Nieuweling wil sub bouwen.

Started by Archery1990, November 27, 2013, 15:36:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Archery1990

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik ben al enige tijd bezig met houtbewerken (vandaar de naam archery) ik maak handbogen. en verder ook houtbouw modelschepen. heb een hydroplane gebouwd. verder luister en maak ik graag muziek.
ik heb recent een setje krk rokit 8 gekocht. en ik heb een setje studio techniks power 90. ooit een keer gekregen van een buurman. die zitten aangesloten aan een inmiddels bejaarde yamaha ca 610 ommenabij de 30 jaar oud inmiddels. de trots van me vader. maar me moeder wou het niet meer in huis dus heb ik hem Jippie!! 4x 35 watt wat hele zware watts zijn gezien ik er jbl 150 watt speakers mee heb opgeblazen.

ik heb 2 visaton w250s 8ohm. en daar wil ik een mooie sub mee bouwen ( of is 1 ook genoeg) heb er 1 in een 4de order bandpass zitten. die ik nogal naief heb gebouwd met het idee dat doe ik wel even. hij klinkt goed met stampmuziek. maar echt mooi Nee!
er zit geen sub uitgang op me versterker maar heb in mijn studiotech speakers een 3weg filter die heb ik zo bedraad dat de mid van de monitor op de mid van de filter en de officiele mid en hoog op de hoog uitgang zitten. en de laag loopt naar de sub. klinkt gebalanceerder dan de mids van de monitors ook op de laag uitgang te zetten.


nu is de vraag. wat is slim om te maken. ik zou het liefst een stereo sub maken dus 1 voor links en 1 rechts (logisch) heb een a en b en een a/b uitgang voor totaal van 4 speakers. dus de monitors op 1 links rechts en de sub op b links rechts. dat was het idee in mijn hoofd.

liefst niet te groot want de 4de order bandpass is een beetje groot uitgevallen. met 120liter totaal. 40 80 verdeelt.

liefst 2 kasten tussen de 50 en 65 liter. die mooi subtiel meedraaien. dus wat is het beste gesloten of gepoort of een combi zoals een bandpass. of een tunnel/glijbaan model. ik heb aan hoogte beschikbaar zon 70cm dus hij mag ook hoog en smaller worden ipv vierkant.
hij mag zo laag mogelijk. maar wel strak. liever kwaliteit dan kwantiteit voor zover mogelijk met deze redelijk goedkope speakers.

wie kan mij helpen?


Gr Thom Aka Archery

KILLorBE

Welkom op HeT Forum!

Quote from: Archery1990 on November 27, 2013, 15:36:53
4x 35 watt wat hele zware watts zijn gezien ik er jbl 150 watt speakers mee heb opgeblazen.
Met een te lichte versterker blaas je makkelijker een speaker op dan met een te zware versterker.

Wat voor een behuizing je moet/kunt bouwen ligt aan je voorkeur en het soort muziek die je luistert, gesloten klinkt wat strakker en gaat minder laag dan een BR, een hoorn of een TL word al snel erg groot en bij een BP is het rendement laag en de bandbreedte beperkt.
Een woofer moet ook geschikt zijn voor een bepaalde behuizing.

Aangezien je het over stampmuziek hebt denk ik dat een BR de beste keuze is ;)
Aanbevolen behuizingen volgens Visaton:
50 l/Bassreflex 2 x BR 15.34 43 Hz
70 l/Bassreflex 2 x BR 15.34 39 Hz
1 x BR 25.50 (7 cm lang)
100 l/Bassreflex 2 x BR 15.34 (10 cm lang) 34 Hz

Ik zou ze overigens wel met een aparte versterker aansturen, denk dan aan een plate amp waarbij je de crossover frequentie in kunt stellen, anders overlap je een gedeelte en dat zou weleens teveel van het goede kunnen zijn.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Archery1990

#2
haha jaa stampmuziek is op zn tijd wel lekker. Maar luister voornamelijk jazz soul funk en oldscool hiphop. dus hij moet wel mooi subtiel laag hebben. en actief aansturen zat ik ook naar te kijken. bij conrad hebben ze wel van die module's maar er zullen waarschijnlijk wel betere zijn.

mijn vraag is wat geeft het mooist lage bas weer. heb vergeten te melden dat in mijn studiotech de bas speaker vervangen is door http://www.conrad.nl/ce/nl/product/300096/Visaton-subwoofers-WS-serie-WS-17-E8-?ref=list
welke goed klinken. waren sowieso iets te bonkerig of hoe kan je dat beter omschrijven. oplossing was dus vullen met wol. en dus klinken de monitors stukken strakker en wat doffer wat beter is. maar echt heel laag komen ze niet.

wil mooi strak laag. de 4th order bandpass is leuk als je heel hard draait maar op zachter volume valt hij weg. maar de frequenties die hij pakt op wat meer volume klinken goed.

een kast met een hoogte van 70 zouden perfect onder mijn "studio"meubel passen. en dus stereo zou leuk zijn. of 2 subs in 1 kast. ik weet niet wat er allemaal mogelijk is daar ben ik een leek in. weet wel dat je met een actieve en een passieve heet dat geloof ik speaker die niet aangestuurd word. mooi resultaat kan halen. dus heren (en dames) wat zijn de mogelijkheden.

Gr Thom Aka archery

*edit*
een speaker van 70 hoog en een 30 of 40 breed kom je al snel op flink wat volume. dus mogelijkheden zat.

nog belang bij een schets van de ruimte. en de plaatsing?



Archery1990

dankje,
en klopt komt ook veel geweld uit. maar om het nou mooi te noemen. ik moet hem dan nog gaan tunen en bracen etc. maar hij is zo groot.  90 om 30 heb ik staan. en op volume klinkt hij goed maar hij klinkt niet lekker mee met de rest op lager volume.

dus ik dacht ik wil wat nieuws. en gezien het winter word een leuk projectje tijdens de donkere koude dagen.

ik ben mezelf er flink in aan het verdiepen wat allemaal mogelijk is.
1 ding is zeker hij word actief. maar actief met 2 woofers in 1 kast of 2 losse kasten stereo? en dan nog de vraag wat is iso-barik of compound... kwam ik ergens tegen. maar snap het niet  :P

ben wel wat thuis in de technische termen en deels van het vakjargon heb podium en evenemententechnieken gedaan opbouw van geluid etc. en dus ook monitor tafel draaien. was leuk maar niet voor de rest van me leven :P

anyway. wat is slim en klinkt goed. ben ontwerpen aan het zoeken maar kan bar weinig vinden als ik eerlijk ben. of het zijn kleine 8" of 12" kasten. en meestal gesloten.


Gr Thom

Archery1990

Okejj. wat is het lastig om een keuze te maken wat je wil gaan bouwen!.

ik zit te twijfelen. een gepoorte kast. of een transmissionline. een TL is groot. op 31Hz komt de kwart golflengte op 2.7meter dat is een beste lange tunnel die je moet gaan bouwen. en in een kast vouwen.
dus een gepoorte kast of dichte kast. visaton zoals eerder aangegeven geeft opties op een gepoorte kast. maar dan moet ik eens denken wat de grootte word. ik wil ze niet Te groot. rond de 60 a 70 liter
wat zijn goeie dimensies om te gebruiken. in verhoudingen etc ik had iets in gedachte van 40 bij 30 en 55cm hoog als buiten maat met 18mm mdf kom je rond de 65 liter even grofweg gerekend.
en dan geen ronde poorten maar een gleuf onderin

wie kan mij helpen met de verhoudingen en vooral het tunen van de poort. en het binnenwerk. of heeft iemand een mooi ontwerp voor een twin speaker kast. want dat kan ook nog. een lagere en brede kast maken ipv hoger en smaller en dan stereo uitgevoerd.


Gr Thom

Archery1990

nou zag ik deze kast: http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/subwoofer/sub_t2550/index.html

en dat vind ik qua uiterlijk een mooie kast. maar hoe gaat dit klinken is de echte vraag uiteindelijk.
en zou ik hem beter groter kunnen maken om lager te komen of om hem beter te kunnen laten klinken?
hij is gebasseerd op de tiw250 en ik heb wel een 10 inch maar de w250s is dit dan een goed ontwerp hiervoor?

Gr Thom


Archery1990

nou precies. dat dacht ik dus ook. maar weet er te weinig vanaf om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. laat staan een eigen ontwerp maken. dus wil ik een bestaand ontwerp aanpassen of iets vergroten bijvoorbeeld.

Gr Thom

Archery1990

ik heb nu dus een 50 liter basreflex gebouwd. klinkt goed alleen overlapt het geheel nu Teveel. nu moet ik dus filteren. wil hem liefst boven de 100hz afkappen met 12 of 18db/oct. ik heb momenteel geen budget voor een externe versterker. maar gezien het feit dat alles mooi op hetzelfde volume is lijkt mij dit ook niet echt een grote prioriteit.
hoe kan je een passief low pass filter maken? die hem 12 of 18db/oct afkapt?

Gr Thom