Car sub voor HT gebruik

Started by Arcenon, December 5, 2013, 09:53:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcenon

Beste forumleden,

Ik speel momenteel in mijn auto met een Earthquake DBXi-15 subwoofer, nou vroeg ik me af of ik in de toekomst deze subwoofer zou kunnen gaan inzetten in een HT setting thuis. In mijn volgende auto ga ik namelijk voor een veel kleiner setje en daar wil ik deze subwoofer niet in gaan gebruiken. Mijn vraag is dus of ik deze subwoofer in een thuis setting kan gaan gebruiken, 750w RMS (maar pakt veel meer wattage). Zou iemand mij hier nieuw inzicht in kunnen verschaffen?

Website productinfo
http://www.earthquakesound.eu/car-audio/dbxi-subwoofers/dbxi-15d.aspx

Youtube, ter introductie:
http://www.youtube.com/results?search_query=earthquake+dbx+15&sm=3

TS Parameters:
TS Data Obtained using the VI-BOX high power system. Specs Measured @ 100watt rms. Standard TS is done @ 1-3 watts which is insufficient for obtaining data in a high excursion modern woofer


•Fmd = 3.0000 KA
•Qmd = 1.0000
•Flp = 8.0000 KA
•QLP = 2.0000
•Znom = 8.0000 Ohm
•Revc = 6.6000 Ohm
•Sd = 89.0000E-3 M ²
•MMD = 211.3830E-3 Kg
•Rtvc = 250.0000E-3 ° C / W
•Xcoil = 2.0000 In
•KRM = 187.0000E-3 Ohm
•Erm = 406.0000E-3
•Kxm = 4.8620 H
•EXM = 0.0000
•Rms = 27.6376 N • S / M
•MMS = 226.6500E-3 Kg
•Cms = 127.0500E-6 M / N
•Vas = 5.0470 ft ³
•Fo = 13.5757 Hz
•QMS = 2.6790
•Qes = 1.0470
•Qts = 0.4910
•BL = 16.3200 TM
•Levc = 773.8113 E-6 H
•SPLo = 87.3776 dB
•No = 343.5075E-3%
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Ejorne

Ik ken deze sub niet. Maar vaak gaat het wel goed maar ik heb ook wel gehoord dat het bij bepaalde subs minder goed uitpakt. Maar bijvoorbeeld de JL Audio car subwoofers doen het uitermate goed in een HT.

Je hebt de specs, je zou dus eens kunnen simuleren hoe de sub gaat reageren in verschillende kistjes.

Harrr

#2
Hallo Arcenon,
Kan prima, mits je idd de kist/behuizing afstemt op het geluid wat je in de woonkamer wenst. Ik speel al jaren met twee Magnat woofers achter een Hypex. Speelt super, en kan erg hard indien 't een keer kan/moet..!

Staar je niet blind op Watt's, dit staat indirect in verband met Amperes. In een auto zit zomaar 100Ampere achter 12V, of laadstromen tot 200Ampere 12V, terwijl in huis dit gaat tot 16Ampere bij 230V (gemiddeld). Er zit een rekensommetje op, maar gemakshalve kun je aanhouden 220 Watt per Ampere. Vandaar dat in de wereld van de Caraudio je ook voor lage bedragen zoveel Watt's tegenkomt.
Groet,

morca

Deze heb ik wel eens vaker gezien.
Gaat best imo ,denk een litertje of 60 a 65 netto zat is.
Vermogen 750 tot 2000 watt is veel verschil,ik kijk eens verder wat het nominaal vermogen voor goeie aanstuuring is.
Want 750 en 2000 is teveel verschil,daar moeten we even naar kijken.

PA amp op het ook met dsp erin?  Een Inuke of Crown XTI bv?

Denk dat je hier best een goeie sub van kan bouwen.
Het resultaat staat en valt met het afstellen met DSP
Dan moet je aan het meten met REW,en de DSP goed afstellen.
Heb je daar enige ervaring mee?

Wat zit er op je receiver,ADSY?
Misschien als je de XT32 heb dat het zonder meten en dsp kan.

Arcenon

Mocht iemand wat tijd over hebben, zou deze persoon dan een kist kunnen simuleren? Hier heb ik namelijk helaas geen kaas van gegeten. Mijn hoofdgebruik zal voor HT zijn. Ik speel in de auto zelf op 1100w 2 ohm zonder problemen.

@Harrr, nou 750watt is geen schrikbarend hoog wattage voor in de caraudio, de genoemde 2000w op de website zal bedoeld zijn voor de SPL scene, waar deze subwoofer dus ook voor geschikt is. Ik wil hier dus een leuke home cinema sub van bouwen/laten bouwen.

@Morca, De 2000w is voor SPL doeleinden, niet voor de daily drive zoals ze dat noemen. Ideaal lijkt me een schone 1000watt op de subwoofer. Nou in eerste instantie zal het gewoon een probeersel zijn, mijn receiver beschikt gewoon over een standaard audissey meting. Ik kan in feite met het bass management van mijn receiver ook al uit de voeten? Speakers op small, crossovers instellen.

Tuurlijk fancy DSP en dergelijke zaken zullen het een stuk beter laten klinken. In welk geval dan ook zal de subwoofer me toch wel in een forse portie laag kunnen voorzien, piekje hier en daar kan ik later altijd wegpoetsen als ik daar behoefte aan heb met een duurdere amp met ingebouwde dsp of een losse dsp.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

morca

#5

Als als ik zo kijk en de kist op de site bekijk,.
Denk dat dat wel klopt hoor,maastal word de Xmax als geleide genomen zodat je die niet overschijd.
Met een gesloten kist dsp je toch alles vlak,aan de driver te zien en de site die ik linkte 65a 70 liter.


Arcenon

Morca, bedankt voor je reactie. Ja ik ben inderdaad van plan om een gesloten kist te maken/laten maken. Wat bedoel je precies met ''WDR'' en ''HTS forum''? Ik heb erop gegoogled maar ik kon niks vinden haha.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

morca

Dan hoef je de driver niet zelf in te voeren,HTS is een amerikaans theater forum waar veel DIY subbouwers zitten.
Die laden het bestand van jouw driver dan op.

Ik kijk vd week nog even ok
Linkje naar de site : http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-general-discussion/14410-downloadable-winisd-pro-files.html#axzz2H2mt4Fuj

Maar ik vermoed dat de inhoud die ik noemde wel ong klopt,gesloten valt of staat niet met een paar liter meer of minder.
Maar ik zal  nog even checken voor je