Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Started by franks, November 26, 2013, 22:08:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

franks

Als je zelf geen zaagtafel hebt zou ik er niet aan beginnen, als je het zaagwerk uitbesteed moet het in 1 keer perfect gezaagd worden zodat het geheel in elkaar gelijmd kan worden, dat zal alleen gaan bij een rechthoekig kastje , lijkt mij. Als je alternatieve vormen wil, moet je wel tientallen keren uitproberen en wat eraf zagen en nog eens en nog eens, tot het past.

vanavond begonnen met de eerste interne bracing, ondanks de relatief kleine kast, wil ik hem toch stijver maken door het aanbrengen van deze bracings. Deze maken verbinding tussen de zijwanden en de voorzijde en worden voorzien van gaten.
Het bruto volume is nu 26 liter, daar gaat het volume van bracings, filtercomponenten en drivers van af, zo zal er ongeveer 21 a 22 liter netto volume overblijven schat ik zo in.

Gr Franks

Rock Solid

Respect, Franks.

Ben zelf niet helemaal onhandig; maar dit is serieus. Ik zit altijd te klooien met een elcheapo zaagtafel, met houtlatten en lijmtangen als geleiding  ;D
Persoonlijk, ben ik helemaal 'klaar' met MDF en ga ik voor meubelpanelen.

Ik volg dit graag ...

chansig

Mooi hoor Frank...keep up the good work. Mij valt vooral het tempo op....rustig.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

Cookymonster

...en het past allemaal zo perfect. Kan geen toeval meer zijn  ;)
Gebruik je PU-lijm ?

Martijnst1990

Wauw, dat ziet er fantastisch uit! Wat een werk allemaal zeg, knap uitgedacht etc.!  :headbanging:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

franks

Quote from: Cookymonster on January 30, 2014, 22:33:59
...en het past allemaal zo perfect. Kan geen toeval meer zijn  ;)
Gebruik je PU-lijm ?

ik gebruik inderdaad PU-lijm, het vult de evt. naadjes toch nog op, fineren ga ik wel met normale houtlijm.
Het past inderdaad bijna perfect, omdat ik deze keer met hulp van een vriend, een ontwerptekening heb gemaakt met pc. Het belangrijkste daarvan is dat ik nu alle hoeken weet. Vorige keer heb ik avonden zitten prutsen met sinus, cosinus en tangens formules, met als resultaat dat het ontzettend veel tijd kostte en nog niet helemaal perfect was.

Gr Franks

BuSpu

Quote from: franks on January 30, 2014, 23:22:36
Vorige keer heb ik avonden zitten prutsen met sinus, cosinus en tangens formules, met als resultaat dat het ontzettend veel tijd kostte en nog niet helemaal perfect was.

Gr Franks
Ben je wel weer helemaal bij met je meetkunde  ;)

Cookymonster

Quote from: franks on January 30, 2014, 23:22:36
ik gebruik inderdaad PU-lijm, het vult de evt. naadjes toch nog op, fineren ga ik wel met normale houtlijm.
Gelijk heb je. Die PU lijm vult inderdaad goed op. Ik vind het geen schande, integendeel.
En hij blijft ook lekker aan de vingers hangen  :sly:

franks

fotokes ::)

franks

nog een paar

franks

en nog 2

franks

laatste dagen behoorlijk opgeschoten met de kasten, het ruwe werk is nu klaar en het afwerken kan beginnen, frezen, fineren, dempen, stands bouwen filteren.

Gr Franks

twani

Gaaf hé :pompom:   Volledig Amadantes geïnspireerd?

franks


twani


franks

even een kleine update na 2 weken, de baffle's zijn inmiddels op de kasten gelijmd, aan de binnenzijde is 90% van alle loodbitumen aangebracht. De kasten heb ik nu binnenstaan in de buurt van een radiator, mdf krimpt, al is het niet veel, in de dikte van een paneel en dat wil ik niet nadat het fineer er op zit.
Inmiddels ben ik gestart met de stands, deze worden vrij massief gemaakt met mdf, vuren balken, fineer en alu profiel, kortom het begint op te schieten.

Gr Franks

franks

en nog een paar

Robinmull112

Ziet er goed uit! Ze worden erg mooi!
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

ruud2

Quote from: franks on February 26, 2014, 23:31:22
even een kleine update na 2 weken, de baffle's zijn inmiddels op de kasten gelijmd, aan de binnenzijde is 90% van alle loodbitumen aangebracht. De kasten heb ik nu binnenstaan in de buurt van een radiator, mdf krimpt, al is het niet veel, in de dikte van een paneel en dat wil ik niet nadat het fineer er op zit.
Inmiddels ben ik gestart met de stands, deze worden vrij massief gemaakt met mdf, vuren balken, fineer en alu profiel, kortom het begint op te schieten.

Gr Franks

Ik had eigenlijk hetzelfde met mdf en hier was wel een ( spannings ) scheur ontstaan,
daarvoor heb ik de kasten voor het fineren eerst bekleed met HPL .
voordeel is ook dat er geen verschil meer is tussen een vlakke en een kopse mdf omdat dit egaal afgedekt wordt met de HPL plaat.

mooi project met een hoog kwalitatief dhz. gehalte, blijft leuk en inspirerent om te volgen.

grtn., Ruud


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Mr.M

 :worship:  knap werk maat,,

Zou je een leuk modern kastje om een harbeth shl5 kunnen bouwen voor me.?

:pompom: :headbanging: :clapping:


Als dat kan ben ik zeer geïnteresseerd.  Gr. Maz
**UNDER CONSTRUCTION**

franks

Vandaag de stands verder gefineerd en al 2x gekleurd om de juiste donkere kleur te krijgen, komt goed :headbanging:
Zal morgen fotos posten.
Het moment van het bestellen van de tweeters komt steeds dichterbij, zal een hele uitgave worden :omg:, maar goed hobby mag wat kosten en als mijn eerste project binnenkort wordt verkocht heb ik weer een buffer.

Gr Franks

franks

kasten zijn nu gereed om gefineerd te worden :headbanging:, alleen nog een beetje schuurwerk verrichten ;D ;D

gr franks

ruud2

wat voor type fineer ga je gebruiken? met backing ( karton) ?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.