M&G @ Confidence Mansion 9 November 2013

Started by Etiennevh, November 20, 2013, 12:39:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Etiennevh

Quote from: Etiennevh on November 18, 2013, 15:24:14
Een tweede bezoek aan de Confidence Mansion

Een momentje voor jezelf heeft ieder mens wel eens nodig. Veel werken, drukke avonden en weekenden, weinig slapen etc. etc. doen het lichaam niet veel goeds. Audio/muziek en film brengt die momenten voor mij als persoon regelmatig. Ik vind er innerlijke rust, kan mijn emoties er in kwijt en voel de stress van het dagelijks leven gewoon even niet. Dat soort momenten beleef ik regelmatig op de bank, bijvoorbeeld na een lange dag werken. Muziekje op, wijntje erbij en genieten van beeld en geluid.

Zo'n momentje zou deze dag in de Confidence Mansion ook gaan worden. Na de ervaringen van de vorige M&G van December vorig jaar was het fantastisch om hier wederom te mogen zijn. Na een gastvrije welkomst en de nodige koffie, koek en gezellige gesprekken  zijn we de ruimte in gegaan om allereerst maar eens even de Von Schweikert's te aanschouwen (ten minste, voor mij, ik had de ruimte al gezien).
Waar de foto's naar mijn mening spraken van een paar gigantische ("lompe") speakers, zijn ze in het echt en mede door de opstelling vrij elegant en totaal niet storend voor het aanzicht (het oog wil ten slotte ook wat ;) ). Wat verder direct opvalt is zoals al eerder is gezegd, dat er een zeer aangenaam klimaat binnen deze ruimte heerst en je direct een soort "huiskamer" gevoel hebt als je binnenkomt. De sfeer in de ruimte is zo goed zelfs, dat ondanks de vele apparatuur die er staat het zeer aangenaam is en het gemakkelijk is gemaakt om daar "doorheen" te kijken en te kunnen genieten van de ambiance waarin je je bevind. Voor mij de meest heerlijke ruimte waar ik ooit een stuk muziek heb mogen beluisteren, ook omdat het "bioscoop" gehalte een stuk minder aanwezig is. De nadruk ligt echt op het beluisteren van audio, waarin beeld is geïntegreerd als ("extraatje?") kers op de taart.
Onder het genot van wat achtergrondmuziek (volgens mij Eva Cassidy?) zijn we al gauw een half uur aan het praten over de bouw van de ruimte, de technieken achter de speakers en in de ruimte, de DSP oplossingen en ook de indrukwekkende apparatuur die Jan zoal heeft staan als ook Martijn arriveert. We hebben nog even een vlot kennismakingsgesprek en besluiten de middag te vervolgen met de eerste stukjes muziek.

Hieronder een lijstje van wat we o.a. hebben beluisterd en gezien. Ik ga niet ieder nummer beschrijven maar zal proberen een duidelijke beschrijving van de ervaring over de hele linie te geven.

Yim Hok man
Tory Amos
Angus en Julia Stone - Down the Way
Eddie Vedder - Into the Wild
Seal - Acoustic Gold
Les Fabuleux Destin de Amélie
Eagles DVD Audio Hotel California
Rodrigo y Gabriela - Live in Japan
Agnes Obel - Philharmonics
Eva Cassidy - ?
Michael Jackson - Thriller
Radiohead Hail to the Thief
Pink Funhouse Tour
Sting Live in Berlin
Marillion - Live at Cardigan Hall
Chris Botti - Live with orchestra and special guests
The Art of Flight
HSDD - achtereenvolgens The Dark Knight, Tron, Finding Nemo, House of the flying daggers, the Matrix, Super 8
Steve Wilson - Drive Home
Pink Floyd - Concert 1994?
Trijntje Oosterhuis en Burt Bacharach
Phil Collins - Live from Roseland Ballroom
Seal DVD - Live in Berlin?
John Mayer - Live in Los Angeles
Kings of Leon - Live in O2

Elk stukje muziek welke we hebben beluisterd is zeer gedetailleerd weergegeven. Klanken komen aan, details sprankelen in het rond en er is geen "wollige wolk" met bijgeluiden die je waarneemt. Het geluid is echt weg op het moment dat dat moet. De emotie van muziek en de boodschap van de muzikant wordt zo duidelijk overgebracht, dat is echt genieten. Dit is echt een feestje voor de oren, de juweeltjes en pareltjes van muziek vliegen om je heen. Je merkt dat een optimale akoestiek zoveel meer brengt, dat muziek begint te leven en de boodschap keer op keer aankomt. Verschillende malen heb ik met tranen in mijn ogen naar een stuk muziek zitten luisteren waarbij ik eerder nooit een vorm van emotie bij mijzelf heb kunnen waarnemen. Gelukkig is dat de rest niet opgevallen, maar het is wel een erg aparte gewaarwording als muziek dat met jou als persoon kan doen. Dit is echt genieten geweest, het is moeilijk om te beschrijven als je er niet zelf bij bent geweest, maar het genot in deze was op en top.

De duidelijke verschillen die ik kon waarnemen ten opzichte van de vorige M&G zijn toch wel dat de detaillering van een nog hoger niveau is en de controle in het laag als het ware "nog groter" is geworden. Ik denk echter dat ik het beter kan  beschrijven als beter geïntegreerd in het geluidsbeeld ten opzichte van de Velodyne. De Velodyne heeft de gehele dag uit gestaan, echter heb ik hem geen moment gemist. Verder heb ik kunnen bemerken dat de sweetspot ten opzichte van de Dynaudio Confidence een stuk groter en ruimtelijker is geworden.
Opmerkelijk was dat Martijn verschillende keren naar voren op het puntje van de bank ging zitten, en je merkt dan ook dat de zitbank op de meest ideale plek in de ruimte staat voor het beluisteren van audio. Wat een verschil plaatsing in zo'n geval maakt is duidelijk te horen. Dit geeft alleen maar weer aan dat aan alles is gedacht in deze ruimte, en dat is ook het doel geweest wat Jan heeft willen bereiken. Een ruimte zonder compromis. Wat mij betreft is die missie geslaagd!

De voortzetting van de dag was dat de ene na de andere opname in de speler verdween, we hebben kunnen genieten van beeld en audio en de leuke gesprekken tussendoor. Voor mij al een zeer geslaagde dag en genoeg momenten van genot voor de ogen en oren.

Vlak voor etenstijd heeft Martijn nog een meting verricht en ik denk dat hij prima in staat is om zelf zijn bevindingen en technische uitleg hier te beschrijven, dus dat laat ik aan hem. Ik moet zeggen dat ik van veel termen/technische uitleg ook geen ene moer begreep, maar gelukkig was ik samen met Roy niet de enige die soms met een groot vraagteken de conversatie zat aan te horen.

Tsja en dan het eten. Ik geloof dat het geen uitzondering meer is dat bij een M&G echt buitengewoon goed eten wordt voorgeschoteld. Het schijnt gewoon een ongeschreven regel te zijn ofzo? De Moussaka, die ik nog nooit eerder had gegeten, smaakte verrukkelijk. Het is dat het zo snel vult, anders had ik met alle plezier die schaal leeg gemaakt :D

Aan tafel hebben we besloten dat het zo gezellig was dat een hoofdfilm er niet meer in zat. Het is soms zo leuk om elkaars ervaringen in de audio te delen, de beleving te beschrijven en de gedachte en keuzes van anderen te horen dat je vergeet hoe snel de tijd wegtikt. We hebben daarom besloten om verder te blijven gaan met korte stukken muziek en film, waarbij we tussendoor gewoon verder konden gaan met babbelen. Dat leidde ertoe dat we rond 11 uur maar eens tegen elkaar zeiden dat het tijd werd om te stoppen, want deze M&G was voor ons alle drie een aardige kilometervreter.
Dat mocht de pret echter niet drukken want de conclusie van deze dag was voor mij toch wel dat ik een soort van ultieme innerlijke rust vond en dat ik een gehele dag alle zorgen om mij heen kon vergeten. Wat mij betreft heerlijk om daarvan nog even na te genieten in een twee uur durend ritje naar huis :)

Omdat Martijn met het OV was heb ik hem nog een handje kunnen helpen tot Utrecht Centraal, leuk om op die manier ook even kennis te kunnen maken met een forumlid. Hopelijk kan ik Nico nog eens de hand schudden op bijv. een volgende M&G, jammer maar begrijpelijk dat je er niet bij kon zijn Nico. Roy ken ik al van de zoveelste M&G, maar toch leuk elkaar weer regelmatig te ontmoeten :)

Complimenten Jan en Angelie voor de gezellige, leerzame en gastvrije dag. Heerlijk dat ik nogmaals heb mogen genieten van jullie persoonlijke passie, en dat jullie bereid zijn geweest om dit zo met mij, Roy en Martijn te willen delen.
Jullie mogen erg trots zijn op het jarenlange werk en de effort en tijd die jullie hier in hebben gestoken, en bovendien het verbluffende resultaat.
Ik kan me zo voorstellen dat jullie net als ik de innerlijke rust en dagelijkse zorgen van jullie af kunnen zetten in deze ruimte, door puur tijd voor jezelf te maken en te genieten van alles wat je hier hebt bewerkstelligd. Want relaxen en thuisvoelen in deze speciale ruimte is niet heel moeilijk, het is gewoon een verademing om daar heerlijk te kunnen zitten :)

Nogmaals hartelijk bedankt voor alles en wellicht tot een volgende keer (hint hint  :pompom:)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

frank2

Bijzonder mooi verhaal, vlgs mij zijn hier geen wensen meer te vervullen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Etiennevh

#2
Quote from: frank2 on November 21, 2013, 10:04:00
Bijzonder mooi verhaal, vlgs mij zijn hier geen wensen meer te vervullen.
Danku :) Het was ook een bijzonder mooie / goede ervaring!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Jean Sibelius

Hoi Etienne,

Zie nu pas dat je jouw ervaringen hier ook hebt gedeeld, bedankt! :)

Quote from: frank2 on November 21, 2013, 10:04:00
Bijzonder mooi verhaal, vlgs mij zijn hier geen wensen meer te vervullen.
+1. Inderdaad, vooralsnog geen wensen meer... nu lekker genieten en wat sparen (er komt vast wel weer een moment dat het gaat kriebelen op audio-gebied) :)


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)