KEF / B&O jaren 70

Started by Mr_Blue, November 16, 2013, 20:35:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr_Blue

Hallo iedereen,

Ik ben in het bezit van twee KEF reference series 104 speakers, geërfd van mijn grootvader. Is er hier iemand bekend mee? Wat mij opvalt is dat deze nog steeds in detail besproken worden op de site van KEF. Heb ze momenteel als front speakers aangesloten. Oorspronkelijk hoorden ze bij een B&O beomaster 2000. Een echte vintage set dus, aangeschaft begin jaren 70.
Geen idee wat het nog waard is naar moderne maatstaven, maar ik vind ze er in ieder geval nog heel leuk uitzien en klinken. Beter dan mijn eerste complete 5.1 set... Enkel jammer dat ik er geen externe bronnen kan op aansluiten. Geen idee wat voor pluggen het zijn, maar niet de normale RCA pluggen van nu. Of ik moest ze nog ergens op de kop kunnen tikken, of valt dat nog te upgraden mits wat knutselwerk?

Benieuwd naar de reacties :)

Jan


frank2

Waarschijnlijk zijn het DIN pluggen, in die tijd hadden alleen japanse merken RCA, europese modellen DIN.(rond met geloof 5 gaatjes) die DIN pluggen zijn gewoon te koop.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Mr_Blue

Ja, dat zijn ze! Dan zal ik daar eens naar op zoek gaan. Zal wsl  iets moeilijker te solderen zijn? Veronderstel dan dat er maar op twee pinnetjes signaal zit,  of ben ik daar mis? Zal straks die oude versterker is deftig bekijken. Wat het uiteindelijk geeft maakt niet zoveel uit, vind het gewoon sjiek. Die set is 10 jaar ouder dan ik.

Dirk

als je toch geen losse DIN-pluggen in huis hebt, kan je imo beter ineens een afgewerkt adaptersetje kopen van DIN naar cinch, die dingen zijn nl. al te koop voor <5€  ;)
tenzij je er natuurlijk "high-end" kabels aan wil gaan zetten...
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Mr_Blue

KEF's staan momenteel opgesteld als front speakers, op een marantz SR5008. Ik denk dat ik ze daar ga laten staan... Klinken nog steeds warm en zuiver. Tussenstukjes moet ek nog is bestellen. Ze bekeken mij bij vandenborre en krefel alsof ik chinees praatte. Was natuurlijk te verwachten, maar ik moest er toch zijn voor een hdmi kabel en had wel zin in een mopje.
Die ene die dan toch weet waarover het gaat die heeft dan zoiets van uit welk tijdperk komt gij. Pff.

AZ1958

#5
Quote from: Mr_Blue on November 16, 2013, 20:35:59
Hallo iedereen,

Ik ben in het bezit van twee KEF reference series 104 speakers, geërfd van mijn grootvader. Is er hier iemand bekend mee? Wat mij opvalt is dat deze nog steeds in detail besproken worden op de site van KEF. Heb ze momenteel als front speakers aangesloten. Oorspronkelijk hoorden ze bij een B&O beomaster 2000. Een echte vintage set dus, aangeschaft begin jaren 70.
Geen idee wat het nog waard is naar moderne maatstaven, maar ik vind ze er in ieder geval nog heel leuk uitzien en klinken. Beter dan mijn eerste complete 5.1 set... Enkel jammer dat ik er geen externe bronnen kan op aansluiten. Geen idee wat voor pluggen het zijn, maar niet de normale RCA pluggen van nu. Of ik moest ze nog ergens op de kop kunnen tikken, of valt dat nog te upgraden mits wat knutselwerk?

Benieuwd naar de reacties :)

Jan

Hi

De Kef R-104 (later de R-104ab) was mijn eerste serieuze speaker toen in 1978
aan te sluiten met sgn DIN-speaker plug of beter nog met 2 zgn bananen-stekkers

Deze speakers hebben gehoormatig de typische KEF-kenmerken uit de jaren 70, waren de eerste door KEF via computer-modleeln ontworpen speakers, en kunnen nog behoorlijk meedoen anno 2013.
oorspronkelijk model R-104, later kwam er een modificatie met een ander scheidingfilter en werd het R-104ab (Acoustic Butterworth) .

De R in de naam staat voor " Reference" , dit betekend dat er 1 Referentie model stond bij de fabriek, en dat elke speaker-paar hiervan werd afgeleid
Dus alle onderdelen waren allemaal doorgemeten op spec's   en dan in gelijke paren speakers verwerkt.
De specifieke data per speakerpaar zou 20 jaar worden opgeslagen, en als dan bijv.  1 tweeter kapot was, zou de leverancier hem kunnen vervangen met een exemplaar dat perfect bij dit paar peakers zou moeten matchen
een uniek voornemen wat in de praktijk zelden ter sprake kwam ... ( ik had ooit een defecte T27 tweete,en kreeg een willekeurige T27 terug...)


veel plezier ermee, pas wel op, 1 maal een KEF addict, altijd een KEF-addict !
  :clapping: :pompom: :clapping: :colgate:



Mr_Blue

Ja, daar zeg je zoiets. Was het forum uit het oog verloren, maar ondertussen heb ik wel op 2dehands een extra set van die speakers gekocht.
En dan kon ik nog een toonzaal model q200 en q400 op de kop tikken, dus die staan hier nu ook opgesteld :)

Worstebrood

Prima din kabels zijn bij de betere muziekhandel te koop. maar daar heten ze "midi" kabels. Probeer het eens. :)
Live Long and Prosper
Beeld: Samsung 55Q95, 46ES8000.
7.1.2 Setup: Marantz SR6011, CD 5005, Sony UBP x800Mk2, Technics SL-10
Speakers: MA RS-6, R360, Kef Cresta Center, 6xHTS 2001.
5.1 Setup: Denon AVR-3805, POA-T2, DVD-2910. Draaitafel: Pro-ject Debut III, Technics SL-j2/SL-L3, CD: TEAC CD-Z5000, Oppo BDP-93, LD: Pioneer, DVL-909, Sony SP-90es, MD: Sony MDS-JD 930, Tape: Denon DRS-810, Yamaha KX-800, Speakers: B&W DM683, KEF Cresta rear, Reference M100 center, Klipsch KSW-10s.