KEF 30B subwoofer (1999) opnieuw omkasten ?

Started by ASM, November 26, 2013, 10:00:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ASM

Heren,

Paralel aan mijn 2 weg speaker projectje wil ik mijn pas gekochte 2e hands KEF 30B subwoofer opnieuw omkasting (denk ik)  omdat het fineer en het MDF vochtschade heeft, staat op sommige plekken beetje bol. Zou het volstaan om zelfde volume te nemen, maar betere gedampte wanden met bracing en tevens de versterker unit zijn eigen compartiment te geven ? Of kan/moet ik aan meten de interne bedrading aanpakken en de eventuele absorptie in de kast ? het is een forward firing, closed box, 100 W, 12" paper cone woofer van meen ik Vifa.....

KILLorBE

Zonder TS parameters weet je nooit wat je kunt verwachten, ik zou dus proberen om het originele ontwerp zoveel mogelijk te benaderen, dan weet je ook hoe hij gaat klinken.
Extra bracing pakt niet altijd positief uit, sommige fabrikanten maken namelijk gebruik van de resonantiefrequentie van de kast, maar mogelijk zal het door extra bracing wel iets strakker klinken.

De versterker kun je een eigen compartiment geven, dat maakt niet uit zolang het volume voor de woofer hetzelfde blijft (Komt niet zo nauw, een afwijking van ~10% zal weinig uitmaken), en als je de behuizing voor de woofer iets te groot maakt kun je hem nog altijd kleiner maken.
Let wel op dat sommige versterkers ruimte nodig hebben om hun warmte kwijt te kunnen.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

ASM

Bedankt voor de tips en nu weet ik dat wat ik dacht ook zal kunnen. Nu nog uitpluizen hoe ik het front, wat een welving heeft en een aan./uit LEDje, om deze over te zetten op de nieuwe omkasting, zal wel even pielen worden....