Bass Traps

Started by Rudi64, November 25, 2013, 14:23:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

#100
Verslagje met iets meer proza en wat REW pr0n  O0


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139063.0
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

denoontje


Jumping Jack

Jan, als je, als Vlaamse REW-expert, eens zin hebt om af te zakken naar Merelbeke ben je van harte welkom  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

jvanhambelgium

Quote from: Jumping Jack on December 12, 2013, 11:46:31
Jan, als je, als Vlaamse REW-expert, eens zin hebt om af te zakken naar Merelbeke ben je van harte welkom  ;D.

Ik ben verre van een expert hoor...het is een continue leerproces en veel lezen helpt zeker ook ;-)
Al bij al gewoon een excuus om bij een kop koffie wat te leuteren over de hobby ;-)

Kunnen zeker wel eens een M&G voorzien oid.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13

Ik heb deze week een Hofa bass trap binnen gekregen.

deze meet 103 cm bij 43 cm.afwerking zeer netjes en in diverse kleuren leverbaar.

Is deze goed toe te passen ?  zie onderstaande tabel is welk gebied deze werkzaam is.

jvanhambelgium

#105
Quote from: RA SUBS on December 13, 2013, 10:18:03
Ik heb deze week een Hofa bass trap binnen gekregen.

deze meet 103 cm bij 43 cm.afwerking zeer netjes en in diverse kleuren leverbaar.

Is deze goed toe te passen ?  zie onderstaande tabel is welk gebied deze werkzaam is.

Nee ;-)
Het probleem-gebied zat zelfs onder de 63Hz. (20Hz en 44Hz min of meer)
Je kant dat altijd zetten natuurlijk, maar het rendement is echt wel slecht < 63Hz dus...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13

Daar moet de Bas Trap nu net zijn werk doen, 60 tot 80 hz.

Onderstaande meting geeft hier een aardige bult in het laag.

jvanhambelgium

Quote from: RA SUBS on December 13, 2013, 13:41:08
Daar moet de Bas Trap nu net zijn werk doen, 60 tot 80 hz.

Onderstaande meting geeft hier een aardige bult in het laag.

Dat prentje van die SMS-1 is "maar" met 1/3 octaaf resolutie...hou dat altijd in gedachte, want als je met REW op 1/3 smoothing gaat kijken ziet zowat alles er direct een stuk beter uit. Ja, rond 63Hz heb je inderdaad "een bultje" maar dat heb je toch evengoed (en nog een pak hoger) zo rond de 40Hz etc.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Jumping Jack

Quote from: jvanhambelgium on December 12, 2013, 13:41:11
Ik ben verre van een expert hoor...het is een continue leerproces en veel lezen helpt zeker ook ;-)
Al bij al gewoon een excuus om bij een kop koffie wat te leuteren over de hobby ;-)

Kunnen zeker wel eens een M&G voorzien oid.

Dat lijkt me wel leuk ja. Mss moeten we maar eens wat afspreken. Ik kan zo'n drietal gasten aan, met meer wordt het moeilijk om echt te gaan luisteren... Maar laten we dit verder bespreken via pm of in mijn topic om Rudi's topic niet verder te vervuilen (excuses, maar bij deze ben je dus ook uitgenodigd  ;)).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Niet actief

#109
De basstrap zal zeker nut hebben, maar misschien te weinig voor het hele probleem. De afstemming of piekabsorptie rond 100Hz maakt het primair tot een midlaagabsorber, meer dan een echte basstrap. Niettemin is 50% absorptie rond 60Hz nog steeds prima bruikbaar.
Waarschijnlijk heb je er dus wel wat meer dan die ene nodig om het probleem voldoende te temmen.

Rudi64

Zo, vandaag mijn Akotherm 40/50 paneeltjes ontvangen en onmiddellijk even mee geëxperimenteerd..
Tegen de achterwand van de luisterstoel is beste plaats..meer rust en ook wat meer detail te horen..
Had ook de indruk dat er meer diepte is gekomen ,maar het is maar een eerste indruk..
Jan heeft weeral gelijk gekregen... :wow:
Achter de speakers was de minste positie..minder bas dat wel,maar het foot tapping gevoel was wat verdwenen..
Nu deze panelen op een deftige manier proberen te integreren in de ruimte..
Eerst een mooie kader (laten?) maken,maar welke stof te gebruiken deze te bespannen?
Dacht aan kaasdoek,maar daar zijn kennelijk ook verschillende soorten van...
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

jvanhambelgium

Ja Rudi, je laat er ook geen gras over groeien.  :headbanging: :headbanging:
Dat de paneeltjes achter de luisterplek verbetering gingen geven lag inderdaad voor de hand.

Achter de speakers was minder vanzelfsprekend en zoals je vast kon stellen minder uitgesproken.
Heb je ook eventueel nog tegen de zijmuur geprobeerd ? Daar waar nu reeds die gekleurde Auralex dingen tegen hangen ?
Verder heb je nog opties met een mooi vloerkleed om die keihard tegelvloer wat aan te pakken.
Een aantal plafondpanelen misstaan anders ook niet indien estetisch deftig gedaan
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rudi64

#112
Quote from: jvanhambelgium on December 14, 2013, 23:04:15
Ja Rudi, je laat er ook geen gras over groeien.  :headbanging: :headbanging:
Dat de paneeltjes achter de luisterplek verbetering gingen geven lag inderdaad voor de hand.

Achter de speakers was minder vanzelfsprekend en zoals je vast kon stellen minder uitgesproken.
Heb je ook eventueel nog tegen de zijmuur geprobeerd ? Daar waar nu reeds die gekleurde Auralex dingen tegen hangen ?
Verder heb je nog opties met een mooi vloerkleed om die keihard tegelvloer wat aan te pakken.
Een aantal plafondpanelen misstaan anders ook niet indien estetisch deftig gedaan


Ja, die paneeltjes waren snel geleverd...als je eenmaal weet welke richting je uit moet.. :pompom:
Op de zijmuur heb ik ze nog niet geprobeerd maar ik denk dat ze hun plek gevonden hebben...
Een mooi hoogpolig tapijt staat ook nog op de lijst inderdaad en binnenkort ga ik nog eens een bezoekje brengen aan
de Ikea...plafondpanelen gaat nooit lukken..WAF factor en ook wil ik niet te veel het huis verbouwen..huurhuis,weet je..
Eerst proberen die Akotherm panelen een mooier jasje aan te meten en mooi ophangen...en dan gaan we het daar bij laten denk ik...
 

Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

denoontje

Quote from: Rudi64 on December 14, 2013, 23:44:43

Ja, die paneeltjes waren snel geleverd...als je eenmaal weet welke richting je uit moet.. :pompom:
Op de zijmuur heb ik ze nog niet geprobeerd maar ik denk dat ze hun plek gevonden hebben...
Een mooi hoogpolig tapijt staat ook nog op de lijst inderdaad en binnenkort ga ik nog eens een bezoekje brengen aan
de Ikea...plafondpanelen gaat nooit lukken..WAF factor en ook wil ik niet te veel het huis verbouwen..huurhuis,weet je..
Eerst proberen die Akotherm panelen een mooier jasje aan te meten en mooi ophangen...en dan gaan we het daar bij laten denk ik...


Heb iemand hier op het forum gezien die een verlaagd plafon had gemaakt:
Een plaat mdf voorzien van gaten. De plaat was in een kunstzinnige vorm gezaagd en ook voorzien van wat spotjes. Op de plaat isolatiemateriaalen dit alles hing dan enkele cm aan het plafond met 4staalkabeltjes. Wellicht een idee?

Rudi64

Quote from: denoontje on December 15, 2013, 10:38:56
Heb iemand hier op het forum gezien die een verlaagd plafon had gemaakt:
Een plaat mdf voorzien van gaten. De plaat was in een kunstzinnige vorm gezaagd en ook voorzien van wat spotjes. Op de plaat isolatiemateriaalen dit alles hing dan enkele cm aan het plafond met 4staalkabeltjes. Wellicht een idee?

Een mooi idee dat wel...maar ga niet veel meer investeren in een ruimte die we maar tijdelijk bewonen.
Ik ga juist die Akotherm panelen proberen mooi af te werken.Ik heb eens gekeken naar kaasdoek om deze te bespannen,maar dat lijkt me maar saai van kleur...is het verantwoord om ook een gewoonlijk degelijk stretch katoen te gebruiken? Daar heb je keus tussen verschillen kleuren en motieven..etc...
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Rudi64

#115
Ben er ondertussen al over uit wat de doek betreft..gewoon een stretch katoenen doek zal volstaan...wat rondneuzen op de fora volstaat.. :tounge:
Maar heb wel nog wat tips nodig over het frame te bouwen,is het nodig een frame te bouwen waar het hele paneel in past,of is een frame die je er boven op het paneel legt voldoende...lijkt me het meest plausibele...
Met die Akotherm panelen is het niet nodig de achterzijde ook dicht te maken veronderstel ik?
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

jvanhambelgium

Quote from: Rudi64 on December 16, 2013, 16:40:26
Ben er ondertussen al over uit wat de doek betreft..gewoon een stretch katoenen doek zal volstaan...wat rondneuzen op de fora volstaat.. :tounge:
Maar heb wel nog wat tips nodig over het frame te bouwen,is het nodig een frame te bouwen waar het hele paneel in past,of is een frame die je er boven op het paneel legt voldoende...lijkt me het meest plausibele...
Met die Akotherm panelen is het niet nodig de achterzijde ook dicht te maken veronderstel ik?

Euh, waarom niet gewoon een frame ROND het panel ? Dus gewoon wat MDF panden van 50mm laten verzagen oid en je kunt ermee aan de slag.
Begrijp niet wat je wil zeggen met "frame die je boven op het panel legt"

Achteraan is niet nodig. Akotherm rust tegen een solide stenen muur.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rudi64

#117
Quote from: jvanhambelgium on December 16, 2013, 16:42:56
Euh, waarom niet gewoon een frame ROND het panel ? Dus gewoon wat MDF panden van 50mm laten verzagen oid en je kunt ermee aan de slag.
Begrijp niet wat je wil zeggen met "frame die je boven op het panel legt"

Achteraan is niet nodig. Akotherm rust tegen een solide stenen muur.

Omdat ik dat in deze video zo gezien heb...blijkt dat GIK zo zijn Panelen bouwt..
En ook deze methode lijkt me handigere om te bespannen...maar panelen worden zo wat dikker om te plaatsen..

http://www.youtube.com/watch?v=iyYUpkpL0gw
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

RalphH

#118
Let wel even dat de glasvezelplaat die GIK gebruikt, vrij hard is. Ze leggen dan op de rand een soort stucprofiel om de hoek mooi te krijgen. Het akotherm paneel moet dus wel enige hardheid hebben (ken ze zelf niet, maar met rockwool gaat dit bijv. niet werken).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

#119
Quote from: Rudi64 on December 16, 2013, 16:46:17
Omdat ik dat in deze video zo gezien heb...blijkt dat GIK zo zijn Panelen bouwt..
En ook deze methode lijkt me handigere om te bespannen...maar panelen worden zo wat dikker om te plaatsen..

http://www.youtube.com/watch?v=iyYUpkpL0gw

Je ging toch gewoon elementaire absorptie-panels maken om op het 1e reflectie punt te werken om wat flutter weg te nemen  ?
"basstrap" zou ik hier met een korrel zout nemen, het zal niets kunnen doen aan je fameuze 45Hz nagalm met dit paneeltje.

Waarom dan niet gewoon houten kadertje gewoon rond de Akotherm, stofje errond en klaar ? Dikte van het paneel dus gewoon 50mm / 40mm (de dikte van je Akotherm en meer niet). Dan bekom je hetzelfde effect zoals je getest heb dmv de panels gewoon even tijdelijke te plaatsen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rudi64

Quote from: jvanhambelgium on December 16, 2013, 17:00:45
Je ging toch gewoon elementaire absorptie-panels maken om op het 1e reflectie punt te werken om wat flutter weg te nemen  ?
"basstrap" zou ik hier met een korrel zout nemen, het zal niets kunnen doen aan je fameuze 45Hz nagalm met dit paneeltje.

Waarom dan niet gewoon houten kadertje gewoon rond de Akotherm, stofje errond en klaar ? Dikte van het paneel dus gewoon 50mm / 40mm (de dikte van je Akotherm en meer niet). Dan bekom je hetzelfde effect zoals je getest heb dmv de panels gewoon even tijdelijke te plaatsen.

Het is gewoon maar de manier van afwerken ,Jan...leek me handiger..
Basstraps behoren al lang tot verleden... :satisfied:
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.