video-kaart laptop niet selecteerbaar

Started by bassie10, November 16, 2013, 19:51:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bassie10

Ik heb een HP laptop met i7, 8 GB geheugen, intel HD graphics 3000 alsmede een nvidea geforce GT 630 M videokaart, welke krachtiger is dan de intel HD.

moet meer dan genoeg zijn voor HD video vloeiend af te spelen op m'n 50 inch Panasonic plasma.

TV wordt herkend als beeldscherm, echter in configuratiescherm blijft staan dat deze aangestuurd wordt door intel HD 3000, terwijl ik alles zo instel in
het nvidea scherm dat ik potplayer met de nvidea kaart wil laten werken.
ook kan ik daar instellen dat alles met de nvidia moet werken, maar beide beeldschermen blijven bestuurd
door intel...volgens apparaatbeheer

zou 't zo zijn dat een of ander programma/driver zegt dat toch de intel gebruikt moet worden, omdat die 't enigszins gewoon aankan?

ik zou toch willen dat de nvidia m'n films speelt, ik zie regelmatig haperingetjes of lijnen door m'n beeld, de nvidia is toch een stuk krachtiger met lijkt me..

kan 't zo zijn dat de nvidia toch de film speelt, terwijl apparaatbeheer zegt dat de tv door intel bestuurd wordt?

Thesqualer

Heb je de drivers voor de Nvidea kaart geinstalleerd?
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

bassie10

#2
yep, drivers via windows apparaatbeheer in conf. scherm geupdated...apparaat werkt correct...

KILLorBE

De Intel uitgeschakeld in apparaatbeheer?
Omdat het een laptop is moet je misschien energiebeheer aanpassen?
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

bassie10

als ik hd graphics uitschakel en ik start opnieuw op, is hd graphics idd uitgeschakeld.... maar m'n tv wordt niet meer herkend via hdmi en ook niet via vga

als ik 't nvidia scherm wil openen zegt ie niet toegankelijk want er is geen scherm op de nvidia aangesloten.. :(

dennism

Heeft het niet met stroombesparing te maken Vaak worden in Laptops Nvidia/AMD GPU's pas geactiveerd als een bepaald niveau van performance nodig is (bijv. 3D gaming) dit is vaak in te stellen in het Nvidia/AMD Control panel, de intel HD3000 is trouwens krachtig genoeg voor (HD) videomateriaal daar ook de intel chip over hardware acceleratie beschikt. Bij Nvidia heet dit optimus. Voor zover ik weet moet je intel GPU wel ingeschakeld blijven omdat deze fysiek de externe poorten aanstuurd.

bassie10

#6
lijkt erop dat 't zo is als je zegt, want zonder de intel wordt de tv niet herkent.

ik kan bij 't nvidia control panel instellen welke kaart gebruikt moet worden zelfs per programma of voor beste keuze, maar zou 't dan toch zo zijn dat
als ik kies voor de nvidia de intel de besturing doet en eventueel schakelt naar de nvidia zonder dat ik dat merk en kan controleren?
of helemaal niet schakelt omdat ik niet game, alleen film kijk??

Frenkel

#7
Ik heb een MacBook Pro late 2009, met daarin ook twee videokaarten. Uit het blote hoofd, een geforce 9400m en 'n 9600m gt. Door bij systeemvoorkeuren en energiebeheer te kiezen voor "beter prestaties" i.p.v. "langere gebruiksduur" schakelt de machine na een reboot over van de 9400m naar de 9600m gt.

Bij "Over deze Mac", "Hardware", "Video/beeldschermen", zie je bij "videoscherm" aan welke kaart je beeldscherm hangt.

RonG

Volgens mij kun je in de bios ook videokaarten in en uit schakelen. Tenminste op mijn HTPC kon ik dat instellen.

Duffel

#9
Nvidia optimus is het inderdaad Daar gaat alles over de intel graphics laan, je kan gewoon rechtsklik en uitvoeren met grafische processor kiezen. Dan draai je nvidia, maar wel door de intel heen. Veel van deze laptops hebben wel een dsub uitgang die rechtstreeks aan de nvidia kaart hangt.

bassie10

juist, ik kan in 't Nvidia scherm de kaart kiezen... niet in t bios overigens, bij mijn laptop.. ik snapte dus alleen niet waarom windows hardware toch aan blijft geven de intel graphips.

maar zoals ik nu begrijp klopt dit, de intel bestuurd de Nvidia.


ook heb ik gemerkt dat na het de-installeren van tune up utilities de beeldkwaliteit beter is, misschien hield dit programma de Nvidia tegen...

bedankt!

EzMe

Misschien een stomme vraag maar heb je de HDMI kabel _zeker_ in de goede videokaart zitten? Bij een andere videokaart moet je dus ook de kabel omprikken. Dit wil in sommige gevallen nog wel eens schelen ;)
Home: Marantz PM11S1 | Tannoy D700 | HTPC bediend met Logitech diNovo Edge | Musical Fidelity V-DAC II | Panasonic Viera TX-P42G10
Car: Alpine 137 BTi | Alpine PXA-H100 | Mosconi AS 100.2 x2 | Focal 165 KRX2 | Helix P12W
Showcase: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139303.0