Ziggo stopt met analoge tv en radio

Started by Multimediaknaller, December 17, 2017, 14:42:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

addesmo

Nee nee nee , niet ze gaan hun gang maar. Voor je het weet leef je in Polen of Hongarije in ee semi dictatuur!!! Analoge radio moet gewoon beschikbaar blijven. Niet afhankelijk worden van aanbieders en providers. Zoiets als betalen met bankpas. Als de banken/ overheid het genoeg vindt sta je machteloos bij de bakker!

frits marantz

Quote from: addesmo on December 20, 2017, 18:25:20
Nee nee nee , niet ze gaan hun gang maar. Voor je het weet leef je in Polen of Hongarije in ee semi dictatuur!!! Analoge radio moet gewoon beschikbaar blijven. Niet afhankelijk worden van aanbieders en providers. Zoiets als betalen met bankpas. Als de banken/ overheid het genoeg vindt sta je machteloos bij de bakker!

Ben het helemaal met je eens, maar wat kun je er aan doen. We houden maar een paar grote commerciële spelers over. Wat zijn de mogelijkheden voor ons luisteraars nog om dit te veranderen?

dennism

Quote from: addesmo on December 20, 2017, 18:25:20
Nee nee nee , niet ze gaan hun gang maar. Voor je het weet leef je in Polen of Hongarije in ee semi dictatuur!!! Analoge radio moet gewoon beschikbaar blijven. Niet afhankelijk worden van aanbieders en providers. Zoiets als betalen met bankpas. Als de banken/ overheid het genoeg vindt sta je machteloos bij de bakker!

Veranderen zal het sowieso, in de komende Docsis 3.1 standaard zijn de frequenties die nu voor analoge radio gebruikt worden toegewezen als "kanalen" voor hogere internet snelheden (upload). Voor analoge radio zal je de eerst komende tijd natuurlijk nog "gewoon" FM hebben, al zal dat ook ooit volledig worden vervangen door DAB+ (of een nog nieuwere DAB standaard).

gast2018

Als ze na Dab ook Dab+ wijzigen of de nek omdraaien tja. 128 kbs is natuurlijk belachelijk. Huidige fm is sowieso mp3 spotify.

Shorty

128? De Nederlandse zenders via internet (misschien met uitzonedring van Radio 4) zenden sinds oktober 2016 uit in 96 kb/s. Vroeger luisterde ik vrij veel naar Radio 6, maar dat is niet meer om aan te horen, dus: toedelokie.
Hoe verder de techniek voortschrijdt, hoe beroerder de geluidskwaliteit....

VrGr,

Bart J.

gast2018

Ja 128. Ik heb ergens gelezen dat ze na dec 2017 naar 128 kb gaan. Iets met wijzigingen in de voorwaarden.

Kan de link zo snel even niet vinden.

dennism

Ik moet zeggen dat ik DAB+ toch vrij redelijk vind klinken, in mijn auto, die toch voorzien is van een redelijk luxe geluidsinstallatie moet ik zeggen dat ik het over het algemeen beter vind klinken dan FM, met wat uitzonderingen wanneer je net even op een plek komt waar DAB+ nog niet een heel lekkere dekking heeft (tussen veel opeen gepakte hoogbouw of de langere tunnels).

Richi

Quote from: BJF on December 18, 2017, 06:42:02
Mij werd onlangs verteld dat ook de mogelijkheid tv te kijken met een CI+ module in 2018 wordt dicht gezet. Blijft alleen het/een extra kastje over...
Dat zou waardeloos zijn. Mijn ouders hebben pas een TV gekocht met twee CI+ slots en modules. Dat werkt perfect, ze kijken en nemen tegelijk op van een andere zender. En dat alles te bedienen met één AB wat ook erg handig is voor hen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

James T. Kirk©

Ik heb nog een HD recorder, die regelmatig (bouw) programma's opneemt van analoge TV en via HDMI op de TV weergeeft. De allergrootste ergernis bij TV kijken zijn uiteraard reclameblokken. Met de HDD recorder kan ik die gewoon overslaan.

Ik heb Ziggo met een beperkt HD pakketje, maar moet zeggen, dat ik nauwelijks "gewoon" digitale TV kijk, vanwege reclameblokken dus. Het enige wat ik nog rechtstreeks kijk, is eigenlijk Journaal 24 en nog enkele andere zenders die alleen maar digitaal zijn te ontvangen met korte programma's.

Naast de HDD recorder heb ik in 2 slaapkamers nog flatscreens, waar ik analoog op kijk, c.q. zijn verbonden met apparaten die HDMI uitzenden (laptop en DVD speler). Ik zit er ernstig over te denken, om als de analoge TV stopt, om mijn Ziggo abonnement voor TV op te zeggen. Ik ben tevreden met internet en telefoon, TV vind ik ronduit matig, vaak zit ik digitaal TV te kijken en krijg ik storingen in het beeld omdat hun signaal blijkbaar te zwak is. Je kunt dan desnoods even overschakelen op analoog, maar dat kan dan straks ook niet meer.

Waar kun je nou nog met de analoge apparatuur die ik nu heb een redelijk analoog èn digitaal signaal mee ontvangen? Moet ik een schotel aanschaffen? Wat voor opties heb ik straks? Zijn zenders ergens ook te bekijken zonder reclame, behalve uitzending gemist en andere internet-uitzendingen? Voor series e.d heb ik wel andere oplossingen.
take care,
____________________________Jim©

dennism

Quote from: James T. Kirk© on December 22, 2017, 16:16:01
Ik heb nog een HD recorder, die regelmatig (bouw) programma's opneemt van analoge TV en via HDMI op de TV weergeeft. De allergrootste ergernis bij TV kijken zijn uiteraard reclameblokken. Met de HDD recorder kan ik die gewoon overslaan.

Ik heb Ziggo met een beperkt HD pakketje, maar moet zeggen, dat ik nauwelijks "gewoon" digitale TV kijk, vanwege reclameblokken dus. Het enige wat ik nog rechtstreeks kijk, is eigenlijk Journaal 24 en nog enkele andere zenders die alleen maar digitaal zijn te ontvangen met korte programma's.

Naast de HDD recorder heb ik in 2 slaapkamers nog flatscreens, waar ik analoog op kijk, c.q. zijn verbonden met apparaten die HDMI uitzenden (laptop en DVD speler). Ik zit er ernstig over te denken, om als de analoge TV stopt, om mijn Ziggo abonnement voor TV op te zeggen. Ik ben tevreden met internet en telefoon, TV vind ik ronduit matig, vaak zit ik digitaal TV te kijken en krijg ik storingen in het beeld omdat hun signaal blijkbaar te zwak is. Je kunt dan desnoods even overschakelen op analoog, maar dat kan dan straks ook niet meer.

Waar kun je nou nog met de analoge apparatuur die ik nu heb een redelijk analoog èn digitaal signaal mee ontvangen? Moet ik een schotel aanschaffen? Wat voor opties heb ik straks? Zijn zenders ergens ook te bekijken zonder reclame, behalve uitzending gemist en andere internet-uitzendingen? Voor series e.d heb ik wel andere oplossingen.

Of je Ziggo TV volledig kan opzeggen maar Internet en telefonie kan behouden betwijfel ik, mogelijk moet je dan naar een andere aanbieder. Bij Ziggo zit het digitale basis pakket namelijk gewoon bij ieder pakket, en ik betwijfel eigenlijk of ze dat zullen gaan veranderen.

Verder denk ik dat analoog volledig zal gaan verdwijnen, of dit nog via de schotel te ontvangen is week ik niet, maar ik zou eigenlijk verwachten dat dit daar ook zal gaan verdwijnen. Je hoort bijv. wel eens dat 1 analoge zender in al haar 480i glorie(of iets dergelijks) net zoveel bandbreedte nodig heeft als 8 digitale HD kanalen, dan is het niet lastig te verzinnen waarom analoge tv / radio een probleem aan het worden is, het zit namelijk hogere internetsnelheden en de stap naar 4K of zelfs 8K "in de weg". En als dit op de kabel al speelt dan lijkt het mij dat dit bij andere bandbreedte gevoelige apparatuur als satellieten ook zal meespelen, die hebben namelijk voor zover ik weet ook geen ongelimiteerde bandbreedte. 

Als je issues hebt met digitale ontvangst zou ik trouwens een de bekabeling in huis controleren, zeker de kwalitatief mindere kabels, maar ook gewoon weg slecht gelegde kabels (en dan vooral van voor +- 2005) kunnen erg gevoelig zijn voor nieuwere stralingsbronnen zoals bijv. 4G en voor verstoring zorgen van de digitale TV ontvangst. Ik heb in oud ziggo gebied bij familie en kennissen nog geen ontvangst problemen gezien die niet op te lossen waren met nieuwe beter afgeschermde kabels en goede connectoren (al dan niet met keurmerk). Dit is natuurlijk wel een nadeel en een bijproduct van de technologische vooruitgang. Waar je vroeger tientallen jaren met je coax in huis kon doen kan het nu misschien best de kant op gaan dat met nieuwere technieken als bijv. straks 5G, nieuwere wifi varianten en dat soort zaken je de coax bekabeling wat vaker aan moet pakken om optimaal signaal te behouden. Vaak is dit trouwens goed te testen, hang bijv. eens een TV met een paar meter nieuwe afgeschermde coax direct aan het punt waar de kabel binnenkomt. Is de ontvangst dan storingsvrij dan is de kans zeer aanwezig dat je met "verouderde" coax bekabeling werkt binnenshuis.

James T. Kirk©

#35
QuoteAls je issues hebt met digitale ontvangst zou ik trouwens een de bekabeling in huis controleren, zeker de kwalitatief mindere kabels, maar ook gewoon weg slecht gelegde kabels (en dan vooral van voor +- 2005) kunnen erg gevoelig zijn voor nieuwere stralingsbronnen zoals bijv. 4G en voor verstoring zorgen van de digitale TV ontvangst. Ik heb in oud ziggo gebied bij familie en kennissen nog geen ontvangst problemen gezien die niet op te lossen waren met nieuwe beter afgeschermde kabels en goede connectoren (al dan niet met keurmerk). Dit is natuurlijk wel een nadeel en een bijproduct van de technologische vooruitgang. Waar je vroeger tientallen jaren met je coax in huis kon doen kan het nu misschien best de kant op gaan dat met nieuwere technieken als bijv. straks 5G, nieuwere wifi varianten en dat soort zaken je de coax bekabeling wat vaker aan moet pakken om optimaal signaal te behouden. Vaak is dit trouwens goed te testen, hang bijv. eens een TV met een paar meter nieuwe afgeschermde coax direct aan het punt waar de kabel binnenkomt. Is de ontvangst dan storingsvrij dan is de kans zeer aanwezig dat je met "verouderde" coax bekabeling werkt binnenshuis.

Dat is inderdaad het allereerste wat UPC/Ziggo vraagt. De bekabeling komt rechtstreeks uit de aansluitset van UPC zelf. Het enige wat er door mijzelf tussengeprutst is, is de HD recorder lus, want uiteraard had mijn nieuwe Ziggo kastje daar geen aansluitmogelijkheid meer voor (de oude wel) Alle topkwaliteit pluggen en kabels en splitter zijn van UPC/Ziggo zelf.

En zoals vermeld. het is bij vlagen, meestal is het helemaal goed, maar op drukke avonden (slecht weer, bepaalde veelbekeken series) dat sommige zenders totaal onbekijkbaar worden.
take care,
____________________________Jim©

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Fox

Quote from: addesmo on December 20, 2017, 18:25:20
Nee nee nee , niet ze gaan hun gang maar. Voor je het weet leef je in Polen of Hongarije in ee semi dictatuur!!! Analoge radio moet gewoon beschikbaar blijven. Niet afhankelijk worden van aanbieders en providers. Zoiets als betalen met bankpas. Als de banken/ overheid het genoeg vindt sta je machteloos bij de bakker!

++++

Geen analoge radio meer is een enorme kapitaal vernietiging en milieu belasting en niet erg duurzaam.
Ik heb nog diverse radio's in huis als een "wekker radio", "badkamer radio", "draagbare radio's in schuur/garage" enz. Naast mijn tuner, receiver en auto radio. Als dit allemaal DAB moet worden kost dat een hoop geld en afval...
Idem voor de TV's met ingebouwd tuners...

Tijd om die nutteloze EU eens iets goeds te laten doen... ipv zich zorgen te bemoeiden met het wattage van de krultang en haardroger van mijn vrouw... 

pameijer

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!