Franks gaat weer bouwen : Astera mk2

Started by franks, November 26, 2013, 22:08:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

franks

hallo allen

na een paar jaartjes niet meer actief te zijn geweest op dit forum, wordt het nu toch weer een keer tijd voor een nieuw project hier te plaatsen om van eenieder feed back te krijgen en zo tot een nog beter resultaat te komen.
Mijn laatste project hier was;

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41295.0    met meer dan 110K views  :headbanging:

Op een ander forum heb ik een topic geplaats over mijn laatste projecten, een 2 weg vloerstaander en een 2-weg systeem met een kast gebaseerd op de astera van diapason

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9807

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=17667

Dit laatste model wil ik nog een keer gaan bouwen. De tweede keer zullen de onvermijdelijke schoonheidsfoutjes vermeden gaan worden en de gebruikte units zullen gelijk zijn als bij het origineel.
Het luisteren naar monitoren tov vloerstaande luidsprekers is mij zeer goed bevallen, zeker de geweldige plaatsing van de astera heeft me doen besluiten om nog een stapje verder te gaan.
Het aantal uren welke ik aan het eerste model heb besteed zijn erg hoog, mede door het steeds weer moeten uitrekenen en maken van alle verschillende paneeltjes. Om dit nu te voorkomen heb ik de hulp ingeroepen van een goede vriend, hij is erg goed in het programmeren op de pc. Samen met hem ben ik bezig een ontwerp te maken met maatvoering, zodat ik relatief eenvoudig alle panelen ui MDF kan maken. In eerste instantie was het de bedoeling om een kast uit massief notenhout te maken, daar begin ik echter maar niet aan ivm de werking van het hout.
We hebben inmiddels een ruwe schets en de maatvoering is de volgende stap.

Gr Frank


VlisChris

Normaal heb ik een hekel aan die "dit ga ik volgen" posts etc. Maar in dit geval (gezien je vorige topic): deze ga ik volgen :worship:

Dat was een topic dat serieus heel leuk was om te volgen!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

morca

Nou moet ik denken welk topic je bedoeld?

Tja het is een ontwerp he,wat moet je anders zeggen als mooie plannen,
en als ik ga volgen zeg,bedoel ik actief meekijken en posten.Ik zal het iets aanpassen  ;)

Dit worden 2 hele mooie kistje,s denk ik,ga ik met plezier naar kijken hoe ze tot stand komen
Daar kan ik met me gepruts niet aan tippen  :clapping:  :headbanging:

VlisChris

Ongeveer letterlijk 100% compleet het topic dat in zijn OP hier staat ;) :clapping:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

chansig

Ja Franks kan er wat van....hij kan ook erg mooie plinten maken voor bv Thorens draaitafels.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Denon Focal

Ik ga deze met veel plezier volgen gezien het vakwerk bij de vorige projecten.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

JANJWJMC

Zou je nog de foto's van je eerste project kunnen uploaden ben erg benieuwd?
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

franks

Quote from: JANJWJMC on November 27, 2013, 11:21:21
Zou je nog de foto's van je eerste project kunnen uploaden ben erg benieuwd?

Op verzoek!

Het is geen reclame, ik ben er gewoon trots op ::)

gr Frank

franks

en nog een paar


yorkie13

Daar mag je ook zeker trots op zijn  8)

Vooral de laatste foto's zijn mooi.

franks

Weet iemand misschien een adres, het liefst in brabant, waar ik MDF van 25 mm kan bestellen van een hogere(zwaardere) kwaliteit.
Het mdf wat je doorgaans koopt lijkt meer op geperst papier en vind ik niet geschikt


gr Frank

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

franks

Het heeft even geduurd, maar mijn woofers zijn vandaag gearriveerd. Twee maanden geleden besteld en nu geleverd :clapping: :clapping:
Met de maatvoering van het ontwerp ben ik bijna klaar, maar nog wel een of twee avondjes werk.
Ik ben nu nog druk met de bouw van een plint voor mijn nieuwe thorens td 125, maar als die klaar is kan het beginnen :headbanging:

Gr Franks

Cookymonster

kan niet wachten op de rest van het verhaal...  :dozingoff:

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter


franks

vanavond de nieuwe woofers in de huidige luidsprekers geplaatst, ze kunnen dan mooi inspelen gedurende de bouw van de nieuwe. Ik hoor nu al een fikse verbetering tov de vorige seas woofers (U18/RNX
Het filter zal niet 100% zijn maar als de nieuwe klaar zijn ga ik daar mee aan de slag en hoop ik op veel hulp, omdat ik er net te weinig kennis van heb :hmmm:

gr Frank

Mr.M

Mooi om te zien dat er gewoon diyers op forum zijn dat netzomooi spullen maken als de grote jongens...
Chapo...
**UNDER CONSTRUCTION**

WickedGame

Die vloerstaanders kan ik mij nog wel herinneren. Erg mooie luidsprekers!

Je nieuwe project ziet er ook weer veelbelovend uit.

franks

#21
Na wat pauze ivm drukte en de bouw van mijn Thorens TD125, zijn we nu bijna gereed met het tekenwerk en maatvoering van alle onderdelen van de kasten.
Inmiddels heb ik ook een gezamenlijke kennis gevonden , die hoge persing mdf van 25 mm kan bestellen  :clapping:
Alle panelen zijn "gemaatvoerd" zoals bijgevoegde tekening van paneel1
nog wat foto's :


Gr Franks

JANJWJMC

Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

franks

Quote from: JANJWJMC on December 26, 2013, 12:04:30
Wordt echt passen en meten geblazen.

Nee hoor valt mee, vorige keer heb ik alles handmatig uitgerekend  :crazy: en daarna gezaagd, nu is het alleen nog maar zagen en bouwen :headbanging:

gr Franks

franks

MDF voor deze luidsprekers ga ik6 jan. bestellen, tot die tijd ben ik nog redelijk druk met de bouw van mijn nieuwe draaitafel Thorens TD 125.
voor de liefhebbers:

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=33949.0

Gr Franks