Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Started by franks, November 26, 2013, 22:08:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


franks

de ontwerptekeningen zijn vanavond gereedgekomen, met dank aan Cor F. 25 mm MDF zal waarschijnlijk morgen of vrijdag geleverd gaan worden en dan kan het zagen gaan beginnen :headbanging:
Intussen ben ik driftig op zoek naar mooi fineer voor deze luidsprekers, mocht je iets moois weten te liggen, laat het me weten!!
thorens td125 is gereed :pompom:

Gr Franks

ruud2

hoe ga je de kast bouwen?
panelen of deel je hem op in segmenten. (plakjes?)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

franks

Het worden allemaal losse panelen. Deze heb ikallemaal ook uitgewerkt met alle maten en hoeken ;D

Gr Franks

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

BuSpu

Werk je beroepsmatig met hout of heb je gewoon veel talent?  ;)

franks

Quote from: BuSpu on January 17, 2014, 21:22:14
Werk je beroepsmatig met hout of heb je gewoon veel talent?  ;)

gewoon hobby ;D en ik vind de marges van allerlei audioapparatuur veel te hoog  :devil:

vandaag overigens de eerste panelen gezaagd, ik zal morgen fotos plaatsen.

Gr Franks

franks

Nou, het begin is gemaakt. zijkanten , boven en onderkant zijn op maat gezaagd. Stelt nog niks voor, maar toch :pompom:

morgenavond verder

lynch1979

Quote from: franks on January 18, 2014, 21:18:33
gewoon hobby ;D en ik vind de marges van allerlei audioapparatuur veel te hoog  :devil:



Gr Franks

Dat laatste ben ik volkomen met je eens.
Heb trouwens veel bewondering voor wat je allemaal maakt en nog gaat maken  :worship:

simsatit

Is dat een cs70 Festool tafel?
Tevreden over de nauwkeurigheid?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

BuSpu

Quote from: franks on January 19, 2014, 14:31:38
Nou, het begin is gemaakt. zijkanten , boven en onderkant zijn op maat gezaagd. Stelt nog niks voor, maar toch :pompom:

morgenavond verder
Kijk nu snap ik het: een Festo zaagtafel  ;). Tevreden over? Is nog altijd mijn wens.

franks

Inderdaad, Festool zaagtafel basic/1a met atf55 zaagmachine. bovenfrees heb ik overigens van Metabo, maar wel met meetklokje voor 0.1 mm nauwkeurigheid diepteinstelling.

Gr Franks

rovinggecko

Quote from: franks on January 18, 2014, 21:18:33ik vind de marges van allerlei audioapparatuur veel te hoog  :devil:

Die marge kan je beter in gereedschap steken (zie ik  :angel:), daar heb je nog lang plezier van en dan kan je af en toe nog wat nieuws bouwen!

Even de volgmodus aan...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

franks

De basis van de kasten zijn gezaagd, met aan de voorkant een hoek van 5 graden en aan de achterzijde 2. Panelen worden met lamello's en constructielijm verbonden

Gr franks

franks

Als eerste een goede ontwerptekening maken werpt nu zijn vruchten af, deze week in een paar uurtjes alle paneeltjes voor de voorzijde gezaagd. Kwestie van de zaagtafel in de juiste hoeken instellen en in de gaten houden dat de helft van de panelen in spiegelbeeld gemaakt dienen te worden.
De basis van de kasten is vanavond verlijmd en staat nu hard te worden :headbanging:

Gr Franks

franks

en nog een paar.

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

franks

Dit weekeinde aan de voorzijde, de onder en bovenzijde gelijmd mbv een mal om eea te fixeren.

Gr Franks

Cookymonster

Hoi Franks.
Respect.  Het wordt geweldig, dat kan je nu al zien.
Hoe mooi het allemaal past...
Is dat het gevolg van je eerste zaagsnedes ? 
Of zaag je bij tot het zo goed aansluit ?

Vraagje.  Onder het facet "onder - voor" zal je ongetwijfeld de lijn van het facet doortrekken in de kastbehuizing.
Dat wil zeggen dat je een driehoekig stuk zal wegzagen / frezen ?  uit de behuizing.
Best te zien op de laatste foto van je derde laatste post. Of de eerste van je voorlaatste post.
Ben je niet bang dat je daar op de limiet zit ?  Dat je hier erg weinig kastmateriaal over houdt in de hoek ?
Of los je dat op aan de binnenkant ? 

Bijzonder fijn project om te volgen. Kijk steeds uit naar nieuwe foto's...

franks

Quote from: Cookymonster on January 27, 2014, 00:41:15
Hoi Franks.
Respect.  Het wordt geweldig, dat kan je nu al zien.
Hoe mooi het allemaal past...
Is dat het gevolg van je eerste zaagsnedes ? 
Of zaag je bij tot het zo goed aansluit ?

Vraagje.  Onder het facet "onder - voor" zal je ongetwijfeld de lijn van het facet doortrekken in de kastbehuizing.
Dat wil zeggen dat je een driehoekig stuk zal wegzagen / frezen ?  uit de behuizing.
Best te zien op de laatste foto van je derde laatste post. Of de eerste van je voorlaatste post.
Ben je niet bang dat je daar op de limiet zit ?  Dat je hier erg weinig kastmateriaal over houdt in de hoek ?
Of los je dat op aan de binnenkant ? 

Bijzonder fijn project om te volgen. Kijk steeds uit naar nieuwe foto's...

Alle zaagsnedes en hoeken liggen vast en zijn bepaald tijdens het maken van de ontwerptekening, nu dus een kwestie van de zaagtafel en geleiding goed instellen.
de facet aan de kast wordt inderdaad nog weggezaagd, maar nu nog niet, zodat ik er nog iets op kan klemmen, voor het lijmen  van de kleine facetten aan de voorkant.
Er blijft iets van 7 mm wanddikte over op de hoek, dat wordt inderdaad aan de binnenzijde gecompenseerd.

Gr Franks

franks

een paar nieuwe plaatjes

Gr Franks

mikekiwi

Als je weet dat ik al twee weken zit broeden op een zaagplan voor een paartje rechttoe-rechtaan zuilen en ik zie dit zo eventjes in elkaar gezet worden, dan heb ik hier veel respect voor. Ziet er goed uit, ik heb de volgmodus aan staan!

franks

Quote from: mikekiwi on January 28, 2014, 22:31:42
Als je weet dat ik al twee weken zit broeden op een zaagplan voor een paartje rechttoe-rechtaan zuilen en ik zie dit zo eventjes in elkaar gezet worden, dan heb ik hier veel respect voor. Ziet er goed uit, ik heb de volgmodus aan staan!

Gewoon beginnen en blijven nadenken wat je aan het doen bent om foutjes te voorkomen. Als je merkt dat je fouten gaat maken, gewoon stoppen en de volgende dag verder gaan. Ik heb ook van die dagen :(

Gr Franks

mikekiwi

Quote from: franks on January 28, 2014, 23:17:26
Gewoon beginnen en blijven nadenken wat je aan het doen bent om foutjes te voorkomen. Als je merkt dat je fouten gaat maken, gewoon stoppen en de volgende dag verder gaan. Ik heb ook van die dagen :(

Gr Franks
Ha, snap ik, maar ik moet het zaagwerk uitbesteden (mijn eigen zaagtafel heeft teveel afwijking (/of ik kan er niet goed mee omgaan)) en dus is het wat lastiger...

ruud2

Quote from: mikekiwi on January 29, 2014, 07:31:25
Ha, snap ik, maar ik moet het zaagwerk uitbesteden (mijn eigen zaagtafel heeft teveel afwijking (/of ik kan er niet goed mee omgaan)) en dus is het wat lastiger...

ja...lastig he.. die hoeken
en let op ! een hoekafwijking heb je bijna altijd twee keer op een hoek....
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.