Idske's HT

Started by Idske, November 18, 2013, 21:46:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Idske

Hallo Allemaal,

Na lange tijd meegelezen te hebben op dit forum en veel van geleerd te hebben leek het me ook leuk om mijn HT hier eens te tonen.
Sind een jaartje of anderhalf woon ik met mn vrouw in eens nieuwe huis en vond ik het tijd om eens een mooie HT neer te zetten. Doorvoor altijd van die simpele satelietsetje gehad. Vond daar altijd al een goed geluid uit komen maar na een bezoekje bij de raf in Amsterdam was ik wel om.

We zijn enorm filmfreaks dus de tv mocht ook niet achterblijven bij het geluid. Na lang onderzoek zijn we gegaan voor een panasonic 65st50. Dat had ik ook veel eerder moeten doen! al went het snel :) voor vrienden die langskomen is het nog wel steeds een openbaring als ze de tv zien. Al willen ze er toch niet aan ivm dat het wel heel erg aanwezig is.... So what:) Ik heb ook een ledstrip achterop de tv geplakt als bias lighting. Werkt echt perfect om de zwartwaarde te verbeteren!

Qua geluid waren we snel verliefd op de zensor serie van Dali. We wilden graag wit en dan niet van dat glanzende. Vriend van me had al Dalis staan en die klonken prachtig. We hebben gekozen voor de zensor 5 als fronts. Dit omdat ik het verschil met de 7s niet noemenswaardig vond en deze wat minder ruimte in beslag namen. Als rears de zensor 1 en de vokal als center. Hebben er meteen de Dali e12f sub bij genomen.  Na 1 dag stond de buurman al voor de deur haha, hij hoorde niks maar had een vreemde brom in zn maag. Toen de sub op een zware tegel gezet en die weer op wasmachinedempers. Daarna had hij nergens last meer van. Heeft ook voor een veek betere bas gezorgd! mooie tweak dus.

De versterker is de Denon 2113 geworden. Eerlijk gezegt niet heel veel beluisterd maar de denon kwam er in de meeste tests perfect uit voor de Dalis en in de winkel klonk dat ook perfect. Helemaal mooi is de airply functie. We hebben alle apple in huis dus hier wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Ook het internetradio is heerlijk.

Zou in de toekomst graag opwaarderen maar eerst hier maar eens een tijdje van genieten! Toch een vraagje hierover. Waar zou ik meer verschil in merken. De fronts upgraden of de receiver upgraden naar een bv Denon x4000 klasse?

Excuus voor de mindere fotos. Zijn gemaakt op een iphone. Helaas niks anders in huis om fotos te maken hehe.









Opstelling:
TV: Panasonic 65ST50
Receiver: Denon AVR 2113
Fronts: Dali Zensor 5
Rears: Dali Zensor 1
Center: Dali Zensor Vokal
Sub: Dali e12f
BluRay: Sony BSP S3100
Media player: Dune 301TV
Streaming: Apple TV
Remote: Logitech harmony one
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Xander32

Welkom, een fraaie set heb je er staan hoor :thumbs-up:.
En alles mooi strak af- en weggewerkt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Cappuccino

Mooie set hoor.

Staat mooi die witte speakers.

Rustig geheel.
Marantz SR7005 - B&M CM8 - B&W CMC - Dune HD Max - Inakustik Ref. A aqoustics

Joske007

Knap materiaal en foto's zijn van voldoende kwaliteit  :)

Is het mogelijk om een foto te plaatsen van de gehele set achteraan, zodat de gehele zitbank met de rears als opstelling is te zien?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Fraaie set,en welkom op het forum  :thumbs-up:
1 punt wat me wel direct opvalt,ik denk dat je sub daar niet goed staat.
Is hij niet erg plaatsbaar zo,en weinig ultra laag output?

Rechts in de hoek lijkt op het oog een betere plek......meer cornergain en intregatie met je fronts vermoed ik.

Syphon

Mooie set! Heb ook deze Dalí serie? Vraagje, welke stand heb je?
Vind ze erg mooi.

Idske

#6
Hierbij een fototje van de achterwand met de rears. Toevallig net gister genomen toen ons nieuwe schilderij geplaats is. Is custom made door mn oom. Is een schilderij van 2,6 x 1.3 meter met alemaal elementen uit mn vrouw en mijn verleden en heden. Erg blij mee:) Heeft ook wonderen gedaan voor de akoestiek!

Hier de foto. Beetje rommelig overal maar alles was net overhoop gehaald om dat bakbeest op te hangen :)



@Morca. Tja de plaatsing van de sub... Ik heb helaas net heel veel keus. De rechterhoek zou idd wellicht beter zijn maar daar gaat ook de pui open. Je zal er dan steeds langs moeten om binnen te komen. Is maar een erg klein stukje muur. Ik heb het nog nooit geprobeerd dus weet ook niet of het beter klinkt. Moet eerlijk zeggen dat ik nu qua laag niet veel mis maar wellicht komt dat wel als ik hem een keer verplaats :)  Zit er nog aan te denken om de sub een keer naast de bank te zetten onder het tafeltje maar weet niet of dat een verbetering zou zijn... Jullie een idee?

@Syphon. Ik heb deze stand Dynaudio stand 3x: http://www.dynaudio.com/int/home_loudspeaker_systems/accessories/stand_3x.php
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Idske

En nog een fototje met wat meer detail van het schilderij :)

HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

DofN

Mooie set.. leuke inrichting, en nóg een DALI liefhebber :)

Je vraagt wat een upgrade zou kunnen zijn: misschien akoestiek (een kleed op de vloer e.d.), misschien de luisterdriehoek (de onderlinge afstand in relatie tot je luisterplek) en als dat in orde is, verwacht ik meer profijt met een upgrade in je fronts, dan in het versterkerdeel.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Idske

Kleed heb ik ook al zoals je kan zien op onderstaande foto. Idealiter zou hij iets meer naar de fronts toe liggen maar dat is niet heel erg praktisch. Het deed wel een hoop voor het geluid toen ik hem zo neerlegde. Daarvoor was het best een klankkast. Nu met het kleed en schilderij is de galm zo god als weg.

HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Idske

#10
Ik heb na Morca's suggestie toch eens de subwoofer aan de andere kant van de tv gezet en dus meer in de hoek. Nog verder dan gaat hij toch tevee in het loopgebied staan ivm de pui. Fronts staan nu minder ver uit elkaar.

Moet zeggen dat ik het erg moeilijk vind om verschillen te horen... Zit zo een tijd tussen dat je de situaties hoort.. Mooiste zou zijn als je binnen een seconde kon switchen :)

Zou deze opstelling iig beter zijn voor de basweergave? Ik weet dat het puur een gehoors kwestie is die enkel ik kan ervaren maar puur qua best practice?



HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Syphon

Twee vragen.

Kan je iets meer vertellen over je led achter de TV. Heb dezelfde TV dus ben benieuwd.
Jr hebt een steen en dempers geplaatst. Merk je dat de subwoofer nu veel harder kan zonder dat de buurman gaat klagen?

Idske

Hey Syphon,

Ik heb de volgende set gekocht: http://www.ledstripwinkel.nl/led-strip-rgb-multicolor-met-60-leds-complete-set-vanaf-1-meter
Dan de 5 meter versie. Dat is een ledstrip met plakstrip. Ik heb het een de zijkanten en bovenkant geplakt met onderstaand als resultaat:

De felheid is instelbaar waarbij de minst felle stand exact 10% is van een scene op de tv waarbij alles wit is. Foto geeft het niet perfect weer trouwens. Die felle vlek zie je normaal niet. Zoek eens op bias lighting voor tv en je zal veel topics erover vinden
Wat het voor mij zo fijn maakt zijnd e zwartwaardes. Als je in het donker kijkt is zwart toch altijd nog een beetje donkergrijs. Dit zie je goed aan zwarte balken bij films als je in het pikkedonker kijkt. Bias lighting maakt dit echt pikzwart.



Qua de steen. Dit resulteerde bij mij in een diepere bas en idd tot geen overlast bij de buren meer. Ik had ook een auralex gramma oid kunnen kopen maar dit was een stuk goedkoper en vind het niet storend.
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Syphon

#13
Duidelijk verhaal. Ziet er vet uit en iedereen is positief op google. Heeft het meerwaarde hou jij hebt gedaan? Hier zie ik dat ze maar één strip hebben, http://nl.hardware.info/nieuws/28541/antec-hdtv-bias-lighting-kit-voor-een-prettige-kijkervaring Maar is 5 meter niet veel? Heb je misschien een foto van het eindresultaat hoe je het erop hebt geplakt?

Heb je de afstandsbediening erbij besteld? Als jij adviseert dezelfde te kopen dan bestel ik de 5 meter versie.
VErder heb net een grote dempingsplaat gekocht voor de subwoofer, ben benieuwd.

frank2

Als ik een tip mag geven, zou ik de bank waar je zit wat naar voren schuiven en dat als luisterpositie gebruiken voor films en muziek. Je zit nu tegen de wand aan en dat is niet heel erg prettig voor geluidsweergave.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Syphon

Quote from: frank2 on November 23, 2013, 16:07:41
Als ik een tip mag geven, zou ik de bank waar je zit wat naar voren schuiven en dat als luisterpositie gebruiken voor films en muziek. Je zit nu tegen de wand aan en dat is niet heel erg prettig voor geluidsweergave.

Zo zit ik ook Frank. Hoeveel adviseer jij om naar voren te gaan? De rears worden mooier als ze achter je staan ipv naast je staan?

Idske

Wil ik ook wel weten idd. Al denk ik niet dat ik het erdoor krijg....
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

frank2

Doordat de bank tegen de wand staat refecteert alle muziek ook daar, waardoor je de eerste refelcties te horen krijgt. En waarschijnlijk ook teveel bas hoort. Je zou eens een stuk naar voren kunnen gaan en test het zelf uit.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Syphon

Quote from: Idske on November 23, 2013, 16:31:17
Wil ik ook wel weten idd. Al denk ik niet dat ik het erdoor krijg....

Hehehe hier hetzelfde. Zou je nog FF naar mijn vraag willen kijken als je tijd hebt.

Jean Sibelius

#19
Quote from: Syphon on November 23, 2013, 16:26:55
Zo zit ik ook Frank. Hoeveel adviseer jij om naar voren te gaan? De rears worden mooier als ze achter je staan ipv naast je staan?
Zoals Frank aangeeft heeft de muur direct achter je oren (in bijna alle gevallen) een ongunstig effect (lees: ik heb nog nooit gehoord dat het positief uitpakt).
Je kunt het makkelijk testen door tijdens het luisteren zelf naar voren te schuiven op de bank.
Waarschijnlijk kun je op die manier het effect horen tot max. 75cm zonder de bank fysiek te hoeven verplaatsen.
Als het heel veel scheelt, dan heb je in ieder geval een argument voor een aanpassing van de positie van de bank ;).

Succes!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Idske

De strip kun je gewoon afknippen op elk punt. ik had 5 meter besteld omdat ik hem eerst rond de hele tv wilde plakken. Uiteindelijk niet aan de onderkant geplakt omdat je dan het meubel ziet en dat wilde ik voorkomen. 3 meter zou dus wellicht ook kunnen al is dat ff meten. Qua hoe het eruit ziet is het een beetje zoals dit enkel zonder de onderste kant. Heb helaas zelf geen foto... https://lh6.googleusercontent.com/-J524sb6UowE/T-0MhagH-XI/AAAAAAAAFEI/F9QZoiD6U1E/w800-h800/LED%2Bbias%2Bmood%2Blight%2Bback%2Bof%2BTV%2B015.JPG

De afstandbediening krijg je er gewoon bij.

Qua meerwaarde ben ik er blij mee. Bias lighting heeft een aantal voordelen en dan voornamelijk als je vaak films in het donker kijkt:

- Veel betere zwartwaardes.
- geen last van luie ogen. Dit krijg je van scenes achter elkaar van donker naar licht waarbij je ogen steeds moeten aanpassen.
- Geen weerkaatsende lichten in je scherm als je toch graag tv/film kijkt met een lampje

Ik heb gekozen voor de ledstrip en dan met name de gekleurde omdat het "goedkoop" was om eens te testen. Ik heb hem zelfs aan op een bepaalde kleur om meer sfeer te creeren in huis (als ik geen tv kijk). Het liefst zou ik straks de philips hue ledstrip willen maar die is enkel in 2 meter. Das te kort om rondom de tv te gaan. Wellicht bestel ik hem toch en plak ik hem in het midden zoals in jouw voorbeeld...

Enigste nadeel. hij reageerd ook op mn logitech one afstandbediening (en ik denk ik ook andere) Als ik dus fim kijk en ik druk op stop zit ik ineens met blau licht :) terugzetten op wit is gelukkig niet veel werk.

Het meest ideale is een tllamp van 6500kelvin (meest witte licht om kleuren van tv optimaal te houden) maar omdat ik zit te denken om mn tv op te hangen werd dat lastig. Nu ben ik blij dat ik de meerkleurige leds heb ivm de sfeer opties.

HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite