PC start traag op

Started by Roksan, November 30, 2013, 15:01:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roksan

Ik heb een vraag over een nogal raar probleem.

Ik heb een PC staan die het tot voor kort prima deed. Een AMD processor met SSD, Asus f2a85m le moederbord. 8 gig geheugen. Tot voor kort starte deze heel snel op. Binnen 10 seconden was windows 7 gestart. Echter als ik Windows nu op start duur het zo maar 10 minuten. Na opstarten is die nog steeds heel traag. Via verkenner duurt het lang voor dat een map geopend wordt. Nu wil ik via een usb stick windows opnieuw installeren. Echter alleen het opstarten via usb tot het eerste scherm duurt al 5 minuten.

Iemand enig idee in welke richting het moet zoeken? Zelf denk ik dat er een I/O probleem is op het moederbord. Als windows is opgestart is de processot belasting zeer laag, 2-3%. Een andere harddisk ook al geprobeerd, maar dat hielp ook niet echt.

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Xstream

Gaat 't al traag in post windows booten?
Of echt pas vanaf 't moment dat Windows begint te laden?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Roksan

Al voor dat windows gaat laden.

Ik heb de bios ook al gereset, maar dat hielp niet
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Xstream

#3
Dan zal 't toch denk een hardware probleem zijn. Conflict lijkt me sterk aangezien 't goed heeft gewerkt.
Ik gok op je processor of moederbord.

Makkelijkste is om 't allemaal even te laten checken / doormeten bij de PC boer. Mobo / proc is vaak lastig te testen, tenzij je die extra hebt liggen.
Je kunt 't evt. nog wel even testen zonder videokaart of je RAM reepjes eruit te halen en 1 voor 1 te testen.

USB apparaten er allemaal uit ook, behalve toetsenbord / muis.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Roksan

Geheugen heb ik uitgewisseld met een andere pc en werkte daar prima. Video kaart zit op moederbord. Wordt denk toch een andere mobo halen.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

digitalboy

Quote from: Roksan on November 30, 2013, 19:13:18
Geheugen heb ik uitgewisseld met een andere pc en werkte daar prima. Video kaart zit op moederbord. Wordt denk toch een andere mobo halen.

kan een virus zijn of een ssd fout
of windows systeem fout
effe scannen die pc naar fouten

Roksan

Maar het is is ook als ik windows vanaf een usb stick opstart, dus zonder ssd.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

digitalboy

Quote from: Roksan on November 30, 2013, 19:30:48
Maar het is is ook als ik windows vanaf een usb stick opstart, dus zonder ssd.

Je kan even in apparaatbeheer kijken of je hardware goed functioneert
voeding kan soms ook problemen geven, als ie instabiel wordt.

Roksan

Die heb ik nog niet geprobeerd. Thanx voor de tips.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

digitalboy

Quote from: Roksan on November 30, 2013, 19:56:27
Die heb ik nog niet geprobeerd. Thanx voor de tips.

Als je in apparaatbeheer in windows 7 gele vraagtekentjes ziet is er iets kapot of
niet goed geinstalleerd (stuurprogramma)
Hopelijk is er geen chip stuk in de south bridge chip van het moederbord,
want dat kan je niet vervangen voor een nieuw kaartje.
Tip: als je geheugen goed is en je denkt dat je moederbord of processor
stuk is, 9 van de 10 keer is dan je moederbord stuk.  :sigh:


John Wx

En op nieuw installeren ?

Soms doen pc of laptop rare dingen en onverklaarbare
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

tajo

Mogelijk komt het door een update of andere wijziging.
Teruggaan naar de oude configuratie kan het probleem dan verhelpen:
Opstarten, F8 ingedrukt houden tot je een menu krijgt, en kiezen voor de Last Known Good configuratie.

John Wx

Misschien als optie alles los halen aanzetten hij doet dan weinig stroom eraf effe bakkie doen alles weer aansluiten en vaak val je van je stoel en werkt het en niemand kan het uitleggen


succes
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Hanky Panky

Even alle stekkers goed aandrukken voor de zekerheid ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Roksan

Probleem gevonden. De tweede harddisk is de oorzaak. Als ik deze los koppel, start die weer op als een tierelier. Als ik deze harddisk in een andere PC stop, krijg ik hetzelfde probleem.....
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Bart_M

Als je er nog data vanaf kan halen, heel snel doen.

Roksan

Quote from: Bart_M on December  1, 2013, 15:57:23
Als je er nog data vanaf kan halen, heel snel doen.

Helaas is niet meer benaderbaar. Oftewel is overleden  :(
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO