center bouwen

Started by ncl, January 18, 2004, 21:12:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ncl

Hallo ik heb net het hele verhaal gelezen over de bouw van de center der centers. Wat een gave speaker. En wat een vakmanschap.

Nu ben ik zelf ook van plan een center te gaan maken.
Alleen ik weet er helemaal niks vanaf. Ik vraag me af waar jullie allemaal de bouwtekeningen vandaan halen om deze speakers te maken ik kan namelijk niks vinden. Daarbij vraag ik me ook nog af hoe jullie speaker keuze tot stand komt. Als ik de topics die hier over gaan goed begrijp moet jouw center matchen met de fronts.

Maar nu kan ik een center speaker standaard kopen die bij mij dali axs 8000 past ( http://www.dali.dk/Page.asp?MMID=1&MID=3&UMID=8&PID=69 ). Maar deze bevalt mij niet.

Ik wil er een bouwen met 2 woofers 1 midrange en 1 tweeter de afmetingen kunnen zijn 40 cm diep 50 cm breedt een 22cm hoog

Ik hoop jullie mij met tips of links of mail of tijdschriften opweg kunnen helpen. Als ik ergens mijn kennis op kan doen is het wel hier

Alvast bedankt

SiR-ROUND

Hoi en welkom...

Hmmm, als je er nix van af weet is het best wel een uitdaging... Mijn tip is om eens bij Speakerland aan te kloppen. Dat zijn ervaren speakerbouwers maar je kunt natuurlijk ook de diverse DIY-ers hier een PM-etje sturen...

Ik denk aan een Krunk, Erik v/d Voorst natuurlijk en Doede/Gydotron...

Succes ermee!

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik zou inderdaad even het advies van Surround (Erik v/d Voorst  ;D) opvolgen.

Als je dan een ontwerp/richting gekozen hebt kun je een
hoop info van het forum krijgen.

groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Dit is een beetje een lastige kwestie.
Je zou dezelfde units moeten hebben en het filter moeten achterhalen. Bijna niet te doen denk ik.

Waarom wil je de bijbehorende center niet hebben uit de speaker?

Grtn,
Bart

garmtz

ncl, het heeft alleen zin er zelf een te bouwen als je kunt komen aan de units en liefst wisselfilter van je huidige front-speakers. Het is veel belangrijker om een center te maken die matcht met je fronts dan om een 'goede' center speaker te gebruiken. Liever een mindere die matcht dan een geweldige die voor geen meter integreert, maargoed, dat is mijn mening...

ncl

Oh snelle reactie maar ik ben voor mijn gevoel geen stap verder. Allereerst wil ik niet de center uit de axs lijn omdat deze maar een speaker heeft voor de lage tonen en een voor de hoge tonen.
De center die ik momenteel heb heeft 2 speakers voor laag maar deze valt kwa presaties in het niet door de 2 nieuw dali zuilen. Dus ben ik van plan er een zelf te bouwen.
Dit komt mede doordat ik er nieuwsgierig ben in hoe speakers nu echt werken en voor de uitdaging er een te bouwen. Tevens wil ik de speaker zo maken dat hij gaat voldoen naar mijn wens zoals uiterlijk en formaat (mits dit dus technisch mogelijk is).

Nu hebben jullie het steeds over matchen wat houd dit nu precies in.

Help mij verder met digitale informatie via sites links tijdschriften etc. Van uit deze informatie kan ik namelijk ook een ontwerp gaan uitdokteren. Dus voordat ik verdere informatie nodig heb over de speaker wil ik er eerst overlezen en denken.

Nog bedankt voor jullie adviesen ik zal ze zeker onthouden maar dan voor de nabije toekomst als ik een ontwerp idee gevonden het

Groeten

NCL

Erik van Voorst (in memoriam)

...als je helemaal blanco begint heb je een behoorlijk probleem en helpt het inlezen niet genoeg...

maar enfin ....gewoon een uitdaging aangaan is ook wel gaaf... ;)

okay wat is matchen...Garmt stelt terecht dat de ultieme match
..helaas voor jou....gewoon de bijpassende center kopen betekend.

Waarom:...deze heeft hetzelfde fasegedrag...filter...en bovenal
KLINKT HETZELFDE...in de praktijk betekend dit dat als een persoon van links naar rechts loopt (ook door de center) dat het geluid van de zool van de schoen op het asfalt uit alle 3 de speakers gelijk is. Dus niet dat de center ineens dat geluid ANDERS weergeeft.

Dit klinkt overdreven gesteld maar reken maar dat dit hoorbaar is !!!!

Wat je zou kunnen doen is een gelijkwaardige unit zien te bemachtigen bijvoorbeeld je hebt engelse units en duitse hier zit gehoormatig verschil in...ook bij dezelfde filtermethode.

Kort door de bocht engelse units klinken vriendelijker en warmer...duitse feller/helder/analytischer.

Ook het rendement en wijze van versterking kun je in de gaten houden enz enz.

Enfin oud spreekwoord:...pas als je veel weet....weet je dat je nog maar zo weinig weet.... ;D

Suc6
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ncl

Hoi Erik dit noem ik nog eens een duidelijke uitleg voor een beginner.

Maar nu?

Ik heb dus een gigantisch probleem. Ik wil een center met meer speaker (na mijn mening betere weergave van de effecten). Dus nu moet ik uitzoeken wat voor speakers in mijn dali axs 8000 zitten en wat voor filters.
Hoe kan ik dit het beste doen (laten doen). En is het geen optie om deze speakers bij dali te bestellen. Ik hoop dat jij of iemand anders van deze techneuten op het forum mij dit kan vertellen. En het model moet natuurlijk dan op de speakers worden aangepast!

Bedankt voor deze snelle reactie

Nout Clemont

Bart_M

Wat je ook kan doen is gewoon 1 dali axs 8000 kopen.
Dan heb je dezelfde drivers en filter. Op dat moment is hier wel een kast omheen te bouwen. ;)

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

,,,vind ik geen slecht idee van Krunk...

Je kunt dan kiezen:...

bijvoorbeeld:
1. Een nieuwe behuizing (wel de liter inhoud respecteren!)
2. De kast alleen modificeren bv loodbitumen en/of
verstevigingen.
3, Filter upgraden.

Als je de smaak te pakken krijg na deze ervaring(en), kun je de rest van de speakers ook op dezelfde manier " upgraden" als de tijd en het budget ervoor is. ;)

Groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Harry HT

Hoi NCL,

Een jaar geleden had ik hetzelfde probleem met m'n Dali Royal Tower speakers. Ik vond de center uit de Dali Royal serie te slap klinken.

Toen ben ik met een frontspeaker naar speaker & co gegaan en heb het probleem daar besproken.

In de winkel vertelden ze me dat er fabriekspeakers in de frontspeaker zaten, ze zijn iets anders van vorm. Dus helemaal dezelfde kon ik niet kopen.
In de winkel heb ik speakers kunnen vergelijken en kwam al snel achter welke zelfbouwspeaker eventueel goed zou matchen.

Tussentijds ben ik contact gekomen met een speakerbouwer, die zelf ook speakers ontwerpt. Samen met de speakerbouwer (hij softwarematig) heb ik 1 en ander getest en ben zo tot een ontwerp gekomen. De speakerbouwer gaf goed en duidelijk advies over punten waar ik nog nooit over had nagedacht. Zeer leerzaam.

Het bouwen zelf viel ofzich wel mee, alleen zonder goed advies (over aanpassingen) was het nooit gelukt. Ik denk zelf dat wanneer je "blanco" hieraan begint, je met dit project je doel niet zal bereiken.
Vergis hier niet in, b.v. een andere frontbreedte geeft zelfs een ander geluid.

Zoek iemand die samen met jou de speaker wil bouwen en testen, iemand die ook zelf speakers ontwerpt en al wat jaren in de wereld van speakers rondloopt.

Succes,

Harry

p.s. Indien je in de buurt van R'dam woont wil ik met m'n center wel eens langskomen om de mijne bij je uit te proberen.



De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

MeonHTF

Hoi,

grappig om dit te zien... ik zelf heb dali blue en ik heb ook mijn twijfels over de center ... klinkt zoveel ieler dan de heerlijke zuilen...

mvg,

René

Erik van Voorst (in memoriam)

.....waarom niet (als het kan) gewoon een extra set zuilen kopen... ???

Je kunt er bv. 1 achter je tv zetten en 1 in het midden achter je...heb je gelijk een prachtige 6.1... ;D

Suc6
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SiR-ROUND


ncl

Helaas Harry HT ik woon in Venlo dit is totaal uit de richting. Ik moet zeggen dat ik echt prima adviezen van jullie krijg. Ik ga eens kijken of ik kan achterhalen wat voor elementen er gebruikt zijn in de speaker. Want om een of twee nieuwe speakers te kopen krijg ik bij mijn wederhelft nooit in de kop gepraat.

Alvast bedankt weer voor de reacties.

Sta natuurlijk nog altijd open voor suggesties

Nout Colemont.

VlisChris

Quote from: SiR-ROUND on January 20, 2004, 13:06:20
?

Viel me ook al op. Typefoutje of woordgrapje denk ik ;).
Zelf zit ik een klein beetje met hetzelfde probleem als NCL...
Sinds deze week met de Tannoy Mx2 als front en surround, en de MxCm als center. En de center is ook in dit geval ieler dan de Mx2 die ook al niet bekend staat bij me om zijn geweldige midlaag. Vooral met multichannel music valt het me enorm op dat de center gewoon minder klinkt.
Dat heb ik vooral als ik Omarm (van blof) in DTS afspeel.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

Geen typo hoor...maar ik werd na 25.000 views nog steeds Erik van de Voorst o.i.d. genoemd.

Dus Sir-round gaf ik een flauw reply....no harm intended ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Harry HT

Quote from: christiaan sauer on January 23, 2004, 17:42:37
Viel me ook al op. Typefoutje of woordgrapje denk ik ;).
Zelf zit ik een klein beetje met hetzelfde probleem als NCL...
Sinds deze week met de Tannoy Mx2 als front en surround, en de MxCm als center. En de center is ook in dit geval ieler dan de Mx2 die ook al niet bekend staat bij me om zijn geweldige midlaag. Vooral met multichannel music valt het me enorm op dat de center gewoon minder klinkt.
Dat heb ik vooral als ik Omarm (van blof) in DTS afspeel.

Hoi Christiaan,

Heb je weleens 1 van je surroundspeaker als center opgesteld?
En de center maar dan even als een surroundspeaker,  omdat je waarschijnlijk niet nog een Mx2 hebt staan.

Hoe zou je front dan klinken (3xMx2  = :))?

Misschien klinkt 5xMx2 gewoon beter ipv 4xMx2 + MxCM.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."