk achter de Cisco of zoals in mijn geval de Ubee een andere router plaatst en deze de ip adressen laat uitdelen
is er niets aan de hand.
Ook is mijn ervaring dat als je gewoon werkt met alleen de Ziggo router de Linn en de nas wel zichtbaar zijn maar dat duurt een tijdje ( soms wel 5 minuten ).
Zet je je tablet uit dan duurt het weer even voordat alles zichtbaar is. Laat je hem aanstaan is het goed.
Is er hier iemand op het forum die op dit gebied nu kan vertellen waardoor het komt en hoe je het in het geval van Bama zonder een extra router kunt oplossen in de Ziggo router.

Mark